مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

مدى توافر مؤشرات استقلالية الجامعات السعودية في ضوء نظام الجامعات الجديد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة نجران

The availability of indicators of the independence of Saudi universities in light of the new university system from the point of view of faculty members at Najran University

د. أحمد بن سعيد بن عبد الله عسيري
أستاذ أصول التربية المساعد
بجامعة نجران 
Dr. Ahmed bin Saeed bin Abdullah Asiri
Assistant Professor of Education
At Najran University

التخصص العام: أصول التربية

التخصص الدقيق: أصول التربية العامة

DOI: 10.36046/2162-000-017-004
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الكشف عن مدى توافر مؤشرات استقلالية الجامعات السعودية في ضوء نظام الجامعات الجديد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة نجران، والفروق في درجة توفر المؤشرات وفق متغيرات الجنس والرتبة الأكاديمية وسنوات الخبرة. استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي. وتألفت عينة الدراسة من (280) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس في جامعة نجران. واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات، تضمنت ثلاثة أبعاد (الاستقلال الإداري، والاستقلال المالي، والاستقلال الأكاديمي). كشفت النتائج أن توافر مؤشرات استقلالية جامعة نجران وفق نظام الجامعات السعودية الجديد جاء بدرجة متوسطة، وجاءت مؤشرات استقلالية جامعة نجران مرتبة تنازليًا في الاستقلال الأكاديمي بدرجة كبيرة، ثم الاستقلال الإداري ثم الاستقلال المالي بدرجة متوسطة، كما بينت النتائج أنه توجد فروق داله إحصائيًا في مدى توافر مؤشرات استقلالية الجامعات السعودية في جامعة نجران وفق نظام الجامعات الجديد من وجهة نظر عينة الدراسة تعزى لمتغيري الرتبة الأكاديمية ولصالح رتبة أستاذ وأستاذ مشارك، وسنوات الخبرة ولصالح الفئة أكثر من عشرة سنوات، في حين أنه لم تظهر فروقًا ذات دلالة إحصائية على متغير الجنس، وأوصت الدراسة إلى تعزيز دور قيادات جامعة نجران نحو بذل مزيد من الجهود في الممارسات والأساليب والإجراءات التي تدعم الحرية والاستقلالية الذاتية عامةً في الجامعة بما يحقق رؤية المملكة 2030.

الكلمات المفتاحية: استقلالية الجامعات، أعضاء هيئة التدريس، جامعة نجران.

Abstract

The study aimed to reveal the availability of indicators of the independence of Saudi universities in Najran University from the point of view of faculty members, and the differences in the degree of availability of indicators according to the variables of gender, academic rank and years of experience. The researcher used the descriptive survey method. The study sample consisted of (280) male and female faculty members at Najran University. The questionnaire was used as a data collection tool, which included three dimensions (administrative independence, financial independence, and academic independence). The results revealed that the availability of indicators of the independence of Najran University according to the new Saudi universities system came to a moderate degree. Indicators of the independence of Saudi universities at the University of Najran according to the new university system from the viewpoint of the study sample are attributed to the variables of academic rank, in favor of the rank of professor and associate professor, and years of experience, and in favor of the category more than ten years, while no statistically significant differences were shown on the gender variable. The study recommended strengthening the role of Najran University leaders towards making more efforts in practices, methods and procedures that support freedom and autonomy in general in the university in order to achieve the Kingdom's 2030 visio

Keywords: university autonomy, faculty members, Najran University.

مراجع

المراجع العربية:

أبو عيادة، هبة؛ والقحطاني، سعيد. (2022). استقلالية الجامعات كمدخل لتطوير الإدارة الجامعية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الخاصة بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية. دفاتر بوادكس السياسة الصناعية وتنمية المبادلات الخارجية،11 (1)، 165-148.

الأحمري، إلهام. (2018). الاحتياجات التنموية لاستقلالية الجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030: إستراتيجية مقترحة. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، (10)، 172-141.

باسعيد، ابتسام. (2020). استقلالية الجامعات الحكومية في المملكة العربية السعودية: دراسة استشرافية. مجلة رسالة الخليج العربي، (154)، 102-81.

البصري، خالد. (2021). استقلالية الجامعات السعودية لتحقيق الميزة التنافسية في ضوء الخبرات الأمريكية والبريطانية: تصور مقترح. مجلة دراسات تربوية واجتماعية –جامعة حلوان، 27 (12)، 239-331.

التقرير السنوي (1444). عمادة الموارد البشرية، جامعة نجران.

الحمدان، أمل، والبقمي، مريم. (2019). استقلالية الجامعات السعودية في ضوء الخبرة الأمريكية وتطلعات رؤية المملكة. المجلة التربوية-جامعة سوهاج، (62)، 241-191.

حمرون، ضيف الله. (2018). متطلبات الاستقلال الذاتي للجامعات السعودية الناشئة من وجهة نظر أساتذة الإدارة والقيادة التربوية بالجامعات السعودية. مجلة العلوم التربوية، 30(3)، 453-478.

خلف، منار. (2017). درجة تحقق الاستقلال الذاتي في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة من وجهة نظر القيادات الجامعية وسبل تفعيلها[رسالة ماجستير غير منشورة]، الجامعة الإسلامية-غزة، فلسطين.

الزهراني، عبد الواحد. (2022). الذكاء التنافسي لتحقيق الاستقلالية المالية بالجامعات السعودية وفق استراتيجية المحيط الأزرق: جامعة الباحة أنموذجًا. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 9 (3)، 226-259.

سفر، منال. (2021). استقلالية الجامعات السعودية في ضوء نظام الجامعات الجديدة: سيناريوهات بديلة. مجلة كلية التربية-جامعة كفر الشيخ، (101)، 117-67.

الشريف، مها. (2015). الاستقلال الذاتي كمدخل لتطوير الإدارة الجامعية من وجهة نظر القيادات الأكاديمية في الجامعات السعودية [أطروحة دكتوراه غير منشورة]. جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.              

عبد الحميد، أسماء (2021). تصور مقترح لتحقيق الميزة التنافسية لجامعة الأزهر في ضوء مفهوم اليقظة الاستراتيجية. المجلة التربوية، 83، 901 -953.

عبيدات، ذوقان؛ عبد الحق، كابد؛ وعدس، عبد الرحمن. (2022). البحث العلمي: مفهومه، أدواته، أساليبه. الطبعة التاسعة عشر. عمان: دار الفكر للطباعة ناشرون وموزعون.

العتيبي، بدر، والأحمري، إلهام. (2019). الاحتياجات التنموية لاستقلالية الجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، (12)، 139-95.

العربي، هشام. (2020). استراتيجية مقترحة لتحسين ترتيب جامعة حائل في تصنيف كيو إس QS  لتحقيق رؤية المملكة2030 . مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس،) 128)، 405-469.

عسيري، فاطمة. (2016). الاستقلال الذاتي للجامعات السعودية: دراسة تحليلية في ضوء الإعلانات والمواثيق الدولية. مجلة التربية –جامعة الأزهر، 3 (168)، 719-685.

عمادة التطوير والجودة. (2019). الاعتماد المؤسسي الكامل لجامعة نجران. جامعة نجران، موقع العمادة: https://dqd.nu.edu.sa/64/

عمادة التطوير والجودة. (2022). الاعتماد البرامجي من هيئة تقويم التعليم والتدريب. جامعة نجران، موقع العمادة: https://dqd.nu.edu.sa/64/

الغامدي، حمدان، و الزهراني، عبدالله .(2022) .تحديات الاستقلال الذاتي للجامعات السعودية وسبل التغلب عليها من وجهة نظر القيادات الأكاديمية: جامعة الملك سعود أنموذجًا. مجلة كلية التربية في العلوم التربوية،46 (1)، 309-265.

القحطاني، ريم. (2019(. إطار حوكمة الجامعات السعودية لتحقيق الميزة التنافسية في اتخاذ القرارات وفق تطلعات رؤية 2030. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 15 (3)، 79-51.

الكبيسي، وهيب مجيد. (2010). الاحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية (ط.1). بغداد: مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي.

مجلس شؤون الجامعات. (2020). نظام الجامعات السعودية الجديد. الصادر بموجب المرسوم الملكي رقم (م/27) وتاريخ 2/3/1441هـــ وقرار مجلس الوزراء رقم (183) بتاريخ 1/3/1441هـــــ. https://2u.pw/6C2Rn

مرداد، فؤاد. (2021). مدى فاعلية تطبيق الاتصال التسويقي المتكامل في تحقيق الاستدامة المالية لجامعة الملك عبد العزيز في ظل نظام الجامعات الجديد. مجلة جامعة الملك عبد العزيز - الآداب والعلوم الإنسانية، 29 (4)، 558-521.

مشروع نظام الجامعات. (1439 هـ). مشروع نظام الجامعات الجديد. وزارة التربية والتعليم. تم مراجعتة 23/1/1443 هـ .

معجم المعاني الجامع. (2010) معجم إلكتروني. عبر الموقع    https://almaany.com/

وكالة الأنباء السعودية. (2022). جامعة نجران تحقق مراكز متقدمة في التصنيف العالمي "Scimago"". تاريخ نشر الخبر: السبت 8/9/1443ه، الموافق 9/4/2022م. www.spa.gov.sa/w1718982

ترجمة المراجع العربية:

Abdul Hamid, Asma (2021). A proposed vision to achieve the competitive advantage of Al-Azhar University in the light of the concept of strategic vigilance. Educational Journal, 83, 901-953.

Abu Eyada, Heba; Al-Qahtani, Said. (2022). University autonomy as an entry point for the development of university administration from the point of view of faculty members in private universities in Riyadh, Saudi Arabia. Badex notebooks, industrial policy and the development of foreign exchange, 11 (1), 165-148.

Ahmari, Ilham. (2018). The developmental needs of the autonomy of Saudi universities in the light of Vision 2030: a proposed strategy. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, (10), 172-141.

Al -Araby, Hisham. (2020). A proposed strategy to improve the ranking of the University of Hail in the QS classification to achieve the Kingdom's 2030 vision. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, (128), 405-469.

Al-Basri, Khaled. (2021). Autonomy of Saudi Universities to Achieve Competitive Advantage in Light of American and British Experience: A Proposed Concept. Journal of Educational and Social Studies - Helwan University, 27 (12), 239-331.

Al-Ghamdi, Hamdan, and Al-Zahrani, Abdullah (2022). The challenges of autonomy for Saudi universities and ways to overcome them from the point of view of academic leaders: King Saud University as a model. Journal of the Faculty of Education in Educational Sciences, 46 (1), 309-265.

Al-Hamdan, Amal, and Al-Baqami, Maryam. (2019). The independence of Saudi universities in light of the American experience and the aspirations of the Kingdom's vision. Educational Journal - Sohag University, (62), 241-191.

Al-Kubaisi, Waheeb Majeed. (2010). Applied Statistics in the Social Sciences (1st edition). Baghdad: Misr Mortada Foundation for Iraqi Books.

Al-Otaibi, Badr, and Al-Ahmari, Ilham. (2019). The developmental needs of the autonomy of Saudi universities in the light of Vision 2030. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, (12), 139-95.

Al-Qahtani, Reem. (2019). A framework for the governance of Saudi universities to achieve competitive advantage in decision-making in accordance with the aspirations of Vision 2030. Journal of Educational and Psychological Sciences, 15 (3), 79-51.

Al-Sharif, Maha. (2015). Autonomy as an entry point for the development of university administration from the point of view of academic leaders in Saudi universities [unpublished doctoral dissertation]. Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah, Saudi Arabia.

Al-Zahrani, Abdel Wahed. (2022). Competitive intelligence to achieve financial independence in Saudi universities according to the blue ocean strategy: Al-Baha University as a model. King Khalid University Journal of Educational Sciences, 9 (3), 226-259.

Annual Report (1444H). Deanship of Human Resources, Najran University.

Asiri, Fatima. (2016). The autonomy of Saudi universities: an analytical study in the light of international declarations and covenants. Education Journal - Al-Azhar University, 3 (168), 719-685.

Basaid, Ibtisam. (2020). The autonomy of public universities in the Kingdom of Saudi Arabia: a prospective study. Journal of the Arab Gulf Message, (154), 102-81.

Deanship of Development and Quality. (2019). Full institutional accreditation of Najran University. Najran University, Deanship website: https://dqd.nu.edu.sa/64/

Deanship of Development and Quality. (2022). Program accreditation from the Education and Training Evaluation Authority. Najran University, Deanship website: https://dqd.nu.edu.sa/64/

Hamron, Defallah. (2018). Requirements for the autonomy of emerging Saudi universities from the point of view of professors of administration and educational leadership in Saudi universities. Journal of Educational Sciences, 30 (3), 453-478.

Khalaf, Manar. (2017). The degree of achieving autonomy in the Palestinian universities in the governorates of Gaza from the point of view of university leaders and ways to activate it [unpublished master's thesis], Islamic University - Gaza, Palestine.

Mirdad, Fouad. (2021). The effectiveness of applying integrated marketing communication in achieving the financial sustainability of King Abdulaziz University in light of the new university system. King Abdulaziz University Journal - Arts and Humanities, 29 (4), 558-521.

Obeidat, Thouqan; Abdul Haq, Kabed; And Adass, Abd al-Rahman. (2022). Scientific research: its concept, tools, and methods. Nineteenth edition. Amman: Dar Al-Fikr for printing, publishers and distributors.

Saudi Press Agency. (2022). Najran University achieves advanced positions in the international classification "Scimago". The date of publication of the news: Saturday 9/8/1443 AH, corresponding to 4/9/2022 AD. www.spa.gov.sa/w1718982.

Savar, Manal. (2021). Autonomy of Saudi Universities in Light of the New Universities System: Alternative Scenarios. Journal of the Faculty of Education - Kafr El-Sheikh University, (101), 117-67.

The Comprehensive Dictionary of Meanings. (2010) Electronic Lexicon. Through the website https://almaany.com

Universities Affairs Council. (2020). The new Saudi university system. Issued by Royal Decree No. (M/27) dated 3/2/1441 AH and Cabinet Resolution No. (183) dated 3/1/1441 AH. https://2u.pw/6C2Rn

University system draft. (1439 AH). New university system project. Ministry of education. Retrieved on 01/23/1443 AH. https://www. moe. gov. sa/ar/newunisys/Pages/notesform. aspx.

المراجع الأجنبية:

Aithal. P and Aithal, Sh. (2019). Autonomy for universities excellence – challenges and opportunities. International Journal of Applied Engineering and Management Letters, 3 (2), 36-50.

Annual Report (1444). Deanship of Human Resources, Najran University.

Avella, J. (2016). Delphi Panels: Research Design, Procedures, Advantages and Challenges. International Journal of Doctoral Studies, (11), 305-321.

Erçetin، S. and F?nd?k، L. (2016). Autonomy in Higher Education. In: Chaos، Complexity and Leadership. Springer Proceedings in Complexity,463-475.

 Michavila، F. and Martinez، J. (2018). Excellence of Universities versus Autonomy، Funding and Accountability. European Review,26 (1),48-56.

Osipian, A. L. (2017). University autonomy in ukraine: higher education corruption and the state. Communist and Post- Communist Studies, (50) 233-243.

Piironen, O. (2013). The transnational idea of university autonomy and the reform of the finish universities act. Higher Education Policy, 26 (1), 127-146.

Sancheti, S. and Pillai، L. (2020). Institutional autonomy in indian higher education system. In: Reimagining Indian University, New Delhi (India): Association of Indian Universities.

Shattock, M. (2014). International trends in university governance: autonomy, self-government and the distribution of authority. New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Sunandar, A. and Imron, A. (2019). The Model of university autonomy in indonesia. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, (381), 48-55.

The comprehensive dictionary of meanings. (2010) Electronic Lexicon. Through the website https://almaany.com.

Verdenkhofa,O; Kaleniuk,I, & Tsymbal1, L.(2018). Parameters and Models of Autonomy of Universities. ISSN 1811-9832. INTERNATIONAL ECONOMIC POLICY. 2018. ? 1 (28).