مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

واقع الممارسات التدريسية لمعلمي العلوم في ضوء معايير مشروع التقويم الدولي (PISA)   
Science teachers' instructional practices in light of the Program for International Student Assessment (PISA)

د. سعيد بن صالح المنتشري
أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارك
جامعة الباحة
Dr. Saeed bin Saleh Al-Muntasheri
Associate Professor of Curriculum and Teaching Science Methods
Al- Baha University

التخصص العام: المناهج وطرق التدريس

التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس العلوم الطبيعية

DOI: 10.36046/2162-000-016-008
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الحالية للكشف عن واقع الممارسات التدريسية لمعلمي العلوم في ضوء مشروع التقويم الدولي لطلاب العلوم بيزا (PISA). وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتمثّلت الأداة في بطاقة الملاحظة تم تطويرها بالرجوع للأدبيات السابقة التي استهدفت الكشف عن الممارسات التدريسية في بيزا 2015. وبعد التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (37) معلماً من معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة القنفذة. وقد أظهرت النتائج أن درجة الممارسات التدريسية لمعلمي العلوم في ضوء معايير المشروع الدولي لتقييم الطلبة PISA كانت متوسطة بشكل عام، حيث بلغ المتوسط الحسابي الكلي (3.12) بانحراف معياري (0.295). وأما ترتيب الممارسات التدريسية؛ فقد جاءت ممارسات التدريس الموجه بواسطة المعلم في الترتيب الأول بدرجة عالية ومتوسط حسابي (3.63)، بينما ظهرت الممارسات الأخرى بدرجة متوسطة، حيث جاءت ممارسات التدريس التكيفي بمتوسط حسابي (3.05)، ثم التدريس القائم على التغذية الراجعة بمتوسط حسابي (2.91)، وجاءت الممارسات التدريسية القائمة على الاستقصاء في الترتيب الأخير بمتوسط حسابي (2.89). وأوصت الدراسة بتقديم برامج تطوير مهني لمساعدة معلمي العلوم في تفعيل الممارسات التدريسية الفعالة خصوصاً بعض الممارسات التي ظهرت بدرجة منخفضة مثل التطبيق العملي للتجارب العلمية في سياقات مختلفة بإبداع واستقلال بما في ذلك الحالات غير المألوفة، وكذلك تقديم البرامج اللازمة لتدريب المتعلمين على نماذج من اختبارات بيزا لتطوير الاستيعاب المفاهيمي والتطبيق لهذه المفاهيم في مواقف التعلم المختلفة. 

الكلمات المفتاحية: التدريس الموجه من قبل المعلم، التدريس الاستقصائي، التدريس التكيفي، التغذية الراجعة.

 Abstract

This study aims to explore science teachers' instructional practices in light of the international practices in PISA. The study utilised a qualitative research using classroom observation form that had been adapted from previous research in PISA 2015. The validity and reliability of the observation was verified and then applied on a random sample that consisted of 37 middle school science teachers in Al-qunfada city. Overall results revealed a medium level for the instructional practices (M=3.2 & SD=0.295). Teacher-directed practices ranked as the highest with a high degree and a mean of (3.63). Remaining practices (adaptive teaching, Feedback, inquiry teaching) were at medium levels with mean scores of 3.05, 2.91, 2.89 respectively. The study recommended professional development programs with special emphasis on helping science teachers to enact effective instructional practices especially those with low level such as practical work at the laboratories and supporting science students to develop conceptual understanding and applying these concepts in different learning settings.

Key words: teacher-directed instruction; inquiry teaching; adaptive teaching; feedback.

مراجع

المراجع العربية:

أبو عودة، محمد فؤاد، النبيه، نور الهدى إياد، وزيادة، سمية فؤاد (2022). مستوى تضمين كتب العلوم المقررة على طلبة المرحلة الأساسية العليا لأبعاد بيزا الدولية PISA. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية. (38)13، 182-170.

البلطان، إبراهيم بن عبداالله (2022). وعي معلمي العلوم بالبرنامج الدولي لتقييم الطلبة PISA واتجاهاتهم نحوه.مجلة العلوم التربوية والنفسية، 1(51)، 164-194.

الفهيدي، هذال بن عبيد عياد. (2021). تقويم محتوى كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية في ضوء المتطلبات المعرفية للبرنامج الدولي لتقييم الطلبة بيزا 2018.PISAمجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، (6)، 1-53.

هيئة تقويم التعليم والتدريب (2022). الاختبارات الدولية بيزا.

 PISAhttps://etec.gov.sa/ar/productsandservices/Qiyas/internationaltests/PISA/Pages/default.aspx

ترجمة المراجع العربية:

Abu Odeh, Muhammad F., Al-Nabih, Nour A., Ziada., Somaya F. (2022). The level of inclusion of PISA dimensions in science textbooks prescribed for upper basic stage students. Journal of Al-Quds Open University for educational and psychological research and studies. 13( 38), 170-182.

Al-Baltan, Ibrahim bin Abdullah (2022). Science teachers' awareness of the International Program for Student Assessment and their contact with the program towards it. Journal of Educational and Psychological Sciences, 1(15), 164-194.

Alfuhaidi, H (2021). Evaluation of science content in the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the cognitive requirements of the International Program for Student Assessment (PISA). Journal of the Islamic University of Educational and Social Sciences, (6), 1-53.

Education and Training Evaluation Commission (2022). PISA international tests.

https://etec.gov.sa/ar/productsandservices/Qiyas/internationaltests/PISA/Pages/default.aspx. 

المراجع الأجنبية:

Ainsworth, S. (2017). Adaptive teaching and learning. In R. E. Mayer & P. A. Alexander (Eds.), Handbook of Research on Learning and Instruction. 368-383. Routledge.

Al-Ajlan, A. M. (2017). Teaching Science in the 21st Century: Challenges and Opportunities. Journal of Education and Practice, 8(1), 46-52.

Borich, G. (2011). Effective teaching methods : research-based practice. Pearson/Allyn & Bacon.

Blazar, D. & Kraft, M.A. (2017). Teacher and teaching effects on students’ attitudes and behaviors. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39(1), 146–170. DOI: 10.3102/0162373716670260Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Eds.). (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington DC: National Academies Press.

Cairns, D. (2019). Investigating the relationship between instructional practices and science achievement in an inquiry-based learning environment. International Journal of Science Education, 41(15), 2113-2135.

Hattie, J. (2009), Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement, Routledge, New York and London.

Hattie, J., & Zierer, K. (2017). 10 mindframes for visible learning: Teaching for success. Routledge.

Ikwumelu, S. N., Oyibe, O. A., & Oketa, E. C. (2015). Adaptive teaching: An invaluable pedagogic practice in social studies education. Journal of Education and Practice, 6(33), 140-144.

Jerrim, J., Oliver, M., & Sims, S. (2019). The relationship between inquiry-based teaching and students’ achievement. New evidence from a longitudinal PISA study in England. Learning and Instruction, 61, 35–44.

Khalaf, B. K., & Zin, Z. B. M. (2018). Traditional and inquiry-based learning pedagogy: A systematic critical review. Int. Journal of Instruction, 11(4), 545–564.

King, D., & Stephen, M. R. (2012). Learning science through real-world contexts. In B. J. Fraser, K.

Kuger, S., Klieme, E., Jude, N., & Kaplan, D. (2016). Assessing contexts of learning. Springer International Pu.

Lau, K., & Lam, T. Y. (2017). Instructional practices and science performance of 10 top-performing regions in PISA 2015. International Journal of Science Education, 1–22. doi:10.1080/09500693. 2017.1387947

Lazonder,A., Harmsen,R. (2016). Meta-analysis of inquiry-based learning. Effects of guidance. Review of Educational Research, 86(3), 681-718.

Lederman, J., Lederman, N., Bartels, S., Jimenez, J., Akubo, M., Aly, S., ... & Zhou, Q. (2019). An international collaborative investigation of beginning seventh grade students' understandings of scientific inquiry: Establishing a baseline. Journal of Research in Science Teaching, 56(4), 486-515.

Lee, O., & Buxton, C. A. (2013). Adapting science curriculum for English learners: Curriculum design and classroom instruction. Journal of Science Teacher Education, 24(4), 689-708. https://doi.org/10.1007/s10972-013-9352-3

Lipko-Speed, A., Dunlosky, J., & Rawson, K. A. (2014). Does testing with feedback help grade- school children learn key concepts in science? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 3(3), 171–176. doi:10.1016/j.jarmac.2014.04.002.

Mostafa, T., Echazarra, A., & Guillou, H. (2018). The science of teaching science: An exploration of science teaching practices in PISA 2015. OECD Education Working Papers, 188. https://doi.org/10.1787/f5bd9 e57-en

NGSS Lead States. (2013). Next generation science standards: For states, by states. http://www.nextgenscience.org/

Nicol, D. The power of internal feedback: Exploiting natural comparison processes. Assess. Eval. High. Educ. 2021, 46, 756–778.

OECD. (2016a). PISA 2015 assessment and analytical framework: Science, reading, mathematics and financial literacy, PISA. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264255425-en

OECD. (2016b). PISA 2015 results (volume I): Excellence and equity in education, PISA. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264266490-en

OECD. (2016c). PISA 2015 results (volume II): Policies and practices for successful schools, PISA. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264267510-en

OECD. (2016d). PISA 2015 technical report, PISA. Paris: OECD Publishing.

OECD. (2018). Programme for International Student Assessment (PISA) results from PISA 2018. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_SAU.pdf.

OECD. (2019a). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. PISA, Paris: OECD Publishing.

 Oliver, M., McConney, A., & Woods-McConney, A. (2021). The efficacy of inquiry-based instruction in science: A comparative analysis of six countries using PISA 2015. Research in Science Education, 51, 595-616.

Ormrod, J. E. (2012), Essentials of Educational Psychology: Big Ideas to Guide Effective Teaching, 3rd ed., Pearson, Boston

Osborne, J. (2012). The role of argument: Learning how to learn in school science. In B. J. Fraser, K.

Osborne, J. (2012). The role of argument: Learning how to learn in school science. In B. J. Fraser, K.

Slater, H., Davies, N. M., & Burgess, S. (2012). Do teachers matter? Measuring the variation in teacher effectiveness in England. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 74(5), 629-645.

Sj?berg, S. (2015). PISA and global educational governance – a critique of the project, its uses and implications. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 111-127.

Toma, R. B. (2022). Confirmation and Structured Inquiry Teaching: Does It Improve Students’ Achievement Motivations in School Science?. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 22(1), 28-41

Vries, J., Feskens, R., Keuning, J., & van der Kleij, F. (2022). Comparability of Feedback in PISA 2015 across Culturally Diverse Countries. Education Sciences, 12(2), 145.