درجات التصوف (عرض ونقد).
Degrees of Sufism (a Presentation and Criticism)
د. أبوزيد بن محمد مكي
, ,
Dr., Abu Zaid bin Muhammad Makki
عنوان البحث: درجات التصوف (عرض ونقد).
وهو مكون من مقدمة،
فيها أهمية الموضوع وأهدافه، وتمهيد فيه تعريف التصوف، والفرق بينه وبين الإحسان،
وتقرر فيه بطلان القول بأن التصوف يقابل درجة الإحسان.
ثم تألف البحث من
ثلاثة مباحث: فأما المبحث الأول فقد كان عن الدرجة الأولى من درجات التصوف
وهي درجة وحدة الإرادة، درجة الزهد الصوفي، وتقرر فيه الفرق الكبير بين الزهد
الشرعي والزهد الصوفي، وبطلان نسبة التصوف للسلف، وأن الصحيح أن هناك من الصوفية
من وافقهم في باب الصفات، فسموا صوفية السنة أو أهل الحديث، بمعنى أنهم ليسوا
جهمية ولا من أهل التصوف الفلسفي.
وأما المبحث الثاني فهو عن وحدة الصفات،
درجة الكشف الصوفي، وذكر فيه أبرز البدع المتعلقة بهذه الدرجة، ونقدها، ثم كان المبحث
الثالث عن درجة وحدة الذات، أي وحدة الوجود، وبين فيه أنه هو التصوف الكامل
عندهم، وفيه بيان موقفهم من أقسام التوحيد الثلاثة ومن القدر ومن أخلاق الإسلام.
وتبين في خاتمة البحث أن أفضل طريقة
لدراسة التصوف تكون عن طريق النظر في درجاته لا مراحله، ليكون الحكم عن أهل كل
درجة بحسب ما عندهم من بدع، وتبين أن التصوف على ثلاث درجات: ناقص وواجب وكامل،
وحدة إرادة ووحدة صفات ووحدة ذات، والله أعلم، وصلى الله على محمد وآله وسلم.
Research title: Degrees of Sufism (a presentation
and criticism).
This paper consists of an introduction, which includes the
importance of the topic, its objectives, and a preface that contains the
definition of Sufism, and its difference with I?s?n (perfection),
the study strongly invalidated the statement that Sufism corresponds to the
degree of I?s?n.
The research was then divided into three chapters:
The first chapter was about
the first level of Sufism. Which is the level of Wihdatul Ir?dah (unifying
the intent), The level of Zuhd in Sufism, the big difference between the Shar??ah
(legitimate) Zuhd and the Sufi Zuhd was
made clear, the fallacy of attributing Sufism to the Salafs (the pious
predecessors), and that the truth is that there are some Sufis who agreed with
them in dealing with As-Sifaat (All?h's Attributes),
they were called the Sufism of the Sunnah or the people of Hadith, meaning that
they were neither Jahmiyyah nor philosophical Sufis.
The second chapter which is about Wihdat A?-?if?t (the unity of
qualities), the level of the Sufi Kashf (divine unveiling), in it he mentioned
the most prominent innovations related to this level, and criticized them. The
third chapter dealt with the level of Wi?dat al-Dh?t (self-unity),
i.e. the unity of existence, it was explained in it that this is their complete
Sufism in their opinion, In it is a statement of their position on the three
divisions of monotheism, Qadar (predestination), and the morals of Islam.
In the conclusion of the study, it became clear that the best way to
study Sufism is by looking at its degrees, not its stages, so that the judgment
on the people of each degree will be according to what they have of innovation,
and it has been shown that Sufism is of three degrees: incomplete, obligatory
and complete, unity of will, unity of attributes and unity of self.
All?h knows best, and may His peace and blessing be upon
prophet Muhammad and his households.
ابن الأثير، المبارك بن محمد. "النهاية في غريب
الحديث والأثر". تحقيق محمد الطناحي، محمد الزاوي. (أنصار السنة المحمدية).
ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي. "تلبيس إبليس".
(ط1، بيروت: دار الفكر، 1421ه).
ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي. "زاد المسير في علم
التفسير". تحقيق عبد الرزاق المهدي. (ط1، بيروت: دار الكتاب العربي، 1422ه).
ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. "الصفدية".
تحقيق محمد رشاد سالم. (ط2، مصر: مكتبة ابن تيمية، 1406ه).
ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. "مجموع
الفتاوى". تحقيق عبد الرحمن بن محمد. (المدينة النبوية: مجمع الملك فهد
لطباعة المصحف الشريف، 1416ه).
ابن حجر، أحمد بن
علي. "فتح الباري شرح صحيح البخاري". (الرياض: مكتبة الرياض الحديثة).
ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد.
"مقدمة ابن خلدون". (بيروت: دار إحياء التراث).
ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر. "مدارج السالكين
بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين". تحقيق محمد البغدادي. (ط3، بيروت: دار
الكتاب العربي، 1416ه).
ابن كثير، إسماعيل بن عمر بن كثير. "تفسير القرآن
العظيم". تحقيق سامي السلامة. (ط2، الرياض: دار طيبة، 1420ه).
ابن منظور، محمد بن مكرم بن على. "لسان العرب".
(ط3، بيروت: دار صادر، 1414ه).
أبو نعيم، أحمد بن عبد الله. "حلية الأولياء وطبقات
الأصفياء". (مصر: السعادة، 1394ه).
الأحسائي، أحمد بن زين الدين. "الرجعة". (ط8،
كربلاء: منشورات مكتبة العلامة الحائري).
إدريس، إدريس محمود. "مظاهر الانحرافات العقدية عند
الصوفية". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1419ه).
الأصفهاني، الراغب. "مفردات ألفاظ القرآن".
تحقيق صفوان داوودي. (ط1، بيروت، دمشق: الدار الشامية، دار القلم، 1412ه).
البيروني، محمد بن أحمد. "تحقيق
ما للهند من مقولة". (حيدر آباد: دائرة المعارف العثمانية، 1377ه).
الجرجاني، علي بن محمد. "التعريفات". تحقيق
جماعة من العلماء. (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1403هـ).
الحاكم، محمد بن عبد الله. "المستدرك على
الصحيحين". تحقيق مصطفى عطا. (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1411ه).
الرازي، أحمد بن فارس. "معجم
مقاييس اللغة". تحقيق عبد السلام هارون. (دار الفكر، 1399ه).
السعدي، عبد الرحمن بن ناصر. "تيسير الكريم الرحمن في
تفسير كلام المنان". تحقيق عبد الرحمن اللويحق. (ط1، مؤسسة الرسالة، 1420ه).
السهروردي، عبد القادر. "عوارف المعارف". (ط2،
بيروت: دار الكتاب العربي، 1403ه).
السهلي، عبد الله بن دجين.
"الاتجاهات العقدية عند الصوفية". (ط1، الرياض: دار كنوز إشبيليا).
الشوكاني، محمد بن علي. "فتح القدير". (ط1،
دمشق، بيروت: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب، 1414ه).
صادق، صادق سليم. "المصادر العامة للتلقي عند الصوفية
- عرضا ونقدا". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1415ه).
الطوسي، عبد الله بن علي السراج. "اللُّمع في
التصوف". (ليدن: مطبعة بريل، 1914ه).
الطوسي، محمد بن محمد الغزالي. "إحياء علوم
الدين". (بيروت: دار المعرفة).
القشيري، عبد الكريم بن هوازن. "الرسالة القشيرية في
علم التصوف". تحقيق: معروف مصطفى زريق، علي عبد الحميد أبو الخير. (ط3،
بيروت: دار الخير، 1418ه).
القصيِّر، أحمد بن عبد العزيز. "عقيدة الصوفية – وحدة
الوجود الخفية". (ط1، الرياض: مكتبة الرشد، 1424ه).
الكلاباذي، محمد بن إسحق البخاري. "التعرُّف لمذهب
أهل التصوف". (ط2، القاهرة: مكتبة الخانجي، 1415هـ).
لوح، محمد بن أحمد. "تقديس الأشخاص في الفكر
الصوفي". (ط1، القاهرة، الدمام: مكتبة دار ابن عفان، دار ابن القيم، 1422ه).
مسلم، مسلم ابن الحجاج. "صحيح مسلم؛ (المسند الصحيح
المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله r)".
تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي. (بيروت: دار إحياء التراث العربي).
مندكار، فلاح
إسماعيل. "العلاقة بين التشيع والتصوف". (ط1، القاهرة: دار الاستقامة،
1433ه).
النوبختي، الحسن بن موسى. "فرق الشيعة". (ط2،
بيروت: دار الأضواء، 1404ه).
نومسوك، عبد الله مصطفى. "البوذية (تاريخها، وعقائدها، وعلاقة الصوفية بها)". (ط1، الرياض: أضواء السلف، 1420هـ).
Al-Qur??n al-Kar?m.
Ibn al-Ath?r, al-Mub?rak bin Muhammad. “al-Nih?ya f? Ghar?b al-?ad?th wa al-Atharr”. Investigated by: Muhammad al-?an?h? and Muhammad al-Z?w?. (An??r al-Sunnah
al-Muhammadiyyah).
Ibn al-Jawz?, ?Abd al-Ra?m?n bin ?Ali. “Talb?s Ibl?s”. (1st ed. Beirut: D?r al-Fikr, 1421 AH).
Ibn al-Jawz?, ?Abd al-Ra?m?n bin ?Ali. “Z?d al-Mas?r f? ?Ilm al-Tafs?r”. Investigated by: ?Abd al-Razz?q al-Mahd?. (1st ed., Beirut: D?r al-Kit?b al-?Arab?, 1422 AH).
Ibn Taimiyyah, A?mad bin ?Abd al-?al?m. “al-?afadiyyah”. Investigated by: Muhammad Rash?d S?lim. (2nd ed., Maktabat ibn Taimiyyah, 1406 AH).
Ibn Taimiyyah, A?mad bin ?Abd al-?al?m. “Majm?? al-Fat?w?”. Investigated by: ?Abd al-Ra?m?n bin Muhammad. (al-Mad?nah al-Nabawiyyah: King Fahd complex
for printing the noble ?ad?th, 1416 AH).
Ibn Taimiyyah, A?mad bin ?Abd al-?al?m. “Majm??at al-Ras??il wa al-Mas??il”. Investigated by: Muhammad Rash?d. (1st ed., Beirut: D?r al-Kutub al-?Ilmiyyah, 1403 AH).
Ibn ?ajarr, A?mad bin ?Ali. “Fathu al-B?r? Shar? ?a??? al-Bukh?r?”. (Riyadh: Maktabat al-Riyadh al-?ad?tha).
Ibn Khald?n, ?Abd al-Ra?m?n bin Muhammad. “Muqaddimat Ibn Khald?n”. (Beirut: D?r I?y? al-Tur?th).
Ibn Qayim
al-Jawziyyah, Mu?ammad bin Abi Bakr. “Mad?rij al-S?lik?n baina Man?zil Iyy?ka Na?bud wa Iyy?k Nasta??n”. Investigated by: Muhammad al-Baghd?d?. (3rd ed., Beirut: D?r al-Kit?b al-?Arab?, 1416 AH).
Ibn Kath?r, Ism???l bin ?Umar. “Tafs?r al-Qur??n al-?A??m”. Investigated
by: S?m? al-Sal?ma. (2nd ed., Riyadh: D?r ?aibah, 1420 AH).
Ibn Man??r, Muhammad bin Mukrim. “Lis?n al-?Arab”. (3rd ed., Beirut: D?r ??dir, 1414 AH).
Abu Na??m, A?mad bin ?Abdill?h. “?ilyat al-Awliy? wa ?abaq?t al-A?fiy?”. (Egypt: al-Sa??da, 1394 AH).
Al-A?s???, A?mad bin Zain al-D?n. “al-Raj?ah”. (8th ed., Karbala:
Mans?rat al-?All?ma al--???ir?).
Idr?s, Idr?s Ma?m?d. “Ma?ahir al-In?ir?f?t al-?Aqadiyah ?enda al-?oufiyyah”. (1st ed., Riyadh: Maktabat
al-Rushd, 1419 AH).
Al-A?fah?n?, al-R?ghib. “Mufrad?? Alf?? al-Qur??n”. Investigated by: ?afw?n d?w?d?. (1st ed., Beirut,
Damascus: al-D?r al-Sh?miyyah, D?r al-Qalam, 1412 AH).
Al-Bair?n?, Muhammad bin A?mad. “Ta?q?q m? lil Hind min al-Maq?la”. Hyderabad: D?r al-Ma??rif al-?Uthm?niyyah, 1377 AH).
Al-Jurj?n?, ?Ali bin Muhammad. “al-Ta?r?f?t”. Investigated by: a group of
schlars. (1st ed., Beirut: D?r al-Kutub al-?Ilmiyyah, 1403 AH).
Al-??kim, Muhammad bin ?Abdill?h. “al-Mustadrak ?al? al-?a???ain”. Investigated by: Mu?tapha ?A?a. (1st ed., Beirut: D?r al-Kutub al-?Ilmiyyah, 1411 AH).
Al-R???, A?mad bin F?ris. “Mu?jam Maqay?s al-Lugha”. Investigated by: ?Abd al-Sal?m H?r?n. (D?r al-Fikr, 1399 AH).
Al-Sa?d?, ?Abd al-Ra?m?n bin ?N??ir. “Tais?r al-Kar?m al-Ra?m?n f? Tafs?r Kal?m al-Man?n”. Investigated by: ?Abd al-Ra?man al-Luwaihiq. (1st ed., Muassat
al-Ris?la, 1420 AH).
Al-Sahr?d?, ?Abd al-Q?dir. “ ?Aw?rif al-Ma??rif ”. (2nd ed., Beirut: D?r al-Kit?b al-?Arab?, 1403 AH).
Al-Sahl?, ?Abdull?? bin Daj?n. “al-Itij???t al-?Aqadiyyah ?enda al-??fiyyah”. (1st ed., Riyadh: D?r Kun?z Ishbilia).
Al-Shawk?n?, Muhammad bin ?Ali. “Fathu al-Qad?r”. (1st ed., Damascus, Beirut: D?r ibn Kath?r, D?r al-Kalim al-?ayyib, 1414 AH).
??diq, ?adiq Sal?m. “al-Ma??dir al-??mma li Talaq? ?enda al-??fiyyah - ?Ar?an wa Naqdann”. (1st ed., Riyadh: Maktabat al-Rushd, 1415 AH).
Al-??s?, ?Abdull?h bin ?Ali. “al-Luma? f? al-Tasawwuf”. (Lidon: Ma?ba?at Biryal, 1914 AH).
Al-??s?, Muhammad bin Muhammad al-Ghaz?l?. “I?y? ?Ul?m al-D?n”. (Beirut: D?r al-Ma?rifa).
Al-Qushair?, ?Abd al-Kar?m bin Haw?zin. “al-Ris?lah al-Qushairiyyah f? ?Ilm al-Ta??wwuf”. Investigated by: Ma?r?f Mustaph? Zuraiq and ?Ali ?Abd al-?am?d Abu Khair. (3rd
ed., Beirut: D?r al-Khair, 1418 AH).
Al-Qu?ayyir, A?mad bin ?Abd al-?Az?z. “?Aq?dah al-??fiyah – Wi?dat al-Wuj?d al-Khaffiyyah”. (1st ed., Riyadh: Maktabat
al-Rushd, 1424 AH).
Al-Kal?b?dh?, Muhammad bin Ish?q. “al-Ta?arruf li Madhab Ahl al-Ta?awwuf”. (2nd ed., Cairo:
Maktabat al-Khanj?, 1415 AH).
Lo, Muhammad bin A?mad. “Taqd?s al-Askh?? f? al-Fikr al-??f?”. (1st ed., Cairo: Dammam: Maktabat D?r Ibn ?Aff?n, D?r Ibn al-Qayyim, 1422 AH).
Muslim, Muslim ibn
al-?ajj?j. “?a??? Muslim”. Investigated by:
Muhammad Fu?d ?Abd al-B?q?. (Beirut: D?r Ihy? al-Tur?th al-?Arab?).
Manduk?r, Fal?? Ism???l. “al-?Il?qa baina al-Tashayyu? wa al-Ta?awwuf”. (1st ed., Cairo: D?r al-Istiq?mah, 1433 AH).
Al-Nawbakht?, al-?asan bin M?s?. “Firaq al-Sh??ah”. (2nd ed., Beirut: D?r al-A?wa, 1404 AH).
Nams?k, ?Abdull?h Mustaph?. “al-B?ziyyah wa ?Aq?diduh? wa ?Al?qatu?? bih?”. (1st ed., Riyadh: A?w? al-Salaf, 1420 AH).