مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

Quality of entrepreneurial education: A Comparative empirical study between King Abdullah University of Science and Technology in KSA and University of California in the USA
جودة تصميم برامج تعليم ريادة الأعمال: دراسة تجريبية مقارنة بين جامعة الملك عبد الله للعلوم والتكنولوجيا في المملكة العربية السعودية وجامعة كاليفورنيا في الولايات المتحدة الأمريكية

Dr. Reem Thabit Al-Qahtani
Associate professor of Educational Administration and Planning 
At Umm Al-Qura University
د. ريـــم بنت ثابت محمد القحطاني
أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المشارك
بجامعه أم القرى

التخصص العام: الإدارة التربوية

التخصص الدقيق: أخرى

DOI: 10.36046/2162-000-017-013
DownloadPDF
الملخص

Abstract

The objective of this study is to empirically compare the extent to which program quality factors are replicated in the output level of entrepreneurial education programs at the University of California (hereafter، UC) and King Abdallah University of Science and Technology (hereafter، KAUST).  The study used the comparative descriptive approach and content analysis to compare the quantitative specifications based on a model developed in (Bilbokait?-Skiauterien? & Bilbokaite، 2018) where the quality of study programs is explained several variables: learning outcomes، learning resources، Course content، academic staff، assessment process، and program management.  The study shows that though the explanatory variable of program management is significantly well-pronounced in both universities، the study variable of the quality of entrepreneurial education is mainly driven by learning outcomes at UC and by learning resources and facilities at KAUST.  Moreover، except for learning resources at UC and academic staff at KAUST، other quality variables of study programs were shown to be replicated in both universities in accordance with theoretic predications.  This may suggest that، whereas UC may improve the quality of its entrepreneurial education by augmenting learning resources and facilities، KAUST may benefit from UC’s experience in terms of academic staff and the formulation of learning outcomes.

Keywords: Entrepreneurship، Entrepreneurial University، King Abdullah University of Science and Technology، University of California، Saudi Arabia، United States of America


 

المستخلص

الهدف من هذه الدراسة هو المقارنة التجريبية لمدى تكرار عوامل جودة تصميم البرامج في مستوى مخرجات برامج تعليم ريادة الأعمال في جامعة كاليفورنيا يشار إليها فيما بعد باسم (UC) وجامعة الملك عبد الله للعلوم والتكنولوجيا يشار إليها فيما بعد باسم (KAUST)  . اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المقارن وتحليل المحتوى واستخدمت المواصفات الكمية بناءً على نموذج تم تطويره في (Bilbokait?-Skiauterien? & Bilbokaite ، 2018) حيث يتم شرح جودة البرامج الدراسية من حيث نتائج التعلم ومصادر التعلم و محتوى المقررات، والموظفين الأكاديميين وعملية التقييم وإدارة البرنامج. تُظهر الدراسة أنه على الرغم من أن متغير إدارة البرنامج يعد واضح في كل من الجامعتين، إلا أن متغير الدراسة يعد مدفوع أساسًا بنتائج التعلم في جامعة كاليفورنيا وموارد التعلم والمرافق في جامعة الملك عبد الله. علاوة على ذلك، وباستثناء موارد التعلم في جامعة كاليفورنيا والموظفين الأكاديميين في جامعة الملك عبد الله، تم تكرار متغيرات الجودة الأخرى لبرامج الدراسة في كلا الجامعتين وفقًا للتنبؤات النظرية. قد يشير هذا إلى أنه في حين أن جامعة كاليفورنيا قد تحسن جودة تعليم ريادة الأعمال من خلال زيادة موارد ومرافق التعلم، فقد تستفيد جامعة الملك عبد لله من خبرة جامعة كاليفورنيا فيما يتعلق بالطاقم الأكاديمي وصياغة نتائج التعلم.

الكلمات المفتاحية: ريادة الأعمال، جامعة ريادة الأعمال، جامعة الملك عبد الله للعلوم، جامعة كاليفورنيا، المملكة العربية السعودية، الولايات المتحدة الأمريكية.
مراجع

Adenle، Y. A.، & Alshuwaikhat، H. M. (2017). Spatial estimation and visualization of CO2 emissions for campus sustainability: The case of King Abdullah University of Science and Technology (KAUST)، Saudi Arabia. Sustainability، 9(11)، 2124.

Ahmed، A. (2021، October 29). King Abdullah University of Science and Technology launches the Entrepreneurship Ventures Program، an online course in Arabic to support innovative ideas in Saudi Arabia. Entrepreneurial alarabiya. https://bit.ly/3QF76I3

Akinwale، Y. O.، Ababtain، A. K.، & Alaraifi، A. A. (2019). Structural equation model analysis of factors influencing entrepreneurial interest among university students in Saudi Arabia. Journal of Entrepreneurship Education، 22(4)، 1-14.

Alshrari، A. D.، Aljaaidi، K. S.، & Hassan، W. K. (2021). Saudi Arabian 2030 Vision and Entrepreneurial Intention Among University Students. AD-minister، (38)، 43-62.

Biggs، J.B. (1987) Study Process Questionnaire Manual. Student Approaches to Learning and Studying. Australian Council for Educational Research، Hawthorn.

Bilbokait?-Skiauterien?، Ieva & Bilbokaite، Renata. (2018). KEY FACTORS FOR IMPROVEMENT OF THE QUALITY OF STUDY PROGRAMMES: THE ASPECT OF ANALYSIS OF THE EXTERNAL EVALUATION RESULTS. 8635-8642. 10.21125/inted.2018.2095.

Byun، C. G.، Sung، C. S.، Park، J. Y.، & Choi، D. S. (2018). A study on the effectiveness of entrepreneurship education programs in higher education institutions: A case study of Korean graduate programs. Journal of Open Innovation: Technology، Market، and Complexity، 4(3)، 26.

Cheng، Y.، Chan، S.، Mahmood، A. (2009) The effectiveness of entrepreneurship education in Malaysia. Education Training، 51(7):555–566.

Coleman، S.، & Robb، A. (2012). Unlocking innovation in women-owned firms: Strategies for educating the next generation of women entrepreneurs. JWEE، (1-2)، 99-125.

Daud، S.، Abidin، N.، Sapuan، N. M.، & Rajadurai، J. (2011). Enhancing university business curriculum using an importance?performance approach: A case study of the business management faculty of a university in Malaysia. International Journal of Educational Management. 25، 545–569.

Do Paco، A.، Ferreira، J.M.، Raposo، M.، Rodrigues، R.G. and Dinis، A. (2015). Entrepreneurial intentions: is education enough?. International Entrepreneurship and Management Journal،11(1)، 57-75.

Dohse، D.، & Walter، S. G. (2012). Knowledge context and entrepreneurial intentions among students. Small Business Economics، 39(4)، 877-895.

Esmail، H. (2018). Economic growth of Saudi Arabia between present and future according to 2030 vision. Asian Social Science، 14(12)، 192.

Etzkowitz، H. (2003). Research groups as ‘quasi firms’: the invention of the entrepreneurial university. Res. Policy 32، 109–121.

Gamede، B. T.، & Uleanya، C. (2019). Factors impacting entrepreneurship education in TVET colleges: A case of South Africa. Journal of Entrepreneurship Education، 22(3)، 1-12.

Gustafsson-Pesonen، A.، & Remes، L. (2012). Evaluation of entrepreneurial development coaching: changing the Teachers’ thinking and action on entrepreneurship. Annals of Innovation & Entrepreneurship، 3(1)، 17211.

Gür، U.، Oylumlu، I. S.، & Kunday، ?. (2017). Critical assessment of entrepreneurial and innovative universities index of Turkey: Future directions. Technological Forecasting and Social Change، 123، 161-168.

Haara، F. O.، & Jenssen، E. S. (2016). Pedagogical entrepreneurship in teacher education–what and why?. T?marit um uppeldi og menntun، 25(2)، 183-196.

Heaton، S.، Lewin، D.، & Teece، D. J. (2019). Managing campus entrepreneurship: Dynamic capabilities and university leadership. Managerial and Decision Economics، 41(6).

Iakovleva، T.، Kolvereid، L. and Stephan، U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education and Training، 53 (5)، 353-370.

Ismail، A. B.، Sawang، S.، & Zolin، R. (2018). Entrepreneurship education pedagogy: teacher-student-centred paradox. Education+ training، 60(2): 168–184.

Jabeen، F.، Faisal، M. N.، & Katsioloudes، M. I. (2017). Entrepreneurial mindset and the role of universities as strategic drivers of entrepreneurship: Evidence from the United Arab Emirates. Journal of Small Business and Enterprise Development. 24(1)، 136-157.

Kataya، A. (2016، October 19). KAUST launches new accelerator to support entrepreneurship. Wamda. https://www.wamda.com/2016/10/kaust-launches-new-project-support-entrepreneurship

Kaur، R. (2015). Innovation and entrepreneurship: Relational aspect. International Journal of Business and Administration Research Review، 1(5)، 93-98.

KAUST. (2015، October 18). KAUST Entrepreneurship Center Receives High Impact Award from UBI Global | KAUST Innovation. KAUST. https://innovation.kaust.edu.sa/kaust-entrepreneurship-center-receives-high-impact-award-from-ubi-global-at-benchmarking-conference-in-the-kingdom/

KAUST. (2020، November 4). KAUST and SABB double funding for entrepreneurs. Www.kaust.edu.sa. https://www.kaust.edu.sa/en/news/kaust-and-sabb-double-funding-for-entrepreneurs

Kbathgate، I.، Mostert، A.، & Sandland، S. (2013). Learning styles and team roles–Lessons for Gregorc based teams for effective enterprise development. Journal for Educators، Teachers and Trainers، 4(2)، 95-105.

Keat، Y. and Ahmad، O.S. (2012). A study among university students in business start-ups in Malaysia: motivations and obstacles to become entrepreneurs. International Journal of Business and Social Science، 3(19)،181-192.

Kim، S.; Ryoo، H.; Ahn، H. (2017). Student customized creative education model based on open innovation. Journal of Open Innovation: Technology، Market، and Complexity، 3(1)، 6.

Kirby، D. (2002). Creating Entrepreneurial Universities. A Consideration. School of Management. Guildford: University of Surrey.

Kolakovic، M. (2006). Entrepreneurship in the Knowledge Economy، Synergy-Publishing Ltd. Zagreb

Licha، J.، & Brem، A. (2018). Entrepreneurship education in Europe-insights from Germany and Denmark. International Journal of Entrepreneurship and Small Business، 33(1)، 1-25.

Martin، B.C.، MacNally، J.J. and Kay، M.J. (2012). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: a meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of Business Venturing، 28، 211-224.

McPhedran، C. (2013، October 15). How Saudi Universities Rose in the Global Rankings. Al-Fanar Media. https://www.al-fanarmedia.org/2013/10/how-saudi-universities-rose-in-the-global-rankings/

Meek، W. R.، & Wood، M. S. (2016). Navigating a sea of change: Identity misalignment and adaptation in academic entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and practice، 40(5)، 1093-1120.

Mele، C.، & Russo-Spena، T. (2015). Innomediary agency and practices in shaping market innovation. Industrial Marketing Management، 44، 42-53.

Michel، N.، Cater III، J. J.، & Varela، O. (2009). Active versus passive teaching styles: An empirical study of student learning outcomes. Human resource development quarterly، 20(4)، 397-418.

Minniti، M.، & Lévesque، M. (2010). Entrepreneurial types and economic growth. Journal of Business Venturing، 25(3)، 305-314.

Newbold، Kenneth، "Influence of entrepreneurship education on entrepreneurship development in post-secondary education" (2014). Dissertations. 94. https://commons.lib.jmu.edu/diss201019/94.

Rizzo، U. (2015). Why do scientists create academic spin-offs? The influence of the context. J. Technol. Trans. 40، 198–226.

Sam، C.، and Van der Sijde، P. (2014). Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. High. Educ. 68، 891–908.

Shah، S. K.، & Pahnke، E. C. (2014). Parting the ivory curtain: Understanding how universities support a diverse set of startups. The Journal of Technology Transfer، 39(5)، 780-792.

Shinnar، R. S.، Hsu، D. K.، & Powell، B. C. (2014). Self-efficacy، entrepreneurial intentions، and gender: Assessing the impact of entrepreneurship education longitudinally. The International Journal of Management Education، 12(3)، 561-570.

Shirzai، M. A. (2017). Characteristics of Competitive Entrepreneurship Education Ecosystems Around the World: Implications for Qatar (Doctoral dissertation، Hamad Bin Khalifa University (Qatar)).

Silva، M. C. (2013). Teachers training and entrepreneurship: Challenges in supervisors work. In Proceedings book of the Conference on Enabling Teachers for Entrepreneurship Education. Guarda: Instituto Politécnico da Guarda.

Sine، W.D. and Lee، B.H. (2009). Tilting at windmills? The environmental movement and the emergence of the US wind energy sector. Administrative Science Quarterly، 54، 123-155.

University of California. (2020، Nov. 24). Entrepreneurship programs | UCOP. Www.ucop.edu. https://www.ucop.edu/innovation-entrepreneurship/_files/ie-education.html#:~:text=Campus%20entrepreneurship%20programs%20provide%20training

Wahidmurni، Nur، M. A.، Abdussakir، Mulyadi، & Baharuddin. (2019). Curriculum development design of entrepreneurship education: A case study on indonesian higher education producing most startup founder. Journal of Entrepreneurship Education، 22(3).

Walter، S. G.، & Block، J. H. (2016). Outcomes of entrepreneurship education: An institutional perspective. Journal of Business venturing، 31(2)، 216-233.

Walter، S. G.، & Block، J. H. (2016). Outcomes of entrepreneurship education: An institutional perspective. Journal of Business venturing، 31(2)، 216-233.

Williams، G. (2003). The Enterprising University: Reform، Excellence and Equity. Buckingham: Open University Press.

Wingfield S.، & Black S. (2005) Active versus passive course designs: the impact on student outcomes. Journal of Educational Business، 81(2):119–123.