هدفت
الدراسة إلى الكشف عن أثر استراتيجية تقويم الأقران القائمة على التغذية الراجعة
في البيئات الالكترونية التشاركية في تنمية مهارات البرمجة المتقدمة بلغة (Python)،
اتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي القائم على تصميم مجموعتين تجريبيتين بنمطين
لتقويم الأقران، تمثلت عينة الدراسة (25) من معلمات الاستثمار الأمثل للكوادر
التعليمية السعودية، ولتحقيق ذلك تم بناء اختبار التحصيل المعرفي لقياس الجانب
المعرفي وبطاقة الملاحظة لقياس الجانب الأدائي التي تم تطبيقها قبليًا وبعديًا
لقياس مهارات البرمجة بلغة (Python)، وأسفرت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة
(0.05) بين متوسطي درجات معلمات الدراسة في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار
المعرفي وبطاقة الملاحظة لمهارات البرمجة المتقدمة بلغة بايثون، ووجود فروق ذات
دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات رتب درجات المعلمات اللاتي
درسن بأسلوب تقويم الأقران بالمناقشة الالكترونية اللاتي درسن بأسلوب تقويم
الأقران بقوائم الشطب في التطبيق البعدي للاختبار المعرفي وبطاقة الملاحظة لمهارات
البرمجة بلغة بايثون وكانت الفروق لصالح المعلمات اللاتي درسن بأسلوب تقويم
الأقران بالمناقشة الالكترونية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين مقدار النمو في
الجانب المعرفي والجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة (Python)
لدى العينة بعد تطبيق استراتيجية تقويم الأقران في البيئات الالكترونية التشاركية،
وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.
الكلمات
المفتاحية: تقويم الأقران – التغذية الراجعة –
البيئات الالكترونية التشاركية – مهارات البرمجة – لغة بايثون - معلمات الاستثمار
الأمثل للكوادر التعليمية.
The study aimed to reveal the impact of
peer assessment strategy based on feedback in collaborative electronic
environments in developing advanced programming skills in (Python) language.
The study followed the semi-experimental approach based on the design of two
experimental groups with two types of peer evaluation،
the study sample consisted of (25) female teachers of the optimal investment of
Saudi educational cadres. To achieve this،
a cognitive achievement test was built to measure the cognitive side، and a note card to measure the performance side،
which was applied before and after to measure programming skills in (Python)
language، the results revealed that there were
statistically significant differences at the level of significance (0.05)
between the mean scores of the study parameters in the pre and post application
of the cognitive test and the observation card for advanced programming skills
in Python، and there are statistically significant
differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the
teachers who studied using the peer assessment method with electronic
discussion and those who studied using the peer assessment method with
cross-check lists in the post application of the cognitive test and the
observation card for programming skills in the Python language،
and the differences were in favor of the teachers who studied using the peer
assessment method electronic discussion،
and the existence of a positive correlation between the amount of growth in the
cognitive side and the performance side of programming skills in (Python) among
the sample after applying the strategy of peer evaluation in participatory
electronic environments،
and in light of the results of the study،
a set of recommendations and proposals were presented.
Keywords: Peer assessment
- feedback - participatory electronic environments - programming skills -
Python language – Female teachers for optimal investment of educational cadres.
Abstract
أبو شعيرة، خالد واشتيوه، فوزي،
وغباري، ثائر. (2010) تطبيق استراتيجية منظومة التقويم الواقعي في محافظة الزرقاء،
مجلة النجاح للأبحاث ، (3)24، 754- 797.
الاتحاد السعودي للأمن السيبراني
والبرمجة والدرونز (2020).تاريخ الاطلاع: 8فبراير2023،مسترجع من: https://safcsp.org.sa/
البقمي، بدر (2023). أثر استخدام
الفيديو التفاعلي في تنمية مهارات البرمجة في لغة python لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمحافظة تربة،
رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى.
حسن، عزت عبد الحميد. (2016).
الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18، ط1. القاهرة: دار الفكر
العربي.
حسين، شيماء بنيامين، عطية،
ابراهيم السيد وعبدالفتاح، ابتسام عز الدين محمد .(2022).أثر اختلاف نمط تقديم
مقرر الكتروني على تنمية مهارات لغة البرمجة لدى طلاب المرحلة الثانوية، دراسات
تربوية ونفسية، (177)، 47- 113.
سويدان، أمل عبدالفتاح أحمد،
عبدالخالق، حنان محمد ربيع محمود، إبراهيم، أحمد محمود فخري غريب، و غنيم، منى
رفاعي صابر. ( 2022 ). أساليب تقويم الأقران ببيئات التعلم التشاركية الإلكترونية
وأثرها على تنمية المفاهيم العلمية لدى طلاب المرحلة الثانوية في مادة الأحياء.
تكنولوجيا التربية دراسات وبحوث، 50 ، 381-410.
الشقيرات،محمود .(2009).
استراتيجيات التقويم والتدريس تطوير التعليم ، ط1، عمان: دار الفرقان للنشر
والتوزيع.
الشيخ، تاج السر وأخرس، نائل و
عبدالمجيد، بثينة. (2020). القياس والتقويم التربوي، ط7 ،الرياض: مكتبة الرشد.
الشيخ، هاني محمد عبده. (2014).
مدى مصداقية تقويم الأقران أثر التفاعل بين أسلوب تقويم الأقران ونمط هويتهم في
بيئة التعلم التشاركي الإلكتروني على الأداء المعرفي والمهارى وجودة المنتج
التعليمي. تكنولوجيا التعليم، 24،(4) ، 211 - 290.
عبدالتواب، علي. عبدالحفيظ، عزة
.(2017). أثر استراتيجية مقترحة للتقويم في بيئات التعلم الالكتروني على تنمية
التحصيل والأداء المهاري لطلاب الدراسات العليا تخصص تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم
نحو الاستراتيجية، مجلة جامعة الفيوم التربوية والنفسية ، (7) ، 233- 265.
العثمان، عبدالرحمن علي. البيشي،
ليلى علي. (2023).أثر تدريس البرمجة باستخدام سكراتش عن بعد نحو تنمية مهارات
التفكير الحاسوبي لطلبة المرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية، المجلة
التربوية ،جامعة الكويت، 37 ، (164)، 273-
307.
عطية خميس، محمد.(2003).النظرية
والبحث التربوي في تكنولوجيا التعليم.ط1، القاهرة: دار السحاب للنشر والتوزيع.
علام، صلاح الدين (2009). التقويم
التربوي البديل: أسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية،ط1، القاهرة: دار
الفكر العربي للنشر والتوزيع.
محمد، مصطفى عبدالسميع، أبو رية،
وليد أحمد عبده، أحمد، رانيا إبراهيم، وسويدان، أمل عبدالفتاح أحمد. (2014). أثر
استراتيجية تقويم الأقران القائمة على بيئات التعلم الإلكترونية في تنمية مهارات
التفكير الناقد لدى طلاب معهد الدراسات التربوية. تكنولوجيا التربية دراسات وبحوث، 205 -233.
مِنصة اثرائي (2023). تاريخ
الاطلاع: 13ابريل2023،مسترجع من: https://ethrai.sa/
مؤسسة مسك الخيرية، مبادرة
السعودية تبرمج. (2019). تاريخ الاطلاع: 14فبراير2023،مسترجع من: https://misk.org.sa
يوسف، يسرية عبدالحميد فرج.
(2022). أثر التفاعل بين مستوى تنظيم المحتوى (المصغر والموسع) ونمط الكتابة
التشاركية (المقيدة / الحرة) بمحررات الويب التشاركية على تنمية مهارات البرمجة
وحل المشكلات لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. مجلة التربية، 193 ، (1) ، 1 – 76.
ترجمة المراجع العربية:
Abdul
Tawab، Ali. Abdel Hafeez،
Azza (2017). The impact of a proposed strategy for evaluation in
e-learning environments on the development of achievement and skill performance
of graduate students majoring in educational technology and their attitudes
towards the strategy، Fayoum University
Educational and Psychological Journal، (7)، 233-265.
Abu
Shaira، Khaled and Ishtioh،
Fawzi، and Ghabari،
Thaer. (2010) Typical Orthodontic Application in Zarqa،
An-Najah Research Journal، Governorate
(3) 24، 754-797.
Al-Baqami
Badr (2023). The effect of using interactive video on developing programming
skills in the python language among intermediate first grade students in Turbah
Governorate، unpublished master's thesis، Umm Al-Qura University.
Allam، Salahuddin (2009). Alternative Educational Evaluation:
Its Theoretical and Methodological Foundations and Field Applications، 1st Edition، Cairo:
Dar Al-Fikr Al-Arabi for Publishing and Distribution.
Al-Othman، Abdul Rahman Ali. Bishi،
Laila Ali. (2023). The effect of teaching programming using Scratch
remotely towards developing computer thinking skills for primary school
students in the Kingdom of Saudi Arabia، Educational
Journal، Kuwait University،
37، (164)، 273- 307.
Al-Sheikh، Taj Al-Sir and Akhras،
Nael and Abdul-Majid، Buthaina.
(2020). Educational Measurement and Evaluation،
7th edition، Riyadh: Al-Rushd
Library.
Hassan، Ezzat Abdel Hamid. (2016). Psychological and
educational statistics: applications using the SPSS18 program،
1st edition. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.
Hussein، Shaima Binyamin، Attia، Ibrahim Al-Sayed and Abdel-Fattah،
Ibtisam Ezz El-Din Mohamed. (2022). The effect of a different style of
presenting an electronic course on the development of programming language
skills among secondary school students، educational
and psychological studies، (177)، 47- 113.
Muhammad، Mustafa Abdel Samie، Abu Raya، Walid Ahmed Abdo، Ahmed، Rania Ibrahim، and
Swedan، Amal Abdel Fattah Ahmed. (2014).
The impact of peer assessment strategy based on electronic learning
environments in developing critical thinking skills among students of the
Institute of Educational Studies. Education Technology Studies and Research، 205-233.
My
enrichment platform (2023). View date: April 13،
2023، retrieved from: https://ethrai.sa/
Saudi
Federation for Cybersecurity، Programming
and Drones (2020). Access date: February 8، 2023.
Retrieved from: https://safcsp.org.sa/
Sheikh، Hani Muhammad Abdo. (2014). The extent of the
credibility of peer evaluation The effect of the interaction between the method
of peer evaluation and the style of their identity in the e-participatory
learning environment on cognitive and skill performance and educational
quality. Education Technology، 24، (4)، 211–290.
Shugairat، Mahmoud (2009). Evaluation and Teaching Strategies
Education Development، 1st
Edition، Amman: Dar Al-Furqan for
Publishing and Distribution.
Swaidan، Amal Abdel-Fattah Ahmed،
Abdel-Khaleq، Hanan Mohamed Rabih
Mahmoud، Ibrahim،
Ahmed Mahmoud Fakhri Gharib، and
Ghoneim، Mona Rifai Saber. (2022). Peer
assessment methods in electronic participatory learning environments and their
impact on the development of scientific concepts among secondary school
students in biology. Education Technology Studies and Research،
50، 381-410.
Al-Khalifa، A. K.، &
Devlin، M. (2020). Evaluating a peer
assessment approach in introductory programming courses. In United Kingdom
& Ireland Computing Education Research conference. (pp. 51-58).
Al-Khalifa، A.، &
Devlin، M. (2021). Student perspectives of
peer assessment in programming courses. In Proceedings of the 2021 Conference
on United Kingdom & Ireland Computing Education Research (pp. 1-7).
ArchMiller، A.، Fieberg، J.، Walker، J. D.، &
Holm، N. (2017). Group peer assessment
for summative evaluation in a graduate-level statistics course for ecologists.
Assessment & Evaluation in Higher Education،
42(8)، 1208-1220.
Assessment، C.، by Day، D.، Leahy، S.، Lyon، C.، Thompson، M.، &
Wiliam، D. (2005). continually adapt
instruction to meet student needs. Assessment،
63(3)، 19-24.
Brehm، L.، Guenzel، H.، Hinz، O.، Humpe، A.، &
Martius، H. (2019). Collaborative learning
with COZMO to teach programming in SCRATCH and Python. In 2019 IEEE Global
Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 448-452). IEEE.
Briones، C. H.، &
Soto، C. P. (2020). Collaborative
learning methodologies and peer assessment in virtual educational environments.
In 2020 39th International Conference of the Chilean Computer Science Society
(SCCC) (pp. 1-5). IEEE.
Cabrera، I.، Villalon، J.، &
Chavez، J. (2017). Blending communities
and team-based learning in a programming course. IEEE Transactions on Education، 60(4)، 288-295.
Carbonaro، A.، &
Ravaioli، M. (2017). Peer assessment to
promote deep learning and to reduce a gender gap in the traditional
introductory programming course. Journal of e-Learning and Knowledge Society، 13(3).
Casallas، D. F. U.، &
Castellanos، F. S. P. (2016). Argumentation
skills: A peer assessment approach to discussions in the EFL classroom. Profile
Issues in Teachers Professional Development، 18(2)، 111-123.
Cass، S. (2018). The 2018 top programming languages. IEEE
Spectrum، 31، 1-3.
Cateté، V.، Snider، E.، &
Barnes، T. (2016). Developing a rubric for
a creative CS principles lab. In Proceedings of the 2016 ACM Conference on
Innovation and Technology in Computer Science Education (pp. 290 295).
Dick
and Carey Model.(2006) http://websites.umich.edu/~ed626/Dick_Carey/dc.html
Dick، W. &
Cary، L. (1990). The Systematic Design
of Instruction، Third Edition، Harper Collins
Fang، J. W.، Chang، S. C.، Hwang، G. J.، &
Yang، G. (2021). An online collaborative
peer-assessment approach to strengthening pre-service teachers’ digital content
development competence and higher-order thinking tendency. Educational
Technology Research and Development، 69، 1155-1181.
Fukui، M.، Hagikura، J.، Bansho، T.، Sasaki، Y.، Kuroda، M.، Moriyama، J.، &
Hirashima، T. (2018). A Block Programming
Environment Enabling Online Peer Assessment for Promoting Collaborative
Learning. In Yang، J. C. et
al. (Eds.) (2018). Proceedings of the 26th International Conference on
Computers in Education (pp. 343-345). Philippines: Asia-Pacific Society for
Computers in Education.
Handayani، R. A. D.، &
Genisa، M. U. (2019). Empowering Physics
Students' Performance in a Group Discussion through Two Types of Peer
Assessment. International Journal of Instruction،
12(1)، 655-668.
Huang، L. W.، Chen، L. W.، &
Cheng، P. H. (2019). Board Game Design
for Python Programming Education. In 2019 IEEE International Conference on
Engineering، Technology and Education (TALE)
(pp. 1-6). IEEE.
Hwang، G. J.، Liang، Z. Y.، &
Wang، H. Y. (2016). An Online Peer
Assessment-Based Programming Approach to Improving Students' Programming
Knowledge and Skills. In 2016 International Conference on Educational
Innovation through Technology (EITT) (pp. 81-85). IEEE.
Johnson، F.، McQuistin، S.، &
O'Donnell، J. (2020). Analysis of student
misconceptions using Python as an introductory programming language. In
Proceedings of the 4th Conference on Computing Education Practice (pp. 1-4).
Kollar، I.، &
Fischer، F. (2010). Peer assessment as
collaborative learning: A cognitive perspective. Learning and instruction، 20(4)، 344
348.
Lai، G. C. H.، Kwok، R. C. W.، &
Kong، J. S. L. (2020). Teaching
computational thinking and python programming for business students: A
preliminary study of the alignment of teaching and learning strategies with
bloom’s taxonomy of learning outcomes. In 4th International Conference on
Computational Thinking Education (CTE 2020) (pp. 114-118). The Education
University of Hong Kong.
Lee، S. B. (2017). University students’ experience of
‘scale-referenced’peer assessment for a consecutive interpreting examination.
Assessment & Evaluation in Higher Education،
42(7)، 1015 1029.
Lee، S. B. (2019). Scale-referenced،
summative peer assessment in undergraduate interpreter training:
self-reflection from an action researcher. Educational Action Research، 27(2)، 152-172.
Liu، X.، Li، L.، &
Zhang، Z. (2018). Small group discussion
as a key component in online assessment training for enhanced student learning
in web-based peer assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education، 43(2)، 207-222.
Miller، C. S.، Settle، A.، &
Lalor، J. (2015). Learning
object-oriented programming in python: Towards an inventory of difficulties and
testing pitfalls. In Proceedings of the 16th annual conference on information
technology education (pp. 59-64).
Park
Jung-ae، & Park Joo-yong.
(2019). Comparison of ways to improve peer assessment accuracy:
Student-to-student discussion of assessment criteria versus presenting examples
of peer evaluation. Cognitive Science، 30(4)، 175-197.
Phuan، N. H. Y.، Lee، C. S.، &
Ean-Huat، O. O. I. (2020). CT-based
Collaborative Storytelling for Learning Programming Concepts in Python.
CoolThink@ JC، 95.
Rahman، M. M.، Sharker، M. H.، &
Paudel، R. (2020). Active and
Collaborative Learning Based Dynamic Instructional Approach in Teaching
Introductory Computer Science Course with Python Programming. In 2020 IEEE
Integrated STEM Education Conference (ISEC) (pp. 1-7). IEEE.
Shyla، S. T. (2015). Impact of formative assessment:
Comparative analysis on the performance of bachelor of science in education
students. Science Journal of Education، 3(4-1)، 5-10.
Sitthiworachart، J.، &
Joy، M. (2004). Effective peer
assessment for learning computer programming. ACM SIGCSE Bulletin،
36(3)، 122-126.
Song، Y.، Guo، Y.، &
Gehringer، E. F. (2017). An exploratory study
of reliability of ranking vs. rating in peer assessment. International Journal
of Educational and Pedagogical Sciences، 11(10)، 2405-2409.
Sovietov، P. N.، &
Gorchakov، A. V. (2022). Digital Teaching
Assistant for the Python Programming Course. In 2022 2nd International
Conference on Technology Enhanced Learning in Higher Education (TELE) (pp.
272-276). IEEE.
Sridharan، B.، Tai، J.، &
Boud، D. (2019). Does the use of
summative peer assessment in collaborative group work inhibit good judgement?.
Higher Education، 77، 853-870.
Standl، B. (2022). Pre-Service Computer Science Teachers’
Computational Thinking Attitudes and Performance on Python Tasks. In
Proceedings of the 22nd Koli Calling International Conference on Computing
Education Research (pp. 1-2).
Strijbos، J. W.، &
Wichmann، A. (2018). Promoting learning by
leveraging the collaborative nature of formative peer assessment with
instructional scaffolds. European Journal of Psychology of Education، 33(1)، 1-9.
Sun، Q.، Wu، J.، Rong، W.، &
Liu، W. (2019). Formative assessment of
programming language learning based on peer code review: Implementation and
experience report. Tsinghua Science and Technology،
24(4)، 423-434.
Tadlaoui، M. A.، &
Chekou، M. (2021). A blended learning
approach for teaching python programming language: towards a post pandemic
pedagogy. International Journal of Advanced Computer Research،
11(52)، 13.
Tee، L. (2017). Fostering deep approaches to learning:
collaborative learning and peer assessment.
Topping، K. (1998). Peer assessment between students in colleges
and universities. Review of educational Research،
68(3)، 249-276.
Topping، K. J. (2018). Using peer assessment to inspire
reflection and learning. Routledge.
Topping، K. J.، &
Ehly، S. W. (2001). Peer assisted
learning: A framework for consultation. Journal of Educational and
Psychological Consultation، 12(2)، 113-132.
Uto، M.، Nguyen، D. T.، &
Ueno، M. (2019). Group optimization to
maximize peer assessment accuracy using item response theory and integer
programming. IEEE Transactions on Learning Technologies،
13(1)، 91-106.
Wilson، M. J.، Diao، M. M.، &
Huang، L. (2015). ‘I’m not here to learn
how to mark someone else’s stuff’: an investigation of an online peer-to-peer
review workshop tool. Assessment & Evaluation in Higher Education، 40(1)، 15-32.
Wing-Shui، N. G. (2012). The impact of peer assessment and
feedback strategy in learning computer programming in higher education. Issues
in Informing Science and Information Technology (IISIT)،
9، 17-27.
Xu، J.، &
Frydenberg، M. (2021). Python Programming in
an IS Curriculum: Perceived Relevance and Outcomes. Information Systems
Education Journal، 19(4)،
37-54.
Yan، E. M. (2022). Using Online Peer Assessment Activities
to Enhance Team Collaboration in Two Undergraduate Courses. Innovative Teaching
and Learning، 4(1).
59-73
Yen، D. C. (2015). The use of peer assessment and reflective
discussion to improve student participation and oral presentation performance
in a technical communication classroom. Journal of Techno-Social،
7(2).