مستوى وعي طالبات كلية التربية في جامعة حائل بمعايير الجمعية الدولية لتقنية التعليم ISTE والتطبيقات الرقمية في ضوئها بالتعليم عن بعد أثناء جائحة كورونا
The Level of Awareness among Students of the College of Education at the University of Hail on the ISTE Standards and their Associated Digital Applications in Distance Education according to the Corona Pandemic
د. أسماء بنت سعد بن سعيد القحطاني
أستاذ تقنيات التعليم المساعد
قسم تقنيات التعليم - كلية التربية - جامعة حائل
This
study aimed to determine the level of awareness among students of the College
of Education at the University of Hail on the standards of the International
Society for Technology in Education (ISTE) and its associated digital
applications in distance education, according to the Corona pandemic, and to
identify the impact of educational stage’s variable on level of awareness of
the ISTE standards and their associated digital applications. To achieve the
study objectives, the descriptive analytical approach was used, and a sample of
(389) B.A./M.A. female students was selected. The study tool was to test
students’ level of awareness of the ISTE standards and its associated digital
applications. The results of the study have shown that the level of awareness
among female students of the ISTE standards and its digital application, is
very low. Also, there are statistically significant differences at the
significance level (? ? 0,05) between averages of responses of female students
of the College of Education at the University of Hail in terms of the level of
students’ awareness of the ISTE standards and the digital applications
associated with the ISTE Standards. These statistically significant
differences, attributed to the educational stage’s variable, were in favor of
the M.A. female students. The study has presented some recommendations,
including reformulating the programs of the College of Education according to
the ISTE standards and providing specialized programs in digital applications
in light of the ISTE standards.
Keywords: Standards, ISTE, digital applications, distance education according to the Corona pandemic
المراجع
العربية:
إبراهيم،
حسام الدين والشعيلية، نادية محمد. (2020م). درجة توافر معايير الجمعية الدولية
للتكنولوجيا في مجال التعليم لدى طلبة مدارس محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.
مجلة بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، ع(18).
إبراهيم،
حسام الدين والنافعي، تركي خالد. (2020م). معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في
مجال التعليم كمدخل لصياغة المنظومة التعليمية المستقبلية بسلطنة عمان. مجلة
العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، ع(خاص).
أبو
العون، ياسمين. (2018م). تقويم محتوى منهاج التكنولوجيا للمرحلة الأساسية في
فلسطين في ضوء المعايير العالمية ISTE. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة
الإسلامية، غزة: فلسطين.
أبو
عباة، أثير إبراهيم. (2020م). تقييم تجربة المملكة العربية السعودية في التعليم عن
بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر أولياء الأمور. مجلة الجامعة الإسلامية
للدراسات التربوية والنفسية، المجلد(29)، ع(3)، جامعة شقراء: الرياض.
الجديع،
عبدالرحمن وشريفي، هشام. (2019م). برنامج تدريبي مقترح لإعداد المعلمين أثناء
الخدمة تقنياً وفق معايير الجمعية الدولية للتقنية في التعليم (NETS-T) ISTE. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، المجلد(8)، ع(9).
حسنين،
محمد والحياني، عبدالمنعم وبرديسي، هشام. (2020م). الكفاءات الخمس للتعليم
الإلكتروني. جامعة الملك عبدالعزيز: جدة.
حكمي،
حليمه محمد. (2019م). مدى تحقق معايير الجمعية الدولية للتقنية في التعليم ISTE
لدى طلاب وطالبات كلية التربية بجامعة أم القرى. مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط،
المجلد(35)، ع(1): مصر.
خلاف،
محمد حسن. (2019م). مستويات تضمين معايير المجتمع الدولي للتكنولوجيا في التربية
لدى طلاب كلية العلوم والآداب بجامعة الجوف. المؤتمر الدولي الثاني، التعليم
النوعي وخريطة الوظائف المستقبلية، كلية التربية النوعية، جامعة المنيا: مصر.
دليل
ISTE لدمج التكنولوجيا في التدريس. (2014م). مكتب التربية العربي لدول
الخليج: الرياض.
الرويس،
عبدالعزيز والحارثي، محمد والمتحمي، محمد. (2014م). معايير استخدام تطبيقات الحاسب
الآلي في تدريس الرياضيات لدى معلمي المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية.
مجلة كلية التربية، جامعة بنها، المجلد(25)، ع(100): مصر.
الزبون،
خالد عودة. (2020م) فاعلية التعلم عن بعد مقارناً بالتعليم المباشر في تحصيل طلبة
الصف الأول الثانوي مادة اللغة العربية في الأردن. المجلة العربية للتربية
النوعية، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، ع(14).
صبري،
ماهر.(2002م). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم. مكتبة
الرشد: الرياض.
الصعيدي،
عمر سالم. (2010م). تقويم جودة تصميم المقررات الإلكترونية عبر الإنترنت في ضوء
معايير التصميم التعليمي (جامعة الملك عبدالعزيز نموذجاً). رسالة دكتوراه غير
منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى: مكة المكرمة.
صفر،
عمار حسن وآغا، ناصر حسين. (2019م). اتجاهات أعضاء الهيئة التدريسية نحو تطبيق
معايير ISTE للطلاب في مدارس التعليم العام: دراسة ميدانية مسحية بدولة
الكويت. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، جامعة الكويت، المجلد(45)، ع(175):
الكويت.
الطفاح،
سعد .(2015م). مدى تحقق معايير الجمعية الدولية للتقنية في التعليم (ISTE)
لدى معلمي الحاسب الآلي في المدارس المتوسطة والثانوية بمدينة أبها. رسالة ماجستير
غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود: الرياض.
علاونة،
عامر. (2020م). تقويم كتب التكنولوجيا للصف العاشر والحادي عشر والثاني عشر في ضوء
المعايير العالمية للتكنولوجيا في مجال التعليم ISTE.
مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، م(10)، ع(2)، نابلس: فلسطين.
العضياني،
محمد ذعار. (2015). أثر استخدام بعض تطبيقات الأجهزة الذكية في تنمية مهارات
التحدث باللغة الإنجليزية لدى طلاب الصف الثالث ثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة،
جامعة أم القرى. المملكة العربية السعودية.
الفليت،
أفنان عطية. (2019م). فاعلية برنامج تدريبي قائم على معايير (ISTE)
في تنمية الكفايات التعليمية لدى الطالبات المعلمات بكلية التربية- الجامعة
الإسلامية بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية: غزة.
القحطاني،
أسماء سعد. (2018م). واقع استخدام تطبيقات التكنولوجيا الرقمية في البحث العلمي
لدى طلاب وطالبات الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة أم القرى. مجلة كلية
التربية، جامعة بنها، المجلد(29)، ع(113): مصر.
محمد،
روابحي. (2013م). الهرمنيوطيقا والوعي الفني في الخطاب الفلسفي الغربي المعاصر
-مشروع الثقافة وفلسفة الجمال-. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم
الاجتماعية، جامعة وهران: الجزائر.
المغربي،
سامية هاشم. (2016م). دمج التقنية في التعليم باستخدام معايير التكنولوجية
التعليمية (NEST-S). الملتقى التربوي الثاني بعنوان معلم العصر الرقمي، جامعة
الأميرة نورة بنت عبدالرحمن: الرياض.
مكتب
التربية العربي لدول الخليج. (2015م). الجمعية الدولية للتكنولوجيا في مجال
التعليم (ISTE). تم استرجاعه في 12/10/1442هـ، متاح على الرابط: https://2u.pw/3HpLF
المنتدى
الأكاديمي في القرن 21. (2014م). المنعقد على هامش مؤتمر التحديات والفرص في تعلم
اللغات والتعليم في القرن الحادي والعشرين في مركز المعرفة بدبي في 13-15 نوفمبر
2014. تم استرجاعه في 1/11/1442، متاح على الرابط: https://2u.pw/3EtDt
المهداوي،
فايز محمد. (2021م). كفايات التعليم الإلكتروني لدى طلاب ومعلمي الأحياء في
المرحلة الثانوية في ضوء معايير ISTE. مجلة القراءة والمعرفة، م(21)، ع(234)،
جامعة عين شمص: مصر.
المؤتمر
التربوي (التمكين الرقمي في التعليم). (2015م). وضع معايير (ISTE)
لتفعيل الأدوات التكنولوجية في التعليم. تم استرجاعه في 1/11/1442هـ متاح على: https://2u.pw/BKZwT
المؤتمر
التربوي الدولي الثاني للدراسات التربوية والنفسية. (2020م). التربية ومستجدات
العصر. المنعقد في كلية التربية بجامعة المدينة العالمية بماليزيا في 11-12
نوفمبر. تم استرجاعه في 21/2/1443هـ متاح على: https://icoeps2020.mediu.edu.my/
الهلالي،
عطية والصلاحي، محمد. (2021م). واقع كفايات العصر الرقمي لدى معلمي التعليم العام
في ضوء معايير الجمعية الدولية للتقنية في التعليم ISTE-2016.
مجلة القراءة والمعرفة، م(21)، ع(232)، جامعة عين شمص: مصر.
اليونسكو.
(2020م). التعليم عن بعد مفهومه، أدواته واستراتيجياته -دليل لصانعي السياسات في
التعليم الأكاديمي والمهني والتقني-. مركز الملك سلمان للإغاثة والأعمال
الإنسانية.
Arabic
References:
Alawnah, Amer. (2020). Evaluation of
Technology Textbooks for 10th Grade, 11th Grade, and 12th Grade according to
ISTE Standards. Palestine University Journal for Research and Studies, Vol.
(10), p. (2), Nablus: Palestine.
Abu Abaa, Atheer Ibrahim. (2020). Evaluating
the experience of the Kingdom of Saudi Arabia in distance education according
to the Corona pandemic from the point of view of parents. The Islamic
University's Journal of Educational and Psychological Studies, Volume (29), p.
(3), Shaqra University: Riyadh.
Abul-Oun, Yasmine. (2018). Content Assessment
of Technology Curriculum for the Basic Stage in Palestine according to ISTE
Standards. Unpublished Master's Thesis, The Islamic University, Gaza: Palestine.
Al-Hilali, Attia and Al-Salahi, Muhammad.
(2021). The reality of the competencies of the digital age for teachers of
general education according to the ISTE Standards 2016. Journal of Reading and
Knowledge, Vol. 21, p. (232), Ain Shams University: Egypt.
Al-Judai, Abdul Rahman and Sharifi, Hisham.
(2019). A proposed training program to technically prepare in-service teachers
according to the ISTE Standards (NEST-S). The International Interdisciplinary
Journal of Education, Volume (8), p. (9).
Al-Saeedi, Omar Salem. (2010). Assessment of
the Quality of Designing E-courses over the Internet according to the Standards
of Instructional Design: King Abdul-Aziz University as a Model. Unpublished
Ph.D. thesis, College of Education, Umm Al-Qura University: Makkah
Al-Mukarramah.
Al-Felite, Afnan Attia. (2019). Effectiveness
of a Training Program Based on (ISTE) Standards in the Development of
Educational Competencies of Female Students Teachers at the Faculty of
Education, Islamic University of Gaza. Unpublished Master's Thesis, College of
Education, Islamic University: Gaza.
Al-Mahdawi, Fayez Muhammad. (2021).
E-learning competencies for biology secondary school students and teachers
according to the ISTE Standards. Journal of Reading and Knowledge, Vol. (21),
P. (234), Ain Shams University: Egypt.
Almaghrabi, Samia Hashem. (2016). Integrating
Technology into Education Using the National Educational Technology Standards
(NEST-S). The Second Educational Forum, titled Teacher of the Digital Age,
Princess Norah bint Abdulrahman University: Riyadh.
Al-Odayani, Muhammad Thuar. (2015). The
Effect of Using Some Smart Device Applications in Developing the
English-speaking skills of Third-year Secondary Students. Unpublished Master's
Thesis, Umm Al-Qura University. Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Qahtani, Asma Saad. (2018). The reality of
using digital technology applications in scientific researches by postgraduate
students of College of Education at Umm Al-Qura University. Journal of the Faculty of Education, Benha
University, Volume (29), p. (113): Egypt.
Al-Ruwais, Abdulaziz and Al-Harthy, Muhammad
and Al-Muthami, Muhammad. (2014). Standards of using computer applications in
teaching mathematics for secondary school teachers in the Kingdom of Saudi
Arabia. Journal of the Faculty of Education, Benha University, Volume (25), p.
(100): Egypt.
Al-Tafah, Saad. (2015). The Extent of
Achievement of the ISTE Standards by Computer Teachers in Elementary and
Secondary Schools in Abha. Unpublished Master's Thesis, College of Education,
King Saud University: Riyadh.
Alzabon, Khaled Odah. (2020) The
effectiveness of distance learning compared to direct education in the
achievement of first-year secondary students in the Arabic language course in
Jordan. The Arab Journal of Qualitative Education, The Arab Foundation for
Education, Science and Arts, p (14).
Arab Bureau of Education for the Gulf States.
(2015). International Society for Technology in Education (ISTE). Retrieved on
10/12/1442, available at https://2u.pw/3HpLF
Educational Conference (Digital Empowerment
in Education). (2015). Setting ISTE Standards to Activate Technological Tools
in Education. Retrieved on 11/1/1442H Available at: https://2u.pw/BKZwT
Ibrahim, Husam Al-Din and Al-Nafi'i, Turki
Khaled. (2020). The ISTE Standards in the field of education as an entry point
for formulating the future educational system in the Sultanate of Oman, Journal
of Architecture, Arts and Humanistic Science –. p (private).
Ibrahim, Husam Al-Din and Al-Shuailiya, Nadia
Muhammad. (2020). The degree of availability of the ISTE Standards in the field
of education among school students in the North Sharqiyah Governorate in the
Sultanate of Oman, Journal of Research in Specific Education Fields, p. (18).
ISTE Guide to Integrating Technology into
Teaching. (2014). The Arab Bureau of Education for the Gulf States, Riyadh.
Hakami, Halima Mohammed. (2019). The
availability of the ISTE Standards among College of Education Students at Umm
Al-Qura University. Journal of the Faculty of Education, Assiut University,
Volume (35), p (1): Egypt.
Hassanein, Muhammad and Al-Hayani,
Abdel-Moneim and Bardissi, Hisham. (2020). The Five Competencies of E-Learning.
King Abdulaziz University: Jeddah.
Khallaf, Muhammad Hassan. (2019). The levels
of Embedding the ISTE Standards for the Students of Science and Arts College,
Aljouf University. The Second International Conference, Qualitative Education
and Map of Future Jobs, Faculty of Specific Education, Minia University: Egypt.
Mohammed, Rawabi. (2013). Hermeneutics and
Artistic Consciousness in Contemporary Western Philosophical Discourse -
Culture and Philosophy of Beauty Project. Unpublished Master's Thesis, Faculty
of Social Sciences, Oran University: Algeria.
Sabry, Maher (2002). The Arabic Encyclopedia
of Terms of Education and Educational Technology. Al-Rushd Library: Riyadh.
Safar, Ammar Hassan and Agha, Nasser Hussein.
(2019). Attitudes of faculty members towards the application of ISTE Standards
for students in general education schools: a field survey study in the State of
Kuwait. Journal of Gulf and Arabian Peninsula Studies, Kuwait University,
Volume (45), p. (175): Kuwait.
The 21st Century Academic Forum. (2014). Held
on the sidelines of the Conference on Challenges and Opportunities in Language
Learning and Education in the Twenty-first Century at the Knowledge Hub in
Dubai on November 13-15, 2014. Retrieved on November 1, 1442, available at:
https://2u.pw/3EtDt
The Second International Conference on
Education and Psychology Studies. (2020) Education and Latest Developments.
Held at the College of Education at Al-Madinah International University in
Malaysia on 11th-12th of November. Retrieved on September 14, 2021. Available
at https://icoeps2020.mediu.edu.my/
UNESCO. (2020). Distance Education: its
Concept, Tools, and Strategies - A Guide for Policymakers in Academic,
Vocational, and Technical Education. King Salman Center for Relief and
Humanitarian Works.
المراجع
الأجنبية:
Bajabaa, Aysha Sulaiman. (2017). Influential
factors and faculty members’ practices in technology integration using ISTE
standards for teacher preparation at Taibah University- Saudi Arabia. A
Dissertation, KANSAS STATE UNIVERSITY: USA.
Daigle, Angela M. (2017). The ImPACT of A
Professional Development Initiative on Technology Integration Within
Instruction. Un Published Doctoral Dissertation, Faculty of The Graduate
College, University of Nebraska, USA.
Dondlinger, Mary, Mcleod, Julie, & Vasinda, Sheri. (2016).
Essential Conditions for Technology-Supported, Student-Centered Learning: An
Analysis of Student Experiences With Math Out Loud Using the ISTE Standards for
Students. Journal of Research on
Technology in Education. 48(4).
Iste.(2016). ISTE Standards FOR STUDENTS.from
http://cutt.us/Xgyh3
Johnson, L., Levine& A., Smith, R., and Smythe, T. (2009). The
2009 Horizon Report: K-12 Edition .Retrieved March 22, 2021, FROM
https://2u.pw/1unT0
KURT, Adile A?k?m. (2008). "EVALUATION
OF THE SKILLS OF K-12 STUDENTS REGARDING THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY
STANDARDS FOR STUDENTS (NETS*S) IN TURKEY"،The Turkish Online Journal of Educational
Technology, Turkey.
Lewis, L. (2013). Pre-Service Teachers
ability to Identity Technology Standards: Does Curriculum Matter? USA: Arizona
state University.
Philpps, R. & Merisotis, J. (2000).
Benchmarks for Success in Internet-Based Distance Education. Northern Virginia
Community College. Retrieved Ogest 6, 2021, FROM
http://www.nv.cc.va.ua/assessment/ir_bevncmark
Sanders, Karalin. (2016). A Comparison of
Teacher Perceptions of Students’ Abilities and Students’ Self-Reported
Technological Abilities. Un Published Doctoral Dissertation, School of
Education, Lindenwood University, USA.