The
study aimed to identify the most important requirements for the
internationalization of Saudi Applied Colleges (Previously known as Community
Colleges), and the most appropriate recent trends to achieve this internationalization.
By adopting the descriptive survey method, the random sample was (631) faculty
members from three universities: King Saud University, King Abdulaziz
University, and Imam Abdulrahman Al-Faisal University. To achieve the
objectives of the study, a questionnaire was prepared to represent the
importance of the requirements and trends. After the verification steps:
internal validity, consistency of the questionnaire, factor analysis, and
internal stability (Coefficient H), the questionnaire concluded with (11)
requirements, and (10) recent trends for internationalization. Through
comparing means and standard deviations to evaluate the statements, the study
concluded that the most important requirements are financial support, attending
international conferences, and professional development. While the most
important trends for the internationalization of these colleges are twinning
agreements with leading companies and adapting graduates to the requirements of
the labor market. Respondents do not see the importance of preparing the
graduate for the international competition and providing vocational field
training programs for students abroad. Likewise, they do not see the importance
of the corresponding trends of internationalization, such as student exchange
of applied colleges with their international counterparts, the application of
e-learning systems, and the building of a global space. The study recommended
the importance of selection and the professional development of Applied
Colleges' members, attention to the quality of administrative organization, and
the trend towards partnerships and privatization.
أبو الوفا، جمال؛ حسين، سلامة. (2008). التربية الدولية وعالمية التعليم.
دار الجامعة.
أحمد، دينا علي حامد. (2019). البرامج المميزة بجامعة المنصورة مدخل
لتدويل التعليم: تصور مقترح. مجلة كلية التربية بجامعة المنصورة - كلية التربية،
106(1)، 362-407.
البيز، جواهر عيسي، و الثويني، طارق بن محمد. (2021). تطوير تدويل
الجامعات الحكومية السعودية: دراسة تحليلية. مجلة التربية-جامعة الأزهر، 40(190)،
447 - 495.
بكري، سعد علي. (2009). منظومة مجتمع المعرفة في عيون تتأمل وعقول تأمل.
جامعة الملك سعود.
الحبيب، عبـد الرحمن محمد. (2006ـ). دور كليات المجتمع في تحقيق تكافؤ
الفرص التعليمية. مجلة العلوم التربوية-جامعة الملك سعود، 17(2)، 593 – 650.
حنفي،محمد ماهر.(2010).دور كليات خدمة المجتمع الأمريكية في تلبية متطلبات
سوق العمل وكيفية الاستفادة منها في مصر. مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد،
4(7)،208-247.
الحكير، هنادي. (2016). تطوير التعليم الجامعي السعودي في ضوء مدخل تدويل
التعليم العالي: أنموذج مقترح ]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. جامعة الملك سعود.
الخليوي، لينا.(2020). الموائمة بين مخرجات كليات المجتمع وسوق العمل في
المملكة العربية السعودية: كلية حفر الباطن أنموذجاً. مجلة البلقاء للبحوث
والدراسات، 33(1)،21-33.
رؤية المملكة 2030 (2022). وثيقة رؤية المملكة 2030. https://www.vision2030.gov.sa/ar/
الزهراني، عبدالله بن عطية . (2010). قياس جودة الخدمة التعليمية باستخدام
مقياس الإدراكات التوقعات: دراسة ميدانية بالتطبيق على كلية المجتمع بالرياض جامعة
الملك سعود. مجلة البحوث التجارية المعاصرة كلية التجارة جامعة سوهاج، 24(1)،
2-52.
العامري، عبد الله محمد. (2013). متطلبات تدويل التعليم العالي كمدخل
لتحقيق الريادة العالمية للجامعات السعودية: تصور مقترح ]أطروحة دكتوراه غير
منشورة[. جامعة أم القرى.
عبد الحافظ، ثروت عبد الحميد. (2016). الاتجاهات الحديثة في تدويل التعليم
الجامعي وإمكانية الإفادة منها في مصر. مجلة كلية التربية - جامعة الأزهر،
35(167)، 13-105.
العجمي، محمد حسنين. (2003). التطور الأكاديمي والإعداد للمهنة الأكاديمية
بالجامعات المصرية بين تحديات العولمة ومتطلبات التدويل. مجلة كلية التربية
بالمنصورة. (52)، 124-198.
عيداروس، أحمد نجم الدين أحمد. (2013). تصور مقترح لإنشاء الوكالة العربية
لإدارة تدويل الاعتماد الاكاديمي والمؤسسي لمؤسسات التعليم العالي بالوطن العربي.
مجلـة دراسـات عربية في التربية وعلم النفس، (33)، 43 -112.
الكيرعاني، محمد كشيم. (2012). استراتيجية تدويل التعليم الجامعي في
المملكة العربية السعودية بعد الانضمام لمنظمة التجارة العالمية: إطار مرجعي مقترح
]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. جامعة الملك سعود.
لفتة، جواد كاظم. (2011). الإدارة الحديثة لمنظومة التعليم العالي.
الأردن.دار صفاء.
مارية، عبدالرحمن محمد. (1424). خدمة المجتمع والتعليم المستمر بالجامعات
السعودية الواقع والتصورات المستقبلية. مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية
والنفسية، 7(28)، 3- 35.
مجلس شؤون الجامعات. (2021). نظام الجامعات الجديد. https://about.uj.edu.sa/Files/31/Files/154455_University%20system.pdf
محمد، مصطفى، وخضر، جميل (2013)، قياس الفجوة بين إدراكات وتوقعات
المستفيدين من الخدمات التعليمية. منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية،
جامعة الدول العربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
محمود، سعيد طه. (2000). الاتجاه نحو تدويل التعليم العالي: العوامل
والملامح والمتطلبات. مجلة التربية لجامعة الزقازيق، (34)، 65-102.
مطر،محمد إبراهيم. (2021). تدويل التعليم الجامعي مدخلاً لتلبية الوظائف
المتوقعة لسوق العمل: تصور مقترح. المجلة التربوية-جامعة سوهاج، 2(83)، 1160-1264.
المفيز، خولة. (2016).تقويم أداء
كلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود باستخدام بطاقة الأداء
المتوازن. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 5(7)، 304-332.
وزارة التعليم (2015) . التعليم في
المملكة العربية السعودية: مؤشرات محلية ومقارنات دولية. وكالة وزارة التعليم
للتخطيط والمعلومات.
وزارة التعليم. (2021). حالة
التعليم العالي في المملكة العربية السعودية. الرياض: وزارة التعليم.
وزارة التعليم. (2022). التقرير
السنوي لوزارة التعليم (2021-2022). الرياض: وزارة التعليم.
Abu
Al-Wafa, Jamal; Hussein, Salama. (2008). International Education and Universal
Education (In Arabic). University House.
Ahmed,
Dina Ali Hamed. (2019). Distinguished Programs at Mansoura University: An
Introduction to the Internationalization of Education: A Suggested Perspective
(In Arabic). Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, 106 (1),
362-407.
Al-Biz,
Jawaher Issa, and Al-Thuwaini, Tariq Muhammad. (2021). Developing the
internationalization of Saudi public universities: An analytical study (In
Arabic). Education Journal-Al-Azhar University, 40(190), 447-495.
Bakri,
Saad Ali. (2009). The knowledge society system is in the eyes of contemplation
and the minds of contemplation (In Arabic). King Saud University.
Al-Habib,
Abdul Rahman Muhammad. (2006). The role of community colleges in achieving
equal educational opportunities (In Arabic). Journal of Educational
Science-King Saud University, 17(2), 593-650.
Hanafi,
Mohamed Maher. (2010). The role of American community service colleges in
meeting the requirements of the labor market and how to benefit from them in
Egypt (In Arabic). Journal of the College of Education-Port Said University, 4
(7), 208-247.
Al
Hokair, Hanadi. (2016). The development of Saudi university education in the
light of the approach to internationalization of higher education: A proposed
model [Unpublished doctoral dissertation] (In Arabic). King Saud University.
Al-Khelaiwi,
Lina (2020). Harmonization between the outputs of community colleges and the
labor market in the Kingdom of Saudi Arabia: Hafr Al-Batin College as a model
(In Arabic). Al Balqa Journal for Research and Studies, 33 (1), 21-33.
Saudi
Vision 2030 (2022). The Kingdom's Vision 2030 document.
https://www.vision2030.gov.sa/ar/
Al-Zahrani,
Abdullah bin Attia. (2010). Measuring the quality of educational service using
the Expectations Perceptions Scale: A field study applied to the Community
College in Riyadh, King Saud University (In Arabic). Journal of Contemporary
Business Research, Faculty of Commerce, Sohag University, 24 (1), 2-52.
Al-Amiri,
Abdullah Muhammad. (2013). Requirements for the internationalization of higher
education as an entry point to achieving global leadership for Saudi
universities: a proposed vision (In Arabic) [Unpublished doctoral dissertation]
(In Arabic). Umm Al Qura University.
Abdel
Hafez, Tharwat Abdel Hamid. (2016). Recent trends in the internationalization
of university education and the possibility of benefiting from it in Egypt (In
Arabic). Journal of the College of Education - Al-Azhar University, 35 (167),
13-105.
Al-Ajmi,
Muhammad Hassanein. (2003). Academic development and preparation for the
academic career in Egyptian universities between the challenges of
globalization and the requirements of internationalization (In Arabic). Journal
of the Faculty of Education in Mansoura, (52), 124-198.
Eidaros,
Ahmad Najm al-Din Ahmad. (2013). A proposed vision for the establishment of the
Arab Agency to manage the internationalization of academic and institutional
accreditation for higher education institutions in the Arab world (In Arabic).
Journal of Arab Studies in Education and Psychology, (33), 43-112.
Al-Kirani,
Muhammad Kashim. (2012). The strategy of internationalizing university
education in the Kingdom of Saudi Arabia after joining the World Trade
Organization: A proposed frame of reference [Unpublished doctoral dissertation]
(In Arabic). King Saud University.
Laftah,
Jawad Kazem. (2011). Modern management of the higher education system (In
Arabic). Jordan. Safa House.
Maria,
Abd al-Rahman Muhammad. (1424). Community service and continuing education in
Saudi universities, reality and future perceptions (In Arabic). Umm Al-Qura
University Journal of Educational and Psychological Sciences, 7(28), 3-35.
Universities
Affairs Council. (2021). The new university system.
https://about.uj.edu.sa/Files/31/Files/154455_University%20system.pdf
Mohamed,
Mustafa, & Khader, Jamil (2013). Measuring the gap between the perceptions
and expectations of beneficiaries of educational services (In Arabic).
publications of the Arab Organization for Administrative Development, League of
Arab States, Cairo, Arab Republic of Egypt.
Mahmoud,
Said Taha. (2000). The trend towards internationalization of higher education:
factors, features, and requirements (In Arabic). Educational Journal of Zagazig
University, (34), 65-102.
Matar,
Muhammad Ibrahim. (2021). The internationalization of university education as
an entry point to meet the expected jobs of the labor market: a proposed
scenario (In Arabic). Educational Journal-Sohag University, 2(83), 1160-1264.
Al
Mufeez, Khawla. (2016). Evaluating the performance of the College of Applied
Studies and Community Service at King Saud University using the balanced
scorecard (In Arabic). Specialized International Educational Journal, 5(7),
304-332.
Ministry
of Education (2015). Education in the Kingdom of Saudi Arabia: local indicators
and international comparisons (In Arabic). Agency of the Ministry of Education
for Planning and Information.
Ministry
of education. (2021). The state of higher education in Saudi Arabia (In
Arabic). Riyadh, Ministry of Education.
Ministry
of education. (2022). Annual report of the Ministry of Education (2021-2022)
(In Arabic). Riyadh, Ministry of Education.
American
Council on Education (ACE). (2015). Internationalization in U.S. Higher
Education: The Student Perspective. Washington, D.C.: American Council on
Education
Bendriss,
R. (2017). Internationalization efforts at state universities in Florida
(Doctoral dissertation). University of Central Florida, United States. --
Florida. Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses: Full Text.
(Publication No. AAT 3377799).
Coryell,
J.E., Durodoye, B.A., Wright, R.R., Pate, P.E., & Nguyen, S. (2012). Case
studies of internationalization in adult and higher education: Inside the
processes of four universities in the United States and the United Kingdom.
Journal of Studies in International Education, 16 (1), 75-98.
De
Vaus, D. (2014). Surveys in social research (6th ed). Crows Nest, NSW: Allan
& Unwin.
Hancock,
G. R., & Mueller, R. O. (2001). Rethinking construct reliability within
latent variable systems. In R. Cudeck, S. Du Toit & D. S?rbom (Eds.),
Structural equation modeling: Present and future. A festschrift in honor of
Karl J?reskog. Chicago, IL: Scientific Software International.
Huang,
F. (2017). Internationalization of higher education in the developing and
emerging countries: A focus on transnational higher education in Asia (4th ed).
New Jersey: Wiley.
Knight,
J. (2008) Internationalization of Higher Education in the 21st century:
Concepts, Rationales, Strategies, and Issues. International Higher Education
Research Institute.
Milosz,
E., Milosz, M., Adam, J.-M., Mora, S.L., & Sirca, N.T. (2012).
Internationalization of higher education: A case study of Leonardo da Vinci
Project. In Proceedings of Management, Knowledge and Learning International
Conference 2012, Warsaw- Poland.
Noe,
R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. (2017). Fundamentals
of Human Resource Management (7th ed.). New York: McGraw Hill.
Punch,
K. (2013). Introduction to Social Research: quantitative and qualitative
approaches. (3rd ed.). London: SAGE Publications Ltd.
Toutkoushian,
R. K., & Paulsen, M. B. (2016). Economics of Higher Education: Background,
Concepts, and Applications. Dordrecht, The Netherland: Springer.
Uner,
M. M., Kocak, A., Cavusgil, E. and Cavusgil, S.T. (2013). Do barriers to export
vary for born globals and across stages of internationalization? An empirical
inquiry in the emerging market of Turkey, International Business Review, 22,
800-813.
Zhu,
W., Liu, D., Wang, Y., & Zhang, M.
(2011). Analysis of current strategic modes of Chinese higher education
internationalization. In Y. Wang (Ed.). Education Management, Education Theory
& Education Application, AISC 109 (pp. 879-887). Berlin, Germany:
Springer-Verlag Berlin Heidelberg.