مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

الدور الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس في تعزيز القدرة التنافسية للجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك سعود
The Academic Role of Faculty Members in Enhancing the Competitiveness of Saudi Universities: Perspectives from Faculty Members at King Saud University

د. عبد العزيز بن سالم ثقل الدوسري
أستاذ السياسات والأصول التربوية المشارك
قسم السياسات التربوية - كلية التربية - جامعة الملك سعود
Dr. Abdulaziz bin Salem Thaqal Aldossari
Associate Professor of Policies and Foundation of Education
Department of Educational Policies - College of Education
King Saud University
Email: aaldossri@ksu.edu.sa

التخصص العام: أصول التربية

التخصص الدقيق: أصول التربية وسياساتها

DOI: 10.36046/2162-000-018-012
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى ‏التعرف على الدور الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس في تعزيز القدرة التنافسية للجامعات السعودية من خلال دراسة الواقع والتحديات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في تحقيق القدرة التنافسية، والتعرف على أبرز الإجراءات المقترحة لتعزيز دور أعضاء هيئة التدريس الأكاديمي في تحقيق القدرة التنافسية للجامعات، كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفقاً لمتغيري الجنس ونوع الكلية. ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي المسحي باستخدام أداة الاستبانة المكونة من (30) عباره موزعة على ثلاث محاور لعينة قوامها (378) من أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملك سعود (رجال ونساء). وأسفرت النتائج إلى تحقيق محور واقع الدور الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس في تعزيز القدرة التنافسية ومحور التحديات التي تحد من دور أعضاء هيئة التدريس في تعزيز القدرة التنافسية على موافقة بدرجة عالية (موافق). كما حقق محور الإجراءات المقترحة لتعزيز دور أعضاء هيئة التدريس الأكاديمي في تعزيز القدرة التنفسية على درجة موافق بشدة. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محور واقع دور أعضاء هيئة التدريس الأكاديمي في تعزيز القدرة التنافسية تعزى لصالح الإناث، وأيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محور التحديات التي تحد من دور أعضاء هيئة التدريس الأكاديمي في تعزيز القدرة التنافسية لصالح الذكور. وتوصلت الدراسة إلى بعض التوصيات من أهمها: إنشاء المراكز التدريبية المتخصصة، واستقطاب الكفاءات الأكاديمية المتميزة، وتقليل الأعباء التدريسية لأعضاء هيئة التدريس لتوفير الوقت الكافي لهم للتطوير الأكاديمي، وتوفير البرمجيات والتقنيات الحديثة وتدريب أعضاء هيئة التدريس على استخدامها.

الكلمات المفتاحية: التنافسية، الدور الأكاديمي، أعضاء هيئة التدريس، الجامعات.

Abstract

The study aimed to identify the academic role of faculty members in enhancing the Saudi universities' competitiveness by studying the reality and challenges facing faculty members in achieving the competitiveness, and to identify the important procedures to enhance the academic role of faculty members in achieving the universities' competitiveness. Also, the study aimed to reveal the statistically significant differences for the variables sex and college. The descriptive questionnaire was used, consisting of (30) items (three scales); and the sample was (378) faculty members at King Saud University. The results reached that the scale of the reality of the academic role and the scale of challenges that limit the role of faculty members in enhancing competitiveness obtained an (agree) average. The proposed procedures to enhance the academic role of the faculty members in enhancing the universities' competitiveness got (strongly agree). The study also found that there are statistically significant differences for the reality of the academic role of the faculty members in enhancing competitiveness attributed to the females, and there are statistically significant differences in the scales of challenges that weaken the academic role of faculty members in enhancing competitiveness in favor of males. The study's recommendations included: the establishment of specialized training centers, attracting distinguished faculty members, reducing the teaching burdens of faculty members to save enough time for academic development, and providing modern technologies and training faculty members to use them.

Keywords: Competitiveness, Academic Role, Faculty Members, Universities.

مراجع

المراجع العربية:

إبراهيم، محمد عبدالرزاق. (2003). منظومة تكوين المعلم في ضوء معايير الجودة الشاملة. الأردن : دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

ا?بو زعيتر، لينا محمد. (2022). متطلبات استدامة الميزة التنافسية للجامعات الفلسطينية وعلاقتها بممارسة عمداء الكليات للتخطيط الاستراتيجي. مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، 9(4) ، الصفحات 416-454. 

أبو عاصي، هشام عبدالعزيز ناصر.(2022). تصوّر مقترح لتطوير ممارسات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک سعود في ضوء الميزة التنافسية للجامعات. مجلة التربية-جامعة الأزهر، 39(187)، 258-310.

أبوعيادة، هبة. (2021). دور الجامعات في التنمية المستدامة. وقائع المؤتمر العلمي الدولي الرابع المدمج (ص 306). مجلة كلية المصطفى الجامعة.

البصير، خالد بن عبدالكريم بن سليمان. (2021). استقلالية الجامعات السعودية لتحقيق الميزة التنافسية في ضوء الخبرات الأمريكية والبريطانية: تصور مقترح. دراسات تربوية واجتماعية، 27 (12)، 239-331.

حسن، ماهر أحمد. (2014). تدويل التعليم الجامعي كمدخل لزيادة القدرة التنافسية للجامعات المصرية: آراء عينة من أعضاء هيئة التدريس في بعض الجامعات المصرية. المجلة التربوية، 29(113)، 141-218. جامعة الملك سعود. (2022). بيانات أعضاء هيئة التدريس. مكتب إدارة البيانات.

دمنهوري، هند محمد شيخ. (2013). أسباب عدم مواءمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل السعودي. مجلة جامعة الملك عبدالعزيز، 27(1)، 169-225.

الربابعة، فاطمة علي. (2006). دور سياسات إدارة الموارد البشرية في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمات العامة في المملكة الأردنية الهاشمية مع التطبيق على الجامعة الأردنية. المجلة العربية للإدارة،  27(1)، 158-163.

الشثري، عبدالعزيز ناصر (مارس، 2016). كيف يتم تحسين القدرة التنافسية للجامعات بالمملكة العربية السعودية. جريدة الجزيرة، مسترجعه من

 http://www.al-jazirah.com/2016/20160317/rj7.htm

الشهري، عبدالحليم علي. (2022). متطلبات وتحديات القدرة التنافسية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر القيادات الأكاديمية: دراسة نوعية باستخدام أسلوب النظرية المجذرة. مجلة کلية التربية (جامعة أسيوط)، 38(11)، 87-126.

الصالح, عثمان عبدالله. (2012). تنافسية مؤسسات التعليم العالي: إطار مقترح. مجلة الباحث(10)، 297-310.

الصقر، عبير صالح؛ وعسيري، محمد علي. (2023). معوقات تحقيق الميزة التنافسية في الجامعات السعودية الأهلية وسُبُل التغلب عليها. العلوم التربوية،31(2)، 507-539.

العامري، عبدالله بن محمد.(1434هـ). متطلبات تدويل التعليم العالي كمدخل لتحقيق الريادة العالمية للجامعات السعودية:تصور مقترح.  [رسالة دكتوراه، كلية التربية]، جامعة أم القرى.

العباد، عبدالله حمد. (2017). نموذج مقترح لرفع القدرة التنافسية لجامعة الملك سعود في ضوء معايير التصنيفات العالمية للجامعات. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 6(3)، 306-327.

عباس، نسرين أحمد. (2006). معايير التقييم الدولية للجامعات المصرية. مؤتمر القدرة التنافسية للجامعات ومؤسسات التعليم العالي (ص 543). جامعة حلوان.

عبيدات، ذوقان؛ وعدس، عبدالرحمن؛ وعبدالحق، كايد. (1416هـ). البحث العلمي مفهومه أدواته أساليبه. عمان: دار الفكر.

غالب، ردمان محمد؛ وعالم، توفيق علي. (2008). التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس مدخل للجودة الشاملة في التعليم الجامعي. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، 1(1)، 160-188.

القريشي، محمد. (2008). الإبداع التكنولوجي كمدخل لتعزيز تنافسية المؤسسات الاقتصادية. مجلة علوم إنسانية، 27.

محمد ، أشرف السعيد أحمد. (2007). الجودة الشاملة، المؤشرات في التعليم الجامعي. الأسكندرية: دار الجامعة الجديد.

المركز الوطني للتنافسية. (2022). مفهوم التنافسية. عن المركز. الرابط https://www.ncc.gov.sa/ar/AboutUs/Pages/Competitiveness.aspx

مصطفى، أحمد سيد. (2003). تنافسية التعليم الجامعي العربي في القرن الحادي والعشرين "دعوة للتأمل". مجلة التربية، 144، 28-29.

وزارة التعليم. (2022). تقدُّم التعليم العام في مؤشرات الأداء العالمية في 2022 . المركز الإعلامي. الرابط https://www.moe.gov.sa/ar/mediacenter/MOEnews/Pages/Education-achievements.aspx

يحضة سملالي. (2005). أثر التسيير الاستراتيجي للموارد البشرية وتنمية الكفاءات على الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصاية، [ رسالة دكتوراه غير منشوره]، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر.

ترجمة المراجع العربية:

Ibrahim, Mohamed Abdel-Razzak. (2003). Teacher formation system in the light of comprehensive quality standards. Jordan: Dar Al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution.

Abu Zaiter, Lina Muhammad. (2020). Requirements for the sustainability of the competitive advantage of Palestinian universities and its relationship to the deans' practice of strategic planning. Journal of the University of Palestine for Researches and Studies, 9(4), 416-454.

Abu Asi, Hisham Abdulaziz Nasser. (2022). A Proposed perspective for developing the Practices of the faculty members at King Saud University in the light of competitive advantage of universities. Education Journal - Al-Azhar University, 39 (187), 258-310.

Abu Ayada, Heba. (2021). The role of universities in sustainable development. Proceedings of the Fourth Combined International Scientific Conference (p. 306). Journal of Al-Mustafa University College.

Al-Basir, Khalid bin Abdul Karim bin Suleiman. (2021). The Independence of Universities to Achieve Competitive Advantage in Light of the American and British Experiences: A Suggested Proposal. Educational and Social Studies, 27(12), 239-331.

Hassan, Maher Ahmed. (2014). Internationalization of university education as an entry point to increase the competitiveness of Egyptian universities: Opinions of a sample of faculty members in some Egyptian universities. Educational Journal, 29 (113), 141-218.

King Saud University. (2022). Faculty member data. Data Management Office.

Damanhouri, Hind Muhammad Sheikh. (2013). The reasons for the incompatibility of the outputs of higher education with the requirements of the Saudi labor market. King Abdulaziz University Journal, 27(1), 169-225.

Al-Rababa, Fatima Ali. (2006). The impact of servant leadership behaviors on building organizational social capital: Field study in the private universities in the capital of Jordan. Arab Journal of Management, 27(1), 158-163.

Al-Shathry, Abdulaziz Nasser (March, 2016). How to improve the competitiveness of universities in the Kingdom of Saudi Arabia. Al-Jazeera Newspaper, retrieved from http://www.al-jazirah.com/2016/20160317/rj7.htm

Al-Shehri, Abdul Halim Ali. (2022). Requirements and challenges of competitiveness at King Saud University from the perspective of academic leaders: a qualitative study using the grounded theory method. Journal Faculty of Education (Assiut University), 38 (11.2), 87-126.

Al-Saleh, Othman Abdullah. (2012). The competitiveness of higher education institutions: a proposed framework. Researcher Journal, 10 (10), 297-310.

Al-Saqer, Abeer Saleh; And Asiri, Muhammad Ali. (2023). Obstacles to achieving competitive advantage in Saudi private universities and ways to overcome them. Educational Sciences, 31(2), 507-539.

Al-Amiri, Abdullah bin Muhammad (1434 Ah). Requirements for the internationalization of higher education as an entry point to achieving global leadership for Saudi universities: a proposed vision. [PhD dissertation], College of Education, Umm Al-Qura University.

Al-Abad, Abdullah Hamad. (2017). A proposed model to raise the competitiveness of King Saud University in the light of the standards of international rankings of universities. International Journal of Specialized Education, 6(3), 306-327.

Abbas, Nisreen Ahmed. (2006). International evaluation standards for Egyptian universities. Conference on the Competitiveness of Universities and Higher Education Institutions (p. 543). Helwan University.

Obeidat, Thouqan; Adass, Abd al-Rahman; and Abdel Haq, Kayed. (1416 AH). Scientific research concept, tools and methods. Amman: Dar Al-Fikr.

Ghalib, Radman Muhammad; And a scientist, Tawfiq Ali. (2008). The professional development of faculty members is an introduction to the comprehensive quality of university education. Arab Journal of Quality Assurance in University Education, 1(1), 160-188.

Al-Quraishi, Muhammad. (2008). Technological innovation as an input to enhance the competitiveness of economic institutions. Journal of Human Sciences, 27.

Muhammad, Ashraf Al-Saeed Ahmed. (2007). Total quality indicators in university education. Alexandria: New University House.

National Competitiveness Center. (2022). The concept of competitiveness. About the center. https://www.ncc.gov.sa/ar/AboutUs/Pages/Competitiveness.aspx

Mostafa, Ahmed Sayed. (2003). The Competitiveness of Arab University Education in the Twenty-First Century "An Invitation to Reflection". Journal of Education, 144, 28-29.

Ministry of education. (2022). Public education progress in global performance indicators in 2022. Media Center. https://www.moe.gov.sa/ar/mediacenter/MOEnews/Pages/Education-achievements.aspx

Yahda Samilali. (2005). The impact of the strategic management of human resources and the development of competencies on the competitive advantage of the economic institution, [unpublished doctoral dissertation], College of Economics and Management Sciences, University of Algiers. 

المراجع الأجنبية:

Apriani, F., & Yunus, M. (2017). Competitiveness Strategy Model for Effective Organizational Structure of Higher Education in East Kalimantan. Management, 7(5), 180-184.

Aranguren, M. J., & Magro, E. (2020). How can universities contribute to regional competitiveness policy-making? Competitiveness Review: An International Business Journal, 30(2), 101-117.

Belov, A., Chernova, G., Khalin, V., & Kuznetsova, N. (2018). Universities’ competitiveness models in academic management: a national-level approach. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 40(2), 155–166.

Davies, S., & Hammack, F. M. (2005). The channeling of student competition in higher education: Comparing Canada and the US. The Journal of Higher Education, 76(1), 89-106.

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.

Krsti?, M. (2021). Higher education as determinant of competitiveness and sustainable economic development. Critical Studies on Corporate Responsibility, Governance and Sustainability, 14, 15-34.

Parakhina, V., Godina, O., Boris, O. and Ushvitsky, L. (2017). Strategic management in universities as a factor of their global competitiveness.  International Journal of Educational Management, 31(1), 62-75.

Supe, L., Zeps, A., Jurgel?ne, I., & Ribickis, L. (2018). Factors affecting the competitiveness of a Higher Education Institution: Systematic literature overview. Research for rural development, 2, 245-251.

U.S. News and World Report. (2023). U.S. Best global universities. https://www.usnews.com/education/best-global universities/search?region=asia&country=saudi-arabia.