مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

درجة ممارسة القيادة الروحية لدى مديرات المدارس الحكومية في محافظة خان يونس وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى معلّماتها
The Degree of Practicing Spiritual Leadership among Government School Principals in Khan Younis Governorate & its Relation to Work Engagement among their Female Teachers

د. مروان بن وليد المصري
أستاذ الإدارة التربوية المساعد 
جامعة القدس المفتوحة - فلسطين 
Dr. Marwan Waleed El-massry
Assistant Professor of Educational Administration 
Al-Quds Open University - Palestine

التخصص العام: الإدارة التربوية

التخصص الدقيق: القيادة التربوية

DOI: 10.36046/2162-000-016-002
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة الروحية لدى مديرات المدارس الحكومية في محافظة خان يونس وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى معلّماتها، وذلك من وجهة نظر المعلّمات، وباستخدام المنهج الوصفي المسحي/ الارتباطي، والرجوع للأدبيات السابقة، تم بناء استبانة تكونت من (57) فقرة موزعة على (8) مجالات، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (264) معلّمة، وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة القيادة الروحية لدى المديرات جاءت "مرتفعة جداً"، ومستوى الاستغراق الوظيفي لدى المعلّمات جاء أيضاً "مرتفعاً جداً"، كذلك وُجدت علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة?) ? 05,0) بين درجة ممارسة المديرات للقيادة الروحية ومستوى الاستغراق الوظيفي لدى المعلّمات.

الكلمات مفتاحية: القيادة الروحية، الاستغراق الوظيفي، المدارس الحكومية، محافظة خان يونس.

Abstract

The study aimed at identifying the degree of spiritual leadership practice among Government school female principals in Khan Younis governorate & its relation to work engagement among their female teachers, from the female teachers' point of view, by using the descriptive survey/ correlation approach & referring to previous literature review, a questionnaire was designed consisted of (57) items distributed on (8) axes & after verifying its validity & reliability, the questionnaire has been applied to a stratified random sample of (264) female teachers. The study found that the degree of female principals' practice of spiritual leadership was "very high" & that the level of Work Engagement among their female teachers was also "very high", there was also revealed a positive correlation statistically significant at (?? 0.05) between the degree of practicing spiritual leadership among female principals & work engagement among their female teachers.

Keywords: Spiritual Leadership, Work Engagement, Government School, Khan Younis Governorate
مراجع

المراجع العربية:

أبو الخير، سامي (2019). جودة حياة العمل وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة. [رسالة ماجستير]، جامعة الأقصى، فلسطين.

أبو علام، رجاء (2011). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية (ط.6). القاهرة: دار النشر للجامعات.

أبو عنزة، ابتسام (2022). درجة ممارسة مديري المدارس في المحافظات الجنوبية لفلسطين للإدارة بالقيم وأثرها في مستوى الإبداع المهني لمعلميهم. [رسالة ماجستير]، جامعة الأقصى، فلسطين.

أبو غالي، علاء (2021). القيادة المتعددة لدى مديري المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى المعلّمين. [رسالة ماجستير]، جامعة الأقصى، فلسطين.

أبو الهوى، غادة (2022). واقع الاستغراق الوظيفي في مدارس شرق القدس من وجهة نظر المعلّمين. [ رسالة ماجستير]، جامعة الخليل، فلسطين.

إسماعيل، عمار (2017). دور القيادة الروحية في خفض سلوكيات التنمر الوظيفي للعاملين بجامعة مدينة السادات: دراسة تطبيقية. جامعة بور سعيد، مجلة البحوث المالية والتجارية،18(1)،127-171.

الثوابية، فاطمة (2022). درجة ممارسة القيادة الروحية لدى مديري المدارس من وجهة نظر المعلّمين في الأردن. [رسالة ماجستير]، جامعة الشرق الأوسط، عمّان.

جبار، شذى ومحمد، يزن (2022). دور القيادة الروحية في الأداء المنظمي المستدام: دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في العتبة الحسينية المقدمة. جامعة كربلاء، المجلة العراقية للعلوم الإدارية،18(73)،177-203.

الحجار، رائد (2017). درجة ممارسة القيادة الأصيلة لدى مديري المدارس الثانوية في محافظات غزة وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة جامعة الأقصى،21(2)،207-234.

الحسني، كمال (2013). رأس المال النفسي وأثره في الاستغراق الوظيفي: دراسة تحليلية لآراء عينة من تدريسي كليتي الإدارة والاقتصاد والتربية الرياضية/ جامعة المثنى. مجلة المثنى للعلوم الإدارية والاقتصادية،3(6)،107-130.

خلف الله، محمود (2016). الذكاء الانفعالي لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظة خان يونس وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية لدى معلّميهم. مجلة الجامعة الإسلامية للدّراسات التربوية والنفسية،24(3)،129-151.

خلف الله, محمود (2017). ممارسة مديري المدارس الثانوية لأسلوب الادارة بالاستثناء وعلاقتها بتحقيق متطلبات بناء القيادات الريادية: دراسة تطبيقية. مجلة جامعة الأقصى,21(2)،328-373.

الداود، منيرة (2022). الصحة التنظيمية وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى معلّمات المرحلة الثانوية الحكومية بمدينة الرياض. السعودية، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز، مجلة العلوم التربوية،9(1)،629-664.

الدحدوح، حسني (2015). جودة الحياة الوظيفية لدى معلمي المرحلة الأساسية بمحافظات غزة وعلاقتها بمستوى أدائهم. [رسالة ماجستير]، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

الدويش، ندى والأحمري، عبد الله (2020). الصحة التنظيمية وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود. جامعة كفر الشيخ، مجلة كلية التربية،20(4)،621-656.

رحمان، نهايت (2020). دور القيادة الروحية في الحد من الصمت المنظمي: دراسة تحليلية لآراء القيادات الأكاديمية في كليات جامعة صلاح الدين – أربيل. العراق، الجامعة اللبنانية الفرنسية، مجلة قلائي العلمية،5(2)،921-972.

الزبيدي، عقيل (2017). آليات تعزيز الاستغراق الوظيفي لدى معلّمي ومعلّمات المدارس الثانوية بمحافظة جدة. مجلة القراءة والمعرفة،193،153-224.

الشمالي، محمد (2021). درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بالمحافظات الجنوبية من فلسطين للإدارة بالذكاء العاطفي وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لمعلّميهم. [رسالة ماجستير]، جامعة الأقصى، فلسطين.

الشهومي، حمد (2020). واقع ممارسة مديري المدارس للقيادة الروحية في ولاية عبري بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان. القاهرة، رابطة التربويين العرب، بحوث عربية في مجالات التربية النوعية،20،315-333.

طالب، علاء والطائي، فيصل وعليوي، علي (2017). دور القيادة الروحية في تحقيق الريادة الاجتماعية: بحث تحليلي آراء عينة من العاملين في العتبة الحسينية المقدسة. جامعة كربلاء، مجلة الإدارة والاقتصاد، 23(6)، 1-24.

طه، حسنين وعلم الدين، محمد (2022). دور القيادة الروحية في تحقيق السعادة في العمل: دراسة تطبيقية. جامعة مدينة السادات، المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والإدارية،13(1)، 1-30.

العاجز، فؤاد والحلاق، دينا (2015). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية للشفافية الإدارية بمحافظات غزة من وجهة نظر معلميهم. جامعة عين شمس، مجلة البحث العلمي في التربية،16(5)،179-210.

عاشور، هديل (2021). القيادة الابتكارية لدى مديري المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين وأثرها في الرضا الوظيفي لدى المعلّمين. [رسالة ماجستير]، كلية التربية، جامعة الأقصى، فلسطين.

العبادي، هاشم والجاف، ولاء (2012). استراتيجيات تعزيز الاستغراق الوظيفي ودورها في تحقيق الأداء العالي لمنظمات الأعمال: دراسة استطلاعية لعينة من العاملين في القطاع المصرفي العراقي في أربيل. جامعة البصرة، مجلة دراسات إدارية،5(9)،72-106.

العبد اللطيف، ثامر والقرني، صالح (2018). مستوى الدعم التنظيمي المدرك بالمدارس الثانوية بمدينة بريدة وعلاقته بسلوك الاستغراق الوظيفي لدى المعلّمين. جامعة أسيوط، مجلة كلية التربية،34(4)،334-371.

الغزالي، فاضل والخزاعي، صدام (2016). دور القيادة الروحية في تعزيز التماثل التنظيمي: دراسة تحليلية في العتبة العلوية المطهرة. مجلة القادسية للعلوم الإدارية والاقتصادية،18(4)،75-95.

غنيم، منال (2020). دور القيادة الروحية في تنمية النجاح التنظيمي: دراسة تطبيقية على البنوك التجارية في محافظة المنوفية. جامعة مدينة السادات، المجلة العلمية للدّراسات والبحوث المالية والإدارية،5(1)،225-252.

القرني، سعد (2017). مستوى العدالة التنظيمية لدى قادة المدارس الثانوية الحكومية بمحافظة جدة وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى المعلّمين. مجلة القراءة والمعرفة،193،225-294.

كنزة، مغزي (2021). أثر روحانية مكان العمل على أداء الموارد البشرية: دراسة ميدانية للمؤسسة العمومية الاستشفائية زيوشي محمد طولقة. [رسالة ماجستير]، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.

محمد، هشام وكريم، خليل وأحمد، شادان (2022). دور القيادة الروحية في الحد من سلوك الاستقواء في مكان العمل: دراسة تحليلية لآراء عينة من أعضاء الهيئة التدريسية في كلية الإدارة والاقتصاد – جامعة صلاح الدين – أربيل. جامعة الفلوجة، مجلة اقتصاديات الأعمال للبحوث التطبيقية،3(4)،111-136.

المحمودي، محمد (2019). مناهج البحث العلمي (ط.3). صنعاء: مكتبة الوسطية للنشر والتوزيع.

المصري، مروان أ (2020). درجة توافر مهارات القيادة الناعمة لدى مديرات المدارس الحكومية بمحافظة خان يونس وعلاقتها بمستوى السعادة التنظيمية في مدارسهن. مجلة جامعة جنوب الوادي الدولية للعلوم التربوية،3(4)،1-67.

المصري، مروان ب (2020). درجة ممارسة القيادة الذكية لدى مديري المدارس الأساسية بمحافظات فلسطين الجنوبية وعلاقتها بالقوة التنظيمية لديهم. جامعة بابل، مجلة علوم التربية الرياضية،13(8)، 338-355.

المصري، مروان (2015). تَّطوير أداء مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة في ضوء نظرية قيادة النظم المعقدة. أطروحة دكتوراه، معهد البحوث والدِّراسات العربية، جامعة الدول العربية، مصر.

المعاضيدي، محمد والعانبي، الآء ومسعودي، أرام (2020). سلوكيات القيادة الروحية ودورها في تعزيز الأخلاقيات المهنية: دراسة استطلاعية لآراء التدريسين في المعهد التقني في الموصل. مجلة جامعة جيهان – اربيل للعلوم الإنسانية والاجتماعية،4(2)،121-126.

معوض، فاطمة (2017). القيادة الخادمة وعلاقتها بمستوى الاستغراق الوظيفي لمعلّمي المدارس الإعدادية. مصر، جامعة بني سويف، مجلة كلية التربية،14(79)،178-227.

يوسف، هبة (2011). علاقة بعض سمات الشخصية بالاستغراق الوظيفي لدى عينة من أطباء الطوارئ. رابطة الأخصائيين النفسيين المصري، مجلة دراسات نفسية،21(1)،65-97.

يوسفي، كمال (2019). دور القيادة الروحية في تعزيز الثقة التنظيمية: دراسة اختبارية في كلية الاقتصاد بجامعة المسيلة. الجزائر، جامعة محمد خيضر بسكرة، مجلة أبحاث اقتصادية وإدارية،13(1)،37-60.

يوسفي، كمال وبن محمد، إيمان (2020). القيادة الروحية: المفاهيم النظرية والمداخل الفكرية. الجزائر، جامعة الوادي، مجلة البحوث والدّراسات،17(2)،143-162.

وزارة التربية والتعليم العالي (2022). الكتاب الإحصائي السنوي للتعليم العام في محافظات غزة 2021/2022م. غزة.

ترجمة المراجع العربية:

Abualhawa, G. (2022(. The reality of job involvement in east Jerusalem schools from the teachers' perspective. master's thesis. (in Arabic). Hebron University, Palestine.

Abuallam, R.(2011). Research methods in psychological & educational sciences. 6thed. (in Arabic). Cairo: Universities Publishing House.

Abughaly, A. (2021). The manifold leadership of secondary school principals in the Southern Governorates of Palestine & its relevance to the teachers' job engagement. master's thesis. (in Arabic).Al-Aqsa University, Palestine.

Abualkhair, S.(2019).Quality of work life & its relation with the degree of job engagement for high school principals in Gaza Governorates. master's thesis. (in Arabic). Al-Aqsa University, Palestine.

Abu Anza. I. (2022). The degree to which school principals in the Southern Governorates of Palestine practice values management & its impact on the level of professional creativity of their teachers. master's thesis. (in Arabic).Al-Aqsa University, Palestine.

Ajez, F. & Alhalaq, D.(2015). The degree of secondary school principals & administrative transparency provinces of Gaza from the point view their teachers.(in Arabic). Ain Shams University, Journal of Scientific Research in Education,16 (5),179-210.

Alabadi, H.& Al-jaif. W.(2012).Strategies to enhancing employee engagement & their role in achieving high performance of business organizations: A prospective study of a sample of workers in the Iraqi banking sector in Erbil. University of Basrah.(in Arabic).journal of managerial studies,5(9),72-106.

Al Dahdoh, H.(2015). Functional quality of life for teachers in the basic stage the provinces of Gaza & its relationship to the level of their performance. master's thesis. (in Arabic).The Islamic University of Gaza, Palestine.

Aldawod, M. (2022) .Organizational health & its relation to job absorption for governmental secondary level teachers in Riyadh city.(in Arabic). journal of educational science,9(1),629-664.

Aldweesh, N.& Al Ahmari, A.(2020).Organizational health & its relation to job engagement among faculty members at the college of education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University.(in Arabic).journal of the faculty of education,20(4),621-656.

Al-Ghazali, F.& Alkazali, S.(2016).The role of the spiritual leadership in fostering organizational identification: An analytical study in the upper threshold disinfectant.(in Arabic).AL-Qadisiyah journal for administrative & economic sciences,18(4),75-95.

Alhajar, R. (2017).The degree of practicing authentic leadership among secondary school principals in Gaza Governorates & its relation to some variables.(in Arabic).Al-Aqsa University journal,21(2),207-234.

Al-Hassany, K.(2013).Psychological capital & its impact on work engagement: An analytical study of the views of a sample of teachers from the faculties of administration, economics & physical education/ Al-Muthanna University.(in Arabic).Muthanna journal of administrative & economics sciences,3(6),107-130.

Almaddidi, M.;Alanabi, A.& Massoudi, A.(2020).Spiritual leadership behaviors & their role in promoting professional ethics: An exploratory study of the opinions of teachers at the Technical Institute in Mosul. (in Arabic).Cihan university-Erbil journal of humanities & social sciences, 4(2),121-126.

Almahmudi, M.(2019). Research Methodology.(in Arabic). 3thed..,Sana'a: Al-Wasatiya Library for publication & distribution.

Al-Thawbieh, F.(2022).The degree of spiritual leadership practice among school principals from the teachers' perspective in Jordan. master's thesis.(in Arabic).Middle East University, Amman.

Alqarni, S.(2017).The level of organizational justice among principals of government secondary schools in Jeddah & its relationship with work engagement among teachers.(in Arabic).journal of reading & knowledge,193, 225-294.

Al-zubaidi, A.(2017).Mechanisms to promote work engagement among Jeddah secondary school teachers.(in Arabic). journal of reading & knowledge,193,153-224.

Ashour, H.(2021).Innovative leadership among secondary school principals in the Southern Governorates of Palestine & its impact on teachers' job satisfaction. master's thesis.(in Arabic).Al-Aqsa University, Palestine.

Al-Shuhoumi, H.(2020).The reality of practicing spiritual leadership by the school principals of the State of Ibri at Al- Dhahirah Governorate, Sultanate of Oman.(in Arabic). Cairo, Association of Arab Educators, Arab Research in the Fields of Specific Education,20,315-333.

Elabdel-Latif, T.& Al-Qarni, S.(2018).The level of perceived organizational support in the secondary schools in Buraydah City & its relation to the functional engagement among teachers.(in Arabic).Assiut University, journal of faculty of education,34(4),334-371.

El-massry, M. a (2020).The degree of availability of soft leadership skills among government school female principals in Khan Younis Governorate & its relation to their level of organizational happiness at their schools.(in Arabic).south valley university international journal of educational sciences,3(4),1-67.

El-massry, M. b (2020).The degree of practicing intelligence leadership among primary school principals in Southern Palestine Governorates & its relation to their level of organizational Power.(in Arabic).University of Babylon, Sciences Journal of Physical Education, 13(8),338-355.

El-massry, M.(2015).Developing the performance of secondary school principals at Gaza Governorates in the light of the complex systems leadership theory.(in Arabic).[Ph. D. Dissertation], Institute of Arab Research & Studies, The Arab League States, Egypt.

Ghoneim, M.(2020).The role of spiritual leadership in developing organizational success: An empirical study on commercial banks in Menoufia Governorate.(in Arabic),University of Sadat City, scientific journal of financial & administrative studies & research,5(1),225-252.

Ismail, A.(2017).The role of spiritual leadership in reducing job bullying behaviors of Sadat City University employees: An empirical study.(in Arabic).Port Said University, financial & commercial research journal,18(1),127-171.

Jabber, S.& Muhammad, Y.(2022).Role of spiritual leadership in sustainable organize tonal performance: An analytical study of opinions of a sample of employees in Imam Hussein Holy Shrine.(in Arabic).The Iraqi magazine for managerial sciences,18(73),177-203.

Kenza, M.(2021). The impact of workplace spirituality on the performance of human resources: A field study of the public hospital institution Ziushi Mohamed Tolga. master's thesis.(in Arabic).Mohamed Khider University of Biskra, Algeria.

Khalafallah, M.(2016).Emotional intelligence at the primary school principals of Khan Younis Governorate & its relationship with organizational citizenship behavior at teachers.(in Arabic).IUG journal of educational & psychology sciences,24(3),129-151.

Khalafallah, M.(2017).Secondary school principals' practicing for exceptional management & its relation to the achievement of prominent leadership building: An applied study.(in Arabic).Al-Aqsa University journal,21(2),328-373.

Ministry of Education & Higher Education (2022).Annual statistical book for general education in Gaza governorates 2021/2022.(in Arabic).Gaza.

Moawad, F.(2017).Servant leadership & its relation of the level of job involvement for preparatory schools teachers.(in Arabic).Beni-suef University, faculty of education journal,14(79),178-227.

Mohammed, H.; Kareem, K.& Ahmed, S.(2022).The role of spiritual leadership in reducing bullying behavior in the workplace: An analytical study of the opinions of a sample of faculty members in the College of Administration and Economics-Salahaddin University-Erbil.(in Arabic).journal of business economics for applied research,3(4),111-136.

Rahman, N.(2020).The role of spiritual leadership in reducing organizational silence: An analytical study of the views of academic leaders in the faculties of Salah al-Din University-Erbil.(in Arabic).The qalaai zanist journal,5 (2),921-972.

Shmali, M.(2021).The degree of public school principals in the southern governorates of Palestine practice of management with emotional intelligence & its relationship to their teachers' job engagement. master's thesis.(in Arabic).Al-Aqsa University, Gaza.

Taha. H.& Alameldine, M.(2022).The role of spiritual leadership in achieving happiness at work: An applied study.(in Arabic),University of Sadat City, scientific journal of financial & administrative studies & research,13(1),1-30.

Taleb, A.: Altai, F.& Aliwi, A.(2017).The role of spiritual leadership in achieving social leadership: An analytical study of the opinions of a sample of workers at the Holy Hussein Shrine.(in Arabic). University of Karbala, journal of administration & economics,23(6),1-24.

Youssef, H.(2011).Relationship between Personality Traits & job involvement among emergency physicians assistant professor.(in Arabic).Derasat nafseyah, psychological qyartwely journal,21(1),65-97.

Yousfi, K.(2019).The role of spiritual leadership in promoting organizational trust: An experimental study at the faculty of economics at the University of M’sila.(in Arabic).Mohamed Khider University of Biskra,Journal of Economic and Administrative Research,13 (1),37-60.

Yousfi, K.& Ben Mouhammed, I.(2020).Spiritual leadership: Theoretical concepts & intellectual entries.(in Arabic).University of Alchahid Hamma Lakhdar-Eloued, journal of social studied & researches,17(2),143-162.

Aydin, B.&Ceylan, A.(2009).The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African journal of business management,3(5),184-190.

Bodla, M.; Ali, H. & Danish, R.(2013).Role of spiritual leaders in enhancing employee’s performance. journal of basic & applied scientific research,3(3),117-122.

Cai, Y.; Wang, L.; Bi, Y.&Tang, R.(2022).How can the professional community influence teachers’ work engagement? the mediating role of teacher self-efficacy. Switzerland, Sustainability,14,1-16.

Fry, L.(2003).Toward a theory of spiritual leadership. the leadership quarterly,14(6),693–727.

Fute, A.; Sun, B. & Oubibi, M.(2022).Assessing teaching compassion, work engagement & compassion fatigue among teachers during the pandemic. original research, psychology research & behavior management,15,2561-2571.

Hamza, I. & Aziz, K.(2022).Job engagement for physical education teachers in secondary schools in the city of Mosul. University of Mosul, Al-rafidain journal for sports sciences,25(77),207-219.

Khataybeh, G.; Al_Abed Rhman, A. & Darawsha, N.(2022).The spiritual leadership of the principals of Al- Ramtha district schools & its relationship to the teachers' mental health during the corona pandemic from the teachers' viewpoint. IUG journal education & psychological sciences,30(2),589-609.

Schaufeli, W. & Salanova, M.(2007).Work engagement An emerging psychological concept & its implications for organizations. managing social & ethical issues in organizations,135-177.

Shafighi, F.; Ajili, Z. & Ajili, A.(2013).Relationship between the spiritual leadership & organizational entrepreneurship with regard to the mediating role of organizational learning. journal of applied environmental & biological sciences,3(6),21-30.

Tutar, H.& Oruç, E.(2020). Examining the effect of personality traits on workplace spirituality. international journal of organizational analysis,28(5),1005-1017.

Zen, J.; Sari, M.; Nasution, M.; Man, R. & Wahyuni, S.(2019).The strategy of spiritual leadership: The role of spiritual survival, workplace spirituality & organizational commitment at private universities. International journal of research in business & social science,8(1),64-72.references