مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

المواد الأصيلة في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية: وجهات نظر المعلمين والمعلمات
Authentic EFL Materials: Teachers' Perceptions

د. أحمد بن عاطف الشهري
أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية المشارك 
بجامعة الملك خالد 
Dr. Ahmad Atif Alshehri
Associate professor of TESOL
At King Khalid University

التخصص العام: المناهج وطرق التدريس

التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية

DOI: 10.36046/2162-000-017-016
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية للمواد الأصيلة في تدريسهم، وكذا التعرف على مميزاتها وعيوبها ومصادرها والمستويات اللغوية المناسبة لاستخدامها من وجهة نظرهم. واعتمدت الدراسة في إجرائها على المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت الاستبانة في جمع بياناتها من (155) معلماً ومعلمة للغة الإنجليزية في إدارة التعليم بمحايل عسير خلال الفصل الثالث من العام1444ه/2023م. وأسفرت نتائجها عن أن 73.5% من عينة الدراسة يستخدمون المواد الأصيلة في تدريسهم، بينما 26.5% يعزفون عنها. كما أسفرت النتائج عن مميزات المواد الأصيلة وكان أبرزها زيادة الدافعية لتعلم اللغة، واستخدامها في المواقف الحقيقية. أما العيوب فكان أبرزها صعوبة العثور على مواد مناسبة لمستويات المتعلمين، وحاجتها للوقت والجهد في إعدادها. كما أسفرت النتائج عن أن المواد السمعية-المرئية كانت أكثر مصادر المواد الأصيلة استخداما بنسبة 86.8%. كما بينت نتائج الدراسة أن أكثر من نصف العينة يؤيدون استخدام المواد الأصيلة مع جميع المستويات اللغوية(مبتديء-متوسط-متقدم). واستنادا لنتائج الدراسة قُدمت بعض التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية: المواد الأصيلة، تدريس اللغة الإنجليزية، معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية.

Abstract

The study aimed at identifying the extent to which English language teachers use authentic materials (AM), and the advantages and disadvantages of AM. In addition, it aimed to explore the sources and types of AM, and as well as, the appropriate linguistic levels for using AM. The descriptive method was used to conduct the study. And the questionnaire was used to collect data from (155) EFL teachers in the Directorate of Education in Muhayil Asir during the third semester of the year 1444 AH / 2023 AD. The results revealed that 73.5% of the study sample use authentic materials in their teaching, while 26.5% do not use them. The results also revealed the advantages of AM where the most prominent characteristics of which were the increase in motivation to learn English and its use in real situations, while the most prominent shortcomings were the difficulty of finding materials suitable for the linguistic levels of learners, and the demand for time and effort for AM preparation. The results also revealed that the audio-visual materials were the most used sources of authentic materials, with a rate of 86.8%. The findings of the study also showed that more than half of the sample support the use of authentic materials with all linguistic levels (beginner-intermediate-advanced). Based on the results of the study, some recommendations and suggestions were provided.

Keywords: authentic materials, English language teaching, EFL teachers.

مراجع

المراجع العربية:

إبراهيم، ناصر عبد المنعم (2013) فاعلية منهاج علمي مقترح باللغة الإنجليزية لتأهيل طلاب الصف الثالث الثانوي لاجتياز الاختبار التحصيلي ومواجهة المشكلات الأكاديمية الخاصة بدراسة التخصصات العلمية بالمرحلة الجامعية، المؤتمر العلمي العاشر لرعاية الموهوبين والمتفوقين، معايير ومؤشرات التميز: الإصلاح التربوي ورعاية الموهوبين والمتفوقين، 1، 445-490، الأردن: المجلس العربي للموهوبين والمتفوقين.

الحامد، هيلة صالح (2016). استراتيجيات تعلم اللغة الإنجليزية وعلاقتها بكل من فاعلية الذات والاتجاه والكفاءة اللغوية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة القصيم، القصيم.

الحربي، دلال محمد (2011). فاعلية ملف الإنجاز الإلكتروني في التحصيل والاتجاهات نحو اللغة الإنجليزية لدى الطالبات السعوديات بالمرحلة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الطائف، الطائف.

ترجمة المراجع العربية:

Ibrahim, Nasser Abdel Moneim (2013) The effectiveness of a proposed scientific curriculum in the English language to qualify third year secondary school students to pass the achievement test and confront the academic problems related to studying scientific disciplines at the university level, the Tenth Scientific Conference for the care of the gifted and talented, standards and indicators of excellence: educational reform and care of the gifted and talented, 1, 445-490, Jordan: Arab Council for the Gifted and Talented.

Al-Hamid, Haila Saleh (2016). Strategies for learning the English language and their relationship to self-efficacy, attitude, and linguistic competence among female secondary school students in the city of Buraidah, unpublished master’s thesis, College of Education, Qassim University, Qassim.

Al-Harbi, Dalal Muhammad (2011). The effectiveness of the electronic achievement file in achievement and attitudes toward the English language among Saudi female students in the secondary stage, unpublished master’s thesis, College of Education, Taif University, Taif. 

المراجع الأجنبية:

Akbari, O., & Razavi, A. (2016). Using authentic materials in the foreign language classrooms: Teachers’ perspectives in EFL classes. International Journal of Research Studies in Education, 5(2), 105-116.

Al Asmari, A., & Gulzar, M. A. (2016). The Use of EFL Authentic Materials: A Gender-Line University Teachers' Perspective. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(2), 128-136.

Albiladi, W. S. (2019). Exploring the Use of Written Authentic Materials in ESL Reading Classes: Benefits and Challenges. English language teaching, 12(1), 67-77.

Al-Juhani, S. O. (1991), The Effectiveness of Computer Assisted Instruction in Teaching English as a Foreign Language in Saudi Secondary School. (Unpublish doctoral dissertation), The University of Denver, USA.

Al-Jumhur, A. A. (19-21 April, 1999), The effectiveness of computer in teaching English language to 1st year secondary students. A paper presented at the Forum of Educational Technology and Information, King Saud University, KSA.

Al-Musallam, E. I. (2009). College instructors’ and learners’ attitudes to authentic EFL reading materials in Saudi Arabia. Unpublished PhD dissertation. King Saud University.

Alshahrani, M. (2011). The Relationship between foreign language aptitude and English language proficiency among Saudi learners of English as a foreign language in Saudi universities, Unpublished doctoral dissertation, Newcastle University, Newcastle.

Al-Sonei, D. A. (2005), The Effectiveness of Using Computer in Teaching a Unit of English Structures Course (110) on the Achievement of Female Students at Level One in the Department of English at Umm Ul-Qura University. (Unpublished MA thesis), Umm Ul-Qura University, KSA.

Alzaidi, S., & Althaqafi, A. (2022). Exploring Female Saudi EFL Teachers’ Instructional Practices in Using Authentic Texts for Teaching Reading Comprehension. Journal of Education and Learning, 11(4), 103-130.

Anam, K. (2012). Teachers' difficulties in using authentic materials for teaching English in English Education Department of Tarbiyah Faculty of IAIN Sunan Ampel Surabaya (Doctoral dissertation, IAIN Sunan Ampel Surabaya).

Bacon, S. M., & Finnemann, M. D. (1990). A study of the attitudes, motives, and strategies of university foreign language students and their disposition to authentic oral and written input. The Modern Language Journal, 74(4), 459-473.

Berardo, S. A. (2006). The use of authentic materials in the teaching of reading. The reading matrix, 6(2).

Beresova, J. (2015). Authentic materials–enhancing language acquisition and cultural awareness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 192, 195-204.

Breen, M. P. (1985). Authenticity in the language classroom. Applied linguistics, 6(1), 60-70.

Brown, S., & Manasche, I. (2003). Authentic materials, tasks, and student output. A paper presented at Three Rivers TESOL Fall Conference. USA, Pittsburgh.

Case, A. (2012). Advantages and disadvantages of using authentic texts in class. UsingEnglish.com. Retrieved March 9, 2023.

Cook, V. (1981). Using authentic materials in the classroom. Modern English Teacher, 9(2), 3-7.

Gebhard, J. (1996). Teaching English as a second or foreign language: a self-development and methodology guide. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.

Geltrich-Ludgate, B., & Tovar, D. (1987). Authentic text types and corresponding strategies: A list for the foreign language instructor. Die Unterrichtspraxis/Teaching German, 20(1), 80-94.

Gilmore, A. (2007). Authentic materials and authenticity in foreign language learning. Language teaching, 40(2), 97-118.

Haines, S. (1997). For and against authentic materials. Modern English Teacher, 4(3), 60-64.

Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching 4th ed. England: Pearson Education Limited.

Huang, J., Tindall, E., & Nisbet, D. (2011). Authentic Activities and Materials for Adult ESL Learners. Journal of Adult Education, 40(1), 1-10.

Kilickaya, F. (2004). Authentic materials and cultural content in EFL classrooms. Online Submission, 10(7).‏‏

Lee, W. Y. C. (1995). Authenticity revisited: Text authenticity and learner authenticity. ELT journal, 49(4), 323-328.

Martinez, A. (2002). Authentic materials: An overview. Karen's linguistic Issues, 1.

McGrath, I. (2004). Materials evaluation and design for language teaching. ELT Journal, 58(4).

Mishan, F. (2005). Designing authenticity into language learning materials. Intellect Books.

Nunan, D. (1999). Second Language Teaching and Learning. UK: Heinle & Heinle Publishers.

Pinner, R. (2015). What we talk about when we talk about authenticity. Uniliterate–Language Learning and Academic Literacies.

Polio, C. (2014). Using authentic materials in the beginning language classroom. Center for Language Education and Research, 18(1), 1-8.

Qhedh, A. M. (2004) The Effectiveness of CALL in Learning English Grammar for 2nd Year Secondary Students at Makkah Schools. (Unpublished MA thesis), Umm Ul-Qura University, KSA.

Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Sabet, M. K., & Mahsefat, H. (2012). The impact of authentic listening materials on elementary EFL learners’ listening skills. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 1(4), 216-229.

Schulz, R. A. (1991). Second language acquisition theories and teaching practice: How do they fit? The Modern Language Journal, 75(1), 17-26.

Tamo, D. (2009). The use of authentic materials in classrooms. Linguistic and Communicative Performance Journal, 2(1), 74-78.