مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

أثر التدريس باستعمال مهمة رفع الوعي بالقواعد اللغوية في اعتقادات متعلمي اللغة العربية لغة ثانية

The Effect of Grammar Consciousness-Raising Tasks on Arabic Language Learners Beliefs

د. جابر بن زاهر بن جابر عسيري
أستاذ اللغويات التطبيقية العربية المشارك
قسم الإعداد اللغوي - معهد تعليم اللغة العربية - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض

Dr. Jaber Zaher J. Asiri
Associate Professor of Applied linguistics
Language Preparation Department - Arabic Language Teaching Institute - Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
Email: ASR59@HOTMAIL.COM

التخصص العام: المناهج وطرق التدريس

التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة العربية

DOI: 10.36046/2162-000-021-005
DownloadPDF
الملخص
هدفت الدّراسة الحاليّة إلى الكشف عن أثر مهمة رفع الوعي بالقواعد اللغويّة Consciousness-Raising Tasks في اعتقادات متعلمي اللغة العربية لغة ثانية حول مقرر القواعد اللغويّة، وتدريسها لهم، واستعمالها في سياقات مختلفة، ولتحقيق هذا الهدف؛ استخدم الباحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة بتطبيق المقياس القبلي والبعدي على عينة تجريبية واحدة مكونة من 21 طلابًا في المستوى الرابع في أحد معاهد تعليم اللغة العربية التابع لإحدى الجامعات السعودية في مدينة الرياض. كما صمم الباحث برنامجًا تدريسيًا قصير المدى معتمدًا على "مهمة رفع الوعي بالقواعد اللغوية"؛ بهدف الكشف عن التعديلات التي سيحدثها المتغير المستقل (البرنامج التدريسي) في اعتقادات متعلمي اللغة العربية لغة ثانية في عينة الدراسة فيما يتعلق بمقرر القواعد اللغوية من حيث تدريسُها لهم، واستعمالها في سياقات لغويّة مختلفة. وقد أسفرت نتائج الدّراسة عن وجود اختلافات بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي على المجموعة التجريبية فيما يتعلق باعتقاداتهم المتعلقة بالقواعد اللغوية، وطريقة تدريسها لهم، واستعمالها أثناء التواصل والكتابة، وكانت تلك الاختلافات لصالح التطبيق البعدي؛ حيث إن نسبة التغير الإيجابي في اعتقادات أفراد عينة الدراسة في التطبيق البعدي تجاوزت 90% مقارنة باعتقاداتهم في التطبيق القبلي في جميع محاور الاستبانة. 
الكلمات المفتاحية: مهمة رفع الوعي بالقواعد اللغوية، أزمنة الأفعال، الاعتقادات، الطريقة التقليدية.


This study aims to investigate the effect of Grammar Consciousness-Raising Tasks on Arabic Language Learners beliefs (ASL) as a second language about linguistic grammar, Its teaching, and their use. To this end, the researcher used the quasi-experimental method based on one experimental group by applying the pre- and post-tests to one experimental sample of fourth-level students in one of Arabic language teaching institutes affiliated with a Saudi university in Riyadh city, KSA. The researcher also designed a short-term teaching program entitled “Grammar Consciousness-Raising Tasks” with the aim of knowing the extent of the modifications that the independent variable (the teaching program) will bring about in the beliefs of learners of Arabic as a second language in the study sample regarding linguistic grammar in terms of its teaching and their use. The results of the study resulted in differences between the pre- and post-application on the experimental group with regard to their beliefs about linguistic grammar, its teaching, and their use. These differences were in favor of the post-application, meaning that there is a positive effect of the independent variable on all dependent variables.
Keywords: Consciousness-Raising Tasks, Narrative tenses competence, Beliefs, The conventional grammar teaching method.

مراجع
أولًا: المراجع العربية:

الأحمدي، جيهان. (1437). أثر المهمات الاستيعابية في تعلم التراكيب النحوية لدى متعلمات اللغة العربية لغة ثانية، [رسالة ماجستير غير منشورة]، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية.
الشويرخ، صالح. (2023). منهجيات البحث في اللسانيات التطبيقية، الرياض، مجمع الملك سلمان العالمي للغة العربية.
الشويرخ، صالح.( 2009). المذاهب الحديثة في تدريس القواعد اللغوية، مجلة علوم اللغة، 12 (46)
الفوزان، عبدالرحمن، فضل، عبدالخالق، حسين، مختار. (2014). العربية بين يديك، الإصدار الثاني، كتاب الطالب الثالث والرابع، العربية للجميع، مكتبة الملك فهد للطباعة للنشر.
عسيري، جابر.(2023). المدخل التفاعلي وتطبيقاته في اكتساب اللغة الثانية، وتعليم اللغة العربية، مجلة كلية التربية في العلوم التربوية جامعة عين شمس، 47 (4).

ثانيًا: ترجمة المراجع للعربية: 

 Al-Ahmadi, Jihan. (1437). The effect of comprehension tasks on learning grammatical structures among female learners of Arabic as a second language, [unpublished master’s thesis], Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Fawzan, Abdul-Rahman, Fadl, Abdul-Khaleq, Hussein, Mukhtar. (2014). Arabic in Your Hands, Second Edition, Third and Fourth Student Book, Arabic for All, King Fahd Printing Library for Publishing.
Al-Shuwairikh, Saleh. (2009). Modern methods in teaching grammar, Journal of Linguistic Sciences, 12 (46(.
Al-Shuwairikh, Saleh. (2023). Research Methodologies in Applied Linguistics, Riyadh, King Salman International Academy for Arabic Language.
Asiri, Jaber. )2023) The interactive approach and its applications in second language acquisition and teaching Arabic language, College of Education Journal, Ain shams University, 47 (4).

ثالثًا: المراجع الأجنبية:

Aisyiyah, S., Novawan, A., Dewangga, V., & Bunarkaheni, S. (2024). Teaching grammar by using technologies: Unlocking language pedagogical potential. Journal of English in Academic and Professional Communication, 10(1), 36-45.
Alshuwairekh, S. (2004). Investigating AFL learner’s beliefs about language. Education and Psychology Journal (23) 159- 180.
Amirian, S. M. R., & Sadeghi, F. (2012). The effect of grammar consciousness-raising tasks on EFL learners performance. International Journal of Linguistics, 4(3), 708-720.
Birello, M. (2012). Teacher cognition and language teacher education: Beliefs and practice. A conversation with Simon Borg. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 5(2), 88-94.‏
Bryman, A. and D. Cramer. (2004). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13: Aguide for social scientists. London: Routledge.
Ellis, R. (2002). Grammar teaching: Practice or consciousness-raising? In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 67–174). Cambridge University Press.
Ellis, R. (2006). Current issues in the teaching of grammar: An SLA perspective. TESOL quarterly, 40(1), 83-107.
Erkmen, B. (2010). Non-native novice EFL teachers' beliefs about teaching and learning (Doctoral dissertation, University of Nottingham).‏ 
Fotos, S. (2002). Structure-based interactive tasks for the EFL grammar learner. New perspectives on grammar teaching in second language classrooms, 135-154.‏
Fotos, S. S. (1994). Integrating grammar instruction and communicative language use through grammar consciousness?raising tasks. TESOL quarterly, 28(2), 323-351.‏
Fotos, S., & Ellis, R. (1991). Communicating about grammar: A task?based approach. TESOL quarterly, 25(4), 605-628.‏
Gewehr, W. (1998). Aspects of Modern Language Teaching in Europe. New York: Routledge.
Gobena, G. T.(2022). Increasing students grammar learning motivation through consciousness-raising tasks: communicative English skills I. Journal of Education, Society & Multiculturalism, 3(2), 129-151.‏
Hrgovi?, N. (2012). EFL Learners' Beliefs about Grammar Learning (Doctoral dissertation, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek. Faculty of Humanities and Social Sciences. Department of English Language and Literature).‏
Hudson, R. (2016). Grammar instruction. In MacArthur, C. A. , Graham, S. , & Fitzgerald, J. (Eds.), Handbook of writing research (2nd ed. , pp. 317-331). The Guiford Press.
Krashen, S. D. (1982). Second language acquisition and second language learning. London: Longman.
Larsen & Freeman, D. (2014). Teaching English as a Second Language or Foreign Language (M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. Ann Show, Eds.; Fourth). National Geographic Learning.
Long, M. (2015). Second language acquisition and tasks based language teaching. Wiley Blackwel
Loewen, S., Li, S., Fei, F., Thompson, A., Nakatsukasa, K., Ahn, S., & Chen, X. (2009). Second language learners' beliefs about grammar instruction and error correction. The Modern Language Journal, 93(1), 91-104.‏
Nassaji, H., & Fotos, S. (2011). Teaching grammar in second language classrooms: Integrating form-focused instruction in communicative context. Taylor & Francis.
Nugroho, A. (2018). Using Inductive Consciousness-Raising Tasks to Teach the Simple Present Tense. In The Internasional English Language Teachers and Lecturers (iNELTAL) Conference (pp. 183-188).‏
Nugroho, A. (2020). Investigating the Effectiveness of Inductive Consciousness-Raising Tasks to Teach the Simple Future Tense. Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya (KOLITA), 18.‏
Nunan, D. Teaching grammar in context. (1998). ELT Journal, 52(2), 101–109. Oxford University Press.
Prabhu, N. S. (1987). Second language pedagogy. Oxford University Press.
Richards, J. C., & Schmidt, R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching & Applied Linguistics. Harlow: Pearson Education Limited.
Roza, V. (2014). A model of grammar teaching through consciousness-raising activities. International Journal on Studies in English Language and Literature, 2(3), 1-5.‏
Schmidt, R. (1990). The role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics, 11(2), 129–58. http://dx.doi.org/ 10.1093/applin/11.2.129.
Schmidt, R. (2001). Attention. In P. Robinson (Ed.), Cognition and second language instruction (pp. 3–32). Cambridge University Press.
Seliger, H. (1983). The language learner as a linguist: Of metaphors and realities. Applied Linguistics, 4, 179-191. https://doi.org/10.1093/applin/4.3.179.
Susanti, S., Emsil, S. J., Halim, A., & Atikah, D. (2024). EFL Learner’s Beliefs in Learning Grammar. AL LUGHAWIYAAT, 4(1).‏
Svalberg, A. M. L., & Askham, J. (2020). Teacher and learner perceptions of adult foreign language learners’ engagement with consciousness-raising tasks in four languages. Language awareness, 29(3-4), 236-254.‏
Tanihardjo, J., & Stardy, R. (2024). Using inductive and deductive consciousness- raising tasks to prpmpte learning awareness of conditional sentences In Proceedings: Linguistics, Literature, Culture and Arts International Seminar (LITERATES) (pp. 113-119).
Telila, B., Olana, T., & Zewudie, M. (2024). Effects of the Sequential Use of Input-and Output-Based Consciousness-Raising Grammar-Focused Instructional Mediations on Students’ Writing Performance and Attitudes. Journal of Science, Technology and Arts Research, 13(1), 166-185.‏
Tilahun, S., Simegn, B., & Emiru, Z. (2022). Using grammar consciousness-raising tasks to enhance students’ narrative tenses competence. Cogent Education, 9(1), 2107471.‏ ‏
Wenden, A. L. (1998). Metacognitive knowledge and language learning1. Applied linguistics, 19 (4), 515-537.
Xavier, R., & Gesser, A. R. (2022). The role of a consciousness-raising task in a focused-task sequence. Revista Da Anpoll, 53(1), 78-98.
Zangoei, A., & Derakhshan, A. (2014). Iranian EFL learners’ ILP comprehension and their language learning preferences: The effect of consciousness-raising instruction. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 5(2), 211-232.