The
purpose of this study was to identify research avenues in science education and
the priority level attributed to each within the wider domain of science
education research in Saudi Arabia from the viewpoint of expertise. A mixed
method approach with an exploratory sequential design, in addition to the
Delphi method, was utilized. The research sample was represented by 43
individuals involved specialized in science education. The entire study sample
was queried as to the primary research question, while a limited number of
non-randomly selected subjects (n=22) were in the secondary research question.
Three electronic questionnaires constituted the applied study instruments.
Results demonstrated ten main research areas, including 43 subdomains. Eight
research domains were designated as high priority (Science Education Policies,
Science Teacher Preparation and Development, STEM Education, Science Learning
Environments, science education, Research Activity in Science Education,
Science Education and the National Context, science and social education),
while two domains were designated as moderate priority (history and nature of
science, and student diversity in science education). No research domains were
labeled as low priority. With regard to subdomains, 27 were selected as high
priority, fifteen as moderate, and one as low priority. The authors provided
the respective recommendations, with the aforementioned results in
consideration.
Key
words:
research priorities, science education, Delphi Method, Research areas.
إبراهيم، صفاء
ولاشين، هدى (2011). أولويات البحث التربوي في مجال المناهج وطرق التدريس لذوي
الاحتياجات الخاصة. رسالة التربية وعلم النفس، 37، 45-82.
إسماعيل، طلعت
(2013). متطلبات تفعيل دور البحث التربوي في معالجة بعض القضايا ذات الأولوية
لمرحلة ما بعد 25 يناير. مجلة دراسات تربوية ونفسية، 81، 91-228.
آل فرحان،
إبراهيم (2018). برنامج مقترح للتنمية المهنية لمعلمي العلوم والرياضيات في ضوء
مدخل التكامل بين العلوم التقنية والهندسة والرياضياتSTEM . مجلة كلية التربية، 34(5)، 250-287.
البلوي، عبدالله
(2010). أولويات البحث في مجال تعليم وتعلم الرياضيات في المملكة العربية
السعودية. دراسات في المناهج وطرق التدريس، 155، 90-142.
البيز، دلال
(2017). تحليل محتوى كتب العلوم بالصفوف العليا من المرحلة الابتدائية في ضوء
متطلباتSTEM. عالم التربية، 18(57)، 1-69.
جامعة الإمام
محمد بن سعود الإسلامية (2020). أولويات البحث والنشر العلمي. عمادة البحث العلمي
الإمام محمد بن سعود الإسلامية. ط3. (بدون رقم نشر).
الحربي، خليل
(2013). مستوى أداء خريجي التعليم الثانوي في المملكة العربية السعودية في القدرات
والمهارات المعرفية الأساسية. رسالة التربية وعلم النفس، 41، 125 – 144.
حسن، محيي الدين
(2011). أولويات البحث: دراسة ميدانية. مجلة آفاق تربوية، 1 (2)، 67-113.
حمدي، مريم
(2017). واقع ممارسة معلمات الكيمياء لاستراتيجيات التدريس في ضوء توجه STEM. عالم التربية، 18(57)، 1 - 48.
الرشيدي، محسن
والعنزي، فياض (2020). مدى توافر متطلبات تعليم العلوم والتقنية والهندسة
والرياضيات "STEM" في
كتاب الفيزياء للصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية. المجلة التربوية،
34(136)، 265 - 309.
رؤية 2030.
(2021). الوثيقة الإعلامية برنامج تنمية القدرات البشرية2021-2025. المملكة
العربية السعودية.
الزهراني،
عبدالله (2021). الاحتياجات التدريبية لمعلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية بمدينة
مكة المكرمة في ضوء متطلبات مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات
"STEM". مجلة كلية التربية،
37(6)، 172-226.
الشرع، إبراهيم
والزعبي، طلال (2010). مشكلات البحث التربوي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في
كليات العلوم التربوية في الجامعات الأردنية الحكومية. مؤتمر التربية في عالم
متغير، الجامعة الهاشمية. الأردن.
الشمراني، سعيد
(2012). أولويات البحث في التربية العلمية بالمملكة العربية السعودية. مجلة جامعة
الملك سعود، 24(1)، 199-228.
صباريني، محمد
والرازحي، عبده الوارث (1991). واقع البحث التربوي في مجال التربية العلمية
بالجامعات الأردنية. مجلة جامعة تشرين للدراسات والبحوث، 13(1)، 105-113.
صبري، ماهر
ونصار، محمود (2021). تطوير منهج الكيمياء للمرحلة الثانوية بالمملكة العربية
السعودية في ضوء مدخل (STEM). دراسات
عربية في التربية وعلم النفس، 139، 305 – 361.
صبري، ماهر،
وإبراهيم عبدالله، والحصان، أماني (2011). دراسة توجهات بحوث التربية العلمية
بالمملكة العربية السعودية على ضوء أولوياتها ورسم خريطة مقترحة لها. مجلة جامعة
طيبة للعلوم التربوية، 6(1)، 1-46.
الضويان، محمد
والغنام، عبدالرحمن والزهراني، علي (2000). أولويات البحث التربوي. مجلة التوثيق
التربوي، 43، 64-97.
عبدالسلام،
عبدالسلام (1995). اتجاهات بحوث التربية العلمية في مصر في ضوء أولويات البحث:
دراسة تقويمية. مجلة كلية التربية بالمنصورة، 27، 210-264.
العتيبي، عبد
الهادي وغصن، أحمد (2000). واقع البحث العلمي بدولة الكويت، ندوة البحث العلمي في
دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية: الواقع والمعوقات والتطلعات، مدينة الملك
عبدالعزيز للعلوم والتقنية، الرياض.
عز الدين، سحر
(2020). برنامج تدريبي عبر الويب لتنمية الاتجاهات المهنية ومعتقدات الكفاءة
الذاتية والتنور حول مدخل التكامل بين العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة. مجلة البحث العلمي في
التربية، 7 (21)، 335 - 385.
العصيمي، حميد
(2010). توجهات بحوث تعليم العلوم في ضوء أهمية المجالات العلمية وبعض المعايير
العلمية العامة في رسائل الدراسات العليا بجامعتي أم القرى واليرموك خلال الفترة
ما بين 1990-2008م-دراسة تحليلية مقارنة. مجلة القراءة والمعرفة، 103، 226-282.
العطوي، عطا
الله (2020). درجة تضمين معايير STEM في كتب
العلوم المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية. مجلة الجامعة الإسلامية
للعلوم التربوية والاجتماعية، (1)، 229 - 284.
عمادة البحث
العلمي بجامعة الملك سعود (2022). برنامج التمويل المؤسسي للبحث والإبتكار. استرجع
في مايو 30، 2020 من: https://dsrs.ksu.edu.sa/ar/IFKSUA
العنزي، عبدالله
والجبر، جبر (2017). تصورات معلمي العلوم في المملكة العربية السعودية نحو توجه
العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات "STEM" وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة كلية التربية، 33(2)،
312-647.
العنزي، نوال
(2021). معوقات تطبيق منحى "STEM"
التكاملي في التدريس من وجهة نظر معلمات العلوم في المرحلة الإبتدائية بمدينة
تبوك. مجلة القراءة والمعرفة، (237)، 479 – 525.
فضل، نبيل
(1988). دراسة ميدانية لتحديد أولويات البحث في مجال التربية العلمية للدول
العربية الخليجية. المجلة التربوية، 4(15)، 95-134.
فيلالي، مريم
(2020). واقع ورهانات وآفاق البحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية. المجلة
الدولية أبحاث في العلوم التربوية والإنسانية والآداب واللغات، 1(3)، 296-343.
ماكوماس، وليم
(2016). لغة التربية العلمية: مسرد موسع للمصطلحات والمفاهيم الرئيسة في تدريس
العلوم وتعلمها (كتاب محرر). (ترجمة: هيا المزروع، سعيد الشمراني، ناصر منصور،
محمد الصباريني). الرياض: دار جامعة الملك سعود.
مراد، سهام
(2014). تصور مقترح لبرنامج تدريبي لتنمية مهارات التدريس لدى معلمات الفيزياء
بالمرحلة الثانوية في ضوء مبادئ ومتطلبات التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة
والرياضيات (STEM) بمدينة حائل بالمملكة
العربية السعودية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (56)، 17-50.
المرزوقي، أبو
يعرب والسوداني، حسين وبخوش، مصطفى ومونة، أحمد وسعيد، عبدالجبار والتير، مصطفى
ومقبول، إدريس وعبدالرحمن، بودرع والخادمي، نور الدين ونافع, بشير وبخوش,
عبدالقادر وعبدالحي, وليد وباعكريم، عبدالمجيد (2020). أولويات البحث في العلوم
الإنسانية والاجتماعية والشرعية في العالم العربي. مركز ابن خلدون للعلوم
الإنسانية والاجتماعية بجامعة قطر.
مرسي، محمد
(2002). الاتجاهات الحديثة في التعليم الجامعي المعاصر وأساليب تدريسه. دار النهضة
العربية.
مركز التميز
البحثي في تطوير تعليم العلوم والرياضيات (2009). أولويات البحث في تعليم العلوم
والرياضيات [ورشة عمل]. جامعة الملك سعود.
مركز التميز
البحثي في تطوير تعليم العلوم والرياضيات (1436). تقرير المرحلة الثالثة الدراسة
التقويمية لمشروع تطوير مناهج الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم بالمملكة
العربية السعودية- التقرير الرابع تقويم جودة مخرجات المشروع بتقويم التحصيل
الدراسي مسترجع من ecsme.ksu.edu.sa/sites/ecsme.ksu.edu.sa/files/imce_images/4_0.pdf
المزروع، فاطمة
(2017). أولويات البحث في الإدارة والتخطيط التربوي لمجالات التعليم العالي في ضوء
خطة التنمية العاشرة بالمملكة العربية السعودية. المجلة التربوية الدولية
المتخصصة، 6(6)، 41-76.
منظمة التعاون
الاقتصادي والتنمية (2019). المملكة العربية السعودية- مذكرة الدولة- نتائج
البرنامج الدولي لتقويم الطلبة (بيزا) مسترجع من www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_SAU_ARA.pdf
نجار، فاتن
(2017). فاعلية الحقائب التدريبية القائمة على منحى STEM بالمراكز العلمية في تنمية عادات العقل والتحصيل الدراسي لتلاميذ
الصف السادس الابتدائي بمحافظة جدة ]بحث مقدم[ .المؤتمر التربوي الدولي الأول
للدراسات التربوية والنفسية نحو رؤية عصرية لواقع التحديات التربوية والنفسية،
جامعة المدينة العالمية، 420 - 426.
هيئة تقويم
التعليم والتدريب (2020). تقرير تيمز 2019 نظرة أولية في تحصيل طلبة الصفين الرابع
والثاني المتوسط في الرياضيات والعلوم في المملكة العربية السعودية في سياق دولي
مسترجع من
etec.gov.sa/ar/Researchers/Research-Studies/Documents/TIMSS%202019.pdfا
Abdel-Salam, Abdel-Salam (1995).
Scientific education research trends in Egypt in the light of research
priorities: an evaluation study. Journal of the College of Education in
Mansoura, 27, 210-264.
Al-Atwi, Atallah (2020). The degree of
inclusion of STEM standards in science textbooks for the intermediate stage in
the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of the Islamic University of Educational
and Social Sciences, (1), 229-284.
Al-Balawi, Abdullah (2010). Research
priorities in the field of teaching and learning mathematics in the Kingdom of
Saudi Arabia. Studies in Curriculum and Instruction, 155, 90-142.
Al-Dowayan, Muhammad, Al-Ghannam,
Abdul-Rahman, and Al-Zahrani, Ali (2000). Educational research priorities.
Journal of Educational Documentation, 43, 64-97.
Al-Enezi, Abdullah and Al-Jabr, Jabr
(2017). Perceptions of science teachers in the Kingdom of Saudi Arabia towards
the orientation of science, technology, engineering and mathematics
"STEM" and its relationship to some variables. Journal of the College
of Education, 33(2), 312-647.
Al-Enezi, Nawal (2021). Obstacles to
the application of the integrated "STEM" approach in teaching from
the point of view of science teachers in the primary stage in the city of
Tabuk. Reading and Knowledge Journal, (237), 479-525.
Al-Farhan, Ibrahim (2018). A proposed
program for the professional development of science and mathematics teachers in
the light of the integration approach between technical sciences, engineering
and mathematics STEM. Journal of the College of Education, 34 (5), 250-287.
Al-Harbi, Khalil (2013). The
performance level of secondary education graduates in the Kingdom of Saudi
Arabia in basic cognitive abilities and skills. The Message of Education and
Psychology, 41, 125-144.
Al-Mazrou, Fatima (2017). Research
priorities in educational administration and planning for the fields of higher
education in the light of the tenth development plan in the Kingdom of Saudi
Arabia. Specialized International Educational Journal, 6(6), 41-76.
Al-Osaimi, Hamid (2010). Directions of
science education research in the light of the importance of scientific fields
and some general scientific standards in postgraduate theses at Umm Al-Qura and
Yarmouk universities during the period between 1990-2008 AD - a comparative
analytical study. Reading and Knowledge Journal, 103, 226-282.
Al-Rashidi, Mohsen and Al-Anzi, Fayyad
(2020). The extent to which STEM education requirements are available in the
physics textbook for the first secondary grade in the Kingdom of Saudi Arabia.
Educational Journal, 34 (136), 265-309.
Al-Shamrani, Saeed (2012). Research
priorities in scientific education in the Kingdom of Saudi Arabia. King Saud
University Journal, 24(1), 199-228.
Al-Zahrani, Abdullah (2021). The
training needs of science teachers in the primary stage in the city of Makkah
Al-Mukarramah in light of the requirements of the STEM integration entrance.
Journal of the College of Education, 37 (6), 172-226.
Baumfield, V. M., Conroy, J. C., Davis,
R. A., & Lundie, D. C. (2012). The Delphi method: Gathering expert opinion
in religious education. British Journal of Religious Education, 34(1), 5–19.
doi:10. 1080/01416200.2011.614740.
Beiderbeck, D., Frevel, N., von der
Gracht, H., Schmidt, S., & Schweitzer, V. (2021). Preparing, conducting,
and analyzing Delphi surveys: Cross-disciplinary practices, new directions, and
advancements. MethodsX, (8),101-120.
Butts, D., Capie, W., Fuller, E., May,
D., Okey, J., & Yeany, R. (1977). Priorities for Research in Science
Education. 11 December 2020: https://eric.ed.gov/?id=ED139633
Creswell, J., & Creswell, J.
(2018). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods
Approaches. SAGE PUBLICATIONS.
De Jong, O. (2007). Trends in western
science curricula and science education research: A bird’s eye view. Journal of
Baltic Science Education, 6(1), 15-22.
Elbaiz, Dalal (2017). Analysis of the
content of science books in the upper grades of the primary stage in the light
of STEM requirements. World of Education, 18(57), 1-69.
Ezz El-Din, Sahar (2020). A web-based
training program to develop professional attitudes, beliefs of self-efficacy,
and enlightenment about the integration approach between science, technology,
engineering, and mathematics (STEM) for middle school science teachers. Journal
of Scientific Research in Education, 7 (21), 335-385.
Fadel, Nabil (1988). A field study to
determine research priorities in the field of science education for the Arab
Gulf countries. Educational Journal, 4 (15), 95-134.
Filali, Maryam (2020). The reality,
stakes and prospects of research in the humanities and social sciences.
International Journal of Research in Educational and Human Sciences, Literature
and Languages, 1(3), 296-343.
Hamdi, Maryam (2017). The reality of
chemistry teachers' practice of teaching strategies in the light of STEM
orientation. Education World, 18(57), 1-48.
Hassan, Mohieldin (2011). Research
priorities: a field study. Horizons Educational Journal, 1 (2), 67-113.
Ibrahim, Safaa, and Lashin, Hoda
(2011). Priorities of educational research in the field of curricula and
teaching methods for people with special needs. The message of education and
psychology, 37, 45-82.
Ismail, Talaat (2013). Requirements for
activating the role of educational research in addressing some of the priority
issues for the post-January 25th period. Journal of Educational and
Psychological Studies, 81, 91-228.
Jenkint, E. (2000). Research in Science
Education?. Time A Heath Check?. Studies in Science Education, 35,1-26.
Karampelas, K. (2021). Trends on
science education research topics in education journals. European Journal of
Science and Mathematics Education, 9(1), 1–12.
https://doi.org/10.30935/scimath/9556
Lampiselk?, J., Kaasinen, A., Kinnunen,
P., & Malmi, L. (2019). Didactic focus areas in science education research.
Education Sciences, 9(4), 1–19. https://doi.org/10.3390/educsci9040294
Lin, T.-J., Lin, T.-C., Potvin, P.,
& Tsai, C.-C. (2018). Research trends in science education from 2013 to
2017: a systematic content analysis of publications in selected journals.
International Journal of Science Education, 41(3), 367-387. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1550274.
Murad, Siham (2014). A proposed
conception of a training program to develop the teaching skills of female
physics teachers at the secondary level in the light of the principles and
requirements of integration between science, technology, engineering and mathematics
(STEM) in Hail, Saudi Arabia. Arab Studies in Education and Psychology, (56),
17-50.
National Research Council (NRC) (2001).
National Science Education Standards. National Academy Pres.
Najjar, Faten (2017). The effectiveness
of training bags based on the STEM approach in scientific centers in developing
habits of mind and academic achievement for sixth grade students in Jeddah
Governorate [submitted research]. The first international educational
conference for educational and psychological studies towards a modern vision of
the reality of educational and psychological challenges, Al-Madinah
International University, 420-426.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume
I): What Students Know and Can Do. OECD Publishing. doi.org/10.1787/5f07c754-en
Renner, J., Abraham, M., Grant, R.,
& Westbrook, S. (1981). Priorities for Research in Science Education: A
Survey, 9 December 2020: https://eric.ed.gov/?id=ED207855
Sabbarini, Mohammed, and Al-Razhi,
Abdou Al-Warith (1991). The reality of educational research in the field of
science education in Jordanian universities. Tishreen University Journal for
Studies and Research, 13(1), 105-113.
Sabri, Maher, Ibrahim Abdullah, and
Al-Hussan, Amani (2011). Studying the directions of scientific education
research in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of its priorities and
drawing a proposed map for it. Taibah University Journal of Educational
Sciences, 6(1), 1-46.
Sabry, Maher and Nassar, Mahmoud
(2021). Developing the chemistry curriculum for the secondary stage in the
Kingdom of Saudi Arabia in light of the STEM approach. Arabic Studies in
Education and Psychology, 139, 305-361.
Spinelli, T.
(1983). The Delphi decision-making process. The Journal of Psychology, 113(1),
73–80. doi:10.1080/00223980.1983.9923559.