مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

مستوى معرفة وتنفيذ معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم لتطبيقات القياس المبني على المنهج 
The Level of Knowledge and implementation of Teachers of Students with Learning Disabilities of the Applications of Curriculum-Based Measurement

د. أروى بنت صالح العقيل
أستاذ التربية الخاصة المساعد
بجامعة الجوف
Dr. Arwa Saleh Alaqeel
Assistant Professor of Special Education
At Jouf University

التخصص العام: التربية الخاصة

التخصص الدقيق: صعوبات التعلم والإعاقة

DOI: 10.36046/2162-000-017-011
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أهم تطبيقات القياس المبني على المنهج في مجال صعوبات التعلم، وإلى الكشف عن مستوى معرفة وتنفيذ معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم في مدارس التعليم العام لتطبيقات القياس المبني على المنهج في مجال صعوبات التعلم وفق متغيرات (المرحلة التعليمية، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية). ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام كلًا من المنهج الوصفي التحليلي للإجابة على السؤال النظري للدراسة، والمنهج الوصفي المسحي للإجابة على الأسئلة التطبيقية. حيث صممت الباحثة استبانة مكونة من (30) فقرة كأداة لجمع البيانات، تم توزيعها على عينة الدراسة والبالغ عددها (260) معلمة صعوبات التعلم في مدارس التعليم العام بمدينة الرياض. توصلت نتائج الدراسة إلى أن أهم تطبيقات القياس المبني على المنهج في مجال صعوبات التعلم تتم عبر مجموعة متنوعة من الإجراءات التالية: الفرز للطلبة المعرضين لصعوبات التعلم، وتحديد الأهلية لخدمات التربية الخاصة، ورصد التقدم المستمر لأداء الطلاب، وتوجيه عملية التدريس، وصياغة أهداف الخطة التربوية الفردية. كما أظهرت نتائج الدراسة أن هناك انخفاض واضح في مستوى معرفة وتطبيق معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم بتطبيقات القياس المبني على المنهج في مجال صعوبات التعلم. وتوصي الدراسة بضرورة الاهتمام بالتنمية المهنية للمعلمين قبل وأثناء الخدمة من خلال تدريبهم على تطبيقات القياس المبني على المنهج، وبأهمية تطوير أدلة إرشادية وتطبيقية حول تنفيذ تطبيقات القياس المبني على المنهج في مجال صعوبات التعلم.

كلمات مفتاحية: صعوبات التعلم، القياس المبني على المنهج، معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم.

Abstract

The current study aimed to identify the most important applications of curriculum-based measurement in the field of learning disabilities and to detect the level of knowledge and implementation of teachers of students with learning disabilities in general education schools to the applications of curriculum-based measurement according to the variables (educational stage، educational qualification، years of experience، and number of training courses). The study employed a descriptive analytical method to address the theoretical question and utilized a descriptive survey method to answer the applied questions. The researcher designed a questionnaire consisting of (30) items as a tool for data collection، which was distributed to the study sample of (260) teachers of students withithlearning disabilities in general education schools in Riyadh city. The results of the study concluded that the most important applications of curriculum-based measurement in the field of learning disabilities are carried out through a variety of the following procedures: screening process، determining eligibility، ongoing monitoring progress، directing the teaching process، and formulating the goals of the individual educational plan.The results of the study showed also that there is a clear decrease in the knowledge and practice of teachers of students with learning disabilities in the applications of curriculum- based measurement in the field of learning disabilities. "The study recommends providing professional development to both pre-service and in-service teachers، including training them in curriculum-based measures، and developing guidelines for implementing curriculum-based measures in the context of learning disabilities.

Keywords: Learning Disabilities، Curriculum-Based Measurement، Teachers of students with learning disabilitie
مراجع

المراجع العربية:

أبو حمور، بشير، والحموز، حنان (2019). اشتقاق الخصائص السيكومترية للقياس المبني على المنهاج الإملائي في اللغة العربية. دراسات: العلوم التربوية ، الجامعة الأردنية، (2)46، 411-427‏.

أبو الرب، محمد .(2016 ). مشكلات تشخيص الطلبة لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر إختصاصي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية. مجلة الشمال للعلوم الإنسانية، 1(2)91-113 .

البتال، زيد.(2018). تحسين مخرجات التعليم: تطبيقات الاستجابة للتدخل لمراقبة التقدم الأكاديمي لدى التلاميذ باستخدام القياس المبني على المنهج. مجلة العلوم التربوية،31(1) ،19-4.

البتال، زيد. (2017). معجم صعوبات التعلم. مركز الملك سلمان بالرياض. http://v2.kscdr.org.sa/media/17153/dictionary.pdf

العسكر، عبد العزيز بن عبد الرحمن (2020). معوقات نجاح المشروعات التربوية التطويرية في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية،(33)، 101-168.

السويلمي، عبد الله. (2017). فاعلية القياس المبني على المنهج في تطوير الطلاقة القرائية لدى طلاب الصف الثالث إبتدائي بمحافظة رفحاء. المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية المواردا لبشرية، 18(58)، 38-1. 

الشحية، صفية (2021). استخدام الدقة التنبؤية للقياسات القائمة على المنهاج في تحسين تقييم الرياضيات. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية18(1)،، 197-221.

فرغلي، شعبان، والشريف، محمد ، وعرفات، جمال. (2021). بعض مهارات التعبير الکتابي والهجاء للقياس القائم على المنهج وعلاقتها بالتحصيل في الکتابة لدى التلاميذ المعرضين لخطر صعوبات التعلم بالصف الثاني الابتدائي بأسيوط. دراسات في الارشاد النفسي والتربوي، (4)44، 135-78. 

الكلبانية، جوخة، وأباحسين، وداد.(2021). وعي واستعداد معلمات التعليم العام ومعلمات صعوبات التعلم بالقياس المبني على المنهج لتشخيص التلاميذ المعرضين لخطر صعوبات الرياضيات. المجلة السعودية للتربية الخاصة،(18)181 – 215.

المبارکي، بدر (2021). مدى إلمام معلمي ومعلمات التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم بالقياس المبني على المنهج. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة 5(15)، 173-204.

المقيطيب، إيمان.(2022). مُسْتَوَى مَعْرِفَةِ وَمَهَارَةِ مُعَلِّمَاتِ التِّلْمِيذَاتِ ذَوَاتِ صُعُوبَاتِ التَّعَلُّمِ بِمُرَاقَبَةِ التَّقَدُّمِ فِي الْقِرَاءَةِ مِنْ خِلَالِ الْقِيَاسِ الْمَبْنِيِّ عَلَى الْمَنْهَجِ. مجلة العلوم التربوية365-421،(2)30،

ملحم، سامي. (2000). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، (ط-1). عمان، دار المسيرة.

هوسب، ميشيل؛ هوسب، جـون؛ وهوويل، وكينـث (2013م). أبجـديات القيـاس المبنـي على المنهج، (ترجمة: زيد البتَّـال). جامعـة الملـك سعود. (العمل الأصلي نُشِرَ في عام 2007م).

وزارة التعليم (1442). دليل معلم صعوبات التعلم في المرحلة الإبتدائية.https://cutt.us/inXgY

ترجمة المراجع العربية:

Abu Hammour، B.، & Al-Hammouz، H.(2019). Derivation of the Psychometric Properties of Spelling Curriculum Based Measurement (S-CBM) in Arabic. Studies: Educational Sciences، University of Jordan، (2)46، 411-427.

Abu Al-Rub، M. O. (2016). Problems of diagnosing students with learning disabilities from the point of view of learning disabilities specialists in the Kingdom of Saudi Arabia. North Journal of Human Sciences، 1(2)91-113.

Alaaskar، A. (2020). Obstacles to the Success of Developmental Educational Projects in Saudi. Journal of Humanities and Social Sciences، Imam Muhammad bin Saud Islamic University، (33)، 101-168.

Albattal، Z. M. (2018). Improving educational outcomes: implementation of response to intervention for monitoring students' academic progress by curriculum based. (In Arabic) Journal of Educational Sciences، 31(1) pp. 19-4.

Albattal، Z. M. (2017). Learning Disabilities Dictionary. King Salman Center in Riyadh.

Almubaraki، B. (2021).The extent to which teachers of students who have learning difficulties are familiar with curriculum-based measurement. Arab Journal of Disability Science and Giftedness، 5 (15)، 173-204.

Almuqitib، Iman (2022). The level of knowledge and skillfulness of teachers of students with learining disabilities in the monitoring progress in reading through curriculum-based measurement. Journal of Educational Sciences.30 (2) 365-421.

Alkalbani، J.، & Abahusain، W. (2021). Awareness and readiness of general education teachers and teachers of learning disabilities through curriculum-based measurement to diagnose students at risk of mathemattics disabilities. Saudi Journal of Special Education، (18)181-215.

Al Shehhi، S (2021). The Use of Predictive Accuracy of Curriculum-Based Measurement to Improve the Assessment of Mathematics. Journal of Humanities and Social Sciences، University of Sharjah،18(1)،197-221.

Al-Suwailami، Abdullah. (2017). The effectiveness of curriculum-based measurement in developing reading fluency among third-grade students in Rafha Governorate. The Arab Foundation for Scientific Consultation and Human Resources Development، 18 (58)، 38-1.

Farghali، Shaaban، Al-Sharif، Muhammad، and Arafat، Jamal. (2021). Some skills of written expression and spelling of the curriculum-based measurement and their relationship to achievement in writing among students at risk of learning difficulties in the second grade of primary school in Assiut. Studies in psychological and educational counseling، (4) 44، 135-78.

Hosp، M. K.، Hosp، J. L.، & Howell، K. W. (2013). The ABCs of Measurement Based on the Curriculum، (Translation: Zaid Al-Battal). Riyadh: King Saud University. (The original work was published in 2007).

Melhem، S. (2000). Research Methods in Education and Psychology، (1ST. ed.). Amman، Al Masirah House.

Ministry of Education (1442). A guide for the teacher of learning disabilities in the primary stage. https://cutt.us/inXgY.

المراجع الأجنبية:

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington، VA: Author.

Adams، B. (2019). Teacher Acceptability of Curriculum Based Measurement as a Universal Screener in Reading. [Master’s thesis]. Central Washington University. All Master's Theses. 1125

Ardoin، S. P.، Christ، T. J.، Morena، L. S.، Cormier، D. C.، & Klingbeil، D. A. (2013). A systematic review and summarization of the recommendations and research surrounding curriculum-based measurement of oral reading fluency (CBM-R) decision rules. Journal of school psychology، 51(1)، 1-18.

Benson، N. F.، Floyd، R. G.، Kranzler، J. H.، Eckert، T. L.، Fefer، S. A.، & Morgan، G. B. (2019). Test use and assessment practices of school psychologists in the United States: Findings from the 2017 National Survey. Journal of School Psychology، 72، 29–48.

Blankenship، C. S.، & Lilly، M.S. (1981). Mainstreaming students with learning and behavior problems: Techniques for the classroom teacher. New York: Holt، Rinehart & Winston.

Brown، E. T. (2011). Response to intervention: Are schools prepared to implement? (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest (851313144).

Bowen، S. K.، & Rude، H. A. (2006). Assessment and Students with Disabilities: Issues and Challenges with Educational Reform. Rural Special Education Quarterly، 25(3)، 24-30.

Deno، S. (1985). Curriculum-based measurement: The emerging alternative. Exceptional Children، 52(3)، 219–232.

Deno، S. L.، & Fuchs، L. S. (1987). Developing curriculum-based measurement systems for data-based special education problem solving. Focus on Exceptional Children، 19(8).

Deno، S. L. (2003). Developments in curriculum-based measurement. The Journal of Special Education، 37(3)، 184- 192.

Eckert، T. L.، Shapiro، E. S.، & Lutz، J. G. (1995). Teachers' ratings of the acceptability of curriculum-based assessment methods. School Psychology Review، 24(3)، 497-511.

Fletcher، J. M.، Denton، C.، & Francis، D. J. (2005). Validity of alternative approaches for the identification of learning disabilities: Operationalizing unexpected underachievement. Journal of Learning Disabilities، 38(6)، 545-552.

Fuchs، D.، Fuchs، L.S.، Benowitz، S.، &Barringer، K. (1987). Norm-referenced test: Are they valid for use with handicapped students? Exceptional Children، 54(3) ، 263-271.

Fuchs، L. S.، & Fuchs، D. (1997). Use of curriculum-based measurement in identifying students with disabilities. Focus on Exceptional Children، 30(3)، 1.

Fuchs، L. S.، & Deno، S. L. (1991). Effects of curriculum within curriculum-based measurement. Exceptional Children، 58(3)، 232-243.     

Gerber، M. & Semmel، M. (1984). Teachers as imperfect tests: Reconceptualizing the referral process. Educational Psychologiest، 19(3)، 137-148.

Graney، S. B.، & Shinn، M. R. (2005). Effects of Reading Curriculm-Based Measurement (R-CBM) Teacher Feedback in General Education Classrooms. School Psychology Review، 34(2)، 184-201.

Gutiérrez، N.، Jiménez، J. E.، de Le?n، S. C.، & Seoane، R. C. (2020). Assessing foundational reading skills in kindergarten: A curriculum-based measurement in Spanish. Journal of Learning Disabilities، 53(2)، 145-159.

Hallahan، D. P.، & Mercer، C. D. (2002). Learning disabilities: Historical perspectives. Identification of learning disabilities: Research to practice، 1-67.

Hampton، D. D.، & Lembke، E. S. (2016). Examining the technical adequacy of progress monitoring using early writing curriculum-based measures. Reading & Writing Quarterly، 32(4)، 336-352.

Harper-Young، K. (2018). The Impact of Progress Monitoring Structures on Student Achievement. [Doctoral Dissertations]. National College of Education، National Louis University.

Hessler، T.، & Konrad، M. (2008). Using curriculum-based measurement to drive IEPs and instruction in written expression. Teaching Exceptional Children، 41(2)، 28-37.

Hintze، J. M.، Christ، T. J.، & Methe، S. A. (2006). Curriculum?based assessment. Psychology in the Schools، 43(1)، 45-56.

Jeffrey P. Bakken، Festus E. Obiakor، & Anthony F. Rotatori. (2013). Learning Disabilities: Identification، Assessment، and Instruction of Students with LD. Emerald Group Publishing Limited.

Jitendra، A.K.، Sczesniak، E.، & Deatline-Buchman، A. (2005). An Exploratory Validation of Curriculum-Based Mathematical Word Problem-Solving Tasks as Indicators of Mathematics Proficiency for Third Graders. School Psychology Review، 34(3)، 358 – 371.

Matta، M.، Mercer، S. H.، & Keller-Margulis، M. A. (2022). Evaluating validity and bias for hand-calculated and automated written expression curriculum-based measurement scores. Assessment in Education: Principles، Policy & Practice، 29(2)، 200-218.

Mattatall، C. (2011). Using CBM to help Canadian elementary teachers write effective IEP goals. Exceptionality Education International، 21(1).

McLaughlin، J.A.، & Lewis، R.B. (1990). Assessing Special Students،(3rd    Ed.). New York: Macmillan Publishing Company. 

Merkel، L. J.، (2019). The Predictive Validity of Mathematics Curriculum-Based Measurement on Smarter Balanced Assessment Consortium Mathematics Scores. [Doctoral Dissertation، George Fox University].

McMaster، K.، & Espin، C. (2007). Technical features of curriculum-based measurement in writing: A literature review. The Journal of Special Education، 41(2)، 68-84.

National Center for Learning Disabilities (NCLD) (2006). A comprehensive guide to your rights and responsibilities under the Individuals with Disabilities Education Act (IDEA 2004). NY.

  Palenchar، L. M. (2012). A study of West Virginia elementary special education teachers' roles، responsibilities، and practices within a multitiered instructional support system: Implications for policy and practice. [Doctoral Dissertation. Marshall University. USA].

Reynolds، M. C.، & Wang، M. C. (1983). Restructuring “special” school programs: A position paper. Policy Studies Review، 2(1)، 189-212.

Robinson، C. H. (2020). Curriculum Based Measures for Screening English Language Learners: What We Know and Future Directions. [Masters Thesis & Specialist Projects Western Kentucky University].

Romig، J. E.، Therrien، W. J.، & Lloyd، J. W. (2017). Meta-analysis of criterion validity for curriculum-based measurement in written language. The Journal of Special Education، 51(2)، 72-82.

Rowe، S. S.، Witmer، S.، Cook، E.، & Dacruz، K. (2014). Teachers’ attitudes about using curriculum-based measurement in reading (CBM-R) for universal screening and progress monitoring. Journal of Applied School Psychology، 30(4)، 305-337.

Safer، N.، & Fleischman، S. (2005). Research matters/ How student progress monitoring improves instruction. Educational Leadership، 62(5)، 81–83.

Salvia، J.، & Ysseldyke، J. E. (2004). Assessment in special and inclusive classrooms، 9th ed. Boston، MA: Houghton Mifflin.

Shapiro، E. S.، & Derr، T. F. (1990). Curriculum-based assessment. In T. B. Gutkin & C. R. Reynolds (Eds.)، The handbook of school psychology (pp. 365–387). John Wiley & Sons.

Shinn، M. R. (2013). Curriculum-based measurement. In Beverly J. I.، Genevieve B.، Rafael L.، Shirley، J.، The handbook of educational theories (pp. 783-791). Charlotte، North Carolina، Information age publishing، Inc.

Shinn، M. (2007). International homelessness: Policy، socio?cultural، and individual perspectives. Journal of Social Issues، 63(3)، 657-677.

Shinn، M. R.، Rosenfield، S.، Knutson، N. (1989). Curriculum-based assessment: A comparison of models. School Psychology Review، 18(3)، 299-316.

Shinn، M. R. (1988). Development of curriculum-based local norms for use in special education decision-making. School Psychology Review، 17(1)، 61-80.

Soodak، L. C. (2000). Performance assessments and students with learning problems: Promising practice or reform rhetoric?. Reading & Writing Quarterly، 16(3)، 257-280.

Stecker، P. M.، & Fuchs، L. S. (2000). Effecting superior achievement using curriculum-based measurement: The importance of individual progress monitoring. Learning Disabilities Research & Practice، 15(3)، 128–134

Stecker، P. M.، Fuchs، L. S.، & Fuchs، D. (2005). Using curriculum?based measurement to improve student achievement: Review of research. Psychology in the Schools، 42(8)، 795-819.

Stiggins، R. J. (2008). An introduction to student-involved assessment for learning (5th ed.). Columbus، OH: Pearson Merrill Prentice Hall.

Swain، K. D.، & Allinder، R. M. (1998). An exploration of the use of curriculum-based measurement by elementary special educators. Diagnostique، 23(2)، 87-104.            

Swain، K.D.، & Hagaman، J.L. (2020) Elementary special education teachers’ use of CBM data: A 20-year follow-up، Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth، 64:1، 48- 54.

Syaodih Sukmadinata، N. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda.

Tucker، J. (1985). Curriculum-based assessment: An introduction. Exceptional Children، 52(3)، 199-204.

VanDerHeyden، A. M.، & Burns، M. K. (2005). Using curriculum-based assessment and curriculum-based measurement to guide elementary mathematics instruction: Effect on individual and group accountability scores. Assessment for Effective Intervention، 30(3)، 15-31.

Wagner، D. L.، Hammerschmidt?Snidarich، S. M.، Espin، C. A.، Seifert، K.، & McMaster، K. L. (2017). Pre?service teachers’ interpretation of CBM progress monitoring data. Learning Disabilities Research & Practice، 32(1)، 22-31.

Yell، M. L.، & Stecker، P. M. (2003). Developing legally correct and educationally meaningful IEPs using curriculum-based measurement. Assessment for Effective Intervention، 28(3-4)، 73-88.