مجلة العلوم الشرعية

فقه إنكار المنكر في تفسير الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله

 

The Understanding of Condemning the Vices in the Qur’an Exegesis of Sheikh Muhammad bin Saleh Al-Uthaymeen - May Allah have mercy on him-

د. أماني بنت محمد بن سيف العتيبي

, ,                                                             Dr. Amany Mohamad saif Aloteeby

الكلمات مفتاحية: فقه، إنكار المنكر، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر., understanding, condemning of vices, enjoining good and forbidding the vices.

10.36046/2323-056-206-030
DownloadPDF
الملخص

    يتناول البحث الحديث عن فقه إنكار المنكر في تفسير الشيخ محمد بن صالح العثيمين _رحمه الله_، فيعرف إنكار المنكر، ثم يبين أهمية علم التفسير ودوره في نشر فقه الاحتساب، ويوضح فقه إنكار المنكر قبل البدء بالإنكار، وفقه إنكار المنكر أثناء الإنكار.

    ومن نتائج البحث: إن علم التفسير من أجلّ العلوم وأعظمها، وأهل التفسير لهم شأن كبير ومكانة عظيمة؛ كونهم مرجعاً للناس في بيان معاني كتاب الله العزيز، ومن فقه إنكار المنكر في تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله قبل البدء بالإنكار العلم فهو شرط مهم من شروط الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر؛ لأنه بدون العلم سيكون ما يفسده المحتسب أكثر مما يصلح، ومن فقه إنكار المنكر في تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله أثناء الإنكار مراعاة المصالح والمفاسد ويتضمن ذلك مراعاة المصالح والمفاسد في المنكر نفسه، وفي أسلوب الإنكار، وفيما ينقله من أخبار وأحكام، ولابد للمحتسب من فقه مراتب إنكار المنكر فكثير من الناس يجهل فقه هذا الحديث ويخلطون بين النهي عن المنكر وتغييره.

    ومن توصيات البحث: حث الباحثين على دراسة مؤلفات العلماء في التفسير والإفادة منها في فقه الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.

 

الكلمات المفتاحية: فقه، إنكار المنكر، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.


 

Abstract

 

This study examined the understanding of condemning the vices according to the exegesis of Sheikh Muhammad bin Saleh Al-Uthaymeen - May Allah have mercy on him. Therefore, the researcher defined, at first, what is meant by ‘condemning the vices’. Then, the researcher shed some light on the importance of the science of Qur’an exegesis and its role in spreading the jurisprudence of religious policing, and clarified the understanding of condemning the vices before the starting the condemnation; as well as the understanding of condemning the vices during the condemnation.

The study reached some results, most importantly:  The science of tafsir (i.e. exegesis) is one of the most important sciences with relation to Islamic faith and the scholars specialized in tafsir  occupy a great position as they become reference for common people who seek to understand the meanings of the Glorious Qur’an. And from the understanding of condemning the vices in the exegesis of Sheikh Ibn Uthaymeen, may God have mercy on him, before starting the condemnation, is knowledge, it is an important condition of enjoining good and condemning vices. Because without knowledge, what the religious police will spoil will be more than what he will remedy, and from the understanding of condemning the vices in the exegesis of Sheikh Ibn Uthaymeen, may God have mercy on him, during the condemnation, is taking into account the benefits and the harms. The religious police must also understand the levels of condemnation of vices. Many people are ignorant of the understanding of this hadith and they mix between forbidding the vices and changing it.

    Among the recommendations of the research: urging researchers to study the books of scholars on exegesis and to benefit from them on the understanding of enjoining good and condemning the vices.

Keywords: understanding, condemning of vices, enjoining good and forbidding the vices.

مراجع

_ القرآن الكريم.

_ ابن الأثير، مجد الدين أبي السعادات محمد الجزري، "النهاية في غريب الحديث والأثر" (ط1، د. م: المكتبة الإسلامية ، 1383ه)

_ ابن الديبع، وجيه الدين عبدالرحمن بن علي، "بغية الإربة في معرفة أحكام الحسبة" (ط1، مكه المكرمة: جامعة أم القرى ،1422ه)

_ ابن قيم الجوزية، محمد الدمشقي، "إعلام الموقعين عن رب العالمين" (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية ، 1411ه)

_ ابن منظور، جمال الدين محمد، "لسان العرب" (ط3، بيروت: دار صادر، 1414ه)

_ الألباني، محمد ناصر الدين، "سلسلة الأحاديث الصحيحة" (ط1، الرياض: مكتبة المعارف، 1416ه)

_ الألباني، محمد ناصر الدين، "صحيح الأدب المفرد"، (ط4، الجبيل: مكتبة الدليل، 1418ه)

_ البخاري، محمد بن إسماعيل، "صحيح البخاري" (ط1، بيروت: دار ابن كثير، 1423هـ)

_ البيهقي، أحمد بن الحسين، "السنن الكبرى" (ط3، بيروت: دار الكتب العلمية، 1424ه)

_ الترمذي، محمد بن عيسى، "سنن الترمذي" (ط1، بيروت: دار الغرب الإسلامي ، 11996م)

_ الحاكم، محمد بن عبدالله، "المستدرك على الصحيحين" (ط2، بيروت: دار الكتب العلمية ، 1422ه)

_ الشيزري، عبدالرحمن، "نهاية الرتبة في طلب الحسبة" (د. ط، القاهرة: مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر، 1365ه)

_ الفيروز آبادي، مجد الدين، "بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز" (ط3، القاهرة: المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، 1416ه)

_ القسطلاني، أحمد بن محمد، "إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري"(ط7، مصر: المطبعة الأميرية ، 1323ه)

_ النيسابوري، مسلم بن الحجاج، "صحيح مسلم" (ط1، د.م: دار طيبة، 1427هـ)

_ الهيثمي، نور الدين علي، "مجمع الزوائد ومنبع الفوائد" (د. ط، بيروت: دار الكتاب العربي، د.ت)

_ بن تيمية، أحمد، "مجموع الفتاوى" (د. ط، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف ، 1425ه)

_ بن تيمية، أحمد، "مقدمة في أصول التفسير" )ط2، د.م: د. ن ، 1392ه)

_ بن تيمية، أحمد، "منهاج السنة النبوية" (ط1، الرياض: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ، 1406ه)

_ بن حنبل، أحمد بن محمد، "مسند الإمام أحمد"، (ط1، بيروت: مؤسسة الرسالة، 1421ه)

_ بن عثيمين، محمد بن صالح، "تفسير القرآن الكريم" (ط3، الرياض: دار ابن الجوزي ، 1435ه)

 


 

Bibliography

- Ibn al-Atheer, Majd AlDin Abu AlSaadat Muhammad Al-Jazari “The End in Gharib al-Hadith and Athar” (1st ed, n.p: The Islamic Library, 1383 AH).

- Ibn al-Badi', Wajih al-Din Abd al-Rahman ibn Ali, “the rulings of the hisba” (1st ed, Makkah Al-Mukarramah: Umm Al-Qura University, 1422 AH).

- Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Muhammad al-Dimashqi “Flags of the signatories on the authority of the lord of the worlds” (1st ed, Beirut: Dar al Kotob al ilmiyah, 1411 AH).

- Ibn Manzur, Jamal al-Din Muhammad “Lisan Al Arab” (3rd ed, Beirut: Dar al-Sader, 1414 AH).

- Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail, “Sahih Al-Bukhari” (1st ed, Beirut: Dar Ibn Katheer, 1423 AH).

- Al-Bayhaqi, Ahmad ibn al-Husayn, “The Great Sunnah”, (3rd ed, Beirut: Dar al-Sader, 1414 AH).

- al- Tirmidhi, Muhammad ibn Isa, “Sunan Al-Tirmidhi”, (1st ed, Beirut: Dar al-Gharb al-Islami, 11996 AD).

- Al-Hakim, Muhammad Bin Abd Allah, “Al-Mustadrak on the Two Sahihs” (2nd ed, Beirut: Dar al Kotob al ilmiyah, 1422 AH).

- Al-Sabt, Khaled, “Enjoining Good And Forbidding Evil”, (1st ed, n. p: n. d, 1415 AH).

- Al-Shayzari, Abd al-Rahman, “The End of the Rank in Requesting Hisba” (n. ed, Cairo: Lajnat al Taa’leef w al Tarjamah, w al Nashr Printing Press, 1365 AH).

- Al-Fayrouz Abadi, Majd al-Din, “The Insights Of Those With Discernment In The Subtleties Of The Dear Book”, (3rd ed, Cairo: Supreme Council for Islamic Affairs, 1416 AH).

- Al-Qastalani, Ahmed bin Muhammad, “Irshad Al-Sari, by Sahih Al-Bukhari.”, (7th ed, Egypt: Al Amiria Printing Press, 1323 AH).

- Al-Nisaburi, Muslim bin Al-Hajjaj, ““Sahih Muslim”, (1st ed, n. p: Dar Ribah, 1427 AH).

- Ibn Taymiyyah, Ahmad, "Majmoo' al-Fatawa" (n. ed, King Fahd Glorious Qur'an Printing Complex: 1425 AH).

- Ibn Taymiyyah, Ahmad, "The Introduction To The Fundamentals Of Interpretation ", (2nd ed, n. p: n. d, 1392 AH).

- Ibn Taymiyyah, Ahmad, “Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah” , (1st ed, Riyadh: Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, 1406 AH).

- Bin Uthaymeen, Muhammad Bin Saleh, "Interpretation of the Noble Qur'an", (1st ed, Riyadh: Dar Ibn al-Jawzi, 1435 AH).