مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

تأثير الألعاب الحركية المعتمدة على تركيز الانتباه على المهارات الحركية الأساسية لدى طلاب المرحلة الابتدائية

The Effect of Motor-Focus Games on the Fundamental Motor Skills among Primary Stage Students

د. صفاء ماجد عبدالكريم يدك
أستاذ علم النفس التربوي المشارك
قسم علم النفس - كلية اللغات والعلوم الإنسانية - جامعة القصيم

Dr. Safaa Majed Yadak
Associate Professor of Educational Psychology
Department of Psychology - College of Languages and Humanities - Qassim University
Email: s.Yadk@qu.edu.sa 

التخصص العام: علم النفس

التخصص الدقيق: علم النفس التربوي

DOI: 10.36046/2162-000-021-002
DownloadPDF
الملخص
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى تأثير الألعاب الحركية المعتمدة على تركيز الانتباه على الحركية الأساسية لدى طلبة المرحلة الإبتدائية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام اختبارات خاصة لقياس تطور المهارات الحركية الأساسية، تكونت عينة الدراسة من (20) طالباً من طلاب المرحلة الإبتدائية من عمر (8-9) سنوات، تم اختيارهم من المدارس الخاصة في القصيم/ المملكة العربية السعودية. وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج شبه التجريبي ذي المجموعات المتكافئة لملاءمته وطبيعة الدراسة، وبعد إجراء المعالجة الإحصائية المناسبة أشارت نتائج الدراسة إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) لاستخدام الألعاب الحركية المعتمدة على تركيز الانتباه أدت إلى تحسين بعض المهارات الحركية الأساسية (مهارة الانتقال، ومهارة التحكم والسيطرة، ومهارة الاتزان) قيد الدراسة.
ومن ناحية أخرى أشارت النتائج إلى أن المجموعة التجريبية التي استخدمت الألعاب الحركية المعتمدة على تركيز الانتباه ضمن الحصص الصفية بدرجة أفضل من المجموعة الضابطة في المهارات الحركية الأساسية، وتوصي الدراسة بضرورة استخدام الألعاب الحركية الأساسية المعتمدة على تركيز الانتباه ضمن حصص التربية الرياضية للمرحلة الإبتدائية؛ حيث إن لها دوراً في البناء والتأسيس للمهارات الحركية الأساسية.
الكلمات المفتاحية: الألعاب الحركية، الألعاب الحركية المعتمدة على تركيز الانتباه، القدرات التوافقية، المهارات الحركية الأساسية، طلاب المرحلة الأساسية الدنيا.  

The main objective of the study was to examine the effect of motor-focus games on abilities and fundamental motor skills of primary stage students. The study implemented tests prepared to measure the fundamental motor skills. students enrolled in second grade (age 8) in a Privat school in Qassim/KSA participated in the study; A quasi -experimental design was used. the students were allocated into two equal groups; a control group of (10) students and an experimental group of (10) students. An experimental group received a training program in motor-focus games. Results and comparisons between the two groups revealed significant differences at (?=0.05) for using motor-focus games on developing student’s fundamental motor skills (locomotor, Object- control, and balance skills) in favor of the experimental group. The study recommended curricula designers to include fundamental motor-focus games in the primary stage sport classes for its importance in developing student’s fundamental motor skills. 
Keywords: Playing; Performance; Attention; kinetic Skills; Elementary stage.

مراجع
Al-Aboudi, H. (2016). Visual Functions and Skills in the Sport Field. World Book Publishing: Lebanon. 
Ali, E., Al-Reda, b., & Salman, E. (2017). Attention Sharpness and its relation with Motor Balance and Physical and Mechanical Abilities for Beam Apparatus. Modern Sport journal, 13(1), pp. 66-75.
Al-Khudair, S. (1986). Educational guide for kindergarten teachers in the Arab Gulf states.  Arab Education Library: KSA 
Al-Sharqawi, A. M. (1984). Cognitive processes and information processing. The Anglo Egyptian Library: Cairo.    
Bakir, M. (2011). Constructing percentiles norms for some physical fitness norms for female students in the physical conditioning course at the faculty of physical education. Dirasat: Human and Social Sciences. 38(1). pp.2141-2156
Fazari, A. (2002). The reality of the Moroccan child and its relationship to pre-school curricula and educational aids. Journal of Arab Childhood (Kuwait), 4(3) (in Arabic).           
Jabber, R. (2013). Methods to the attention of the team, the first Palestinian to basketball. JOURNAL OF SPORT SCIENCES, 19 (60), pp. 60-76.
Majeed, R. Kh., & Plejevsky, S. (2000). Motor games. Sunrise House for Publishing and Distribution. Amman Jordan. 
Moghaddaszadeh, A., & Belcastr, A. N. (2021). Guided active play promotes physical activity and improves fundamental motor skills for school-aged children. Journal of Sports Science and Medicine, 20, 1, 86-93.
Othman, A. (2014). The Effectiveness of a Program Based on the Kinetic Gaming Strategies in the Development of Some Basic Motor Skills and Social Interaction for Kindergarten Children. Journal of Arabic Studies in Education. 49(1). Pp. 13-32
Rasheed, M. H. & Hussien, N. H. (2014). The Divided Attention and its Relation with Accuracy for the Serve Receiving Skill in Volleyball of Diyala Sport Club. JOURNAL OF SPORT SCIENCES, 6(4), pp. 119-145. 
Siregar, S., Wau, H., & Hartini, S. (May 17, 2018). The Relationship Between Educational Games and the Development of Motor, Language, and Social Skills in Children Ages 3-4 Years. Kne Life Sciences, 4, 4, 43.
Teodora-Mihaela Iconomescu, George-Danut Mocanu, & Laurentiu-Gabriel Talaghir. (2018). Improving the physical education and sport faculty students’ speed manifestation indices by means of the practical activities from the first year of study curriculum – bachelor’s degree studies. Les Ulis: EDP Sciences. doi:http://ezproxy.yu.edu.jo:2098/10.1051/shsconf/20184801029
Tulbure-Andone, R. E., Neagu, N., & Szabo, D. A. (2020). Comparative study on the development of the motor skill (strength) through the circuit method versus dynamic games in physical education classes. Palestrica of the Third Millennium Civilization & Sport, 21(4), 223–230. https://ezproxy.yu.edu.jo:2087/10.26659/pm3.2020.21.4.223
Zhang, L., & Cheung, P. (2019). Making a Difference in PE Lessons: Using a Low Organized Games Approach to Teach Fundamental Motor Skills in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 23.