درجات التصوف (عرض ونقد).


Degrees of Sufism (a Presentation and Criticism)

د. أبوزيد بن محمد مكي

, ,

Dr., Abu Zaid bin Muhammad Makki

الكلمات مفتاحية: وحدة الصفات، الزهد، الكشف، وحدة الإرادة وحدة الذات، التصوف., the unity of qualities, unifying the intent, Zuhd, Kashf, self-unity, Sufism.

10.36046/2323-055-199-018

عنوان البحث: درجات التصوف (عرض ونقد).

وهو مكون من مقدمة، فيها أهمية الموضوع وأهدافه، وتمهيد فيه تعريف التصوف، والفرق بينه وبين الإحسان، وتقرر فيه بطلان القول بأن التصوف يقابل درجة الإحسان.

ثم تألف البحث من ثلاثة مباحث: فأما المبحث الأول فقد كان عن الدرجة الأولى من درجات التصوف وهي درجة وحدة الإرادة، درجة الزهد الصوفي، وتقرر فيه الفرق الكبير بين الزهد الشرعي والزهد الصوفي، وبطلان نسبة التصوف للسلف، وأن الصحيح أن هناك من الصوفية من وافقهم في باب الصفات، فسموا صوفية السنة أو أهل الحديث، بمعنى أنهم ليسوا جهمية ولا من أهل التصوف الفلسفي.

 وأما المبحث الثاني فهو عن وحدة الصفات، درجة الكشف الصوفي، وذكر فيه أبرز البدع المتعلقة بهذه الدرجة، ونقدها، ثم كان المبحث الثالث عن درجة وحدة الذات، أي وحدة الوجود، وبين فيه أنه هو التصوف الكامل عندهم، وفيه بيان موقفهم من أقسام التوحيد الثلاثة ومن القدر ومن أخلاق الإسلام.

 وتبين في خاتمة البحث أن أفضل طريقة لدراسة التصوف تكون عن طريق النظر في درجاته لا مراحله، ليكون الحكم عن أهل كل درجة بحسب ما عندهم من بدع، وتبين أن التصوف على ثلاث درجات: ناقص وواجب وكامل، وحدة إرادة ووحدة صفات ووحدة ذات، والله أعلم، وصلى الله على محمد وآله وسلم.

Research title: Degrees of Sufism (a presentation and criticism).

This paper consists of an introduction, which includes the importance of the topic, its objectives, and a preface that contains the definition of Sufism, and its difference with I?s?n (perfection), the study strongly invalidated the statement that Sufism corresponds to the degree of I?s?n.

The research was then divided into three chapters:

 The first chapter was about the first level of Sufism. Which is the level of Wihdatul Ir?dah (unifying the intent), The level of Zuhd in Sufism, the big difference between the Shar??ah (legitimate)  Zuhd and the Sufi Zuhd was made clear, the fallacy of attributing Sufism to the Salafs (the pious predecessors), and that the truth is that there are some Sufis who agreed with them in dealing with As-Sifaat (All?h's Attributes), they were called the Sufism of the Sunnah or the people of Hadith, meaning that they were neither Jahmiyyah nor philosophical Sufis.

The second chapter which is about Wihdat A?-?if?t (the unity of qualities), the level of the Sufi Kashf (divine unveiling), in it he mentioned the most prominent innovations related to this level, and criticized them. The third chapter dealt with the level of Wi?dat al-Dh?t (self-unity), i.e. the unity of existence, it was explained in it that this is their complete Sufism in their opinion, In it is a statement of their position on the three divisions of monotheism, Qadar (predestination), and the morals of Islam.

In the conclusion of the study, it became clear that the best way to study Sufism is by looking at its degrees, not its stages, so that the judgment on the people of each degree will be according to what they have of innovation, and it has been shown that Sufism is of three degrees: incomplete, obligatory and complete, unity of will, unity of attributes and unity of self.

All?h knows best, and may His peace and blessing be upon prophet Muhammad and his households.


القرآن الكريم.

ابن الأثير، المبارك بن محمد. "النهاية في غريب الحديث والأثر". تحقيق محمد الطناحي، محمد الزاوي. (أنصار السنة المحمدية).

ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي. "تلبيس إبليس". (ط1، بيروت: دار الفكر، 1421ه).

ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي. "زاد المسير في علم التفسير". تحقيق عبد الرزاق المهدي. (ط1، بيروت: دار الكتاب العربي، 1422ه).

ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. "الصفدية". تحقيق محمد رشاد سالم. (ط2، مصر: مكتبة ابن تيمية، 1406ه).

ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. "مجموع الفتاوى". تحقيق عبد الرحمن بن محمد. (المدينة النبوية: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، 1416ه).

ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. "مجموعة الرسائل والمسائل". تحقيق محمد رشيد. (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1403ه).

ابن حجر، أحمد بن علي. "فتح الباري شرح صحيح البخاري". (الرياض: مكتبة الرياض الحديثة).

ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد. "مقدمة ابن خلدون". (بيروت: دار إحياء التراث).

ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر. "مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين". تحقيق محمد البغدادي. (ط3، بيروت: دار الكتاب العربي، 1416ه).

ابن كثير، إسماعيل بن عمر بن كثير. "تفسير القرآن العظيم". تحقيق سامي السلامة. (ط2، الرياض: دار طيبة، 1420ه).

ابن منظور، محمد بن مكرم بن على. "لسان العرب". (ط3، بيروت: دار صادر، 1414ه).

أبو نعيم، أحمد بن عبد الله. "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء". (مصر: السعادة، 1394ه).

الأحسائي، أحمد بن زين الدين. "الرجعة". (ط8، كربلاء: منشورات مكتبة العلامة الحائري).

إدريس، إدريس محمود. "مظاهر الانحرافات العقدية عند الصوفية". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1419ه).

الأصفهاني، الراغب. "مفردات ألفاظ القرآن". تحقيق صفوان داوودي. (ط1، بيروت، دمشق: الدار الشامية، دار القلم، 1412ه).

البيروني، محمد بن أحمد. "تحقيق ما للهند من مقولة". (حيدر آباد: دائرة المعارف العثمانية، 1377ه).

الجرجاني، علي بن محمد. "التعريفات". تحقيق جماعة من العلماء. (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1403هـ).

الحاكم، محمد بن عبد الله. "المستدرك على الصحيحين". تحقيق مصطفى عطا. (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1411ه).

الرازي، أحمد بن فارس. "معجم مقاييس اللغة". تحقيق عبد السلام هارون. (دار الفكر، 1399ه).

السعدي، عبد الرحمن بن ناصر. "تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان". تحقيق عبد الرحمن اللويحق. (ط1، مؤسسة الرسالة، 1420ه).

السهروردي، عبد القادر. "عوارف المعارف". (ط2، بيروت: دار الكتاب العربي، 1403ه).

السهلي، عبد الله بن دجين. "الاتجاهات العقدية عند الصوفية". (ط1، الرياض: دار كنوز إشبيليا).

الشوكاني، محمد بن علي. "فتح القدير". (ط1، دمشق، بيروت: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب، 1414ه).

صادق، صادق سليم. "المصادر العامة للتلقي عند الصوفية - عرضا ونقدا". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1415ه).

الطوسي، عبد الله بن علي السراج. "اللُّمع في التصوف". (ليدن: مطبعة بريل، 1914ه).

الطوسي، محمد بن محمد الغزالي. "إحياء علوم الدين". (بيروت: دار المعرفة).

القشيري، عبد الكريم بن هوازن. "الرسالة القشيرية في علم التصوف". تحقيق: معروف مصطفى زريق، علي عبد الحميد أبو الخير. (ط3، بيروت: دار الخير، 1418ه).

القصيِّر، أحمد بن عبد العزيز. "عقيدة الصوفية وحدة الوجود الخفية". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1424ه).

الكلاباذي، محمد بن إسحق البخاري. "التعرُّف لمذهب أهل التصوف". (ط2، القاهرة: مكتبة الخانجي، 1415هـ).

لوح، محمد بن أحمد. "تقديس الأشخاص في الفكر الصوفي". (ط1، القاهرة، الدمام: مكتبة دار ابن عفان، دار ابن القيم، 1422ه).

مسلم، مسلم ابن الحجاج. "صحيح مسلم؛ (المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله r)". تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي. (بيروت: دار إحياء التراث العربي).

مندكار، فلاح إسماعيل. "العلاقة بين التشيع والتصوف". (ط1، القاهرة: دار الاستقامة، 1433ه).

النوبختي، الحسن بن موسى. "فرق الشيعة". (ط2، بيروت: دار الأضواء، 1404ه).

نومسوك، عبد الله مصطفى. "البوذية (تاريخها، وعقائدها، وعلاقة الصوفية بها)". (ط1، الرياض: أضواء السلف، 1420هـ).

Al-Qurʾān al-Karīm.

Ibn al-Athīr, al-Mubārak bin Muhammad. al-Nihāya fī Gharīb al-adīth wa al-Atharr. Investigated by: Muhammad al-anāhī and Muhammad al-Zāwī. (Anṣār al-Sunnah al-Muhammadiyyah).

Ibn al-Jawzī, ʿAbd al-Ramān bin ʿAli. Talbīs Iblīs. (1st ed. Beirut: Dār al-Fikr, 1421 AH).

Ibn al-Jawzī, ʿAbd al-Ramān bin ʿAli. Zād al-Masīr fī ʿIlm al-Tafsīr. Investigated by: ʿAbd al-Razzāq al-Mahdī. (1st ed., Beirut: Dār al-Kitāb al-ʿArabī, 1422 AH).

Ibn Taimiyyah, Amad bin ʿAbd al-alīm. al-afadiyyah. Investigated by: Muhammad Rashād Sālim. (2nd ed., Maktabat ibn Taimiyyah, 1406 AH).

Ibn Taimiyyah, Amad bin ʿAbd al-alīm. Majmūʿ al-Fatāwā”. Investigated by: ʿAbd al-Ramān bin Muhammad. (al-Madīnah al-Nabawiyyah: King Fahd complex for printing the noble adīth, 1416 AH).

Ibn Taimiyyah, Amad bin ʿAbd al-alīm. Majmūʿat al-Rasāʾil wa al-Masāʾil. Investigated by: Muhammad Rashīd. (1st ed., Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1403 AH).

Ibn ajarr, Amad bin ʿAli. Fathu al-Bārī Shar aḥīḥ al-Bukhārī”. (Riyadh: Maktabat al-Riyadh al-adītha).

Ibn Khaldūn, ʿAbd al-Ramān bin Muhammad. Muqaddimat Ibn Khaldūn. (Beirut: Dār Iyā al-Turāth).

Ibn Qayim al-Jawziyyah, Muammad bin Abi Bakr. Madārij al-Sālikīn baina Manāzil Iyyāka Naʿbud wa Iyyāk Nastaʿīn. Investigated by: Muhammad al-Baghdādī. (3rd ed., Beirut: Dār al-Kitāb al-ʿArabī, 1416 AH).

Ibn Kathīr, Ismāʿīl bin ʿUmar. Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm. Investigated by:  Sāmī al-Salāma. (2nd ed., Riyadh: Dār aibah, 1420 AH).

Ibn Manẓūr, Muhammad bin Mukrim. Lisān al-ʿArab. (3rd ed., Beirut: Dār Ṣādir, 1414 AH).

Abu Naʿīm, Amad bin ʿAbdillāh. “Ḥilyat al-Awliyā wa abaqāt al-Afiyā”. (Egypt: al-Saʿāda, 1394 AH).

Al-Asāʾī, Amad bin Zain al-Dīn. al-Rajʿah. (8th ed., Karbala: Mansūrat al-ʿAllāma al--Ḥāʾirī).

Idrīs, Idrīs Mamūd. Maahir al-Inirāfāt al-ʿAqadiyah ʿenda al-oufiyyah. (1st ed., Riyadh: Maktabat al-Rushd, 1419 AH).

Al-Afahānī, al-Rāghib. Mufradāṭ Alfāẓ al-Qurʾān. Investigated by:  afwān dāwūdī. (1st ed., Beirut, Damascus: al-Dār al-Shāmiyyah, Dār al-Qalam, 1412 AH).

Al-Bairūnī, Muhammad bin Amad. Taqīq mā lil Hind min al-Maqūla. Hyderabad: Dār al-Maʿārif al-ʿUthmāniyyah, 1377 AH).

Al-Jurjānī, ʿAli bin Muhammad. al-Taʿrīfāt. Investigated by: a group of schlars. (1st ed., Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1403 AH).

Al-Ḥākim, Muhammad bin ʿAbdillāh. al-Mustadrak ʿalā al-aḥīḥain. Investigated by: Mutapha ʿAa. (1st ed., Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1411 AH).

Al-Rāẓī, Amad bin Fāris. Muʿjam Maqayīs al-Lugha. Investigated by: ʿAbd al-Salām Hārūn. (Dār al-Fikr, 1399 AH).

Al-Saʿdī, ʿAbd al-Ramān bin ʿNāṣir. Taisīr al-Karīm al-Ramān fī Tafsīr Kalām al-Manān. Investigated by: ʿAbd al-Raman al-Luwaihiq. (1st ed., Muassat al-Risāla, 1420 AH).

Al-Sahrūdī, ʿAbd al-Qādir. ʿAwārif al-Maʿārif . (2nd ed., Beirut: Dār al-Kitāb al-ʿArabī, 1403 AH).

Al-Sahlī, ʿAbdullāḥ bin Dajīn. al-Itijāḥāt al-ʿAqadiyyah ʿenda al-Ṣūfiyyah. (1st ed., Riyadh: Dār Kunūz Ishbilia).

Al-Shawkānī, Muhammad bin ʿAli. Fathu al-Qadīr. (1st ed., Damascus, Beirut: Dār ibn Kathīr, Dār al-Kalim al-ayyib, 1414 AH).

Ṣādiq, adiq Salīm. al-Maṣādir al-ʿĀmma li Talaqī ʿenda al-Ṣūfiyyah - ʿAran wa Naqdann. (1st ed., Riyadh: Maktabat al-Rushd, 1415 AH).

Al-Ṭūsī, ʿAbdullāh bin ʿAli. al-Lumaʿ fī al-Tasawwuf. (Lidon: Mabaʿat Biryal, 1914 AH).

Al-Ṭūsī, Muhammad bin Muhammad al-Ghazālī. Iyā ʿUlūm al-Dīn. (Beirut: Dār al-Maʿrifa).

Al-Qushairī, ʿAbd al-Karīm bin Hawāzin. al-Risālah al-Qushairiyyah fī ʿIlm al-Taṣāwwuf. Investigated by: Maʿrūf Mustaphā Zuraiq and ʿAli ʿAbd al-amīd Abu Khair. (3rd ed., Beirut: Dār al-Khair, 1418 AH).

Al-Quayyir, Amad bin ʿAbd al-ʿAzīz. “ʿAqīdah al-Ṣūfiyah Widat al-Wujūd al-Khaffiyyah. (1st ed., Riyadh: Maktabat al-Rushd, 1424 AH).

Al-Kalābādhī, Muhammad bin Ishāq. al-Taʿarruf li Madhab Ahl al-Taawwuf. (2nd ed., Cairo: Maktabat al-Khanjī, 1415 AH).

Lo, Muhammad bin Amad. Taqdīs al-Askhāṣ fī al-Fikr al-Ṣūfī”. (1st ed., Cairo: Dammam: Maktabat Dār Ibn ʿAffān, Dār Ibn al-Qayyim, 1422 AH).

Muslim, Muslim ibn al-ajjāj. “Ṣaḥīḥ Muslim. Investigated by: Muhammad Fuād ʿAbd al-Bāqī. (Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al-ʿArabī).

Mandukār, Falāḥ Ismāʿīl. al-ʿIlāqa baina al-Tashayyuʿ wa al-Taawwuf. (1st ed., Cairo: Dār al-Istiqāmah, 1433 AH).

Al-Nawbakhtī, al-asan bin Mūsā. Firaq al-Shīʿah. (2nd ed., Beirut: Dār al-Awa, 1404 AH).

Namsūk, ʿAbdullāh Mustaphā. al-Būziyyah wa ʿAqādiduhā wa ʿAlāqatuḥā bihā”. (1st ed., Riyadh: Awā al-Salaf, 1420 AH).