مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

?فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذكاء الوجداني وأثره على الكفاءة المهنية للموجهين الطلابيين في المدارس الثانوية


.


The Effectiveness of a Training Program to Develop Emotional Intelligence and its Impact on the Professional Competence of Student Counselors in Secondary Schools

د. علي عبد الله امبارك السويهري


أستاذ علم النفس المشارك


قسم التربية - كلية اللغة العربية والدراسات الإنسانية - الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة


Dr. ALI ABDULLAH E ALSWIHRI


Associate Professor of Psychology


Department of Education - College of Arabic Language and Humanities -Islamic University of Madinah

التخصص العام: علم النفس

التخصص الدقيق: علم النفس التربوي

10.36046/2162-000-021-014
DownloadPDF
الملخص

?كمن أهمية الدراسة الحالية في إلقاء الضوء على أهمية تنمية الذكاء الوجداني للموجه الطلابي بما لها أهمية كبيرة في تحسين الأداء العام للطلاب وتطويرهم بشكل شامل، وهدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذكاء الوجداني وأثره على الكفاءة المهنية للموجهين الطلابيين في المدارس الثانوية بمكة المكرمة. تكونت عينة الدراسة من (20) من الموجهين الطلابيين بواقع 10% تقريباً من إجمالي عدد الموجهين الطلابيين بالمدارس الثانوية الذين بلغ العدد الإجمالي لهم بالمدارس الثانوية بمكة المكرمة (173) تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (ن=10)، متوسط أعمارهم 35.2 ± 1.04، ومجموعة ضابطة مكافئة (ن=10) متوسط أعمارهم 34.72 ±1.02. طُبِّق على أفراد العينة التجريبية برنامج تدريبي لتنمية الذكاء الوجداني (من إعداد الباحث) بعد أن تأكد الباحث من صلاحيته للتطبيق على أفراد العينة، ومقياس الذكاء الوجداني (من إعداد الباحث)، ومقياس الكفاءة المهنية (من إعداد الباحث). وأوضحت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية الذكاء الوجداني، وارتفاع درجات الكفاءة المهنية لدى الموجهين الطلابيين بالمدارس الثانوية بالمجموعة التجريبية (بمتوسط حسابي 65.4 وانحراف معياري 2.1) ارتفاعاً دالًّا إحصائيًّا عنها لدى المجموعة الضابطة (بمتوسط حسابي 42.3 وانحراف معياري 2.3) بعد تطبيق البرنامج، كما أوضحت أن المتوسط الحسابي للمجموعة البعدية 67.3 بانحراف معياري 2.5، والمتوسط الحسابي للمجموعة القبلية 66.9 بانحراف معياري 2.4  مما يدل على أنه لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية في الكفاءة المهنية. 


الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي - الذكاء الوجداني ـ الكفاءة المهنية - الموجهين الطلابيين 

The importance of the current study lies in shedding light on the importance of developing the emotional intelligence of student counselors, which is of great importance in improving the overall performance of students and developing them comprehensively. The study aimed to reveal the effectiveness of a training program for developing emotional intelligence and its impact on the professional competence of student counselors in secondary schools in Mecca. The study sample consisted of (20) student mentors, approximately 10% of the total number of student mentors in secondary schools, of which the total number in secondary schools in Makkah Al-Mukarramah was (173). They were divided into two groups: an experimental group (n = 10), their average age was 35.2 ± 1.04, and an equivalent control group (n=10) whose average age was 34.72±1.02. A training program for developing emotional intelligence (prepared by the researcher) was applied to the members of the experimental sample after the researcher confirmed its suitability for application to the sample members, the emotional intelligence scale (prepared by the researcher), and the professional competence scale (prepared by the researcher). The results of the study showed the effectiveness of the training program in developing emotional intelligence, and the high levels of professional competence among student mentors in secondary schools in the experimental group (with an arithmetic mean of 65.4 and a standard deviation of 2.1), a statistically significant increase over that of the control group (with an arithmetic mean of 42.3 and a standard deviation of 2.3) after implementing the program. It showed that the arithmetic mean for the post group was 67.3 with a standard deviation of 2.5, and the arithmetic mean for the pre group was 66.9 with a standard deviation of 2.4, which indicates that there are no statistically significant differences between the post and follow-up measurements of the experimental group in professional competence. 


Keywords: training program - Emotional intelligence - Professional competence- Student mentors 

مراجع

?ولاً: المراجع باللغة العربية:  


إبراهيم، إيمان (2023). السعادة وعلاقتها بالذكاء الوجداني والصلابة النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة عين شمس. 


أبو عقيل، مراد محمد عبد العزيز (2019م). الكفاءة المهنية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى المرشدين في مدارس عرب النقب، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة الخليل، فلسطين.  


جاسم، محمد (2008). سيكولوجية الإدارة التعليمية والمدرسية وآفاق التطوير العام، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان. 


جعبري، أنوار جبارة شعبان (2018م). الذكاء الوجداني وعلاقته بمستوى الكفاءة الاجتماعية لدى المرشدين التربويين العاملين في المدارس الحكومية بمحافظة الخليل، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة الخليل، فلسطين.  


الخولي، محمود (2011). الذكاء الوجداني ما بين النشأة والتطبيق، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة. 


الدليل التنظيمي للإدارات العامة للتعليم بالمناطق،1445هـ 


رزق، عثمان وعبد السميع، محمد (2001). الذكاء الانفعالي مفهومه وقياسه، مجلة علم النفس، العدد (58)، ص ص 32 – 51. 


الزايدي، أحمد بن محمد خلف ومحمد، أشرف السعيد أحمد (2015). التنمية المهنية المستدامة لمعلمي المدارس الثانوية بمحافظة جدة في ضوء متطلبات معايير الاعتماد المهني: تصور مقترح، المركز العربي للتعليم والتنمية، مجلد 22, عدد94, ص ص 331- 485. 


الشهراني، أمل (2022). أثر برنامج تدريبي مقترح قائم على المعايير المهنية للمعلمين في تنمية الأداء التدريسي لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة، المجلة السعودية للعلوم التربوية, 1مجلد، عدد11, ص ص125-148. 


الشيمي، رضوى (2020). فعالية برنامج تدريبي لتنمية الكفايات المهنية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة-جامعة تبوك، كلية التربية (الأزهر)، مجلة علمية مُحكمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، مجلد 39, عدد 185, جزء2, ص ص 543-577. 

طنطاوي، إيمان جمعة محمد أحمد (2022م). الذكاء الوجداني وعلاقته بالكفاءة المهنية لدى القيادات الإدارية، مجلة كلية الآداب جامعة الفيوم (الإنسانيات والعلوم الاجتماعية)، مج 14، ع 2، يوليو: ص ص462-497. 


عبد المحسن، سحر (2018). فاعلية برنامج مقترح في تحسين بعض أبعاد جودة الحياة لمعلمة رياض الأطفال، وأثره على الكفايات المهنية لديها، المجلة العربية للإعلام وثقافة الطفل، العدد 4, ص 151- 216. 


عمران، أمل (2022). برنامج إرشادي قائم على فنيات علم النفس الإيجابي لتنمية الكفاءة المهنية والشخصية لدى معلمات رياض الأطفال، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة عين شمس. 


العياصرة، محمد عبد الكريم والعجمي، زينب عباس (2022م). درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية في سلطنة عمان لمهارات الذكاء العاطفي وفقا لنموذج جولمان Golman وعلاقتها بكفاءتهم المهنية في ضوء بعض المتغيرات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، المجلد 46، العدد 3، مايو، ص ص253 – 281.  


عيسى، حازم والناقة، صلاح (2009). تقويم الكفاءات المهنية التي يمتلكها أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بالجامعة الإسلامية من وجهة نظر طلبتهم وفق معايير الجودة بحث مقدم إلى المؤتمر التربوي الثاني دور التعليم في التنمية الشاملة المنعقد في جامعة الأزهر في الفترة 18/19، ص ص 1 -27. 


الغامدي، خالد (2017). فاعلية برنامج إرشادي في تحسين جودة الحياة لدى معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة شقراء، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، المجلد 36، العدد175, جزء2, ص ص521-553. 


الغريري، ماجدة بنت عبد الله عبدالرحمن (2023م). تأثير أبعاد الذكاء الوجداني على مستوى النجاح المهني لدى معلمات رياض الأطفال من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات، مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، المجلد 89، يناير، ص ص1310-1375.  


فوزي، ياسمين (2018). برنامج تدريبي لتنمية التفكير الإيجابي وأثره على الكفايات المهنية لدى معلمات رياض الأطفال، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة بني سويف. 


القدر، ماجد (2019). برنامج إشرافي تربوي مقترح لتنمية كفاءة المُعلمين مهنيا في منطقة الجوف التعليمية في المملكة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية، الأردن، 46(1)، ص ص 18-110. 

قهلوز، مراد (2019م). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالكفاءة المهينة ودافعية الإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطورين الاكمالي والثانوي: مقاربة تحليلية ارتباطية لمتوسطات وثانويات ولاية سطيف، رسالة دكتوراه غير منشورة، معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة الجزائر 3، الجزائر.  


لاشين، مرفت (2021). تصميم برنامج تدريبي إلكتروني لتطوير الكفايات المهنية لمعلمات رياض الأطفال، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة طنطا. 


لعلاوي، خالد (2015م). علاقة الذكاء الانفعالي بالكفاءة الاتصالية لدى الإطارات المسيرة- خالد مجمع سونلغاز، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية علوم الإعلام والاتصال، جامعة الجزائر 3، الجزائر.  


محمود، عبد لله (2006). التوافق الزواجي في علاقته ببعض عوامل الشخصية والذكاء الانفعالي. مجلة كلية التربية، العدد 60، جامعة المنصورة، ص ص 51 - 110 


مسلم، حسن (2006). أثر مهارات الكفاءة الاجتماعية والأخلاقية للمعلم من أجل تكوين نفسي أفضل للمتعلم. الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، المؤتمر (13) إعداد المعلم وتطويره في ضوء المتغيرات المعاصرة، الرياض، ص ص 506 – 534. 


المغاري، وائل عبد الرحمن خليل (2018م). الذكاء الوجداني وعلاقته بالكفاءة المهنية وجودة اتخاذ القرار لدى مديري المدارس في محافظات غزة، دراسة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين. 


مهدي، حسون (2019). أثر برنامج إرشادي في تنمية الكفاءة المهنية لدى معلمات الصفوف الخاصة، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد 62، ص ص 323-346. 


ثانيًا: ترجمة المراجع العربية: 


Abdel Mohsen, Sahar (2018). The effectiveness of a proposed program in improving some dimensions of the quality of life of a kindergarten teacher, and its impact on her professional competencies, Arab Journal of Media and Child Culture, issue 4, pp. 151-216. 


Abraham, R. (2000). The role of job control as a moderator of emotional dissonance and emotional intelligence–outcome relationships. The Journal of psychology, 134(2), 169-184. . 


Abu Aqeel, Murad Muhammad Abdel Aziz (2019 AD). Professional competence and its relationship to emotional intelligence among counselors in Arab Negev schools, unpublished master’s thesis, College of Graduate Studies, Hebron University, Palestine. 

Al-Ayasrah, Muhammad Abdel Karim and Al-Ajami, Zainab Abbas (2022 AD). The degree to which Islamic education teachers in the Sultanate of Oman practice emotional intelligence skills according to the Golman model and its relationship to their professional competence in light of some variables, International Journal of Educational Research, Volume 46, Issue 3, May, pp. 253-281. 


Al-Ghamdi, Khaled (2017). The effectiveness of a counseling program in improving the quality of life of secondary school teachers in Shaqra Governorate, Journal of the College of Education, Al-Azhar University, Volume 36, Issue 175, Part 2, pp. 521-553. 


Al-Ghurairi, Majda bint Abdullah Abdul Rahman (2023 AD). The impact of the dimensions of emotional intelligence on the level of professional success of kindergarten teachers from their point of view in light of some variables, Journal of the Faculty of Education, Tanta University, Volume 89, January, pp. 1310-1375. 


Al-Kholy, Mahmoud (2011). Emotional intelligence between origins and application, Anglo-Egyptian Library, Cairo. 


Al-Shahrani, Amal (2022). The impact of a proposed training program based on professional standards for teachers in developing the teaching performance of middle school science teachers, Saudi Journal of Educational Sciences, 1 volume, issue 11, pp. 125-148. 


Al-Shimi, Radwa (2020). The effectiveness of a training program to develop professional competencies for female student teachers in the Department of Special Education - University of Tabuk, College of Education (Al-Azhar), a peer-reviewed scientific journal for educational, psychological and social research, volume 39, issue 185, part 2, pp. 543-577. 


Al-Qadr, Majid (2019). A proposed educational supervisory program to develop teachers’ professional competence in the Al-Jawf educational region in the Kingdom of Saudi Arabia, Journal of Educational Sciences, Jordan, 46 (1), pp. 18-110. 


Al-Zaidi, Ahmed bin Muhammad Khalaf and Muhammad, Ashraf Al-Saeed Ahmed (2015). Sustainable professional development for secondary school teachers in Jeddah Governorate in light of the requirements of professional accreditation standards: a proposed vision, Arab Center for Education and Development, Volume 22, Issue 94, pp. 331-485. 


Bibri, S. (2015). Affective behavioral features of AmI: affective context-aware, emotion-aware, context-aware affective, and emotionally intelligent systems. In The Human Face of Ambient Intelligence (pp. 403-459). Atlantis Press, Paris. 


Birgili, B. (2015). Creative and critical thinking skills in problem-based learning environments. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(2), 71-80. 

Buyong, N., Mohamed, S., Satari, N. M., Bakar, K. A., & Yunus, F. (2020). Kindergarten Teacher’s Pedagogical Knowledge and Its Relationship with Teaching Experience. International Journal of Academic Research in Progressive Education & Development. 9(2), 805-814. 


Camelo, S. H., & Angerami, E. L (2013). Professional competence: the construction of concepts, strategies developed by health services and implications for nursing. Texto & Contexto-Enfermagem, 22, 552-560 


Cherniss, C., & Goleman, D. (2001). The emotionally intelligent workplace: How to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations. 


Collie, R., Shapka, J., Perry, N. E., & Martin, A. (2016). Teachers’ psychological functioning in the workplace: Exploring the roles of contextual beliefs, need satisfaction, and personal characteristics. Journal of Educational Psychology, 108(6), 788–799. 


Devis-Rozental, C., Farrow, & Devis-Rozental, C. (2018). Developing socio-emotional intelligence in higher education scholars. Springer International Publishing, p,1 


Epstein, R., & Hundert, E. (2002). Defining and assessing professional competence. The Journal of the American Medical Association Jama, 287(2), 226-235. 


Fawzi, Yasmine (2018). A training program to develop positive thinking and its impact on the professional competencies of kindergarten teachers, unpublished doctoral dissertation, Faculty of Education, Beni Suef University. 


Fayzullina, A., & Saglam, F. (2014). Methods and forms of organization of training activities on the lessons of history. History teaching in school, 9, 45-50. 


Gahlouz, Murad (2019). Emotional intelligence and its relationship to professional competence and achievement motivation among teachers of physical education and sports in the comprehensive and secondary levels: a correlational analytical approach for middle and high schools in the state of Setif, unpublished doctoral dissertation, Institute of Physical Education and Sports, University of Algiers 3, Algeria. 


G?rlitz, A., Ebert, T., Bauer, D., Grasl, M., Hofer, M., Lammerding-K?ppel, M., & Fabry, G. (2015). Core Competencies for Medical Teachers (KLM) – A Position Paper of the GMA Committee on Personal and Organizational Development in Teaching, GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung, 32 (2), 1-14. 


Higgs, M., & Dulewicz, V. (2016). Leading with emotional intelligence. London: Palgrave Macmillan., p,20 

Husin, W. (2017). Emotional intelligence: new ability or renowned traits? An investigation of the convergent, discriminant and incremental validity. (Doctoral dissertation). University of Nottingham.  


Ibrahim, Iman (2023). Happiness and its relationship to emotional intelligence and psychological hardiness among a sample of university students, Master’s thesis, Faculty of Education, Ain Shams University. 


Imran, Amal (2022). A counseling program based on positive psychology techniques to develop the professional and personal competence of kindergarten teachers, unpublished doctoral dissertation, Faculty of Education, Ain Shams University. 


Issa, Hazem and Al-Naqa, Salah (2009). Evaluating the professional competencies possessed by faculty members in the Faculty of Education at the Islamic University from the point of view of their students according to quality standards. Research submitted to the Second Educational Conference on the Role of Education in Comprehensive Development, held at Al-Azhar University in the period 18/19, pp. 1-27. 


Issa, Owaisi (2019). Emotional intelligence and its relationship to professional competence among teachers of physical education and sports in the secondary education stage, master's thesis, Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities, Mohamed Khidir University, Biskra, Algeria. 


Jabari, Anwar Jabbara Shaaban (2018 AD). Emotional intelligence and its relationship to the level of social competence among educational counselors working in public schools in Hebron Governorate, unpublished master’s thesis, College of Graduate Studies, Hebron University, Palestine. 


Jassim, Muhammad (2008). The Psychology of Educational and School Administration and Prospects for General Development, Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution, Amman. 


Jennings, P., Brown, J. L., Frank, J., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., Rasheed, D., DeWeese, A., DeMauro, A., Cham, H., & Greenberg, M. (2017). Impacts of the CARE for Teachers program on teachers’ social and emotional competence and classroom interactions. Journal of Educational Psychology, 109(7), 1010–1028. 


Krifa, I., Hallez, Q., van Zyl, L., Braham, A., Sahli, J., BenNasr, S., & Shankland, R. (2021). Effectiveness of an online positive psychologyintervention among Tunisian healthcare students on mental health and studyengagement during the Covid-19 pandemic.Applied Psychology: Health and Well-Being,1–27. https://doi.org/10.1111/aphw.  


Lalawi, Khaled (2015 AD). The relationship of emotional intelligence to the communicative competence of career executives - Khaled Majmaa Sonelgaz,unpublished doctoral dissertation, Faculty of Media and Communication Sciences, University of Algiers 3, Algeria. 


Lashin, Mervat (2021). Designing an electronic training program to develop the professional competencies of kindergarten teachers, unpublished doctoral thesis, Faculty of Education, Tanta University. 


Lyubomirsky, S., Tkach, C., & DiMatteo, M. R. (2006). What are the differences between happiness and self-esteem. Social indicators research, 78(3), 363-404. 


Mahmoud, Abdullah (2006). Marital compatibility in its relationship to some personality factors and emotional intelligence. Faculty of Education Journal, Issue 60, Mansoura University, pp. 51-110 Muslim, 


Mayer, F: (2021). Emotional intelligence and professional competence. Journal of Research. 


Mizambaeva, F., & Baimyrzaev, K. (2019). Conditions for the Formation of Professional Competence of an Intending Geography Teacher, education, 40(9), 1-10. 


Muijs, D., Kyriakides, L., van der Werf, G., Creemers, B., Timperley, H., & Earl, L. (2014). State of the art–Teacher effectiveness and professional learning. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 231–256. 


Mulder, M. (2014). Conceptions of professional competence. In International handbook of research in professional and practice-based learning (pp. 107-137). Springer, Dordrecht. 


Organizational Guide for Public Departments of Education in the Regions, 1445 AH 


Parsamehr, M., & Heddat, E. (2020). The relationship between emotional intelligence, professional competence, and life satisfaction. Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 11(2), 65-94. ‏ 


Philip, M., & Ramya, K. (2017). Professional competencies for effective teaching learning process. International Journal of Trend in Research and Development (IJTRD), 25-29. 


Rizk, Othman and Abdel Samie, Muhammad (2001). Emotional intelligence, its concept and measurement, Psychology Journal, issue (58), pp. 32-51. 


Salem, Randa (2017). Developing positive thinking skills as an approach to improving the social and academic competence of middle school students, unpublished doctoral dissertation, Girls’ College, Ain Shams University. 


Schutte, N., Malouff, J. M., Simunek, M., McKenley, J., & Hollander, S. (2002). Characteristic emotional intelligence and emotional well-being.?Cognition & Emotion,?16(6), 769-785. 

Sidik, F. (2016). Guru Berkualitas Untuk Sumber Daya Manusia Berkualitas. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 109-114. 


Tantawi, Iman Gomaa Muhammad Ahmed (2022 AD). Emotional intelligence and its relationship to the professional competence of administrative leaders, Journal of the Faculty of Arts, Fayoum University (Humanities and Social Sciences), vol. 14, issue 2, July: pp. 462-497. 


Tedjawati K, J. M., Sari, L. S., Juanita M, F., Astuti, R., & Rahmadi, U. T. (2018). Model Pendidikan Anak Usia Dini satu tahun sebelum sekolah dasar: kajian Pendidikan Anak Usia Dini, Nonformal dan informal dan pendidikan Masyarakat 


‏Toshtemirovich, R. Z. (2019). Development of professional competence of educator. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7(10), 99-106 . 


Tzovla, E., Kedraka, K., Karalis, T., Kougiourouki, M., & Lavidas, K. (2021). Effectiveness of In-Service Elementary School Teacher Professional Development MOOC: An Experimental Research. Contemporary Educational Tech 


‏Wang, R.( 2018) .  Components of emotional intelligence and its relationship to the professional competence of secondary school teachers . Journal of personality and social psychology,vol.60,no5. 98-99.