المراجع العربية:
أحمد، شيماء أحمد، يونس إيمان محمد (2020). برنامج معد وفق تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين، والوعي بالأدوار المستقبلية لدى طلاب كليات التربية، مجلة البحث العلمي في التربية،21(13):470-501.
الطراونة، هويدا نايف (2022). دور القيادة التربوية في تفعيل استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في المكتبات الجامعية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية بجامعة مؤتة، المجلة التربوية الأردنية، (7):225-243.
آل مداوي، عبير محفوظ (2022). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في عمليات إدارة المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك خالد، مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 9(3)،138-170.
بكاري، مختار (2022). تحديات الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في التعليم، مجلة المنتدى للدراسات والأبحاث الاقتصادية، جامعة زيان عاشور بالجلفة،6(1):286-305.
تريفل، جيمس (2006). هل نحن بلا نظير؟، ترجمة ليلى الموسوي، عالم المعرفة، (323)، الكويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.
جاد، حاتم فرغلي (2022). رؤية مستقبلية لتطوير جدارات التعليم الرقمي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية في إطار التعليم الجامعي المعزز بتقنيات الثورة الصناعية الرابعة، المجلة التربوية، كلية التربية -جامعة سوهاج، (95): 1973-2107.
الجندي، محمود عبد الكريم، محمود، ياسر نبوي (2019). الابتكار ودوره في تعزيز الميزة التنافسية: دراسة تحليلية لعينة من المكتبات الجامعية المصرية والإماراتية، مؤتمر الابتكار واتجاهات التجديد في المكتبات، مجمع الملك عبد العزيز للمكتبات الوقفية، (4):4-62.
الحبيب، ماجد عبد الله (2022). توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريب أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية من وجهة نظر خبراء التربية: تصور مقترح، مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، (9):267-317.
حريري، هند حسين (2021). رؤية مقترحة لاستخدام الذكاء الاصطناعي في دعم التعليم بالجامعات في المملكة العربية السعودية لمواجهة جائحة كرونا (Covid-19)) في ضوء الاستجابة من تجربة الصين، مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، (عدد خاص):363-428.
الحسين، خلف. (2019). الفرص والتحديات التي تواجهها جامعة تبوك في ظل مشروع نيوم: دراسة ميدانية من وجهة نظر الطلاب وأعضاء هيئة التدريس بالجامعة، مجلة دراسات في التعليم العالي، مركز تطوير التعليم الجامعي، جامعة أسيوط، (15): 99-122.
خلف، أريج أحمد، وحريري، رندة أحمد (2019). أثر استخدام الواقع المعزز (تطبيق Revea HP) في التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الابتدائية، المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية، المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية (28): 173-210
الدهشان، جمال علي (2019). برامج إعداد المعلم لمواكبة متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، (68)،3153-3199.
زيتون، حسن حسين، وزيتون، كمال عبد الحمد (2003). التعلم والتدريس من منظور النظرة البنائية، القاهرة، عالم الكتب.
شعبان، أماني عبد القادر محمد (2021). الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في التعليم العالي، المجلة التربوية، كلية التربية -جامعة سوهاج، (84):1-23
الصبحي، صباح عيد رجاء (????). واقع استخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم. مجلة كلية التربية جامعة عين شمس، (44): 319 - 368.
عبد الرزاق، عدي صبري ومهدي، حيدر طالب (2012). الذكاء الاصطناعي ومصاعب تطبيقه في تكنولوجيا المعلومات، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 1(s): 248-257.
عبد السلام، ولاء محمد حسنى (2021). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم: المجالات، المتطلبات، المخاطر الأخلاقية، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، 4(2):387-468.
عبد المولى، مروه جبرو (2022). الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان في ضوء التحول الرقمي، المجلة التربوية، كلية التربية جامعة سوهاج، (97):391-494.
كريسول، جون. (2018). تصميم البحوث الكمية، النوعية، المزجية. ترجمة عبد المحسن القحطاني، الكويت: دار المسيلة للنشر والتوزيع.
المبرز، عبد الله بن إبراهيم (2008). نظرية انتشار الابتكارات وتأثيرها في تبني استخدام الإنترنت للأغراض الأكاديمية، دراسات عربية في المكتبات وعلم المعلومات،13(3):198-205.
محمد، مديحة فخري (2021). تصور مقترح لإعادة هندسة الجامعات المصرية على ضوء فرص وتحديات الذكاء الاصطناعي، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 15(1):114-256.
مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية (2023).المركز الوطني لتقنية الروبوت والأنظمة الذكية ، متاح على: https://is1ksu.wordpress.com/2017/09/29/
المركز الإعلامي لرؤية المملكة العربية السعودية 2030 (2016). https://www.vision2030.gov.sa/ar/mediacenter/
المهدي، مجدي صلاح (2021). التعليم وتحديات المستقبل في ضوء فلسفة الذكاء الاصطناعي، مجلة تكنولوجيا التعليم والتعلم الرقمي،2(5)،98-140.
الهنداوي، أحمد عبد الفتاح، أحمد، محمود مصطفى (2021). الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في تطوير الإدارة الجامعية: رؤية مقترحة، مجلة التربية، جامعة الأزهر (192): 477-513.
وطفة، علي أسعد (2020). مستقبل التعليم العالي الخليجي في ضوء الثورة الصناعية الرابعة: قراءة نقدية في إشكالية الصيرورة والمصير، (47)، جامعة الكويت، مركز دراسات الخليج والجزيرة العربية.
الياجزي، فاتن حسن (2019). استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في دعم التعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (113):257-282.
اليعلا، سعاد، والربيعة، بشرى. (2020). القمة العالمية استراتيجيتها لتطوير الذكاء الاصطناعى.
ترجمة المراجع العربية:
Abdel Mawla, Marwa Gebro (2022). Training needs for faculty members at Aswan University in light of digital transformation, Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, (97): 391-494.
Abdel Razzaq, Adi Sabri and Mahdi, Haider Talib (2012). Artificial intelligence and the difficulties of its application in information technology, Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, 1(s): 248-257.
Abdel Salam, Walaa Muhammad Hosni (2021). Applications of artificial intelligence in education: fields, requirements, and ethical risks, Journal of the Faculty of Education, Menoufia University, 4(2): 387-468.
Abeer Mahfouz Muhammad A. “The reality of using artificial intelligence applications in knowledge management processes from the perspective of faculty members at King Khalid University.” King Khalid University Journal of Educational Sciences 9.3 (2022).
Ahmed, Shimaa Ahmed, Younes, Eman Mohamed (2020). A program prepared according to the applications of artificial intelligence to develop the skills of the twenty-first century and awareness of future roles among the students of the College of Education, Journal of Scientific Research in Education, 21(13):470-501.
Al-Dahshan, Jamal Ali (2019). Teacher preparation programs to keep pace with the requirements of the Fourth Industrial Revolution, Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, (68), 3153-3199.
Al-Habib, Majed Abdullah (2022). Employing artificial intelligence applications in training faculty members in Saudi universities from the point of view of educational experts: A proposed vision, Journal of the Islamic University for Educational and Social Sciences, (9): 267-317.
Al-Hindawi, Ahmed Abdel Fattah, Ahmed, Mahmoud Mustafa (2021). Artificial intelligence and its applications in developing university administration: A proposed vision, Journal of Education, Al-Azhar University (192): 477-513.
Al-Hussein, Khalaf. (2019). Opportunities and challenges facing the University of Tabuk under the NEOM project: A field study from the perspective of students and faculty members at the university, Journal of Studies in Higher Education, University Education Development Center, Assiut University, (15): 99-122.
Al-Jundi, Mahmoud Abdel Karim, Mahmoud, Yasser Nabawi (2019). Innovation and its role in enhancing competitive advantage: An analytical study of a sample of Egyptian and Emirati university libraries, Conference on Innovation and Renewal Trends in Libraries, King Abdulaziz Complex for Endowment Libraries, (4): 4-62.
Al-Mahdi, Magdy Salah (2021). Education and future challenges in light of the philosophy of artificial intelligence, Journal of Educational Technology and Digital Learning, 2(5), 98-140.
Al-Mubarraz, Abdullah bin Ibrahim (2008). The theory of the diffusion of innovations and their impact on the adoption of the use of the Internet for academic purposes, Arab Studies in Library and Information Science, 13(3): 198-205.
Al-Subhi, The Morning of Hope (2020). The reality of Najran University faculty members’ use of artificial intelligence applications in education. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, (44): 319-368.
Al-Tarawneh, Howaida Naif (2022). The role of educational leadership in activating the use of artificial intelligence applications in university libraries from the point of view of faculty members at Mu’tah University, Jordanian Educational Journal, (7):225-243.
Al-Yagzi, Faten Hassan (2019). Using artificial intelligence applications to support university education in the Kingdom of Saudi Arabia, Arab Studies in Education and Psychology, (113): 257-282.
Al-Yala, Souad, and Al-Rabiah, Bushra. (2020). The Global Summit’s strategy for developing artificial intelligence.
Bakari, Mukhtar (2022). Challenges of artificial intelligence and its applications in education, Forum Journal for Economic Studies and Research, Zian Ashour University of Djelfa, 6(1): 286-305.
Creswell, John (2018). Design quantitative, qualitative and mixed research. Translated by Abdul Mohsen Al-Qahtani, Kuwait: Dar Al-Masila for Publishing and Distribution.
Gad, Hatem Farghaly (2022). A future vision for developing digital education competencies among faculty members at Egyptian universities within the framework of university education enhanced by the technologies of the Fourth Industrial Revolution, Educational Journal, Faculty of Education - Sohag University, (95): 1973-2107.
Hariri, Hind Hussein (2021). A proposed vision for using artificial intelligence to support education in universities in the Kingdom of Saudi Arabia to confront the Corona pandemic (Covid-19) in light of the response from China’s experience, Journal of the Islamic University of Educational and Social Sciences, (special issue): 363-428.
Khalaf, Areej Ahmed, and Hariri, Randa Ahmed (2019). The impact of using augmented reality (Revea HP application) on academic achievement among female primary school students, International Journal of Educational and Psychological Sciences, Arab Foundation for Scientific Research and Human Development (28): 173-210
King Abdulaziz City for Science and Technology (2023). National Center for Robot Technology and Intelligent Systems, available at: https://is1ksu.wordpress.com/2017/09/29/
Media Center for the Kingdom of Saudi Arabia’s Vision 2030 (2016). https://www.vision2030.gov.sa/ar/mediacenter/.
Muhammad, Madiha Fakhry (2021). A proposed vision for re-engineering Egyptian universities in light of the opportunities and challenges of artificial intelligence, Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, 15(1): 114-256.
Shaaban, Amani Abdel Qader Muhammad (2021). Artificial intelligence and its applications in higher education, Educational Journal, Faculty of Education - Sohag University, (84): 1-23
Treffel, James (2006). Are we without equal?, translated by Laila Al-Moussawi, The World of Knowledge, (323), Kuwait, National Council for Culture, Arts and literature.
Watfa, Ali Asaad (2020). The Future of Gulf Higher Education in Light of the Fourth Industrial Revolution: A Critical Reading of the Problem of Becoming and Destiny, (47), Kuwait University, Center for Gulf and Arabian Peninsula Studies.
Zaitoun, Hassan Hussein, and Zaitoun, Kamal Abdel Hamad (2003). Learning and teaching from the perspective of the constructivist view, Cairo, Alam al-Kutub.
المراجع الأجنبية:
Andersen, Per Dannemand(2022). Constructing Delphi statements for technology foresight, Future & Foresight Science,(144):1-15.
Baltzan,P.,& Phillips,A(2008). Business Driven Information Systems, New York, McGraw – Hill / Irwin.
Barrett,D. & Heale,R( 2020). What are Delphi studies?, Evid Based Nurs,23(2),68-75.
Biddle, B. (1995). Teacher's roles. The International Encyclopedia of Education, The University of Chicago Press ,New York , 10, (2 ): 455-457.
Dintoe, S. S. (2019). Technology Innovation Diffusion at the University of Botswana :A Comparative Literature Survey. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 15(1): 1-28.
EL-Hafni M. K. (2015). Skills of the 21st teacher .24th scientific conference of the Egyptian society for curriculum and teaching methods entitled” teacher education programs in universities for excellence, The Egyptian society for curriculum and teaching methods. Egypt, 288-311.
Gouws ,T ., Peter ,G van ,.&Oudtshoorn ,R(2011). Correlation between brand longevity and the diffusion of innovations theory, Journal of Public Affairs,(11):236-242.
INTERNATIONAL STANDARD(2020). ISO65000, First edition
Juvova, A., Chudy, S., Neumeister, P., Plischke, J., & Kvintova, J. (2015). Reflection of constructivist theories in current educational practice. Universal Journal of Educational Research, 3(5), 345-349.
Kaplan. A, Haenlein. M. (2019). Siri, Siri in my Hand, who’s the Fairest in the Intelligence, Business Horizons, 62(1):15-25.
Kiryakova, G. (2017). Application of cloud services in education, Trakia ,Journal of Sciences, (4) :277-284.
Land? On the Interpretations, Illustrations and Implications of Artificial
Linstone ,H,A., Turoff ,M& Helmer ,O(2002).The Delphi Method Techniques and Applications, New Jersey, New Jersey Institute of Technology.
Megahed ,Fayza Alhussini, Ahmed (2020). Artificial intelligence applications and Developing the Life Skills for Students with Special Needs: A future Look, International Journal of research in Educational Sciences (IJRES), 3( 1): 175-194.
Nasa,P,. Jain,R,& Juneja,D(2021). Delphi methodology in healthcare research: How to decide its appropriateness, World J Methodol, 11(4): 116-129.
Rogers ,E. M(2003). Diffusion of innovations, 5th ed ,New York ,(USA) , The Free Press.
SAHIN ,Ismail (2006). DETAILED REVIEW OF ROGERS’ DIFFUSION OF INNOVATIONS THEORY AND EDUCATIONAL TECHNOLOGY-RELATED STUDIES BASED ON ROGERS’ THEORY, The Turkish Online Journal of Educational Technology ( TOJET),5(2):14-23.
Sartipi ,F (2020). Diffusion of Innovation Theory in the Realm of Environmental Construction, Journal of Construction Materials,1(2-4):1-7.
Schwab, K. ( 2016). The Fourth Industrial Revolution. Retrieved from World Economic Forum, available at https://www.weforum.org/about/the-fourth-industrial- revolution-by-klaus-schwab, in 21/6/2019.
Southgate, E., Blackmore, K., Pieschl, S., Grimes, S., McGuire, J., & Smithers, K. (2019). Artificial intelligence and emerging technologies in schools. (research report), Australia, Department of Education and Training.
Stitt-Gohdes ,W ,. Crews,T( 2004). THE DELPHI TECHNIQUE: A RESEARCH STRATEGY FOR CAREER AND TECHNICAL EDUCATION, Journal of Career and Technical Education,20(2):55-67.
Stock-Kupperman, G(2015 ). Cohort-Based Technology Training: A Collaboration with Faculty Grounded in Diffusion of Innovation and Faculty Learning Community Theories, Collaborative Librarianship, 7(3):99-108.
Strong, A, I(2016). A applications of artificial intelligence& associated , Science, & (ETEBMS-2016),5(6), available at , https// pdfs. Semanticscholar.org/ d5b0
Subrahmanyam,v& Swathi,k(2018). Artificial Intelligence and its Implications in Education, International Conference on Improved Access to Higher Education Focus on Underserved Communities and Uncovered Regions, Kakatiya University, Warangal , Telangana , India, available at https//www. Researchgate.net.
UNESCO (2019). prepares teachers and learners for 21st century challenges, Available on : https://en.unesco.org/news/unesco-prepares-teachers-and-learners-21st-century-challenges.
Wang ,Y.,F.& Petrina,S(2013). Using Learning Analytics to Understand the Design of an Intelligent Language Tutor ,Chatbot Lucy Applications,4(11):124-131.
Winkler, J ., Moser, R (2016).Biases in future-oriented Delphi studies: A cognitive perspective, Technological Forecasting and Social Change,(105):63-76.
Xiao, M., & Yi, H. (2020). Building an efficient artificial intelligence model for personalized training in colleges and universities. Computer Applications in Engineering Education, https://doi.org/10.1002/cae.22235
Ziglio, E. (1996). The Delphi Method and its contribution to decision making. In M. Adler, & E. Ziglio (Eds.), Gazing into the oracle: The Delphi method and its application to social policy and public health: 3-33 , London: Kingsley.
-Cuzco, A., & Zhagüi, L. (2010). The use of concept maps for developing children's reading and writing skills in a foreign–language classroom. Universidad de Cuenca.
-Wang,Z(2019). How do library staff view librarian robotics? Librarian staff’s ignored humanistic views on the impact and threat of robotics adoption, available at https://library.ifla.org/id/eprint/2751/1/s02-2019-wang-en.pdf.