?محددات اختيار طلبة الدراسات العليا للتخصص الأكاديمي في كلية التربية بجامعة طيبة
The Determinants of Graduate Students' Selection of Academic Specializations in the College of Education at Taibah University
د. بدر بن سالم بن شارع البدراني
أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المساعد
قسم سياسات واقتصاديات التعليم - كلية التربية - جامعة طيبة
Dr. Badr Salem Sharea Albadraniy
Assistant Professor of Educational Administration and Planning
Department of Education Policies and Economics College of Education - Taibah University
?هدفت الدّراسَة إلى التعرف على المحددات الشخصية والاجتماعية، الأكاديمية، الاقتصادية المؤثرة في اختيار طلبة الدراسات العليا للتخصص الأكاديمي في كلية التربية بجامعة طيبة. واتبعت الدِراسَة المنهج الكمي وتحليل المحتوى متمثلة في منهجية دراسة الحالة، وشملت عينة الدراسة جميع مجتمع الدراسة البالغ (214) طالب وطالبة دراسات عليا، وتكوّنت أداة الدّراسة من استبانة لقياس المحددات الشخصية والاجتماعية، المحددات الأكاديمية، والمحددات الاقتصادية المؤثرة في اختيار طلبة الدراسات العليا للتخصص الأكاديمي بحيث ضمت الاستبانة (25) فقرة متعددة القياس والمنهج (أسمية، رتبية، فئوية، ونسبية) لدراسة العوامل المؤثرة بشكل مفصل، وللوصول إلى نتائج دقيقة تم استخدام الأسلوب الإحصائي الانحدار اللوجيستي المتعدد وذلك لتعدد عناصر المتغير التابع المتمثلة في التخصص الأكاديمي (الإدارة التربوية، أصول التربية، علم النفس التربوي، وتقنيات التعليم). وجاءت نتائج الدراسة لتشير إلى أن الطموحات الشخصية وتوفر المعلومات المسبقة حول التخصص تؤثر بشكل كبير في اختيارات الطلبة حيث حققت تخصصات مثل "الإدارة التربوية" نسب تصنيف صحيحة عالية مقارنة بتخصصات أخرى، بالإضافة إلى ذلك أوضحت النتائج أن العوامل الأكاديمية مثل درجات اختبار القدرات العامة والمعدل التراكمي كانت عوامل حاسمة في تحديد التخصصات، كما كانت السمعة الأكاديمية للتخصصات ذات تأثير قوي، من الناحية الاقتصادية أشارت نتائج الدراسة إلى أن التكاليف الدراسية والفرص الوظيفية المستقبلية لها دور كبير في توجيه اختيارات الطلاب نحو التخصصات ذات التكلفة المنخفضة والمردود الوظيفي العالي، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتحسين برامج الإرشاد الأكاديمي، وتقديم معلومات شاملة حول الفرص الوظيفية، وبزيادة التوجيه الأكاديمي للطلبة، وتعزيز البرامج الداعمة للطموحات الشخصية، وتحسين برامج الإعداد لاختبارات القدرات.
الكلمات المفتاحية: اختيار التخصصات الأكاديمية، الدراسات العليا، العوامل الشخصية، العوامل الاقتصادية، العوامل الأكاديمية، كلية التربية.
The study aimed to identify the personal, social, academic, and economic determinants influencing the choice of academic specialization among graduate students at the College of Education, Taibah University. The research followed a quantitative approach, employing content analysis within a case study framework, covering a sample of 214 postgraduate students. A questionnaire was developed to assess the factors influencing students' choices, consisting of 25 items with nominal, ordinal, interval, and ratio scales. Multiple logistic regression analysis was utilized due to the multi-faceted nature of the dependent variable (academic specialization). The results highlighted those personal aspirations and prior knowledge significantly impacted students' choices, with "Educational Administration" achieving the highest correct classification rates. Academic factors, including general aptitude test scores and cumulative GPA, were decisive, while the academic reputation of specializations also played a significant role. Economically, tuition costs and future job prospects strongly guided students toward low-cost specializations with high employment potential. Based on these findings, the study recommended enhancing academic guidance programs, providing comprehensive career information, and improving preparation for aptitude tests.
Keywords: academic specialization selection, graduate studies, personal factors, economic factors, academic factors, College of Education.
?أولاً: المراجع العربية:
الأحمدي، م. ع. (2014). قياس كفاءة مدارس البنات الثانوية في المدينة المنورة باستخدام أسلوب التحليل الحدودي العشوائي [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة طيبة.
البكر، ف. ب. (2002). الصعوبات التي تواجه الطالبات المستجدات في الكليات الأدبية بجامعة الملك سعود وعلاقتها بدرجة رضاهن عن التعليم الجامعي. مجلة العلوم التربوية، جامعة الملك سعود، (2)14، 396 - 353
حسن، أ. م. ش.، حسن، ر. ش. (2021). دوافع التحاق طلبة كلية التربية جامعة الأزهر من تخصصات مختلفة بالدراسات العليا. التربية (الأزهر): مجلة علمية محكمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، ، (192)40، 614 – 591.
الزيات، أ.، عبدالقادر، ح.، مصطفى، إ.، النجار، م. (1989). المعجم الوسيط. دار المعارف.
الزيد، ج. م.، العصيمي، ه. م. (2021). الصعوبات الأكاديمية والإدارية التي تواجه طالبات الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة الملك سعود من وجهة نظرهن. مجلة العلوم التربوية، جامعة الملك سعود، (2)33، 360 – 335.
كيش، أ. (2008). المشكلات التي تواجه طلاب الدراسات العليا بجامعة الفاتح [رسالة ماجستير غير منشورة]. ليبيا.
مرزوق، ف. (2014). مشكلات الدراسات العليا التربوية بجامعة القاهرة، دراسة لآراء طلبة معهد الدراسات والبحوث التربوية. مجلة البحوث التربوية والنفسية، كلية التربية جامعة المنوفية، (3)29، 123 – 93.
المطرودي، ع. ع.، زكاء، ز. (2017). مشكلات طالبات الدراسات العليا بجامعة القصيم من وجهة نظر الطالبات وعضوات هيئة التدريس وتصور مقترح للتغلب عليها. مجلة كلية التربية (أسيوط)، (1)33، 287 - 218 .
المهدي، ي. ف.، صلاح الدين، ن. ص. (2013). منهجية تحليل مغلف البيانات واستخدامها في دراسات الإدارة التربوية: نموذج تطبيقي على وحدات صنع القرار في جامعة عين شمس. مجلة كلية التربية جامعة عين شمس، 37، 164 – 139.
ثانيًا: ترجمة المراجع العربية:
Al-Ahmadi, M. A. (2014). Measuring the efficiency of girls' secondary schools in Madinah using stochastic frontier analysis [Unpublished master's thesis]. Taibah University.
Al-Bakr, F. B. (2002). The difficulties faced by new female students in literary colleges at King Saud University and their relation to satisfaction with university education. Journal of Educational Sciences, King Saud University, 14(2), 353-396.
Al-Mahdi, Y. F., & Salah El-Din, N. S. (2013). Data Envelopment Analysis methodology and its application in educational management studies: An applied model on decision-making units at Ain Shams University. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 37, 139-164.
Al-Matroodi, A. A., & Zakaa, Z. (2017). Problems faced by female graduate students at Qassim University from the perspective of students and faculty members, and a proposed vision to overcome them. Journal of the Faculty of Education (Assiut), 33(1), 218-287.
Al-Zaid, J. M., & Al-Asimi, H. M. (2021). Academic and administrative challenges faced by female graduate students in the Faculty of Education at King Saud University from their perspective. Journal of Educational Sciences, King Saud University, 33(2), 335-360.
Al-Zayyat, A., Abdelqader, H., Mustafa, I., & Al-Najjar, M. (1989). Al-Mu'jam Al-Waseet (The Intermediate Dictionary). Dar Al-Ma'arif.
Hassan, A. M. S., & Hassan, R. S. (2021). Motivations for students from different disciplines at the Faculty of Education, Al-Azhar University, to enroll in graduate studies. Al-Azhar Education: A Refereed Journal of Educational, Psychological, and Social Research, 40(192), 591-614.
Kish, A. (2008). Problems faced by graduate students at Al-Fateh University [Unpublished master's thesis]. Libya.
Marzouk, F. (2014). Problems of educational postgraduate studies at Cairo University: A study of the opinions of students of the Institute of Educational Studies and Research. Journal of Educational and Psychological Research, Faculty of Education, Menoufia University, 29(3), 93-123.
ثالثًا: المراجع الأجنبية:
Adcroft, A. (2011). The motivations to study and expectations of studying of undergraduate students in business and management. Journal of Further and Higher Education, 35(4), 521-543.
Alfred-Davidson, T. (2009). High school counselor and career specialists’ perceptions of school practices that involve parents in students’ career planning. PhD Diss., Department of Secondary Education, University of Florida, United States, Florida.
Al-Zayed, A., & Al-Asimi, M. (2021). The impact of higher education on knowledge growth and economic development. Journal of Educational Research, 58(3), 456-470.
Bakar, A. (2020). Higher education and its challenges in the 21st century. Journal of Global Education, 45(2), 122-139.
Bedard, K., & Herman, D. A. (2008). Who goes to graduate/professional school? The importance of economic fluctuations, undergraduate field, and ability. Economics of Education Review, 27(2), 197-210.
Beggs, J. M., Bantham, J. H., & Taylor, S. (2008). Distinguishing the factors influencing college students’ choice of major. College Student Journal, 42(2), 381.
Cunningham, K. (2009). The effect of self-efficacy and psychosocial development on the factors that influence major changing behavior. PhD Diss., Department of Educational Psychology, University of Northern Iowa, United States, Iowa.
Duong, M. Q., Nguyen, V. T., Bach, T. N. D., Ly, B. N., & Le, T. Y. D. (2023). Influence of socioeconomic status and university's internal environment factors on university-choice decisions of postgraduate students in Vietnam. International Journal of Education and Practice, 11(2), 218-231.
Egelhoff, C. J., Bibeau, S. D., Burns, K. L., & Fleischmann, C. M. (2011, June). Recruiting and retention of engineering students: Using a one-year scholarship at two-year partner schools. In 2011 ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 22-1222).
Kahn, M. J., Markert, R. J., Lopez, F. A., Specter, S., Randall, H., & Krane, N. K. (2006). Is medical student choice of a primary care residency influenced by debt? Medscape General Medicine, 8(4), 18.
Lee, W. (2008). College graduates cannot put degrees to work. The Tennessean. Business. Nashville, TN.
Mitic, S., & Mojic, D. (2020). Student choice of higher education institutions in a post-transitional country: Evidence from Serbia. Economic Research-Ekonomska Australiana, 33(1), 3509-3527.
OECD. (2021). The Role of Higher Education in Promoting Economic Growth. Organisation for Economic Co-operation and Development.
Perna, L. W. (2004). Understanding the decision to enroll in graduate school: Sex and racial/ethnic group differences. The Journal of Higher Education, 75(5), 487-527.
Porter, A., Yang, R., Hwang, J., McMaken, J., & Rorison, J. (2014). The effects of scholarship amount on yield and success for master’s students in education. Journal of Research on Educational Effectiveness, 7(2), 166–182.
Raby, R. L. (2020). Celebrating the last 10 years of community college internationalization. Journal of International Students, 10(4), x-xiv.
Sax, L. J. (2000). Undergraduate science majors: Gender differences in who goes to graduate school. The Review of Higher Education, 24(2), 153–172.
Shrestha, B., Pokhrel, Y. R., & Butterworth, K. (2016). Determinants of postgraduate students' choices of specialty. Journal of the Nepal Medical Association, 54(201), 18-24.
Singh, L., Chaturvedi, R., Mehdi, S., & Srivastava, S. (2020). Student’s preference towards specialization selection: An exploratory perspective. ADHYAYAN: A Journal of Management Sciences, 10(2), 10-16.
Swanson, J. L., & Fouad, N. A. (1999). Applying theories of person-environment fit to transition from school to work. The Career Development Quarterly, 47(4), 337-347.
Trusty, J., Niles, S. G., & Carney, J. V. (2005). Education-career planning and middle school counselors. Professional School Counseling, 9(2), 136-143.
UNESCO. (2019). The Changing Role of Higher Education in the 21st Century: Towards Global Standards and Adaptability. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Wiesenthal, N. J., Gin, L. E., & Cooper, K. M. (2023). Face negotiation in graduate school: The decision to conceal or reveal depression among life sciences Ph.D. students in the United States. International Journal of STEM Education, 10(1), 35.
Wildman, M. L., & Torres, R. M. (2002). Factors influencing choice of major in agriculture. NACTA Journal, 46(3), 4.
World Bank. (2020). Higher Education for Development: An Investment for the Future. World Bank Publications.
Zhang, L., & Harris, Z. (2019). Aspirations and decisions to enroll in graduate programs: A literature review of contributing factors. Journal Name, Issue(Issue), page-range.