مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

أثر استخدام نموذج فراير "Frayer" في اكتساب المفاهيم الرياضية وتنمية التفكير البصري في مقرر رياضيات (1) لدى طالبات قسم الطفولة المبكرة بجامعة الطائف

The Effect of Using Frayer’s Model on Acquiring Mathematical Concepts and Developing Visual Thinking in Math1 for Early Childhood Female Students Department at Taif University

د. عبد العزيز بن عثمان الزهراني
أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك
بجامعة الطائف
Dr. Abdulaziz Othman Alzahrani
Associate professor of Methods of Teaching Mathematics
At Taif University

التخصص العام: المناهج وطرق التدريس

التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس الرياضيات

DOI: 10.36046/2162-000-017-019
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر استخدام نموذج فراير في اكتساب المفاهيم الرياضية وتنمية التفكير البصري في مقرر رياضيات1 لدى طالبات قسم الطفولة المبكرة بجامعة الطائف، وقد تكونت عينة الدراسة من 68 طالبة تم توزيعهن إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بلغ عدد كل منهما (34 طالبة)، واستخدم الباحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث أداتي دراسة من إعداده وهما اختبار المفاهيم الرياضية، واختبار التفكير البصري، وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (??0.05) بين مجموعتي الدراسة لصالح المجموعة التجريبية في اختبار المفاهيم الرياضية عند كل مستوى من مستويات الاختبار، وأيضاً وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (??0.05) بين مجموعتي الدراسة لصالح المجموعة التجريبية في اختبار التفكير البصري عند كل من بعد تفسير المعلومات وتحليل الشكل والإنشاء والتكوين، كما كشفت الدراسة عن وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين مجموعتي الدراسة في اختبار التفكير البصري عند مستويي التمييز البصري واستخلاص النتائج، وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة إيلاء المفاهيم الرياضية العناية القصوى في التدريس، وتشجيع أعضاء هيئة التدريس والمعلمين بشكل عام على استخدام النماذج التدريسية التي تسهم في تنمية التفكير البصري كنموذج فراير وغيره، كما تم اقتراح إجراء دراسات مشابهة للدراسة الحالية تستهدف متغيرات ومراحل أخرى، ودراسات وصفية تستهدف الواقع والمأمول في الممارسات التدريسية فيما يتعلق بتدريس المفاهيم الرياضية وتنمية التفكير البصري لدى مجتمعات المتعلمين عموماً.

الكلمات المفتاحية: نموذج فراير – المفاهيم – الرياضيات - التفكير البصري.

Abstract

This study aimed to identify the effect of using Frayer's Model on Acquiring Mathematical Concepts and Developing Visual Thinking in Math1 for Early Childhood Female Students Department at Taif University. The study’s sample comprised of 68 students distributed into an experimental group (n 34) and a control group (n 34). The researcher used the experimental approach based on the semi-experimental design with two equal groups. To achieve the objectives of the study, the researcher designed and employed two tools which are the mathematical concepts test and the visual thinking test. The results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of significance (??0.05) between the two study groups in favour of the experimental group regarding the mathematical concepts test at each level of the test, and also that there were statistically significant differences at the level of significance (??0.05) between the two study groups in favor of the experimental group in the test of visual thinking at the levels of information interpretation, shape analysis, creation and composition. Based on data analysis and interpretation, it was found that there were no statistically significant differences between the two study groups in the visual thinking test at the levels of visual discrimination and drawing conclusions. Based on the study’s results and findings, the researcher would like to recommend the following: giving mathematical concepts the utmost importance when teaching Math1, encouraging faculty members and school teachers to use teaching models that contribute to the development of visual thinking, such as Fryer's model and others, carrying out more research studies similar to the present study targeting different variables and study levels, together with descriptive studies focusing on the present and future  in teaching practices with regard to teaching mathematical concepts and developing visual thinking among learner communities in general.

Keywords: Frayer model – Concepts – Mathematics - Visual thinking.

مراجع

المراجع العربية:

إبراهيم، ناصح حسين (2021). فعالية استخدام شبكات التفكير البصري في تنمية مهارات التفكير البصري والتحصيل الدراسي في الرياضيات لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية.مجلة كلية التربية، 32 (125) ،555 - 598 .متاح في http//:search.mandumah.com/Record/1233126

أبو جادو، صالح ونوفل، محمد (2013). تعليم التفكير النظرية والتطبيق، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

أبو خطوة, السيد (2010، أبريل 6-8). مبادئ تصميم المقررات الإلكترونيـة المـشتقة مـن نظريـات الـتعلم وتطبيقاتهـا التعليمية [عرض ورقة] . مؤتمر دور التعلم الإلكـتروني في تعزيـز مجتمعـات المعرفـة. جامعـة البحــرين، المنامة، البحرين. https://www.researchgate.net/publication/355716534

ابو دان، مريم عبد محمود. (2013). أثر توظيف النماذج المحسوسة في تدريس وحدة الكسور على تنمية التحصيل ومهارات التفكير البصري لدى طالبات الصف الرابع الأساسي بغزة [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

أبو زينة، فريد (2003). مناهج الرياضيات المدرسية وتدريسها، ط2، عمان: مكتبة الفلاح، الأردن.

أبو عاذرة، سناء (2012). الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

أبو كلوب، محمد (2019). أثر استخدام نموذج فراير لتنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير التأملي في مادة العلوم والحياة لدى طلاب الصف الرابع الأساسي [رسالة ماجستير غير منشورة]. كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

إسحاق، حسن. (2018). فاعلية استخدام برنامج الجيوجبرا "GeoGebra" في تنمية مهارات التفكير البصري والتحصيل في الرياضيات لدى طلاب الصف الأول المتوسط. دراسات تربوية ونفسية، (99)، 267 - 315. متاح في: http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/887713

الأسمر، آية (2014). أثر استخدام الاستراتيجية البنائية في تنمية المفاهيم الهندسية ومهارات التفكير البصري في الرياضيات لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بغزة [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

بدر، بثينة (2017). أثر استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الترابطات الرياضية ومهارات التفكير البصري في الرياضيات. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 10(3) ، 805 - 849. متاح في http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/842865

البعلوجي، أدهم، وأبوسكران، نعيم، وأبوعودة، لينه (2021). أثر استخدام نموذج الفورمات في تنمية المفاهيم الرياضية ومهارات التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثامن الأساسي بغزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 29(2)، 91-111. متاح في: https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS/article/view/9044

البلوي، محمد (2020). فاعلية استخدام الرسوم الكرتونية في إكساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصفوف الأولية بمدينة الرياض. مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 23(1)، 6-30.

الجريوي، سهام (2020). فاعلية التدوين البصري الإلكتروني في التحصيل المعرفي وتنمية التفكير البصري لدى طالبات جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 28(6)، 104-140. https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS/article/view/6859/3419

الجزار، عبداللطيف (2002). فعالية استخدام التعليم بمساعدة الكمبيوتر متعدد الوسائط في اكتساب بعض مستويات تعلم المفاهيم العلمية وفق نموذج فراير لتقويم المفاهيم. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر،(39)، 83-105.

الجلبي، محمد خالد (2016). فاعلية كل نموذجي فراير ودانيال في اكتساب المفاهيم العلمية وتنمية الدافع المعرفي لدى طلاب الصف الثاني متوسط، مجلة الأستاذ، 2(29)، 441-466.

الحارثي، مها عيضة (2021). أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفكير الابتكاري واكتساب المفاهيم العلمية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف. مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، 37(4)، 274-303. متاح في: http://www.aun.edu.eg/faculty_education/arabic

الحربي، مريم ضويحي (2017). فاعلية نموذج فراير في تعديل التصورات البديلة لبعض المفاهيم العلمية لدى طالبات الصف الثاني متوسط بمدينة تبوك. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 1(4)، 81-109. DOI: 10.12816/0043520

حسن، بدرية (2021). استخدام الانفوجرافيك في بيئة تعليمية إلكترونية لمقرر مبادئ التدريس لتنمية التحصيل المعرفي والتفكير البصري لدى طلاب كلية التربية النوعية. المجلة التربوية، جامعة سوهاج، 1(84)، 165-201. DOI: 10.12816/EDUSOHAG. 2021. 148038

حسن، مديحة (2004). تنمية التفكير البصري في ا لرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (الصم والعاديين). عالم الكتب. القاهرة

حمادة، فايزة (2006). استخدام الألعاب التعليمية بالكمبيوتر لتنمية التحصيل والتفكير البصري في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. المجلة التربوية، (22)، 223-271.

حمادة، محمد محمود. (2009). فاعلية شبكات التفكير البصري في تنمية مهارات التفكير البصري والقدرة على حل وطرح المشكلات اللفظية في الرياضيات والاتجاه نحو حلها لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي.دراسات في المناهج وطرق التدريس، (146) ،14 - 64 .متاح في:

      http:// search. Mandumah.com//Record/41347

الحوراني، سامي (2018). أثر نموذج ميرل- تينسون في اكتساب المفاهيم الرياضية والاحتفاظ لها لدى طلاب الصف السابع الأساسي بغزة [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية، غزة.

الخزرجي، حيدر خزعل (2016). أثر نموذج ديفز في التفكير البصري لدى طلاب الصف الرابع الأدبي في مادة التاريخ، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والنفسية، (26)، 486-504. متاح في: https://search.emarefa.net/detail/BIM-695953

الخزرجي، نضال (2018). أثر استراتيجية المتشابهات في تنمية التفكير البصري لمادة الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة الأستاذ، (225)، 55-76.

الخطيب، خالد (2015). الرياضيات المدرسية مناهجها تدريسها والتفكير الرياضي. عمان: دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع.

خير الدين، مجدي (2013). فاعلية برنامج مقترح في تنمية مهارة رسم الخرائط والتفكير البصري لدى طلاب الصف الأول الثانوي، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، الرياض، (39)،ج(1)، 89-119.

دبور، ميرفت (2016). منهج مقترح قائم على المدخل البصري لتنمية بعض المفاهيم الجغرافية ومهارات التفكير البصري لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، 1(17)، 159-196.

راضي، وائل أحمد (2016). فاعلية استراتيجية مقترحة للتعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات التفكير البصري لدى طلاب المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية. المجلة التربوية، (46)، 48-131.

رزق ، فاطمة مصطفى (2015). استخدام مدخل STEM التكاملي لتعلم العلوم في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين ومهارة اتخاذ القرار لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس . (62) ، 79-128.

زياد، مريم (2017). بعض العوامل المؤدية لصعوبات التعلم في مادة الرياضيات لدى تلاميذ ثالثة ثانوي دراسة استكشافية ببعض ثانويات مدينة ورقلة [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.

الرشيدي، حمد (2021). أثر توظيف برنامج تدريبي قائم على تقنية الإنفوجرافيك في تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير البصري لدى طلاب كلية التربية بجامعة حائل. المجلة التربوية، جامعة سوهاج، 1(82)، 72-137. DOI: 10.12816/EDUSOHAG.2021. 135530

سبتزر، دين (2004). تكوين المفاهيم والتعلم في مرحلة الطفولة المبكرة. ترجمة: مردان، نجم الدين والعبيدي، شاكر، الكويت: مكتبة الفلاح.

سطوحي، منال (2011). مقرر في الهندسة قائم على التكامل مع التراث الفني والمعماري المصري لتنمية التفكير البصري الهندسي والوعي لهوية الرياضيات المصرية وقيم المواطنة لدى طلاب المرحلة الإعدادية، دراسات المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، جامعة عين شمس، (170)، 105-155.

سعادة، جودت، واليوسف، جمال (1998). تدريس مفاهيم اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الاجتماعية. بيروت: دار الجيل.

سليمان، أماني (2015). أثر تدريس وحدة الهندسة باستخدام معمل الرياضيات في التحصيل والدافعية نحو تعلم الرياضيات لدى طلبة الصف السادس الأساسي في مدارس محافظة طولكرم [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.

السيد، صباح (2017). برنامج مقترح قائم على استخدام القصص الرقمية لتنمية المفاهيم الرياضية والتفكير الابتكاري لدى طفل رياض الأطفال. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (90)، 123-156.

شيخة، سلوى (2020). فاعلية بيئة تعليمية قائمة على العرض الثلاثي الأبعاد في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير البصري لطلبة الصف الرابع الأساسي [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

صالحة، سهيل؛ والعابد، عدنان (2014). أثر برنامج تعليمي مدعم بالتأثيرات الضوئية في حل المسألة الرياضية والقدرة المكانية لدى طلبة الصف السابع في فلسطين، مجلة جامعة النجاح للعلوم الإنسانية، 28(12)، 2697-2732. https://doi.org/10.35552/0247-028-012-001

الضبع، ثناء (2002). تعلم المفاهيم اللغوية والدينية لدى الأطفال. القاهرة: دار الفكر العربي.

الطراونة، محمد (2014). أثر استخدام استراتيجية شكل البيت الدائري في تنمية التفكير البصري لدى طلاب الصف التاسع في مبحث الفيزياء. دراسات العلوم التربوية، الأردن، 41(2)، 798-808.

الطلافحة، فؤاد طه طالب، و الزغول، عماد عبدالرحيم عبدالله. (2009). أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة جامعة مؤتة وعلاقتها بالجنس والتخصص. مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية، 25(2)، 269 - 297. متاح في: http://search.mandumah.com/Record/37058

عامر، طارق والمصري، إيهاب (2016). التفكير البصري مفهومه مهاراته استراتيجياته. المجموعة العربية للتدريب والنشر: القاهرة.

عبدالقادر، محمد (2018). أثر توظيف استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية مهارات التفكير البصري فى الرياضيات والميل نحوها لدي طلاب الصف الرابع الأساسي بغزة [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية (غزة)، غزة. متاح في http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/1010732

عبيد، وليام وآخرون (1998). تعليم وتعلم الرياضيات في المرحلة الابتدائية، الكويت: مكتبة الفلاح.

العساف، صالح (1427). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية، الرياض: مكتبة العبيكان.

العفون، نادية، والصاحب، منتهى (2012). التفكير وأنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه.عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

العمري، ناعم وعبدالله، إبراهيم وحسين، هشام والسلولي، مسفر (2013). العوامل المؤثرة في تدريس المفاهيم الرياضية في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 6(2)، 637-708. https://jeps.qu.edu.sa/index.php/jep/article/view/1584/1666

العمودي، هالة (2021). فعالية المحطات العلمية في تدريس العلوم على التحصيل الدراسي وتنمية التفكير البصري والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طالبات الصف الثاني متوسط بمدينة مكة المكرمة، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 13(3)، 92-142.

العيد، الخامسة صالح (2021). فاعلية القصص الرقمية في تنمية مهارات التفكير البصري في مقرر اللغة العربية لدى طالبات كلية التربية في جامعة حائل. مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الأساسية، (28)، 371-414.

غانم، تفيدة (2013). أبعاد تصميم مناهج STEAM وأثر منهج مقترح في ضوئها لنظام الأرض في تنمية مهارات التفكير في الأنشطة System thinking  لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، 10، 115-180.

غضبان، محمد قاسم (2015). فاعلية أنموذج فراير في اكتساب المفاهيم التربوية والنفسية في مادة الفلسفة وعلم النفس لدى طلبة المرحلة الإعدادية، مجلة جامعة واسط، 1-35، DOI: 10.13140/RG.2.2.12462.36165

فرحات، أحمد، وفرجون، خالد وغنيم، محمد (2015). أنماط الدعم باستخدام الخرائط الذهنية التفاعلية وأثرها على التفكير البصري. دراسات تربوية واجتماعية، جامعة حلوان، 3(21)، 783-838.

فياض، ساهر (2015). أثر توظيف استراتيجيتي المحطات العلمية والخرائط الذهنية في تنمية المفاهيم الفيزيائية ومهارات التفكير البصري في مادة العلوم لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بغزة [رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

كوسه، سوسن (2019). مدى توافر مهارات التفكير البصري في مقرر الرياضيات للصف السادس. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، 73(1)، 395-429.

المرسي, د محمد السيد. (2018). البلاغة والرياضيات قراءة في نصوص القرآن الکريم والسنة النبوية الشريفة. مجلة کلية اللغة العربية بالمنصورة، 37(1), 433-495. Doi: 10.21608/jflm.2019.38280

المرشد، يوسف (2014). مستويات التفكير التأملي لدى طلاب جامعة الجوف: دراسة مستعرضة. مجلة جامعة طيبة،9(2)،163-184.

المشرفي، انشراح، وعمار، حامد (2005). تعليم التفكير الإبداعي لطفل الروضة، القاهرة: دار المصرية اللبنانية.

مهدي، حسن ربحي. (2006). فاعلية استخدام برمجيات تعلمية على التفكير البصري والتحصيل في تكنولوجيا المعلومات لدى طالبات الصف الحادي عشر [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين

نتيل، وجيدة (2018). مدى تضمين كتب الرياضيات المطورة للمرحلة الأساسية الدنيا لمهارات التفكير البصري ومدى اكتساب طلبة الصف الرابع لها [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

النعمانية، شمسة بنت محمد. (2009). فاعلية التدريس باستخدام برنامج الراسم الهندسي (GEOMETRIC SKETCHPAD) في تنمية التفكير البصري والتحصيل لدى طالبات الصف التاسع الأساسي [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة السلطان قابوس، مسقط. متاح في: http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/964675

ترجمة المراجع العربية:

Abdelkader, Mohamed. (2018). The effect of employing the numbered heads strategy in developing visual thinking skills in mathematics and the inclination towards it among fourth grade students in Gaza [Unpublished master’s thesis]. Islamic University (Gaza), Gaza. Retrieved from http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/1010732 .

Aboukhatwa, E. (2010, April 6-8). Principles of designing electronic curricula derived from learning theories and their educational applications [Paper presentation]. The role of e-learning in promoting knowledge communities. University of Bahrain, Manama, Bahrain. https://www.researchgate.net/publication/355716534

Abu Dan, Mariam. (2013). The effect of employing tangible models in teaching the fractions unit on developing achievement and visual thinking skills among fourth grade students in Gaza [Unpublished master’s thesis]. Islamic University, Gaza.

Abu Zaina, Farid (2003). School mathematics curricula and teaching, 2nd ed., Amman: Al-Falah Library, Jordan.

Abu-Azra, Sanaa. (2012). Modern trends in science teaching. Amman: Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution.

Abu-Jado, Saleh., & Nawfal, Mohamed. (2013). Teaching thinking theory and application. Amman: Dar Al-Masira for Publishing, Distribution and Printing.

Abu-Kloub, Mohamed. (2019). The effect of using the Frayer model to develop scientific concepts and reflective thinking skills in science and life among fourth grade students [Unpublished master’s thesis]. Faculty of Education, Islamic University of Gaza, Palestine.

Al-Afoun, Nadia., & Al-Saheb, Munthaha. (2012). Thinking and its types, theories and methods of teaching and learning. Amman: Safa House for Publishing and Distribution.

Al-Amoudi, Hala. (2021). The effectiveness of scientific stations in teaching science on academic achievement and developing visual thinking and academic self-efficacy among second-grade intermediate students in Makkah Al-Mukarramah. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 13(3), 92-142..

Al-Asmar, Aya. (2014). The effect of using the constructivist strategy in developing geometric concepts and visual thinking skills in mathematics among eighth grade students in Gaza [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza, Palestine.

Al-Assaf, Salih (1427). Introduction to Research in Behavioral Sciences, Riyadh: Obeikan Library.

Al-Balawi, Mohamed. (2020). The effectiveness of using cartoons in acquiring mathematical concepts among primary school students in Riyadh. Journal of Mathematics Education, Egyptian Association for Mathematics Education, 23(1), 6-30.

Al-Balouji, Adham., Abuskeran, Naeem., & Abu-Awda, Lina. (2021). The effect of using the format model in developing mathematical concepts and critical thinking skills among eighth grade students in Gaza. Islamic University Journal of Educational and Psychological Studies, 29(2), 91-111. Available at: https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS/article/view/9044

Al-Dabaa, Thanaa. (2002). Learning linguistic and religious concepts among children. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

ALDehneem, M. J. M. (2019). The Impact of Using FRAYER’S Model In Acquisition of Mathematical Concepts for primary students in QATAR [ Unpublished master's thesis]. Qatar University, Qatar.

Al-Eid, Khamsa. (2021). The effectiveness of digital stories in developing visual thinking skills in the Arabic language course for students of the College of Education at Hail University. Journal of the College of Education for Girls for Basic Sciences, 28, 371-414.

Al-Harbi, Mariam. (2017). The effectiveness of the Frayer model in modifying alternative conceptions of some scientific concepts among second-grade intermediate students in Tabuk city. Journal of Educational and Psychological Sciences, 1(4), 81-109. DOI: 10.12816/0043520

Al-Harthy, Maha (2021). The effect of using the Frayer model in teaching science on developing innovative thinking and acquiring scientific concepts among fifth grade primary students in Taif city. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 37(4), 274-303. Retrieved from: http://www.aun.edu.eg/faculty_education/arabic.

Al-Hawarni, Sami. (2018). The effect of the Merrill-Tenson model on acquiring and retaining mathematical concepts for seventh grade students in Gaza [Unpublished master’s thesis]. Islamic University, Gaza.

Al-Jalbi, Mohamed. (2016). The effectiveness of both Frayer and Daniel models in acquiring scientific concepts and developing cognitive motivation among second grade intermediate students. Al-Ostaz Journal, 2(29), 441-466.

Al-Jariwi, Suham (2020). The effectiveness of electronic visual writing in cognitive achievement and developing visual thinking among Princess Noura bint Abdulrahman University students. Islamic University Journal of Educational and Psychological Studies, 28(6), 104-140. ISSN 2410-3152

Al-Jazzar, Abdel-Latif. (2002). The effectiveness of using computer-assisted multimedia instruction in acquiring some levels of learning scientific concepts according to Frayer’s model for concept evaluation. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 39, 83-105.

 Al-Khatib, Khaled (2015). School mathematics: curricula, teaching and mathematical thinking. Amman: Dar Al-Issaar Al-Ilmi for Publishing and Distribution.

Al-Khazraji, Haider. (2016). The effect of the Davis model on visual thinking among fourth literary grade students in history. Journal of Basic Education College for Educational and Psychological Sciences, 26, 486-504. Available at: https://search.emarefa.net/detail/BIM-695953

Al-Khazraji, Nidal. (2018). The effect of the analogy strategy in developing visual thinking for mathematics among primary school students. Al-Ostaz Journal, 225, 55-76.

Al-Murshid, Yousuf. (2014). Levels of reflective thinking among Al-Jouf University students: A descriptive study. Taibah University Journal, 9(2), 163-184. (in Arabic).

Al-Musharafi, Inshirah., & Ammar, Hamed. (2005). Teaching creative thinking to kindergarten children. Cairo: Dar Al-Masriya Al-Lebanese. (in Arabic).

Al-Naamaniya, Shamsa. (2009). The effectiveness of teaching using the geometric sketchpad program in developing visual thinking and achievement among ninth grade basic students [Unpublished master’s thesis]. Sultan Qaboos University, Muscat. Retrieved from http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/964675

AlNajrani, H. (2021). Effectiveness of the Augmented Reality on Improving the Visual Thinking in Mathematics and Academic Motivation for Middle School Students. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education,17(8),1-16. https://doi.org/10.29333/ejmste/11069

Al-Omari, Na’im and Abdullah, Ibrahim and Hussein, Hisham and Al-Sulooli, Masfer (2013). Factors affecting the teaching of mathematical concepts in the elementary stage from the point of view of teachers and educational supervisors. Journal of Educational and Psychological Sciences, 6(2), 637-708. https://jeps.qu.edu.sa/index.php/jep/article/view/1584/1666

Al-Rashidi, Hamad. (2021). The effect of employing a training program based on infographics technology in developing cognitive achievement and visual thinking skills among students of the College of Education at Hail University. Educational Journal, Sohag University, 1(82), 72-137. DOI: 10.12816/EDUSOHAG.2021.135530

Al-Sayed, Sabah. (2017). A proposed program based on the use of digital stories to develop mathematical concepts and innovative thinking among kindergarten children. Arab Studies in Education and Psychology, 90, 123-156.

Al-Talafha, F. T. T., & Al-Zughoul, E. A. A. (2009). Preferred learning styles among Mutah University students and their relationship with gender and specialization. Damascus University Journal of Educational Sciences and Psychology, 25(2), 269-297. Available at: http://search.mandumah.com/Record/37058

Al-Tarawneh, Mohamed (2014). The effect of using the circular house shape strategy in developing visual thinking among ninth grade students in physics. Educational Sciences Studies, Jordan, 41(2), 798-808. (in Arabic).

Amer, Tarek and El-Masry, Ehab (2016). Visual thinking: its concept, skills and strategies. Arab Group for Training and Publishing: Cairo.

Babinc?kov?, M., Ganajov?, M., Sot?kov?, I., & Jurkov?, V. (2019). The Implementation of Formative Assessment into Chemistry Education at Secondary School. In International Baltic Symposium on Science and Technology Education. Siauliai, Republic of Lithuania. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED619907.pdf

Badr, Buthaina. (2017). The effect of using mind maps in developing mathematical connections skills and visual thinking skills in mathematics. Journal of Educational and Psychological Sciences, 10(3), 805-849. Retrieved from http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/842865

 Barouq, E. A., & Alzoubi, A. M. (2021). Teaching Geometry Using an Educational Program Based on Enrichment Activities to Improve the Visual Thinking of Basic Stage Students. Journal of Education/Al Mejlh Altrbwyh, 35(140), 37-60. DOI: 10.34120/0085-035-140-020

Cappello, M: Walker, N (2016). Visual Thinking Strategies: Teachers' Reflections on Closely Reading Complex Visual Texts within the Disc. The Reading Teacher, 70 (3), 317-325.

Dabour, Mervat. (2016). A proposed curriculum based on the visual approach to develop some geographical concepts and visual thinking skills among students of the first three grades of basic education. Scientific Research Journal in Education, Ain Shams University, 1(17), 159-196.

El-Morsi, Dr. Mohamed El-Sayed (2018). Rhetoric and Mathematics: A Reading in the Texts of the Holy Quran and the Noble Hadith. Mansoura College Journal of Arabic Language, 37(1), 433-495. Doi: 10.21608/jflm.2019.38280

Farhat, Ahmed., Farajoun, Khaled., & Ghoneim, Mohamed. (2015). Patterns of support using interactive mind maps and their impact on visual thinking. Educational and Social Studies, Helwan University, 3(21), 783-838.

Fayyad, Saher. (2015). The effect of employing the scientific stations and mind maps strategies in developing the physical concepts and visual thinking skills in science for fourth grade students in Gaza. [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza, Palestine.

Ghadban, Mohamed (2015). The effectiveness of the Frayer model in acquiring educational and psychological concepts in philosophy and psychology among preparatory stage students. Wasit University Journal, 1-35. DOI: 10.13140/RG.2.2.12462.36165

Ghanem, Tafida. (2013). Dimensions of STEAM curriculum design and the effect of a proposed curriculum in light of them for the Earth system in developing thinking skills in System thinking activities among secondary stage students. Journal of the Faculty of Education, Beni Suef University, 10, 115-180.

Geise, M. (2020). The Impact of Frayer Models in a Mathematics Classroom,BGSU, Honors Projects. 776.

https://scholarworks.bgsu.edu/honorsprojects/776

Hamada, Fayza. (2006). Using computer educational games to develop achievement and visual thinking in mathematics among primary school students. Educational Journal, 22, 223-271.

Hamada, Mohamed (2009). The effectiveness of visual thinking networks in developing visual thinking skills and the ability to solve and present verbal problems in mathematics and the attitude towards solving them for fifth grade primary students. Studies in Curricula and Teaching Methods, 146, 14-64. Retrieved from: http:// search. Mandumah.com//Record/41347

Hasan, Badriya. (2021). Using infographics in an electronic learning environment for the principles of teaching course to develop cognitive achievement and visual thinking among students of the Faculty of Quality Education. Educational Journal, Sohag University, 1(84), 165-201. DOI: 10.12816/EDUSOHAG. 2021.148038 (in Arabic).

Hasan, Medhat. (2004). Developing visual thinking in mathematics among primary school students (deaf and normal). Book World. Cairo.

Ibrahim, Nasih Hussein. (2021). The effectiveness of using visual thinking networks in developing visual thinking skills and academic achievement in mathematics among children with learning difficulties in the primary stage. Journal of the Faculty of Education, 32(125), 555-598. Retrieved from http//:search.mandumah.com/Record/1233126

Isaac, Hassan (2018). The effectiveness of using the GeoGebra program in developing visual thinking skills and achievement in mathematics among first grade intermediate students. Educational and Psychological Studies, 99, 267-315. Retrieved from http://search.mandumah.com.sdl.idm.oclc.org/Record/887713

Khair El-Din, Magdy. (2013). The effectiveness of a proposed program in developing the skill of drawing maps and visual thinking among first secondary students. Arab Studies in Education and Psychology, Riyadh, 39(1), 89-119. (in Arabic).

Kousa, Sawsan (2019). The extent to which visual thinking skills are available in the mathematics curriculum for the sixth grade. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 73(1), 395-429.

Mahdi, Hasan. (2006). The effectiveness of using learning software on visual thinking and achievement in information technology among eleventh grade students [Unpublished master’s thesis]. Islamic University, Gaza, Palestine.

Nateel, Wajida. (2018). The extent to which the developed mathematics books for the lower basic stage include visual thinking skills and the extent to which fourth grade students acquire them [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza, Palestine.

Obeid, William et al. (1998). Teaching and learning mathematics in the elementary stage, Kuwait: Al-Falah Library.

Panjaitan, N., Sihotang. (2020). A Comparative Study Between Frayer Model and Concept Mapping Strategy to Enhance Students’ Vocabulary Acquisition. Acuity (5)1, 39-66.   DOI 10.35974/acuity.v5i1.2221

Rady, Wael Ahmed. (2016). The effectiveness of a proposed brain-based learning strategy in developing visual thinking skills among industrial decorative secondary school students. Al Tarbawiya Journal, 46, 48-131.

Rizk, Fatma. (2015). Using the integrated STEM approach to learn science in developing 21st century skills and decision-making skill among first-year students at the Faculty of Education. Arab Studies in Education and Psychology, 62, 79-128.

Saleh, S., & Alabed, A. (2014). The effect of an educational program supported by light effects on solving mathematical problems and spatial ability among seventh grade students in Palestine. An-Najah University Journal for Research - Humanities, 28(12), 2697-2732. https://doi.org/10.35552/0247-028-012-001

Sattouhi, Manal. (2011). A course in geometry based on integration with the Egyptian artistic and architectural heritage to develop geometric visual thinking and awareness of the identity of Egyptian mathematics and citizenship values among preparatory stage students. Studies in Curricula and Teaching Methods, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, Ain Shams University, 170, 105-155.

Sheikha, Salwa (2020). The effectiveness of a learning environment based on three-dimensional display in developing scientific concepts and visual thinking skills for fourth grade students [Unpublished master’s thesis]. Islamic University of Gaza, Palestine.

Spitzer, Dean. (2004). Concept formation and learning in early childhood. Translated by: Mardan, Najm al-Din., & Al-Obaidi, Shaker. Kuwait: Al-Falah Library.

Suadah, Joudat., & Al-Yousef, Jamal. (1998). Teaching concepts of Arabic language, mathematics, science and social education. Beirut: Dar Al-Jeel.

Suleiman, Amani (2015). The effect of teaching the geometry unit using the mathematics laboratory on achievement and motivation towards learning mathematics among sixth grade students in Tulkarm governorate schools [Unpublished master’s thesis]. An-Najah National University, Palestine.

Tsakalidou, S. P. (2021). Applying the Frayer model in the jigsaw classroom. Journal of Contemporary Education Theory & Research, 5(1), 38-42. http://doi.org/10.5281/zenodo.7508230

Van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72, 577-588.

Wanjiru, B, & Connor,M. (2015). Effects of Mathematical Vocabulary Instruction on Students’ Achievement in Mathematics in Secondary Schools of Murang’a County, Kenya. Journal of Education and Practice, 6(18), 201-207.

Ziyad, Mariam (2017). Some factors leading to learning difficulties in mathematics among third secondary students: An exploratory study of some secondary schools in the city of Ouargla [Unpublished master’s thesis]. Kasdi Merbah University of Ouargla, Algeria.