مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

تصورات معلمات صعوبات التعلم المرحلة الابتدائية لنموذج الاستجابة للتدخل (RTI) ودرجة تطبيقهن له في مدارس منطقة الجوف
Perceptions of primary school learning disability teachers of the Response to Intervention (RTI) model and the degree of their application of it in schools in Al-Jawf region

د. أفراح بنت فهد النصيري
أستاذ التربية الخاصة المساعد
قسم التربية الخاصة – كلية التربية – جامعة الجوف
Dr.Afrah fahad Alnusiri
Assistant Professor of Special Education
Department of Special Education - College of Education - Al-Jouf University
Email: Afanusiri@ju.edu.sa

التخصص العام: التربية الخاصة

التخصص الدقيق: صعوبات التعلم والإعاقة

DOI: 10.36046/2162-000-022-009
DownloadPDF
الملخص
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى تصورات معلمات صعوبات التعلم حول نموذج الاستجابة للتدخل ودرجة تطبيقهن له،  وتكونت عينة الدراسة من 29 معلمة من معلمات صعوبات التعلم في مدارس التعليم العام في منطقة الجوف، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، واستخدمت الدراسة أداتين: استبانة تصورات معلمات الصعوبات نحو نموذج الاستجابة للتدخل، واستبانة درجة تطبيق معلمات صعوبات التعلم لنموذج الاستجابة للتدخل، أشارت نتائج الدراسة إلى أن تصورات عينة الدراسة من معلمات صعوبات التعلم نحو نموذج الاستجابة للتدخل، جاءت بدرجة مرتفعة، كما أشارت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائياً لتصورات المعلمات نحو نموذج الاستجابة للتدخل تعزى لمتغير سنوات الخبرة، في حين أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائياً لتصورات المعلمات نحو نموذج الاستجابة للتدخل تعزى لمتغيري المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا، ومتغير الدورات التدريبية لصالح من يلتحقن بدورات. وأظهرت النتائج أن درجة تطبيق نموذج الاستجابة للتدخل من قبل المعلمات جاءت بدرجة متوسطة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتدريب معلمي ومعلمات صعوبات التعلم على استراتيجية تطبيق نموذج التدخل المبكر (RTI) لما له أثر في تحسين مخرجات التعليم لصعوبات التعلم.
الكلمات المفتاحية: تصورات معلمات صعوبات التعلم، نموذج الاستجابة للتدخل (RTI)، المرحلة الابتدائية.

The current study aimed to investigate the perceptions of elementary learning disabilities teachers towards the Response to Intervention (RTI) model and the extent of its implementation. The sample consisted of 29 teachers working in public schools in the Al-Jouf region. The study employed a descriptive-analytical approach to achieve the study's objectives. Two questionnaires were used in the study: a questionnaire assessing teachers' perceptions of the RTI model, and a questionnaire measuring the degree of teachers' implementation of the RTI model. The results indicated that the perceptions of the elementary learning disabilities teachers towards the RTI model were generally positive. Furthermore, there were no statistically significant differences in teachers' perceptions of the RTI model based on years of experience. However, there were statistically significant differences in teachers' perceptions of the RTI model based on educational qualification in favor of those with higher academic qualifications, as well as based on participation in training courses. The results also revealed that the degree of implementation of the RTI model by teachers was moderate. Based on the findings, the study recommended training for learning disabilities teachers on the early intervention strategies of the RTI model to enhance educational outcomes for students with learning disabilities.
Keywords: Perceptions of learning disabilities teachers, Response to Intervention (RTI) model, elementary stage.
مراجع
المراجع العربية:
أبا حسين، و؛ الشويعر، ش. (2019). آراء أعضاء هيئة التدريس نحو استخدام نموذج الاستجابة للتدخل في برامج صعوبات التعلم. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 8(28)، 1-33.
أبا حسين، و؛ والسماري، م. (2016). مستوى المعرفة والتوجه نحو استخدام نموذج الاستجابة للتدخل لدى معلمات صعوبات التعلم في مدينة الرياض. مجلة التربية الخاصة والتأهيل. 4(13). 212-253.
أبو علام، ر. (2021). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية. مصر: دار النشر الجامعي.
أبو نيان، إ. (2019). صعوبات التعلم ودور معلمي التعليم العام في تقديم الخدمات. مكتبة الملك فهد الوطنية الأنصاري.
أحمد، م ومصطفى، د؛ وأحمد، م. (2015). التوجهات الراهنة في إجراءات التعرف على ذوي صعوبات التعلم: نموذج الاستجابة للتدخل. مجلة كلية التربية، 31(5)، 1-33.
الجهني، ب. (2020). المعرفة بنموذج الاستجابة للتدخل لدى مشرفي صعوبات التعلم والصفوف الأولية ومعوقات تطبيقه في المملكة العربية السعودية، مجلة رابطة التربويين العرب، 126، 22-43.
الحمد، خ. (2010). الاستجابة للتدخل مفهومه، ومكوناته، وأساليبه. المجلة العربية للتربية الخاصة، (17)، 13-1=39.
الخطيب، ج؛ وآخرون. (2021). مقدمة في تعليم الطلبة ذوي الحاجات الخاصة. عمان: دار الفكر.
الربيعان، ع؛ والنفاعي، أ. (2022). معرفة معلمي صعوبات التعلم بنموذج الاستجابة للتدخل في عملية التشخيص وعلاقته باتجاهاتهم نحو تطبيقه. مجلة کلية التربية (أسيوط)، 38(1، 2)، 333-392.
السبيعي، ن؛ وأبو جادو،م. (2020). واقع تشخيص الطلبة من وجهة نظر معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم في مدارس المنطقة الشرقية. مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات. 10(4)، 503-535.
عماشة، سناء. (2010). الاتجاهات النفسية والاجتماعية أنواعها ومدخل لقياسها. مجموعة النيل العربية.
القمش، م؛ والمعايطة، خ. (2021). الاضطرابات السلوكية والانفعالية. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
كيرك، ص؛ جالاجير، ج؛ كولمان، م؛ آنا ستاو، ن. (2013). تعليم الأطفال ذوي الحاجات الخاصة. (ترجمة أماني محمود). ط1، عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
المطيري، ع. (2022). الخدمات المساندة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة. ع21. 147-166. 
?
ترجمة المراجع العربية:
Aba Hussein, W.; Al-Samari, M. (2016). Level of knowledge and attitudes towards using the intervention response model among learning difficulties teachers in Riyadh (in Arabic). Journal of Special Education and Rehabilitation, 4(13), 212-253.
Aba Hussein, W.; Al-Shuwaier, S. (2019). Members of the faculty's perceptions towards the use of the intervention response model in learning difficulties programs (in Arabic). Journal of Special Education and Rehabilitation, 8(28), 1-33.
Abu Al-Am, R. (2021). Research Methods in Psychological and Educational Sciences (in Arabic). Egypt: University Publishing House.
Abu Nayan, I. (2019). Learning difficulties and the role of public education teachers in providing services (in Arabic). King Fahd National Library, Ansari.
Ahmed, M., Mustafa, D., & Ahmed, M. (2015). Current trends in procedures for identifying individuals with learning difficulties: the intervention response model (in Arabic). College of Education Journal, 31(5), 1-33.
Al-Hamad, K. (2010). Response to intervention: its concept, components, and methods (in Arabic). Arab Journal of Special Education, (17), 13 39.
Al-Juhani, B. (2020). Knowledge of the intervention response model among supervisors of learning difficulties and primary classes and obstacles to its application in Saudi Arabia (in Arabic), Arab Educators Association Journal, 126, 22-43.
Al-Khatib, J., et al. (2021). Introduction to Special Education (in Arabic). Amman: Dar Al-Fikr.
Al-Mutairi, A. (2022). Support Services for Students with Learning Difficulties in Primary Education (in Arabic). Arab Journal of Disability and Talent Sciences, 21, 147-166.
Al-Qamish, M., & Al-Maaytah, K. (2021). Behavioral and Emotional Disorders (in Arabic). Amman: Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution.
Al-Rubai'an, A., & Al-Nafai, A. (2022). Knowledge of learning difficulties teachers about the intervention response model in the diagnostic process and its relationship with their attitudes towards its application (in Arabic). College of Education Journal (Assiut), 38(1, 2), 333-392.
Al-Subaii, N., & Abu Jadou, M. (2020). The Reality of Diagnosing Students: Perspectives of Teachers of Students with Learning Difficulties in Schools in the Eastern Region (in Arabic). Journal of Palestine University for Research and Studies, 10(4), 503-535.
   Amasha, S. (2010). Psychological and social orientations, types, and an approach to measure them (in Arabic). The Arab Al Neel Group.
Kirk, S., Gallagher, J., Coleman, M., & Staw, A. N. (2013). Educating children with special needs (in Arabic). (Translated by Amani Mahmoud). Vol.1, Amman: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.
?
المراجع الأجنبية:
Al Otaiba, S; Baker, K; Lan, P; Allor, J; Rivas, B; Yovanoff, P; Kamata, A. (4173). Elementary teacher's knowledge of Response to Intervention Implementation: A Preliminary Factor Analysis. The International Dyslexia Association. 23, 32- 23
Al Atawi, R. (2024). The utilization of virtual kindergarten application among students with disabilities: Exploring accessibility, barriers; families’ perspective. International Journal of Instruction, 17(1), 49 66. https://doi.org/10.29333/iji.2024.1724a
Brown, W. H., Odom, S. L., & Conroy, M. A. (2001). An Intervention Hierarchy for Promoting Young Children’s Peer Interactions in Natural Environments. Topics in Early Childhood Special Education, 21(3), 162-175. https://doi.org/10.1177/027112140102100304
Buffum, A. (2012).  Simplifying response to intervention : four essential guiding principles. Bloomington, IN : Solution Tree Press 
Burns, M. K., & Gibbons, K. A. (2008). Implementing response-to intervention in elementary and secondary schools: Procedures to assure scientific-based practices. The Guilford Press.
Collier, C. (2011). Seven steps to separating difference from disability. Corwin Press. https://doi.org/10.4135/9781452219424
Dawkins, K. (4141). General Education Teachers' Attitudes and Beliefs about Response to Intervention Implementation: An Elicitation Study [Doctoral dissertation, Auburn University]. The Digital Archive of Auburn University Electronic Theses and Dissertations.
Gallagher, A. (2010). Teacher Knowledge and Views of the Response to Intervention Initiative (Doctoral dissertation). College of Liberal Studies, University of Wisconsin- La Crosse, United States of America. https://minds.wisconsin.edu/handle/7133/22272
Gartland, D. & Strosnider, R. (2020). the Use of Response to Intervention to Inform Special Education Eligibility Decisions for Students With Specific Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly 43(1), DOI:10.1177/0731948720949964
Gersten, R., Compton, D., Connor, C. M., Dimino, J., Santoro, L., Linan-Thompson, S., & Tilly, W. D. (2008). Assisting students struggling with reading: Response to Intervention and multi-tier intervention for reading in the primary grades. A practice guide (NCEE 2009 4045). National Center for Education Evaluation and Regional Assistance.
Maskill, M. (2014). Study of the Effectiveness of Response to Intervention used in Elementary School. Master's thesis, Eastern Michigan University. ProQuest Dissertations and Theses Global. 
National Center on Response to Intervention. (2010). Essential components of RTI: A closer look at response to intervention. US Department of Education. Retrieved from https://osepideasthatwork.org/sites/default/files/National-Center-on-Response-to Intervention_Essential-Components-of-RTI_A-Closer-Look-at-Response-to Intervention.pdf
Nilvius, C., Carlsson, R., F?lth, L., Nordstr?m, T., & Hui, S. K. F. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students’ word decoding – a systematic review and meta analysis. Cogent Education, 8(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1994105
Perston, A. Wood, Ch., & Stecher, P. (2015). Response to Intervention: Where It Came From and Where It's Going. Preventing School Failure 60(3):1-10, DOI:10.1080/1045988X.2015.1065399
Prasse, D. (4141). Why Adopt an RTI Model? Retrieved August 2, 2023, from http://www.rtinetwork.org/learn/what/whyrti?
Swanson, E., Solis, M., Ciullo, S., & McKenna, J. W. (2012). Special education teachers’ perceptions and instructional practices in response to intervention implementation. Learning Disability Quarterly, 35(2), 115 – 126.
Wentz, A. (2020). Effectiveness of Response to Intervention in Third Grade Reading Outcomes, Doctoral dissertation, Walden University.