مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

ممارسة الريادة الإستراتيجية في جامعة أم القرى ومعوقاتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس
Practicing Strategic Entrepreneurship at Umm Al-Qura University and Its Obstacles from the Perspective of Faculty Members

د. نسرين بنت علي الزهراني
أستاذ الإدارة التربوية المشارك
قسم الإدارة التربوية – كلية التربية – جامعة أم القرى
Dr. Nesreen Ali Alzahrani
Associate Professor of Educational Administration
Department of Educational Administration
College of Education - Umm Al-Qura University
Email: nalzahrani@uqu.edu.sa

التخصص العام: الإدارة التربوية

التخصص الدقيق: القيادة التربوية

DOI: 10.36046/2162-000-018-011
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة القيادات الأكاديمية بجامعة أم القرى للريادة الإستراتيجية ومعوقاتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي والاستبانة لجمع المعلومات، وتكونت عينة الدراسة من (148) عضو هيئة تدريس تم اختيارهم حسب أسلوب التعيين اللااحتمالي المتيسِّر، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن درجة ممارسة القيادات الأكاديمية بجامعة أم القرى للريادة الإستراتيجية جاء بدرجة متوسطة، وإلى عدم وجود فرق دال إِحْصَائِيًّا (a=0.05) بين الوسطين الحسابيين لممارسة القيادات الأكاديمية للريادة الإستراتيجية بجامعة أُمِّ القُرى من وجهة نظرهم يُعزى إلى النوع الاجتماعي والخبرة، وإلى وجود فرق دال إِحْصَائِيًّا (a=0.05) بين الوسطين الحسابيين لممارسة القيادات الأكاديمية للريادة الإستراتيجية بجامعة أُمِّ القُرى من وجهة نظرهم يُعزى إلى الرتبة الأكاديمية. كما توصلت إلى أن مستوى معوقات ممارسة الريادة الاستراتيجية جاء بدرجة مرتفعة، وأوصت الدراسة بتحديث الإدارة العليا بالجامعة الخطط الإستراتيجية وتضمينها للتوجه الريادي ونشر الثقافة الريادية والذي بدوره يلعب دور كبير في تطوير أداء الجامعة وحصولها على ميزة تنافسية. (151 كلمة)

الكلمات المفتاحية: الريادة، الريادة الإستراتيجية، القيادات الأكاديمية.

Abstract

The study aimed to exposing the degree academic leaders at Umm Al-Qura University practicing strategic entrepreneurship and its obstacles from the point of view of faculty members. The study used the descriptive approach and questionnaire to collect data, the study sample consisted of (148) faculty member who was selected according to the available non-probability recruitment method. The study results showed that: the degree of academic leaders at Umm Al-Qura University practicing strategic entrepreneurship came to a medium degree, And there is no statistically significant difference (a=0.05) between the two arithmetic means for the academic leaders’ practice of strategic leadership at Umm Al-Qura University from their point of view, which is attributed to social gender and experience, and there is a statistically significant difference (a=0.05) between the two arithmetic means for the academic leaders’ practice of strategic leadership. At Umm Al-Qura University, from their point of view, it is due to academic rank, and it also found that the level of obstacles to the practice of strategic entrepreneurship came to a high degree. The study recommended that updating the strategic plans and their inclusion of the entrepreneurial orientation and the dissemination of the entrepreneurial culture, which in turn plays a major role in developing the university's performance and obtaining a competitive advantage. (212 words)

Keywords: Entrepreneurship, Strategy Entrepreneurship, academic leadership.

مراجع

المراجع العربية:

أبو جويفل، ريم. (2018). درجة ممارسة كليات التربية بالجامعات الفلسطينية في محافظات غز ة لأبعاد الريادة الاستراتيجية وعلاقتها بالأداء الجامعي المتميز. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، لجامعة الإسلامية، غزة.

البقوم، ايمان عبدالحافظ.(2022). درجة تطبيق مبادئ الريادة الإستراتيجية في الجامعات الأردنية الخاصة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

توفيق، صلاح الدين؛ ومرسي، شيرين. (2017). الجامعة الريادية ودورها في دعم وتحقيق المزايا التنافسية المستدامة: تصور مقترح ، مجلة كلية التربية، جامعة بنها، مج28(109)1-69 .

جلاب، إحسان (2013). دور قابليات البنى التحتية لإدارة المعرفة في الريادة الإستراتيجية دراسة تحليلية لآراء عينة من المهندسين في الشركة العامة للصناعات. مجلة القادسية للعلوم الإدارية والاقتصادية، جامعة القادسية،15(4)50-71.

حمد، ريم؛ النعيمي، شهاب الدين حمد.(2015). متطلبات إدارة الالتزام العالي لتحقيق الريادة الإستراتيجية في منظمات الأعمال: بحث ميداني في شركات المقاولات العراقية، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، جامعة بغداد مج 21( 84 )26-59.

الحديثي، ابتسام إبراهيم؛ إسماعيل، حمدان محمد( 2014 ديسمبر2-4). تصور مقترح لتطبيق مدخل الريادة الاستراتيجية للقيادات الجامعية في إدارة مؤسسات التعليم العالي بالمملكة العربية السعودية. ورقة عمل مقدمة إلى مؤتمر القيادات الإدارية الحكومية في المملكة العربية السعودية الواقع والتطلعات، الرياض، معهد الإدارة العامة.

الحكيم، ليث؛ ومحمد علي، أحمد. ( 2017 ). الريادة الاستراتيجية وانعكاسها في تطوير المنظمات.

الحميدين، قاسم يوسف ؛ الحراحشة، محمد عبود.(2019). درجة تطبيق الريادة الإدارية لدى الإداريين العاملين في مديريات لمحافظة العاصمة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، ،كلية العلوم التربوية، جامعة آل البيت، الأردن.

رشيد، صالح؛ الزيادي، صباح. (2013). دور التوجه الريادي في تحقيق الأداء الجامعي المتميز. مجلة القادسية للعلوم الإدارية والاقتصادية. جامعة القادسية، مج (12)198-233.

زهرة، بن قايد فاطمة.(2017). تبني مقاربة الريادة الاستراتيجية كإدارة جديدة لتعزيز القدرة التنافسية. مجلة العلوم الإنسانية، المركز المركز الجامعي علي كافي، مج 1(2)184-202.

الزبط، أفنان بكر.(2019). درجة ممارسة الريادة الإستراتيجية لدى مديري المدارس الثانوية الخاصه في محافظة العاصمة عمان وعلاقتها بالثقة التنظيمية للمعلمين من وجهة نظر مساعدي المديرين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

السكارنة، بلال (2008). الريادة وإدارة منظمات الأعمال. دار المسيرة: عمان.

شمس الدين، فارس؛ خضر، شهاب ؛ طه،آزاد.(2016).تأثير خصائص الريادية في متطلبات الريادة الاستراتيجية: دراسة استطلاعية لآراء عينة من القيادات الإدارية في عينة من كليات جامعة صلاح الدين أربيل، مجلة زانكو للعلوم للعلوم الإنسانية، جامعة أربيل،مج 20(5)331-406.

صرصور، جابر علي. (2019). الريادة الإستراتيحية لدى القيادات الأكاديمة وعلاقتها بجودة الأداء المؤسسي في جامعة الأقصى. رسالة ماجستير غير منشورة، ،كلية التربيةجامعة الأقصى،غزة.

القحطاني، سالم.(2012). الريادة الإستراتيجية كمدخل لتطوير المنظمات الحكومية. مجلة معهد الإدارةالعامة.37مج(99)102 -119.

عبيدات، ذوقان. (2007). البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه. دار الفكر للنشر والتوزيع: عمان.

عطوف، راوية. (2016). استراتيجية الريادة وأثرها في تنمية الأداء المتميز لدى رؤساء أقسام كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة. مجلة كلية التربية الأساسية،الجامعة المستنصرية،مج 22(95)667 -692.

العتيبي، دلال تركي (2020). الريادة الإستراتيجية لتحسين الأداء المؤسسي في الإدارات التعليمية السعودية. مكتبة الرشد: الرياض.

الغامدي، عزيزة. (2021). تفعيل الريادة الاستراتيجية في إدارت التعليم بالمملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية تصور مقترح. المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة أسيوط، مج 37(2) 8-28.

الياسري، أكرم وحسين، عادل. (2015). تأثير الارتجال التنظيمي في الريادة الإستراتيجية. المجلة العراقية للعلوم الإدارية 12(50)،54-90.

المومني، هنادة ماجد أحمد.(2014). أثر الخصائص الريادية للعاملين في تحقيق التوجهات المستقبلية للجامعات الأردنية  بمدينة عمان: دارسة تطبيقية. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، مج 2(42) 331-356.

هاشم، نهلة عبدالقادر؛ سعد، السيدة محمود.(2018، يناير27-28). الريادة الإستراتيجية للموارد البشرية في الجامعات: وجهات مستقبلية. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي السنوي الخامس والعشرين للجمعية المصرية المقارنة  والإدارة التعليمية: نظم التعليم ومجتمع المعرفة. القاهرة.

ترجمة المراجع العربية:

Abu Joyfel, Reem. (2018). The degree of practice of the colleges of education in the Palestinian universities in the   governorates of Gaza the dimensions of strategic leadership and its relationship to distinguished university performance. Unpublished master's thesis, College of Education, Islamic University, Gaza.

Al-Baqoum, Iman Abdel Hafez. (2022). The degree of applying the principles of strategic leadership in Jordanian private universities from the point of view of faculty members. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Middle East University, Jordan.

Al-Hadithi, Ibtisam Ibrahim; Ismail, Hamdan Muhammad (2014December2-4). A proposed vision for applying the strategic leadership approach to university leaders in the management of higher education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia. A working paper presented to the Conference of Government Administrative Leaders in the Kingdom of Saudi Arabia: Reality and Aspirations, Riyadh, Institute of Public Administration.

Al-Hakim, Laith; and Muhammad Ali, Ahmed. (2017) Strategic leadership and its   reflection in the development of organizations.

Al-Humaideen, Qassem Youssef; Al-Harasheh, Muhammad Abboud. (2019). The degree of application of administrative leadership among administrators working in directorates Governorate of the capital, Amman. Unpublished master's thesis, Faculty of Educational Sciences, Al al-Bayt University, Jordan.

Al-Qahtani, Salem (2012). Strategic leadership as an input for the development of government organizations. Journal of the Institute of Public Administration.37(99)102-119.

Al Sakarna, Bilal (2008). Leadership and management of business organizations. Al Masirah House: Amman.

Attof,Rawya.(2016). Leadership strategy and its impact on the development of distinguished performance among the heads of departments of the faculties of physical education and sports sciences. Journal of the College of Basic Education, Al-Mustansiriya University.22(95)667-692.

Al-Otaibi, Dalal Turki (2020). Strategic leadership to improve institutional performance in Saudi educational departments. Al-Rushd Library: Riyadh.

Al-Ghamdi, Azezah (2021). Activating strategic leadership in education administrations in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of global experiences. A proposed vision. Scientific Journal of the Faculty of Education, Assiut University,37(2)8-28.

Al-Yasiri, Akram and Hussein, Adel. (2015). The impact of organizational improvisation on strategic leadership. Iraqi Journal of Administrative Sciences,12(50)45-90.

Al-Momani, Hanada Majid Ahmed. (2014). The impact of the entrepreneurial characteristics of workers in achieving the future directions of Jordanian  universities in Amman: an applied study. Baghdad College of Economics, University Journa,2(42)331-356.

 

 

Al-Zabt, Afnan Bakr. (2019). The degree of strategic leadership practice among private secondary school principals in the capital Amman governorate and its relationship to teachers' organizational confidence from the point of view of assistant principals. Unpublished master's thesis, Middle East University, Jordan.

Gallab, Ehsan (2013).The role of knowledge management infrastructure capabilities in strategic leadership An analytical study of the opinions of a sample of engineers in the General Company for Industries. Al-Qadisiyah Journal of Administrative and Economic Sciences, University of Al-Qadisiyah,15(4)50=71.

Hamad, Reem; Al Nuaimi, Shihabuddin Hamad (2015). High commitment management requirements to achieve strategic leadership in business organizations: field research in Iraqi contracting companies, Journal of Economic and Administrative Sciences, University of Baghdad.21(84)26-59.

Hashem, Nahla Abdel Qader; Saad, Ms. Mahmoud. (2018 January 27-28) Strategic leadership of human resources in universities: future destinations. A working paper presented to the twenty-fifth annual scientific conference of the Egyptian Comparative Society

and Educational Administration: Education Systems and the Knowledge Society. Cairo

Obaidat, Dhougan. (2007). Scientific Research: its concept, tools and methods. Aral-Fikr for Publishing and Distribution: Amman.

Rashid, Salih; Al-Ziyadi, Sabah. (2013). The role of entrepreneurial orientation in achieving outstanding university performance. Al-Qadisiyah Journal of Administrative and Economic Sciences. Al-Qadisiyah University, 1(12)198-233.

Shams Al-Din, Faris; Khader, Shehab; Taha, Azad. (2016). The impact of entrepreneurial characteristics on the requirements of strategic leadership: an exploratory study of the opinions of a sample of administrative leaders in a sample of the faculties of Salah al-Din University, Erbil, Zanko Journal of Humanities, University of Erbil,20(5)331-406.

Sarsour, Jaber Ali. ( 2019). Strategic leadership among academic leaders and its relationship to the quality of institutional performance at Al-Aqsa University. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Al-Aqsa University, Gaza.

Statistics, I. S. (2021). IBM Corp. Released 2021. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 28.0. Armonk, NY: IBM Corp. Google Search.

Tawfiq, Saladin; and Morsi, Sherine. (2017). The pioneering university and its role in supporting and achieving sustainable competitive advantages: a proposed Vision. , Journal of the Faculty of Education, Benha University,28(109)1-69.

Vipin, Gupta, Ian C. MacMillan and Gita, Surie, (2004).Entrepreneurial Leadership: Developing and Measuring a Cross-Cultural Construct, Journal of Business Venturing, Claremont Mckenna College,19(2)241-260.

Zahra, Bin Qaid Fatima. ( 2017). Adopting the strategic leadership approach as a new  department to enhance competitiveness. Human Sciences Journal, Ali Kafi University Center,1(2)184-202.

المراجع الأجنبية:

Baltaci, Ali.(2017). Relations between Prejudice, Cultural Intelligence and Level of Entrepreneurship: A Study of School principals. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3) 645-666.

Bryman, A. (2016). Social research methods. Oxford university press.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. doi:10.1007/bf02310555.

Donnelly, R. A. (2007). The complete idiot's guide to statistics. New York, NY: Alpha.

Doran, R. L. (1980). Basic Measurement and Evaluation of Science Instruction. National Science Teachers Association, 1742 Connecticut Ave., NW, Washington, DC 20009 (Stock No. 471-14764; no price quoted

Etzkowitz, H. (2004). The Evolution of the Entrepreneurial University.International Journal of Technology and Globalization, Vol.1,No.1. PP.64-77.

George, D.,&Mallery,P.(2021). IBM SPSS Statistics 27 Step by Step: A simple Guide and Reference (17th ed.) Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781003205333  

Hinkle, D. E., Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2003). Applied statistics for the behavioral sciences Houghton Mifflin College Division (Vol. 663).

Hinkler, D..D., and Mudambi,R., and Kotabe,M.(2009). A story of breakthrough vs. incremental innovation: Corporate entrepreneurship in the global pharmaceutical industry. Paper presented at the 2009 special SEJ conference at York University, Toronto: 1-39.

Ireland R.D., Webb J.W. (2007).Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation , Business horizons, 5(1) 49-59.

Salmi,J.(2009). The Challenge of Establishing world Class Universities. Washington DC; The world Bank.

Kempf-Leonard, K. (2005). Encyclopedia of social measurement: 1. Oxford: Elsevier.

Lord, F. M., and Novick, M. R. (1968). Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison-Wesley.

Kimuli, saddat N. C, Ajagbe, Musibau A., Udo, Ekanem E. & Balunywa W. (2016). Strategic Entrepreneurship and Performance of Selected Select Secondary Schools in uganda, International Journal of Economics, Commerce and Management, United Kingdom, 6(7) 466-493.

Luke, Belinda.(2009). Strategic Entrepreneurship in New Zealand’s stateowned

 Enterprises: Underlying Elements and Financial Implications, Dissertation for Doctoral, Auckland University of Technology, New Zealand.

Luthans F., & Doh, P. Jonathan, (2012). International Management:Culture, Strategym and Behavior,8Edi, published by McGraw-Hill.

Statistics, I. S. (2021). IBM Corp. Released 2021. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 28.0. Armonk, NY: IBM Corp. Google Search.

Vipin, Gupta, Ian C. MacMillan and Gita, Surie, (2004).Entrepreneurial Leadership: Developing and Measuring a Cross-Cultural Construct, Journal of Business Venturing, Claremont Mckenna College,19(2)241-260.