هدفت
هذه الدِّراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي في الممارسة التأملية على
تحسين الأداء التدريسي. وتحاول هذه الدراسة التعرف على فاعلية استخدام برنامج
تدريبي في الممارسة التأملية على تحسين الأداء التدريسي على كلٍّ من مهارات
التدريس الأربع: تخطيط التدريس، تنفيذ التدريس، تقويم العملية التدريسية، ومهارة
التعامل مع الطالبات من وجهة نظرهن، والكشف عن فروقٍ ذات دلالة إحصائية بين متوسط
درجات التقييم الذاتي القبلي والبعدي في مهارة: تخطيط التدريس، وتنفيذ التدريس،
وتقويم العملية التدريسية، والتعامل مع الطالبات، تُعزى لبرنامج تدريبي في
الممارسة التأملية لتحسين الأداء التدريسي.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدمت الباحثة
المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة، بتطبيق
استمارة التقويم القبلي والبعدي، وتكوَّن مجتمع الدراسة من جميع أستاذات قسم
العلوم الأساسية في السنة الأولى المشتركة بجامعة الملك سعود بالرياض، وكانت عينة
الدراسة 28 أستاذة، شاركن جميعهن في الدراسة البحثية.
كما
قامت الباحثة بتصميم برنامج تدريبي قصير المدى بعنوان الممارسة التأملية لتحسين
الأداء التدريسي، بهدف رفع المستوى المعرفي لعينة الدراسة حول الممارسات التأملية
في التدريس كأسلوبٍ للتطوير المهني، وكيفية استخدام هذا الأسلوب للمراقبة الذاتية
للمهارات الأربع للأداء التدريسي والكشف عن نقاط القوة والضعف فيه، والعمل على
التحسين الذاتي لمهارات الأداء التدريسي في ضوء هذه المعطيات، ثم تطبيق استمارة
تقييم ذاتي لمهارات الأداء التدريسي في أربع مهارات: مهارة تخطيط التدريس، ومهارة
تنفيذ التدريس، ومهارة التقويم، ومهارة التعامل مع الطالبات. وبعد تطبيق البرنامج
والاستمارة قبليًّا وبعديَّا، أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في
متوسطات الأستاذات في التقويم الذاتي القبلي والبعدي لجميع مهارات الأداء التدريسي
الأربع: تخطيط التدريس، تنفيذ التدريس، التقويم، والتعامل مع الطالبات، تُعزى
للبرنامج التدريبي لصالح التقويم البعدي، وبناءً عليه أوصت الدراسة باستخدام
الممارسة التأملية لتحسين الأداء التدريسي.
الكلمات
المفتاحية: فاعلية برنامج تدريبي- الممارسة
التأملية- الأداء التدريسي.
The aim of this study was to identify
the effectiveness of a training program in reflective practice on improving
teaching performance. This study attempts to identify the effectiveness of
using a training program in reflective practice on improving teaching
performance on each of the four teaching skills: teaching planning, teaching
implementation, evaluating the teaching process, and the skill of dealing with
students from their point of view. Pre and post self-assessment in the skill:
teaching planning, teaching implementation, evaluating the teaching process,
and dealing with students, attributed to a training program in reflective
practice to improve teaching performance.
To achieve the objectives of this
study, the researcher used the experimental approach based on the
semi-experimental design for one group, by applying the tribal and
post-evaluation form. research.
The researcher also designed a
short-term training program entitled Reflective Practice to Improve Teaching
Performance, with the aim of raising the knowledge level of the study sample
about reflective practices in teaching as a method for professional development,
and how to use this method for self-monitoring of the four skills of teaching
performance, revealing its strengths and weaknesses, and working on
improvement. Self-assessment of teaching performance skills in the light of
these data, then applying a self-assessment form for teaching performance
skills in four skills: teaching planning skill, teaching implementation skill,
evaluation skill, and the skill of dealing with students. After applying the
program and the questionnaire before and after, the results indicated that
there were statistically significant differences in the averages of female
teachers in the pre and post self-evaluation of all four teaching performance
skills: teaching planning, teaching implementation, evaluation, and dealing with
students, due to the training program in favor of post-evaluation, and
accordingly The study recommended the use of reflective practice to improve
teaching performance
أبو سليم، إيمان محمد. (2016). أثر
الممارسة التأملية عند الأستاذ الجامعي في تحسين أدائه التدريسي. المجلة التربوية
الدولية المتخصصة، دار سمات للدراسات والأبحاث، 5 (2)، 299- 322.
أبو قحوص، خالد. (2017). علاقة
التفكير التأملي بالأداء التدريسي لدى الطلبة المعلمين تخصص علوم ورياضيات. المجلة
الدولية للبحوث التربوية، جامعة الإمارات، 41 (1)، 39-65.
اريندز، ريتشارد وكليتشر، آن.
(2015). التدريس من أجل تعلُّم الطلاب: كن معلمًا متميزًا. الرياض: دار جامعة
الملك سعود.
دانيلسون، شارلوتي. (2001). مهنة التدريس: ممارستها وتعزيزها، (عبد العزيز
العمر، مترجم)، الرياض: مكتب التربية العربي لدول الخليج.
رواقة، غازي، ومحمود، يوسف،
والـشبيلي، عبد الله (2005). تقويم الأداء
التدريسي للمعلمين حديثي التخرج مـن كليـات التربيـة للمعلمين والمعلمات في سلطنة
عمان، مجلة جامعة دمـشق، 21 (2)، 131- 158.
الزايد، زينب بنت عبد الله.
(2018). تأثير الممارسة التأملية في مجتمعات التعلُّم المهنية في تعلُّم معلمات
المرحلة الثانوية. رسالة التربية وعلم النفس، جامعة الملك سعود، الجمعية السعودية
للعلوم التربوية والنفسية، (62)، 55- 79.
الزغول، سخاء جمعة. (2016). مستوى
الممارسات التأملية لدى المعلمين وعلاقتها بكفاياتهم المهنية في التدريس. [رسالة
ماجستير غير منشورة]، كلية الدراسات العليا، الجامعة الهاشمية.
السيابية، وداد بنت أحمد. (2018).
فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية الأداء التدريسي والتفكير التأملي لدى معلمات
العلوم بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان. مجلة اتحاد الجامعات
العربية للتربية وعلم النفس، المجلد السادس عشر، العدد الثاني، ص ص 103-132.
عبد العال، سحر محمود. سليمان، يحي
عطية. (2016) برنامج قائم على استخدام المنظمات التخطيطية لتنمية التفكير التأملي
لدى الطالب ـ معلم شعبة الدراسات الاجتماعية مجلة الجمعية التربوية للدراسات
الاجتماعية، (77) 227 - 248.
عبيدات، لميا. (2017). واقع
الممارسات التأملية وأثرها على دافعية الإنجاز لدى معلمي المرحلة الأساسية في
محافظة إربد. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، العلوم الإنسانية، 31 (12)، 2275- 2300.
العساف، صالح. (2013). المدخل إلى
العلوم السلوكية، الرياض، دار الزهراء للنشر والتوزيع.
عمادة السنة الأولى المشتركة.
(2017). الخطة الإستراتيجية: خطة عمل. الرياض: جامعة الملك سعود.
عمادة تطوير المهارات. (2009).
دليل الأستاذ الجامعي. جامعة الملك سعود. الرياض.
العياصرة، محمد عبد الكريم،
والفارسي، عائشة ناصر، ومحمد، عبدالمجيد عبدالكريم. (2018). أثر الممارسة التأملية
في تطوير الأداء التدريسي لمعلمات التربية الإسلامية في سلطنة عمان. المجلة
التربوية، جامعة الكويت، مجلس النشر العلمي، 32 (128)، 135- 181.
الفارسية، عائشة بنت ناصر. (2015). فاعلية
برنامج تدريبي في الممارسة التأملية في تطوير الأداء التدريسي لدى معلمات التربية
الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان. رسالة ماجستير غير
منشورة، جامعة السلطان قابوس، كلية التربية.
القرشي، غادة محمد. (2023). فاعلية
برنامج تدريبي قائم على الممارسات التأملية في تطوير مهارات الإدارة الصفية
لمعلمات رياض الأطفال بجدة. مجلة كلية التربية ببنها، المجلد الأول، العدد (133)،
ص ص 1-42.
هيندريكس، تشير. (2014). تحسين
المدارس من خلال البحث الإجرائي: منحى ممارسة تأملية. (ترجمة: مدارس الظهران
الأهلية). الدمام: دار الكتاب.
Abu Qahous, Khaled. (2017). The relationship of reflective
thinking with the teaching performance of student teachers majoring in science
and mathematics. International Journal of Educational Research, UAE University,
41 (1), 39-65.
Abu Salim, Iman Muhammad. (2016). The impact of the
reflective practice of the university professor on improving his teaching
performance. Specialized International Educational Journal, Dar Simat for Studies,
and Research, 5 (2), 299-322.
Al-Assaf, Saleh. (2013). Introduction to behavioral
sciences, Riyadh, Dar Al-Zahraa for publication and distribution.
Al-Ayasra, Muhammad Abdul-Karim, Al-Farsi, Aisha Nasser, and
Muhammad, Abdul-Majid Abdul-Karim. (2018). The impact of reflective practice on
developing the teaching performance of female Islamic education teachers in the
Sultanate of Oman. Educational Journal, Kuwait University, Academic Publishing
Council, 32 (128), 135-181.
Al-Laqani, Ahmed and Al-Jamal, Ali. (2003). Glossary of
educational terms defined in curricula and teaching methods, Cairo: World of
Books.
Al-Zaghoul, Juma’s generosity. (2016). The level of
teachers' reflective practices and their relationship to their professional
competence in teaching. [Unpublished master's thesis], College of Graduate
Studies, The Hashemite University.
Al-Zayed, Zainab bint Abdullah. (2018). The effect of
reflective practice in professional learning communities on the learning of
female secondary school teachers. The message of education and psychology, King
Saud University, Saudi Society for Educational and Psychological Sciences,
(62), 55-79.
Arends, Richard and Kletcher, Ann. (2015). Teaching for
Student Learning: Become an Outstanding Teacher. Riyadh: King Saud University
House.
Danielson, Charlotte. (2001). The Teaching Profession: Its
Practice and Promotion, (Abdulaziz Al-Omar, Translator), Riyadh: Arab Bureau of
Education for the Gulf States.
Deanship of Skills Development. (2009). University Professor
Handbook. King Saud University. Riyadh.
Deanship of the Common First Year. (2017). Strategic plan:
an action plan. Riyadh: King Saud University.
Hendricks, Cert. (2014). Improving Schools Through Action
Research: A Reflective Practice Approach. (Translation: Dhahran National
Schools). Dammam: Dar Al-Kitab.
Obeidat, Lamia. (2017). The reality of reflective practices
and their impact on achievement motivation among basic stage teachers in Irbid
Governorate. An-Najah University Journal for Research, Human Sciences, 31 (12),
2275-2300.
Osterman, Karen, and Kottkamp, Robert. (2002). Reflective
practice for educators. (Mounir Al-Hourani, translator), Al-Ain: University
Book House.
Rawaqa, Ghazi, Mahmoud, Youssef, and Al-Shubaily, Abdullah
(2005). Evaluation of the teaching performance of newly graduated teachers from
the Colleges of Education for male and female teachers in the Sultanate of
Oman, Damascus University Journal, 21 (2), 131-158.
Asikhia, O. A. (2010). Students and teachers’ perception of
the causes of poor academic performance in Ogun State secondary schools
[Nigeria]: Implications for counseling for national development. European
Journal of Social Sciences, 13(2), 229-242.
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in
teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education,
(27) 1, 10-120. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007
Bandura, A. (2005). The evolution of social cognitive
theory. In K. Smith & M. Hitt (Eds.) Great Minds in Management (9-35).
Oxford: Oxford University Press.
Bolton, G. (2010). Reflective practice: writing and
professional development (3rd ed.). Los Angeles: Sage Publications
Brink, T. L. (2017). Research Methods for Psychology. San
Bernardino: Community College District.
Brookfield, S. (1995). Becoming a critically reflective
teacher. San Francisco: Jossey-Bass Publishers
Cappelletti, G. & Sajon, M. P. (2022). The reflective
processes of principals as an engine of school change. Reflective Practice,
23(2), 246-257 https://doi.org/10.1080/14623943.2021.2014310
Dervent, F. (2015). The effect of reflective thinking on the
teaching practices of preservice physical education teachers. Issues in
Educational Research, 25 (2), 260- 275.
Farrell, T. S. (2013). Reflective Teaching. TESOL
International Association. Alexandria, VA.
Farrell. T. & Ives, J. (2015). Exploring teacher beliefs
and classroom practices through reflective practice: A case study. Language
Teaching Research, 19 (5) 594 –610. https://doi.org/10.1177%2F1362168814541722
Furtado, L. & Anderson D. (2012). The reflective teacher
leader: An action research model. Journal of School Leadership, 22(3), 513-
568. https://doi.org/10.1177%2F105268461202200305
Gallego, M. (2014). Professional development of graduate
teaching assistants in faculty-like positions: Fostering reflective practices
through reflective teaching journals. Journal of the Scholarship of Teaching
and Learning, 14 (2), 96 –110. https://doi.org/10.14434/josotl.v14i2.4218
Giaimo-Ballard, D., & Hyatt, D. L. (2012).
Reflection-in-action teaching strategies used by faculty to enhance teaching
and learning. Networks: An Online Journal for Teacher Research, 14(2), 400-400.
Jarvis, P. (1992). Reflective practice and nursing. Nurse
Education Today, 12 (3) 174-181. https://doi.org/10.1016/0260-6917(92)90059-W
Jonassen, D. (1999). Designing constructivist learning
environments In C. M. Reigeluth (Ed), Instructional Theories and Models (2nd
ed).
Korthagen, F., Loughran, J., & Russell, T. (2006).
Developing fundamental principles for teacher education programs and practices.
Teaching and teacher education, 22(8), 1020-1041.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.022
Lakshmi, B. (2014). Reflective practice through journal
writing and peer observation: A case study. Turkish Online Journal of Distance
Education, 15 (4), 189- 204. https://doi.org/10.17718/tojde.21757
Levine, A. (2005). Educating school leaders. New York:
Columbia University.
Loughran, J. (2005). Developing Reflective Practice:
Learning about Teaching and Learning through Modelling. London: Falmer Press.
Maksimovi?, J. & Osmanovi?, J. (2019). Perspective of
cognitive thinking and reflective teaching practice. International Journal of
Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 7 (2), 1-
10.
Moon, J. (2004). AH and book of Reflective and Experiential
Learning Theory and practice. New York: Rout ledge Falmer.
Olani, A. (2009). Predicting First Year University Students'
Academic Success. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7
(3), 1053- 1072.
Pacheco, A. Q. (2005). Reflective teaching and its impact on
foreign language teaching. Revista Electr?nica" Actualidades
Investigativas en Educaci?n", 5, 1-19.
Pizzuto, D. (2018). Contemplative Practices in Higher
Education: Examining Faculty Perspectives. [Unpublished doctoral theses],
Department of Education Leadership- Management and Policy, Seton Hall
University.
Richards, J. C. (1991). Towards Reflective Teaching. The
Teacher Trainer, 5(3).
Schon, D. A. (2017). The Reflective Practitioner: How
Professional Think in Action. London: Routledge.
York-Barr, J., Sommers, W., Ghere, G. & Montie, J.
(2016). Reflective Practice to Improve Schools: An Action Guide for Educators.
(3rd ed.). California: Corwin
Zwozdiak-Myers, P. (2012). The Teacher's Reflective Practice
Handbook. Routledge.