مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

الذكاء الثقافي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى عينة من الطلبة مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي بجامعة تبوك
The cultural intelligence in Light of Some Demographic Variables among a sample students whom use social networks at University of Tabuk

د. طه بن عقله الخرشه
أستاذ علم النفس التربوي والقياس والتقويم المشارك 
جامعة تبوك
Dr: Taha okleh Alkursheh
Associate Professor of educational psychology measurement and evaluation
University of Tabuk

التخصص العام: علم النفس

التخصص الدقيق: علم النفس الاجتماعي

DOI: 10.36046/2162-000-016-007
DownloadPDF
الملخص
هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى الذكاء الثقافي لدى الطلبة مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي بجامعة تبوك حسب جنس الطالب ومسارة العلمي وجهة التواصل، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم مقياس الذكاء الثقافي فان دين وأنج وكوه (Van Dyne, Ang & Koh, 2009)  بعد تكييفه للبيئة السعودية والتحقق من دلالات صدقه وثباته، وتكونت عينة الدراسة من (400) طالب وطالبة من طلاب جامعة تبوك فرع أملج، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الذكاء الثقافي لدى الطلبة مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي جاء مرتفعا، إذ جاء بعد (ماوراء المعرفي) في المرتبة الأولى وبمستوى مرتفع، تلاه في المرتبة الثانية بعد (المعرفي) بمستوى مرتفع، وبعد (السلوكي) في المرتبة الثالثة بمستوى متوسط، في حين جاء بعد ( الدافعي) في المرتبة الرابعة بمستوى متوسط. وأظهرت النتائج أيضا أن الذكاء الثقافي لا يختلف بإختلاف الجنس، أو المسار الدراسي، أو جهة الاتصال على الدرجة الكلية للمقياس وللأبعاد ( ما وراء المعرفي، الدافعي، السلوكي)، في حين تبين أن الذكاء الثقافي المعرفي يختلف باختلاف الجنس ولصالح الإناث، وأن الذكاء الثقافي المعرفي يختلف باختلاف المسار الدراسي لصالح المسار العلمي.
الكلمات المفتاحية: الذكاء، الذكاء الثقافي، مواقع التواصل الاجتماعي، جهة الاتصال (داخلي/ خارجي)، جامعة تبوك.
Abstract
The study aimed to reveal the level of cultural intelligence among a sample student whom use social networks at University of Tabuk by gender, Academic stream and the Contact points. To achieve the objectives of the study, the researcher used the Cultural Intelligence Scale of Van Dyne, Ang & Koh (2009) after being adapted to Saudi environment. (20) items distributed on four dimensions (metacognitive, cognitive, motivation, and behavioral), validity and reliability were obtained. The sample of the study consisted of (400) male and female students. results reached to the enjoyment of the sample a high level of cultural intelligence, The (metacognitive) dimension ranked first with a high level, followed by the (cognitive) ranking second with a high level; the (behavioral) ranking third with a moderate level; and the (motivation) ranking forth with a moderate level, And that the cultural intelligence of the sample is not different in terms of sex, Academic stream, the Contact points on the total score of the scale  and dimensions (metacognitive, motivation, and behavioral). It was found that cognitive cultural intelligence differs according to sex, in favor of females, and the cognitive of cultural intelligence varies according to the Academic stream of the student in favor of scientific stream students.
Keywords: Cultural Intelligence, Social networks, University of Tabuk

مراجع

المراجع العربية:

جاسم دعاء صباح، والراشد، صفاء حامد تركي. (2021). قياس الذكاء الثقافي لدى الجامعة. مجلة جامعة الابار للعلوم الإنسانية ، 18(3)، 853 – 864.

الجمل، سونيا؛ العطار، عارف.(2020). الذكاء الثقافي لدى مديري المدارس الدولية وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 16(2)، 191 – 203.

الشريدة، محمد؛ ملحم، محمد.(2021). مستوى الذكاء الثقافي لدى عينة من طلبة لواء البتراء في جامعة الحسين بن طلال في ضوء بعض المتغيرات. المجلة العلمية لكلية التربية جامعة أسيوط، 7(37)، 252 – 275.

عبد الوهاب، محمد.(2011). الخصائص السيكومترية لمقياس الذكاء الثقافي دراسة على طلاب الجامعة. دراسات عربية في علم النفس، 10(3)، 523 – 584.

العزام، عماد؛ الجراح، عبد الناصر.(2018). القدرة التنبؤية لحالات الهوية النفسية بالذكاء الثقافي لدى الطلبة الأردنيين وغير الاردنيين في جامعة اليرموك. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 26(5)، 376-398.

اللبدي، نزار؛ العارضة، محمد؛ العوراني، عمر.(2019). مستوى الذكاء الثقافي لدى الطلبة العرب الدارسين في جامعة البلقاء التطبيقية. دراسات العلوم التربوية، 46(1) ملحق 3.

المصري، اناس.(2017). مستوى الذكاء الثقافي لدى الطمبة الموىوبين الممتحقين ببرنامج موىبة الصيفي الإثرائي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 2(25)، 186-208.

ترجمة المراجع العربية:

Abd El Wahab, Mohamed.(2011). Psychometric Properties for Cultural IntelligenceScale "Study on University ' Students".Journal of Arab studies in education and Psychology,10(3),523-583.

AL Jamal, Sonia & Al Attari, Aref.(2020). Cultural Intelligence of International School Principals and its Relation to the Organizational Citizenship Behavior of Teachers. Jordan Journal of Educational Sciences,16(2),191-203.

Al-Jarrah, Abedelnaser & ALazzam, Emad .(2018).Predictive Ability of Ego Identity Status in Cultural Intelligence among Jordanian and Non-Jordanian Students at Yarmouk University. Journal of Educational and Psychology Sciences Islamic University of Gaza, 26(5), 767 -798.

Al-Labdai, Nizar& Al Arda, Mohammad & Al-Orani, Omar.(2019). The Level of Cultural Intelligence among Arab Students Studying at Al-Balqa' Applied University. Dirasat: Educational Sciences,46(1),30-51.

Almasr, anas.(2017). level of cultural intelligence among talented students participating program of summer talent Enrichment due to some demographic variables. Journal of Educational and Psychology Sciences (Islamic University of Gaza),25(20).186-208.

Jasim, Doaa S& AI-Rashed, Safaa.(2021). Measuring the CuIturaI intIIigence of university Students. University of Anbar jounral for Humanities,18(3),853-864.

shraideh, Mohammed & Melhem, Mohammed.(2021). The Level of Cultural Intelligence Among a Sample of Petra District Students at Al-Hussein Bin Talal University in Light of Some Variables, Journal of Faculty of Education Assiut University,37(7),252-275. 

المراجع الأجنبية:

Al-Jarrah, Abedelnaser. (2016). The Cultural Intelligence Level Among International Students in Jordanian Universities. Educational Research Quarterly, 39(3), 23-39.

Al-Momani, A. L., & Atoum, A. (2016). Cultural intelligence among Jordanian university students. International Journal of Education and Management Studies, 6(1), 48.

Ang, S., & Dyne, L. (2008). Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications. Armonk, New York: M.E. Sharpe.

Ang,S., Van Dyne, L.. Koh, C. & Ng, K. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper presented at the Academy of Management Meeting’s Symposium on Cultural Intelligence in the 21st Century. New Orleans, LA.

Ang,S., Van Dyne, L„ Koh, C.. Ng, K„ Templer, K.., Tay, C. &Chandrasekar, N. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and cffccts on cultural judgment and decision making: cultural adaptation, and task performance. Management and Organization Review, 3, 335- 371.

Ang,S.. van Dyne, L., & Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of ultural intelligence. Group Organization and Management, 31(1), 100-123.

Brancu, L., Munteanu, V. & Golet, I.(2016). Understanding cultural intelligence factors among business students in Romania. Social and Behavioral Sciences. 221,336-341.

Earley. P. C. & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford. CA: Stanford University Press.

Gardner, H.(1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books.

Keavanloo, F., Seyedahmadei, M., & Mokhtar, R. (2013). A comparison of cultural intelligence in students. International Research Journal Applied Basic Sciences, 6(4): 481-483.

Livermore, D & Dyne, L. (2015). Cultural intelligence: The essential intelligence for 21st century. International Research Journal Applied Basic Sciences, 10(2): 245-258.

Mahasneh, A. M., Gazo, A. M., & Al-Adamat, O. A. (2019). Cultural Intelligence of the Jordan Teachers and University Students from the Hashemite University: Comparative Study. European Journal of Contemporary Education, 8(2), 303-314.

Ng, K., Van Dyne, L. & Ang. S. (2009). From experience to experiential learning: cultural intelligence as alearning capability forglobal leader development. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 511-526.

-     Ward, C., Fischer. R„ Zaid Lam, F. & Hall, L. (2009). The convergent, discriminant, and incremental validity of scores on a selfreport measure of cultural intelligence. Educational and Psychological Measurement, 69(1), 85-105.