هدفت
الدراسة إلى تقديم تصور مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح لتنمية مهارات التفكير
التصميمي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمحافظة الزلفي، من خلال الوقوف على واقع
ممارسة المعلمين لتلك المهارات ، وذلك بتطبيق استبانة من إعداد الباحث، قُسمت إلى
خمسة محاور، هي: مهارة التعاطف، مهارة التحديد، مهارة التصور (توليد الأفكار)،
مهارة النمذجة، مهارة الاختبار، وأجريت عليها معاملات الصدق والثبات اللازمة،
وطُبقت على عينة مكونة من (38) معلمًا من معلمي الدراسات الاجتماعية تمثل المجتمع
الكامل، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي( الأسلوب المسحي ).
وبعد
الدراسة والتحليل أظهرت نتائج الدراسة توافر مهارات التفكير التصميمي (التعاطف،
التحديد، التصور، توليد الأفكار، النمذجة، الاختبار) لدى معلمي الدراسات
الاجتماعية بدرجة متوسطة، كما بينت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء
معلمي الدراسات الاجتماعية لمهارات التفكير التصميمي -بشكل عام- تُعزى لمتغير
المرحلة الدراسية والخبرة العملية، وخلصت الدراسة إلى أهمية تكثيف برامج التدريب
المقدمة للمعلمين بأهمية مهارات التفكير التصميمي، ودورها في صقل خبرات وقدرات
الطلاب على التعامل مع المشكلات التي تواجههم.
الكلمات
المفتاحية: تصور مقترح، الذكاء الناجح، معلمو
الدراسات الاجتماعية، التفكير التصميمي.
The study aims at presenting a proposal
based on the theory of successful intelligence for developing design-thinking
skills among social studies teachers in Zulfi Governorate by examining the
reality of teachers’ practice of these skills. This is done by applying a
questionnaire prepared by the researcher, which was divided into five
dimensions: the empathy skill, the identification skill, the visualization
skill (generating ideas), the modeling skill, and the testing skill. The
questionnaire underwent essential assessments of reliability and validity
coefficients, and subsequently, it was administered to a sample of 38 social
studies teachers utilizing the descriptive approach (survey method).
Upon
conducting thorough investigation and analysis, the findings of the study
revealed that social studies teachers possess a moderate level of skill in
design thinking skills, including empathy, identification, visualization, idea
generation, modeling, and testing. It also showed that there were no
statistically significant differences in the application of design thinking
skills among social studies educators, as a whole, as a result of variations in
academic stage and practical experience. The study concluded the importance of
intensifying the training programs provided to teachers regarding the value of
design thinking skills and their impact on enhancing students' experiences and
competencies in problem-solving.
إبراهيم، خالد (2021). فعالية برنامج تدريبي قائم على
نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارات التفكير المحوري لدى تلاميذ الحلقة الثانية
من التعليم الأساسي، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 15(3)، 300-341.
إبراهيم، مجد، السابح، السيد. (2010). الإبداع
والتدريس الصفي التفاعلي. عالم الكتب.
أبو جادو، محمود، الصياد، السيد. (2017). فاعلية
برنامج تدريبي للمعلمين مستند إلى نظرية الذكاء الناجح ضمن منهاج الرياضيات
والعلوم في تنمية القدرات التحليلية والإبداعية والعملية والتحصيل الأكاديمي لدى
عينة من طلاب المدارس الابتدائية في الدمام، مجلة دراسات: العلوم التربوية، (44 ).
أبو جادو، محمود، الناطور، ميادة. (2016). أثر برنامج
تعليمي مستند إلى نظرية الذكاء الناجح في تنمية القدرات التحليلية والإبداعية
والعملية لدى الطلبة المتفوقين عقلياً، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم
النفس، 14 (1).
الإشراف التربوي. (1442). التقرير السنوي لإدارة
الإشراف التربوي، إدارة التعليم.
الأشقر، سماح، الخطيب، منى. (2021). برنامج تدريبي
مقترح في ضوء نظرية الذكاء الناجح لتنمية التحصيل المعرفي ومهارات التدريس
الإبداعي والكفاءة الذاتية لمعلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية، مجلة جامعة الفيوم
للعلوم التربوية والنفسية، 15(4)، 784 -853.
آل كاسي، عبد الله. (2020). برنامج تدريبي قائم على نظرية الذكاء الناجح
لتنمية الإبداع في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملك خالد، مجلة
الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 28(2)، 382-399 .
الباز، مروة. (2018). فعالية برنامج تدريبي في تعليم STEM لتنمية عمق المعرفة والممارسات التدريسية والتفكير التصميمي لدى
معلمي العلوم أثناء الخدمة، مجلة كلية التربية، 34(12)، 1-54.
الجاسم، فاطمة. (2011). تأثير مواءمة نظريات الذكاء
الناجح على منهج الصف الثالث الابتدائي عملية التجريب على القدرات التحليلية
والإبداعية والعملية، مجلة كلية التربية، 3(75) 167-193.
الجودة، ماجد. (2010). مقارنة أسلوبين في فحص تقديرات
المحكمين الثنائية لملاءمة فقرات أدوات القياس [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة
اليرموك.
الحربي، نوار. (2021). فاعلية برنامج إثرائي قائم على
نظرية الذكاء الناجح لتنمية المهارات التحليلية والإبداعية والعملية لدى طالبات
المرحلة المتوسطة. مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، (6)
247-297.
حرحش، صفوت، سيد، أحمد. (2023). نموذج تدريسي قائم
على نظرية الذكاء الناجح لتنمية مهارات النقد الأدبي والكتابة الوظيفية لدى طلاب
الصف الأول الثانوي، دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج
وطرق التدريس. (257)، 12 – 62.
درويش، دعاء. (2020). نموذج تدريسي مقترح في ضوء
نظرية الذكاء الناجح لتنمية الفهم العميق وحب الاستطلاع الجغرافي لدى طلاب المرحلة
الثانوية. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، (111)، 80-156.
زايد، غادة (2019). برنامج قائم على نظرية الذكاء
الناجح لتنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة الجمعية
التربوية للدراسات الاجتماعية، (108)، 200-239.
الزبيدي، نانسي. (2020). تصميم وحدة تعليمية في
العلوم قائمة على التفكير التصميمي وقياس فاعليتها في إكساب المفاهيم العلمية
ومهارات التفكير الإبداعي والتفكير الناقد لدى طلبة المرحلة الأساسية [رسالة
دكتوراه غير منشورة]. جامعة اليرموك.
الزهراني، سعود. (1432). برنامج مقترح لتطوير برنامج
الإعداد التربوي لمعلمي الاجتماعيات للمرحلة الابتدائية في كليات المعلمين
بالمملكة العربية السعودية في ضوء كفايات التدريس اللازمة [رسالة دكتوراه غير
منشورة]. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
السكران، محمد. (2002). أساليب تدريس الدراسات
الاجتماعية (ط3). دار الشروق للنشر والتوزيع.
سلطان، هند. (2022). فاعلية برنامج مقترح في تدريس
التاريخ قائم على نظرية الذكاء الناجح لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى
الطالبات معلمات التاريخ. مجلة البحث العلمي في التربية، 23(3)، 213 -261.
عبد المجيد، عبد الله. (2020). استخدام نموذج مقترح
قائم على نظرية الذكاء الناجح في تدريس وحدة "مبادئ التفكير العلمي"
لتنمية المفاهيم والتفكير الإيجابي والاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الأول
الثانوي. المجلة التربوية، (79)، 510- 610.
عسيرى، مفرح. (2021). أثر برنامج تدريبي مقترح قائم
على نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارات التفكير العليا والأداء التدريسي لمعلمي
رياضيات المرحلة الثانوية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،
326-351.
عمار، سلوى. (2021). استراتيجية مقترحة قائمة على
نظرية الذكاء الناجح باستخدام تقنية الواقع المعزز في تدريس التاريخ لتنمية مهارات
التفكير التحليلي والتخيل التاريخي لتلاميذ المرحلة الإعدادية. المجلة التربوية،
(مقبول للنشر).
عمر، سعاد (2018).برنامج قائم على نظرية الذكاء
الناجح لتنمية المهارات الفلسفية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة الجمعية المصرية
للمناهج وطرق التدريس، (231)، 66-99.
العنزي، سالم، العمري، عبد العزيز. (2018). فاعلية
برنامج تدريبي قائم على التفكير التصميمي في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى
الطلاب الموهوبين بمدينة تبوك. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 6 (4)، 68-81.
عيد، أيمن. (2022). برنامج تدريبي قائم على منحى STEM لتنمية مهارات التفكير التصميمي ومهارات تطوير مناهج اللغة
العربية لدى موجهي "مشرفي" اللغة العربية في المرحلة الابتدائية. مجلة
كلية التربية، 33 (129)، 369-451.
غانم، تفيده. (2020). الأبعاد التنموية لتدريب
المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخي في إطار المدرسة الشاملة لمواجهة
تحديات القرن الحادي والعشرين، المجلة المصرية للتربية العلمية،23 (6)، 41 -70.
المطيعي، ميسرة. (2021). أثر تطبيق نماذج التفكير
التصميمي على طلاب التعبئة والتغليف لتنمية مهارات التفكير الإبداعي. مجلة العمارة
والفنون الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، (29)،411-432.
المظلوم، هند، اللوزي أزراق. (2020). برنامج تدريبي
قائم على مدخل التفكير التصميمي لتنمية مهارات تسويق الذات وخفض قلق المستقبل
المهني لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان. مجلة البحوث في مجالات
التربية النوعية، (30)، 37-107.
نزال، شكري حامد. (2014). مناهج الدراسات الاجتماعية
وأصول تدريسها. دار الكتاب العربي.
Al-Ashqar, Samah, Al-Khatib, Mona. (2021). A proposed
training program in light of the theory of successful intelligence to develop
cognitive achievement, creative teaching skills, and self-efficacy for primary
school science teachers. Fayoum University Journal of Educational and
Psychological Sciences, 15(4). 784-853.
Al-Mazloum, Hind, Al-Lawzi Azraq. (2020). A training program
based on the design thinking approach to develop self-marketing skills and
reduce professional future anxiety among students of the Faculty of Home
Economics - Helwan University. Journal of Research in the Fields of Specific
Education, 30, 37-107.
Harhash, Safwat, Sayed, Ahmed. (2023). A teaching model
based on the theory of successful intelligence to develop literary criticism
and functional writing skills among first-year secondary school students.
Studies in Curricula and Teaching Methods, 257, 12-62.
Eid, Ayman. (2022). A training program based on the Steam
approach to develop design thinking skills and Arabic language curriculum
development skills among Arabic language “supervisors” mentors at the primary
level. Al-Mina University Journal of the College of Education, 129(33),
369-451.
Ammar, Salwaa. (2021). A proposed strategy based on the
theory of successful intelligence using augmented reality technology in
teaching history to develop analytical thinking skills and historical
imagination for middle school students. Educational Journal, (accepted for
publication).
.Sultan, Hind. (2022). The effectiveness of a proposed
program in teaching history based on the theory of successful intelligence to
develop twenty-first century skills among female history teachers. Journal of
Scientific Research in Education, 23(3), 213 -261.
Al-Harbi, Nawar. (2021). The effectiveness of an enrichment
program based on the theory of successful intelligence to develop analytical,
creative, and practical skills among middle school female students. Journal of
the Islamic University for Educational and Social Sciences, 6, 247-297.
Al-Mutai’i, Maysara. (2021). The impact of applying design
thinking models on packaging students to develop creative thinking skills.
Journal of Architecture and Human Arts, 29, 411-432.
Asiri, Mufarreh (2021). The impact of a proposed training
program based on the theory of successful intelligence in developing
higher-order thinking skills and the teaching performance of secondary school
mathematics teachers. Journal of the Islamic University for Educational and
Psychological Studies, 326-351.
Ibrahim, Khaled (2021). The effectiveness of a training
program based on the theory of successful intelligence in developing critical
thinking skills among students in the second cycle of basic education. Fayoum
University Journal of Educational and Psychological Sciences,15(3), 300-341.
Abdel Majeed, Abdullah (2020). Using a proposed model based
on the theory of successful intelligence in teaching the “Principles of
Scientific Thinking” unit to develop concepts, positive thinking, and
scientific attitudes among first-year secondary school students. Sohag
University Educational Journal, (79), 510-610.
Al Kasi, Abdullah (2020). A training program based on the
theory of successful intelligence to develop creativity in teaching among
faculty members at King Khalid University. Journal of the Islamic University
for Educational and Psychological Studies, 2(28), 382-399.
Al-Zubaidi, Nancy (2020). Designing an educational unit in
science based on design thinking and measuring its effectiveness in imparting
scientific concepts, creative thinking skills, and critical thinking to basic
stage students. unpublished doctoral dissertation, Yarmouk University, Jordan.
Darwish, Duaa. (2020). A proposed teaching model in light of
the theory of successful intelligence to develop deep understanding and
geographical curiosity among secondary school students. Journal of the
Educational Association for Social Studies, (111), 80-156.
Ghanem, Tafidah. (2020). Developmental dimensions of
training teachers to teach in the field of climate change within the framework
of the comprehensive school to meet the challenges of the twenty-first century,
Egyptian Journal of Scientific Education, 6(23), 41-70.
Zayed, Ghada (2019). A program based on the theory of
successful intelligence to develop historical thinking skills among secondary
school students, Journal of the Educational Association for Social Studies,
(108), 200-239.
Al-Anzi, Salem Mazlouh, Al-Omari, Abdul Aziz bin Ghazi.
(2018). The effectiveness of a training program based on design thinking in
developing creative thinking skills among gifted students in the city of Tabuk,
International Specialized Educational Journal, 4(6),68-81.
Al-Baz, Marwa. (2018). The effectiveness of a training
program in STEM education to develop the depth of knowledge, teaching
practices, and design thinking among in-service science teachers, Assiut
University Journal of the Faculty of Education, 12(34), 1-54.
Omar, Souad. (2018). A program based on the theory of
successful intelligence to develop philosophical skills among secondary school
students, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods Journal, 231,
66-99.
Abu Jado, Mahmoud, Al-Sayyad, Al-sayed. (2017). The
effectiveness of a training program for teachers based on the theory of
successful intelligence within the mathematics and science curriculum in
developing analytical, creative and practical abilities and academic
achievement among a sample of primary school students in Dammam, Journal of
Educational Science Studies, (44).
Abu Jado, Mahmoud, Al-Natour, Mayada. (2016). The impact of
an educational program based on the theory of successful intelligence in
developing the analytical, creative, and practical abilities of mentally gifted
students, Journal of the Association of Arab Universities for Education and
Psychology, 1(14).
Nazzal, Shukri (2014). Social Studies Curricula and Teaching
Principles. Dar Al-Kitab Al-Arabi.
Al-Jassem, Fatima. (2011). The effect of harmonizing
theories of successful intelligence on the third-grade primary curriculum, the
process of experimentation on analytical, creative, and practical abilities.
Mansoura University Journal of the Faculty of Education, 75(3), 167-193.
Ibrahim, Majd, Al-Sabeh, Al-Sayed. (2010). Creativity and
interactive classroom teaching. World of Books.
AlJoudah, Majid. (2010). Comparing two Methods for Examining
Bilateral Arbitrators’ Estimates of the Adequacy of Measurement Instrument
Items. Unpublished doctoral dissertation. Yarmouk University
Al-Sakran, Muhammad. (2002). Methods of Teaching Social
Studies (3rd) edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.
Educational supervision. (1442). Annual report of the
Department of Educational Supervision, Department of Education, Zulfi.
Al-Zahrani, Saud. (1432). A proposed program for developing
an educational preparation program for social studies teachers for the primary
stage in teachers’ colleges in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the
necessary teaching competencies [unpublished doctoral dissertation]. Imam
Muhammad bin Saud Islamic University.
Chan, W. (2008). Teacher Self - efficacy and successful
intelligence among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong. Educational
Psychology, 28(7), 755.786
Goldman,S , Kabayadondo.Z. (2017). Taking Design Thinking to
school. Routledge.
Harris, R. (2017). Teachers as designers: Creativity,
innovation and technology in professional development (Unpublished
Dissertation). Columbia University.
Mootee.I. (2011). Teaching Note "Design for Creativity
and Business Innovation series", NY: Idea couture Inc.
Painter, D. (2018). Using Design Thinking in Mathematics for
Middle School Students: A Multiple Case Study of Teacher Perspectives,
Unpublished Dissertation. Concordia University.
Roterberg Christian M. (2018). Handbook of Design Thinking:
Tips & Tools for How to Design Thinking. Kindle Direct Publishing.
Sternberg, R. J. Grigorenko, E. (2007). Teaching for
Successful intelligence (2nd Ed), Corwin Press.
Tu, J., Liu, L., & Wu, K. (2018). Study on the Learning
Effectiveness of Stanford Design Thinking in Integrated Design Education.
Sustainability, 10(8), 26-49.
Vimple, A, 8 Sawhney, S. (2017). Relationship between
Academic Achievement and Successful Intelligence of Adolescents. Journal of
Education and Applied Social Science, 8(3), 799-805.
D.School at Stanford University. (2016). Design Thinking
Bootleg: Stanford University Institute of Design at Stanford.
https://static1.squarespace.com/static/57c6b79629687fde090a0fdd/t/5b19b2f2aa4a99e99b26b6bb/1528410876119/dschool_bootleg_deck_2018_final_sm+%282%29.pdf