هدفت
هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تحقيق الاندماج الاجتماعي لدى طلاب معهد تعليم
اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة حيث ركزت
الدراسة على الواقع والمقترحات لثلاثة محاور، هي: المتعلم على المستوى الشخصي،
والمقرر، والأنشطة اللاصفية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي واستعانت بالاستبانة
كأداة بحث، حيث تم الحصول على (112) استجابة من طلاب المستوى السادس، تم تحليلها
بواسطة عدد من الأساليب الإحصائية، كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية
ومعامل ارتباط بيرسون ومعامل كرونباخ وتحليل التباين الثلاثي،، وأظهرت النتائج
وجود توجه بدرجة متوسطة إلى أن الاندماج الاجتماعي في البيئة اللغوية يعمل على
تقوية اللغة العربية لدى متعلميها، وأوضحت احتياج المتعلمين للمزيد من المعلومات
عن الحالة الثقافية والاجتماعية للمجتمع، كما أن الأنشطة اللاصفية أسهمت في تعرف
المتعلمين على المجتمع المحلي، وتكوين العلاقات الاجتماعية المفيدة، وأشارت
النتائج أيضاً إلى وجود توجه متوسط نحو تضمين المقررات بعض المراجع عن ثقافة
المجتمع المحلي، كما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في
استجابات عينة البحث حول واقع اندماجهم الاجتماعي تبعاً لمتغير مدة الدراسة
والعامل الديموغرافي والعمر، وبناء على ما سبق الدارسة الحالية توصي بتحديث
المقررات الدراسية والمحتوى المعرفي الذي يمكن المتعلمين من معرفة المجتمع الذي
يعيشون فيه خلال تعلمهم للغة العربية، كما توصي بضرورة الاستفادة من برامج التبادل
اللغوي، و استثمار التنوع الثقافي لدى المتعلمين في تنويع الأنشطة اللاصفية.
الكلمات
المفتاحية:
تعلم اللغة العربية لغير الناطقين بها – الاندماج الاجتماعي – التكيف الاجتماعي –
تعلم اللغة الثانية.
Current study aimed to identify the reality
of social inclusion among Arabic language learners in the Institute for
Teaching Arabic to Non-Native Speakers at the Islamic University of Madinah,
following the descriptive approach and using the questionnaire as a research
tool, (112) responses were obtained from students of the sixth level at the
Institute. The research sample responses were analyzed by several statistical
methods, such as, arithmetic means, standard deviations, Pearson's correlation
coefficient, Cronbach's alpha coefficient, and triple variance analysis. The
results of the study, which focused on reality and solutions of three axes,
namely: the learner, the curriculum, and the activities, showed that there is
an average tendency that social inclusion strengthens Arabic language among its
learners, and the learners are still in need for more information about the
cultural and social status of local community. The results also indicated that
there is an average tendency by non-native Arabic language learners towards
including in the sixth-level courses some references that benefit students in
reading about local culture. The results also indicated that there were no
statistically significant differences in the responses of the research sample
about the reality of their social inclusion, depending on the variable of study
duration, demographic factor, and age. Current study recommends more analytical
studies of courses and curricula and presenting practical solutions and
proposals towards content and applications that enhance the social integration
of learners.
Key words: Arabic Language
learning – Social Inclusion – Social Adaptation – Second Language Learning.
أبو الروس، عادل (2014) دور
الانغماس اللغوي في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى، مؤتمر The international
conference of Arabic Studies and Islamic Civilization iCasic 2014 (e-ISBN
978-967-11768-4-9) 4-5 March 2014, Kuala Lumpur, Malaysia.
بولطيور، إيمان. (2021). الذكاء
الانفعالي لطالب السنة الأولى وعلاقته باندماجه الاجتماعي في الوسط الجامعي.
[رسالة ماجستير، جامعة محمد الصديق بن يحي -جيجل-] المستودع الرقمي بجامعة جيجل.
الشيخ، سليمان رجب سيد أحمد.
(2019). الدمج الاجتماعي للموهوبين ذوي الإعاقة: التحديات والحلول في ضوء نموذج
مقترح لمهارات التواصل الاجتماعي. المؤتمر الدولي للموهوبين بالرياض، المملكة
العربية السعودية.
الصغير، صالح بن محمد. (2001).
التكيف الاجتماعي للطلاب الوافدين: دراسة تحليلية مطبقة على الطلاب الوافدين في
جامعة الملك سعود بالرياض. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية
والإنسانية، 13(1)،29-53.
عبد الرحيم، رائد مصطفى. أبو عمشة،
خالد حسين. علي، هداية هداية الشيخ. علوي، محمد إسماعيلي. (2019). الانغماس اللغوي
في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها (النظرية والتطبيق). مركز الملك عبد الله
بن عبد العزيز لخدمة اللغة العربية.
عبده، إيمان عبد الوهاب محمد.
(2019). الطلاب الوافدين وآليات التكيف الثقافي والأكاديمي دراسة ميدانية في بعض
الجامعات الحكومية والخاصة. مجلة البحث العلمي في الآداب, 20(4)، 339-258.
العربى, حسناء. (2022). الأوضاع
الاجتماعية والمعيشية للجاليات المهاجرة: دراسة ميدانية على عينة من السوريين
بمدينة السادس من أکتوبر. المجلة المصرية للعلوم الاجتماعية والسلوکية, 6(6),
56-89.
العريك، فهد بن عبد الحميد.
(2016). بعض العوامل الاجتماعية المؤثرة في تعليم اللغة الثانية. الثقافة
والتنمية، 109 (17) 165-189
فوشان، عبد القادر. والعلاوي،
أحمد. (2017). الاندماج الاجتماعي: المفهوم، الأبعاد والمؤشرات. مجلة الراصد
العلمي، 4(1)،29-45.
قطوش عامر، & دحدوح محمد فقريش
فاطمة. (2020). معوقات التكيف الاجتماعي لدى الطلبة الأجانب دراسة ميدانية على
عينة من الطلبة الاجانب بجامعة المسيلة [Doctoral dissertation, جامعة محمد بوضياف بالمسيلة
كلية العلوم الانسانية والاجتماعية].
كاتبي، هاديا عادل. العساسفة،
المثنى مد الله. (2015). الاندماج الاجتماعي لدى عيّنة من متعلمي اللغة العربية
الناطقين بغيرها في الجامعة الأردنية. دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية،42
(4)، 847-858.
محمد علي الخولي. (1990). العوامل
المؤثرة في اكتساب اللغة الثانية وكيفية تحسين تعليمها. حولية كلية التربية. جامعة
قطر. (7). 345-377.
يعلى، فروق. (2012). التحضر
والاندماج الاجتماعي للأسر النازحة. [رسالة دكتوراة، جامعة الجزائر] قاعدة بيانات
جامعة الجزائر.
Abdou, Eman Abdel Wahhab Mohamed. (2019). Foreign students
and the mechanisms of cultural and academic adaptation: A field study in some
public and private universities. Journal of Scientific Research in Arts, 20(4),
339-258.
Abdul Rahim, Raed Mustafa. Abu Amsha, Khaled Hussein. Ali,
Hidayat Hidayat al-Sheikh. Alawi, Muhammad Ismaili. (2019). Linguistic
immersion in teaching Arabic to non-native speakers (theory and practice). King
Abdullah Bin Abdulaziz Center for Arabic Language Service.
Abu Al-Rous, Adel (2014) The Role of Linguistic Immersion in
Teaching Arabic to Speakers of Other Languages, The international conference of
Arabic Studies and Islamic Civilization iCasic 2014 (e-ISBN 978-967-11768-4-9)
4-5 March 2014, Kuala Lumpur, Malaysia..
Alarab, hassna. (2022). The social and living conditions of
immigrant communities: a field study on a sample of Syrians in the city of
Sixth of October. Egyptian Journal of Social and Behavioral Sciences, 6(6),
56-89.
Alaarik, Fahd bin Abdul Hamid. (2016). Some social factors
affecting second language education. Culture and Development, 109 (17) 165-189.
Al-Saghir, Saleh bin Muhammad. (2001). Social adaptation of
international students: an analytical study applied to international students
at King Saud University in Riyadh. Umm Al-Qura University Journal for
Educational, Social and Human Sciences, 13 (1), 29-53.
Boultioor, Iman. (2021). The emotional intelligence of the
first-year student and its relationship to his social integration in the
university milieu. [Master's thesis, Muhammad Al-Siddiq Bin Yahya University -
Jijel] The digital repository at the University of Jijel.
Foshan, Abdul Qadir. and Allawi, Ahmed. (2017). Social
Inclusion: Concept, Dimensions and Indicators. Scientific Monitor Journal,
4(1), 29-45.
Katibi, Hadia Adel. Al-Asasifah, Muthanna, God bless you.
(2015). Social integration among a sample of non-Arabic language learners at
the University of Jordan. Humanities and Social Sciences Studies, 42 (4),
847-858.
Muhammad Ali Al-Khouli. (1990). Factors affecting the
acquisition of a second language and how to improve its teaching. Yearbook of
the College of Education. Qatar University. (7). 345-377.
Qatoush Amer, & Dahdouh Muhammad Faqreesh Fatima.
(2020). Obstacles to social adaptation among foreign students: A field study on
a sample of foreign students at the University of M'sila [Doctoral
dissertation, University of Mohamed Boudiaf, M'sila, Faculty of Humanities and
Social Sciences].
Sheikh, Suleiman Rajab Syed Ahmed. (2019). Social Inclusion
of Talented People with Disabilities: Challenges and Solutions considering a
Proposed Model for Social Communication Skills. The International Conference
for the Gifted in Riyadh, Saudi Arabia.
Yala, spreads. (2012). Urbanization and social integration
of displaced families. [PhD thesis, University of Algiers] Database of the
University of Algiers.
Bacquet, G. (2020). Can the dimensions of identity,
investment and empowerment increase social inclusion for second-language
learners?–Moving towards the creation of a conceptual framework. International
Journal of Education and Literacy Studies, 8(2), 10-15.
Barkhuizen, G. (2017). Investigating language tutor social
inclusion identities. The modern language journal, 101(S1), 61-75.
Brumfit, C. J. (1980). From defining to designing:
Communicative specifications versus communicative methodology in foreign
language teaching. Studies in Second Language Acquisition, 3(1), 1-9.
Chapdelaine, R. F., & Alexitch, L. R. (2004). Social
skills difficulty: Model of culture shock for international graduate students.
Journal of College Student Development, 45(2), 167-184.
Hudson, R. A. (1996). Sociolinguistics. Cambridge university
press.
Mitchell, R., Myles, F., & Marsden, E. (2019). Second
language learning theories. Routledge.
Owens, A. R., & Loomes, S. L. (2010). Managing and
resourcing a program of social integration initiatives for international
university students: What are the benefits?. Journal of Higher Education Policy
and Management, 32(3), 275-290.
Paltridge, T., Mayson, S., & Schapper, J. (2012).
Covering the gap: Social inclusion, international students and the role of
local government. Australian Universities' Review, The, 54(2), 29-39.
Piller, I., & Takahashi, K. (2011). Linguistic diversity
and social inclusion. International Journal of Bilingual Education and
Bilingualism, 14 (4), 371 – 381.
Yates, L. (2011). Interaction, language learning and social
inclusion in early settlement. International Journal of Bilingual Education and
Bilingualism, 14(4), 457-471.