مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

الثقافة التقويمية لدى المعلمين والمعلمات الملتحقين في برامج دبلومات الاستثمار الأمثل للكوادر التعليمية بجامعة الحدود الشمالية وعلاقتها بجودة ممارساتهم التقويمية
البنائية الصفيّة
The Assessment Culture of Teachers enrolled in the Optimal Investment Diploma Programs for Educational Staff at the Northern Border University and its Relationship to the Quality of their Classroom Constructive Assessment Practices

د. ناير بن حجاج العنزي
أستاذ القياس والتقويم التربوي المشارك
جامعة الحدود الشمالية 
Dr. Nayir H. Alanazi
Associate Professor of Assessment and Educational Evaluation
Northern Border University

التخصص العام: علم النفس

التخصص الدقيق: القياس والتقويم

DOI: 10.36046/2162-000-016-003
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الثقافة التقويمية لدى المعلمين والمعلمات الملتحقين في برامج دبلومات الاستثمار الأمثل للكوادر التعليمية بجامعة الحدود الشمالية، وعلاقتها بجودة ممارساتهم التقويمية البنائية الصفيّة. وقد أعد الباحث اختبارًا للثقافة التقويمية مكونًا من (30) مفردة من نوع الاختيار من متعدد، واستخدم مقياس الممارسات التقويمية البنائية المُعّد من قبل البرصان وآخرين (2015)، والمكون من (51) فقرة، تمثل ثلاثة محاور من هذا المقياس. طبّقت على (186) معلمًا ومعلمة في ضوء متغير الجنس ونوع البرنامج. وتم تحليل البيانات باستخدام معامل ارتباط بيرسون الثنائي واختبار ت وتحليل التباين. وأسفرت النتائج عن ارتفاع مستوى الثقافة التقويمية لدى المعلمين والمعلمات، الملتحقين في برامج دبلومات الاستثمار الأمثل للكوادر التعليمية بجامعة الحدود الشمالية، في حين وُجِدَ تدنٍّ في مستوى جودة الممارسات التقويمية البنائية الصفيّة لدى أفراد العينة. كما أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا بين الثقافة التقويمية لدى المعلمين والمعلمات، وجودة ممارساتهم التقويمية البنائية الصفيّة. بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الثقافة التقويمية، ومتوسطات درجات جودة الممارسات التقويمية البنائية الصفيّة، بحسب عامل الجنس ونوع البرنامج لدى أفراد عينة الدراسة. وقد قدمت الدراسة في ضوء نتائجها بعض التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية: الثقافة التقويمية، الممارسات التقويمية البنائية، جامعة الحدود الشمالية.

Abstract

 The current study aimed to identify the level of assessment culture among teachers who enrolled in diploma programs for the optimal investment of teaching staff at the Northern Border University, and its relationship to the quality of their classroom constructive assessment practices. The researcher prepared a test of the evaluation culture consisting of (30) items of multiple choice type, and constructive evaluation practices scale prepared by Al-Barsan et al. (2015), consisting of (51) items representing three dimensions of this scale. It was applied to (186) male and female teachers in the light of the gender variable and the type of program. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient, t-test and analysis of variance. The results revealed that the level of evaluation culture among male and female teachers enrolled in diploma programs for optimal investment of educational staff at Northern Border University was high. it indicated also a decline in the quality of the classroom constructive assessment practices among the sample. The results also revealed that there is a positive and statistically significant correlation between the assessment culture of male and female teachers and the quality of their classroom constructive evaluation practices. While there were no statistically significant differences in the mean scores of the corrective culture and the mean scores of the quality of the classroom constructive corrective practices according to the gender factor and the type of program among the study sample. In the light of its results , the study presented certain recommendations and proposals.

Keywords: Assessment culture; Constructive assessment practices; Northern Border University
مراجع

المراجع العربية:

أبو علاّم، رجاء محمود.(2007). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية(ط6). القاهرة: دار النشر للجامعات.

أزمري، مريم.(2022). التقويم وكيفية ممارسته عند المدرس: دراسة ميدانية. مجلة العلوم وافاق المعارف، جامعة عمار ثليجي بالأغواط- الجزائر، 2(1)، 386-407.

آل كاسي، عبدالله بن علي؛ إبراهيم، عاصم محمد؛ عزّام، محمود رمضان.(2020). برنامج تدريبي لتنمية ثقافة التقويم القائم على الكفايات لدى معلمي العلوم بمراحل التعليم العام. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 28(5)، 872-908.

آل كاسي، عبدالله على معيض؛ عمر، عاصم محمد إبراهيم؛ السيد، محمود رمضان عزام.(2019). تقييم ثقافة التقويم القائم على الكفايات لدى معلمي ومعلمات التعليم العام في المملكة العربية السعودية. المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 1(68)، 194-231.

البرصان، إسماعيل سلامة؛ الرويس، عبدالعزيز أحمد؛ عبدالفتاج، فيصل أحمد.(2015). الممارسات التقويمية التكوينية والختامية لمعلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية،16(2)، 93-122.

خليفة، عائشة محمد.(2018). معتقدات معلمات الرياضيات في مدينة الرياض حول التقويم التكويني. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية،4(1)، 43-56.

السعدوي، عبدالله بن صالح.(2017). كفاية المعلمين في التقويم في ضوء المعايير المهنية الوطنية للمعلمين. مجلة كلية التربية بالمنصورة.99(1)، 183-207.

الصرّاف، قاسم علي.(2002). القياس والتقويم في التربية والتعليم. القاهرة: دار الكتاب الحديث.

الصغير، عبدالحق؛ لطيفي، محمد؛ شفيق، أكريكر.(2020). الثقافة التقويمية والممارسات الصفيّة للتقويم؛ أية علاقة؟ دراسة استكشافية .المجلة المغربية للتقييم والبحث العلمي، المركز المغربي للتقييم والبحث العلمي (CEMERD)، 3(3)، 151-161.

صفية، عابي.(2020). درجة امتلاك معلمات الأقسام التحضيرية لبعض مهارات التقويم البنائي: دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات مدينة المسيلة.[رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف، الجزائر.

طباع، فاروق؛ خنيش، يوسف.(2021). التحولات من ثقافة الاختبار إلى ثقافة التقويم كأساس لإصلاح التقويم الصفّي. مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية. 4(2)، 139-153.

العبسي، محمد مصطفى.(2010). التقويم الواقعي في العملية التدريسية. عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

علاّم، صلاح الدّين محمود.(2007).التقويم التربوي البديل: أسسه النظرية وتطبيقاته الميدانية. القاهرة: دار الفكر العربي.

علاّم، صلاح الدين محمود.(2010).القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية(ط3). عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

الغامدي، سلطان سعيد مريسي.(2020). واقع ممارسة معلمي مادة الفيزياء للتقويم البنائي في البيئة الصفيّة بمنطقة الباحة. مجلة كلية التربية، جامعة المنصورة، 1(110)، 1027-1060.

فنان، بوشعيب.(2021).واقع ممارسة التقويم التكويني من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي. المجلة المغربية للتقييم والبحث التربوي.1(5)، 177-195.

محبوبة، موراس؛ سهام، عيمر.(2021). تقييم الممارسات التقويمية لأساتذة الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط في ضوء المقاربة بالكفاءات – دراسة ميدانية بمتوسطات ولاية ميلة . مجلة ميلاف للبحوث والدراسات، جامعة سكيكدة- الجزائر، 7(2)، 79-103.

مراد، معرف.(2016). الممارسات التقويمية في ظل منهجية المقاربة بالكفاءات ومعوقاتها. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة ورقلة في الجزائر، 8(26)، 1-11.

مهيدات، عبدالحكيم علي؛ المحاسنة، إبراهيم محمد.(2009). التقويم الواقعي. عمّان: دار جرير.

 هاشم، كمال الدين محمد؛ الخليفة، حسن جعفر.(2017). التقويم التربوي: مفهومه، أساليبه، مجالاته، توجهاته الحديثة(ط 6). الرياض: مكتبة الرشد.

هيئة تقويم التعليم والتدريب.(2017). المعايير والمسارات المهنية للمعلمين في المملكة العربية السعودية. الرياض.

وزارة التعليم.(1434هـ). التقويم الصفّي الواقعي. الرياض: مشروع الملك عبدالله بن عبدالعزيز لتطوير التعليم العام.

وزارة التعليم.(1444هـ، 15 شوال). مشروع الاستثمار الأمثل للكوادر التعليمية (الأسئلة الشائعة). موقع وزارة التعليم.

https://edu.moe.gov.sa/Qunfothah/Documents/proj-alestthmar-alamthel-FAQ.pdf


 

ترجمة المراجع العربية:

Abu -Allam, R. M. (2007). Research methods in psychological and educational sciences (6th edition) (in Arabic). Cairo: Universities Publishing House.

Al Kassi, A. A., Ibrahim, A.M.& Azzam, M. R. (2020). A training program to develop the culture of competency-based assessment among science teachers in the general education stages (in Arabic). Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 28(5), 872-908.

Al Kassi, A. M., Omar, A.I.& Al-Sayed, M. A. (2019). Evaluation of the competency-based assessment culture of public education teachers in the Kingdom of Saudi Arabia (in Arabic). Journal of Educational in Sohag University, 1(68), 194-231.

Al-Absi, M. M. (2010). in the Realistic evaluation teaching process (in Arabic). Amman: Dar Al Masirah for publishing, distribution and printing.

Al-Barsan, I. S., Al-Ruwais, A. A.& Abdel Fattah, F. A. (2015). Formative and summative assessment practices for middle school mathematics teachers in the Kingdom of Saudi Arabia (in Arabic). Journal of Educational and Psychological Sciences, 16(2), 93-122.

Al-Ghamdi, S.M. (2020). The reality of the practice of structural assessment by physics teachers in the classroom environment in Al-Baha region (in Arabic). Journal of the College of Education, Mansoura University, 1 (110), 1027-1060.

Allam, S. M. (2007). Alternative Educational Evaluation: Its Theoretical Foundations and Field Applications (in Arabic). Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Allam, S. M. (2010). Educational measurement and evaluation in the teaching process (3rd edition) (in Arabic). Amman: Dar Al Masirah for publishing, distribution and printing.

Al-Saadawi, A. S. (2017). Efficiency of teachers in evaluation in light of the national professional standards for teachers (in Arabic). Journal of the College of Education in Mansoura. 99 (1), 183-207.

Al-Saghir, A., Latifi, M.&Shafiq, A. (2020). assessment culture and classroom practices for assessment; What relationship? Exploratory Study (in Arabic). Moroccan Journal of Evaluation and Scientific Research, Moroccan Center for Evaluation and Scientific Research (CEMERD), 3(3), 151-161.

Al-Sarraf, Q. A. (2002). Measurement and evaluation in education (in Arabic). Cairo: Modern Book House.

Azmari, M. (2022). Evaluation and how it is practiced by the teacher: a field study ( in Arabic). Journal of Science and Knowledge Horizons, University of Ammar Thaliji in Laghouat - Algeria, 2 (1), 386-407.

Education and Training Evaluation Authority .(2017). Professional standards and paths for teachers in the Kingdom of Saudi Arabia (in Arabic). Riyadh.

Fnan, B. (2021). The reality of the practice of formative assessment from the point of view of primary education teachers (in Arabic). Moroccan Journal of Educational Evaluation and Research. 1 (5), 177-195.

Hashem, K. M. & Al-Khalifa, H. J. (2017). Educational Evaluation: Its Concept, Methods, Fields, and Modern Directions (6th edition) (in Arabic). Riyadh: Al-Rushd Library.

Khalifa, A. M. (2018). Beliefs of female mathematics teachers in the city of Riyadh about formative assessment (in Arabic). International Journal of Educational and Psychological Studies.4 (1), 43-56.

Mahbobah, M.&Siham, A. (2021). Evaluation of the evaluation practices of mathematics teachers in the middle school stage in the light of the competencies approach - a field study in the averages of the state of Mila ( in Arabic). Milaf Journal for Research and Studies, Skikda University- Algeria, 7 (2), 79-103.

Mahidat, A. A.&Mahasneh, I. M. (2009). Realistic calendar (in Arabic). Amman: Jarir House.

Ministry of Education. (1434H). Realistic class calendar (in Arabic). Riyadh: King Abdullah bin Abdulaziz Public Education Development Project.

Ministry of Education. (15 Oct, 1444H).Optimal investment project for educational cadres (frequently asked questions) (in Arabic). Ministry of Education Websit.

https://edu.moe.gov.sa/Qunfothah/Documents/proj-alestthmar-alamthel-FAQ.pdf

Murad, M. (2016). Corrective practices in light of the competencies approach methodology and its obstacles (in Arabic). Journal of Humanities and Social Sciences, University of Ouargla, Algeria, 8 (26), 1-11.

Safia, A. (2020). The degree to which teachers of the preparatory departments possess some skills of structural evaluation: a field study in some elementary schools in the city of M'sila (in Arabic). [Unpublished master's thesis], Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mohamed Boudiaf, Algeria.

Tabaa, F.&Khneish, Y. (2021). Transitions from the culture of testing to the culture of evaluation as a basis for reforming the classroom calendar (in Arabic). Comprehensive Journal of Educational and Social Sciences, 4(2), 139-153.

المراجع الأجنبية:

Acar-Erdol, T., &Yildizli, H. (2018). Classroom Assessment Practices of Teachers in Turkey. International Journal of Instruction, 11(3), 587-602. https://doi.org/ 10.12973/iji.2018.11340a

Alkharusi, H., Kazem, A., & Al-Musawi, A. (2011). Knowledge, skills, and attitudes of preservice and inservice teachers in educational measurement. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39, 113-123.

Alt, D. (2018). Teachers’ practices in science learning environments and their use of formative and summative assessment tasks. Learning Environments Research. doi:10.1007/s10984-018-9259-z

Birenbaum, M. (2003). New insights into learning and teaching and their implications for assessment/ In M. Segers, F. Dochy, & E. Cascallar, Optimising new modes of assessment: In search of qualities and standards (pp. 13-36). Boston: Kluwer Academic.

DeLuca, C., Chavez, T., & Cao, C. (2013). Establishing a foundation for valid teacher judgement on student learning: The role of pre-service assessment education. Assessment in Education, 20, 107–126.

Graham, P. (2005). Classroom-based assessment: Changing knowledge and practice through preservice teacher education. Teaching and Teacher Education, 21, 607–621.

Hussain,S. (2017). Relationship between teacher educators’ Assessment literacy and classroom assessment practices with their students’ Academic achievement (Doctoral dissertation, International Islamic University).

Lam, R. (2019). Teacher assessment literacy: Surveying knowledge, conceptions and practices of classroom-based writing assessment in Hong Kong. System. doi:10.1016/j.system.2019.01.006.

Levy-Vered, A., & Nasser-Abu Alhija, F. (2015). Modelling beginning teachers’ assessment literacy: the contribution of training, self-efficacy, and conceptions of assessment. Educational Research and Evaluation, 21(5-6), 378–406. doi:10.1080/13803611.2015.1117980

Lian, L. H., Yew, W. T., & Meng, C. C. (2014). Enhancing Malaysian teachers' assessment literacy. International Education Studies, 7(10), 74.

Mellati, M., &Khademi, M. (2018). Exploring Teachers’ Assessment Literacy: Impact on Learners’ Writing Achievements and Implications for Teacher Development. Australian Journal of Teacher Education, 43(6). http://dx.doi.org/ 10.14221/ajte.2018v43n6.1

Mertler, C. A., & Campbell, C. (2005, April). Measuring teachers’ knowledge and application of classroom assessment concepts: Development of the assessment literacy inventory. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Quebec, Canada

Nunnally, J.C., Jr. (1978). Introduction to psychological measurement. McGraw-Hill, NewYork.

Oye, S. &Ayodele, J. (2013). Assrssing Assessment Literacy of Science Teachers in Public Secondary Schools in Ekiti State. Journal of Education and Practice,4(28), 56-63.

Plake, B. S., Impara, J. C.,& Fager, J. J. (1993). Assessment competencies of teachers: A national survey. Educational Measurement: Issues and Practice, 12(4), 10–12, 39.

Popham, W. J. (2011). Assessment Literacy Overlooked: A Teacher Educator's Confession. Ther Teacher Educator, 265-273.

Soledad,I.,Gregorio,R.& David,B.(2021).The Quality of Assessment Tasks as a Determinant of Learning Ibarra-S?iz, Mar?a Soledad; Rodr?guez-G?mez, Gregorio; Boud, David.Assessment&Evaluation in Higher Education, 46(6),943-955.

Stiggins, R. J, &Chappuis, J. (2008). Using student-involved classroom assessment to close achievement gaps. Theory Into Practice, 1(44), 11-18.

Yusuf Ziya.K& MahmutOguz,K.(2021).The Effect of Formative Assessment on High School Students' Mathematics Achievement and Attitudes. Journal of Pedagogical Research,5(4),155-171.