العوامل ذات العلاقة بالتحولات السلبية لمتابعة مشاهير السناب شات (دراسة ميدانية على طلاب جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس)
The factors related to negative changes to follow Snapchat celebrities (A field study on the students of Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University from the point of view of faculty members)
د. صالح بن عبد العزيز التويجري
أستاذ أصول التربية المشارك
قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
The objective of the study: Identifying the factors related to negative changes to follow Snapchat
celebrities.
Study methodology:
descriptive approach. Its tool: the questionnaire.
The results:
1- The main negative changes for following Snapchat celebrities, which
obtained a high degree of agreement; (Created a flaw in the criteria for
selecting role models), (poor ability to prioritize in life).
2- The main factors related to the nature of the Snapchat application,
which obtained a high degree of agreement. (show daily events live) (Easy to
use the application)
3- The main economic factors that obtained a medium degree of agreement
(The weakness of the culture of Shariah related to making and spending money),
(Believing that money is the most important aspect of life).
4- The main cultural factors that obtained a medium degree of agreement
(students' lack of critical thinking skills) (Students stay away from useful
reading and focus on recreation and entertainment)
5- The main social factors, which obtained a medium degree of agreement;
(Using snapchat as a part of daily life), (Wanting to imitate Snapchat
celebrities in some of their behaviors).
Keywords: new media, digital media, social media.
أبو
غريبة، إيمان. (2017م). الشخصية. الأردن: دار وائل.
البدنة،
أمل بنت محمد وأبا الخيل، هديل بنت إبراهيم. (2018م). استخدام تطبيق سناب شات
مصدراً للأخبار باعتباره وسيلة من وسائل التواصل الاجتماعي" قراءة تحليلية
للوضع الراهن المستقبلي". المركز القومي للبحوث، عزة، 4(3) 17-39.
البشر،
محمد بن سعود (2014م). نظريات التأثير الإعلامي. الرياض: العبيكان.
البقمي،
مناحي حامد. (2020م). تأثير سناب شات على العلاقات الأسرية "دراسة وصفية
تحليلية مطبقة على عينة من الأسر في المجتمع السعودي بمدينة الرياض". المجلة
العربية للعلوم الاجتماعية، المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد
البشرية، (18)، 18-55.
بن
زيان، فهيمة (2017م). أثر استخدام المشاهير في الإعلانات التلفزيونية على قرارات
شراء مستحضرات التجميل "دراسة على عينة من سيدات المسيلة" رسالة
الماجستير غير منشورة. جامعة بوضليف، المسيلة، الجزائر.
بن
منيخير، نوف بنت عجمي. (2015م). الاستخدامات السلبية لشبكات التواصل الاجتماعي
ودورها في انحراف الشباب. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك سعود، الرياض.
جابري،
سارة (2017م). الإعلام الجديد دراسة في المداخل والتأثيرات في ظل الألفية الثالثة.
مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، (1)، 62-69.
الجبور،
سناء محمد (2010م). الإعلام والرأي العام العربي والعالمي. عمان: دار أسامة للنشر
والتوزيع.
جنيدي،
مها. (2018م). السوشيال ميديا. دسوق: دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع.
الحارثي،
سعيد وبن نحيت، زياد (2017م). صناعة النجومية. الكويت: مكتبة الكويت الوطنية.
الحازمي،
شريفة أحمد (2017م). أثر استخدام سناب شات في إكساب طالبات المرحلة الابتدائية
لمهارة الكتابة في اللغة الإنجليزية. رسالة ماجستير منشورة، جامعة اليرموك،
الأردن.
حدادي،
وليدة. (2015م). الشبكات الاجتماعية من التواصل إلى خطر العزلة الاجتماعية. مجلة
دراسات، جامعة الأغواط، (36)، 31-51.
الحربي،
مبارك عبيد (1438ه). سلبيات مشاهير شبكات التواصل الاجتماعي. ورقة مقدمة إلى ندوة
تبعات تأثير المشاهير على المجتمع، الكلية التقنية، الخرج، 16 رجب، 1438ه.
الحسن،
هناء محمد والكاروي، أحمد عبد العزيز (2018م). شبكات التواصل الاجتماعي الطريق إلى
تنمية الشباب. الهرم: الدار العالمية للنشر والتوزيع.
الدليمي، عبد الرزاق محمد
(2012م). مدخل إلى وسائل الإعلام الجديد. الأردن: دار المسيرة.
دومنيك
كاردون (2018م). كيف تصبح مشهوراً على شبكة الأنترنت (ترجمة، خديجة حلفاوي). مجلة
الفيصل 42 (500)، 106-108.
الدويش،
محمد عبد الله (2013م). تربية الشباب الأهداف والوسائل. ط 2، الرياض: دار الوطن
للنشر.
الرازي،
محمد بن أبي بكر. (1999م). مختار الصحاح. ط5. تحقيق: يوسف الشيخ محمد، بيروت:
المكتبة العصري، الدار النموذجية.
الرويني،
أحمد رشاد (2018م). مشاركة الأفراد في وسائل الإعلام. دسوق: دار الجديد للنشر
والتوزيع.
الشبانات،
نورة بنت ناصر (2019م). الانعكاسات السلبية لمتابعة مشاهير شبكات التواصل
الاجتماعي ودور الأسرة في الحد منها دراسة ميدانية. رسالة ماجستير غير منشورة،
جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية التربية، قسم أصول التربية، الرياض.
الشريف،
نجوى علي. (2017م). تصورات طلبة جامعة جازان لانعكاسات استخدام مواقع التواصل
الاجتماعي على القيم التربوية. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة
طيبة، المدينة المنورة.
الشمري،
صاحب أسعد. (2017م). تأثير وسائل الإعلام الجديد على الشباب الجامعي. مجلة الجامع
في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، 2 (5)، 104-122.
الشميمري،
فهد (2010م). التربية الإعلامية كيف نتعامل مع الإعلام. د.ن: الرياض.
شيتوي،
أشواق وعبيد الله، خولة وأحمد، فاطمة. (2019م). علاقة شبكات التواصل الاجتماعي
بالاغتراب الثقافي استخدام تطبيق السناب شات وسط الشباب الجامعي السعودي. رابطة
التربويين العرب، 4(14)،187-202.
ضيف،
لندة (2017م). التربية الإعلامية في ظل الإعلام الجديد؛ شبكات التواصل الاجتماعي
أنموذجاً. مجلة المعيار، (42)، 443-464.
عبد
العظيم، سعيد. (2004م). صناعة المشاهير الشهرة وعالم الأضواء في ميزان شريعة
الرحمن. الإسكندرية: دار الإيمان.
العجاجي، حنان (1440ه).
دور التربية الإعلامية في تدعيم القيم الاتصالية. رسالة ماجستير منشورة، جامعة
الملك سعود، الرياض.
العصيمي،
سهام بنت سليمان. (2019م). تأثير شبكات التواصل الاجتماعي في تشكيل شخصية طلاب
المرحلة الثانوية من وجهة نظر أولياء الأمور في مدينة الرياض. رسالة ماجستير غير
منشورة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية التربية، قسم أصول التربية،
الرياض.
العمران،
حمد والقبلان، نجاح، وأبو فراج، أشرف. (2018م). تأثير شبكات التواصل الاجتماعي على
العلاقات بين الأفراد في المجتمع السعودي. المجلة العربية للدراسات المعلوماتية.
(8)، ص ص 5-125.
عنتر،
أحمد. (2010م).
كل ما تود معرفته عن سناب شات. البوابة العربية للأخبار التقنية. مسترجع من: https://aitnews.com بتاريخ 4/7/1442ه
الغامدي
آلاء علي. (2018م). واقع دور شبكات التواصل الاجتماعي في التأثير على الهوية
الثقافية لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. مجلة كلية التربية بأسيوط،
مصر، 34(2)، ص ص 498-552.
غباري،
ثائر، أبو شعيرة، خالد (2015م). سيكولوجيا الشخصية. الأردن، عمان: دار الإعصار
العلمي للنشر والتوزيع.
غريب،
محمد وعبد الظاهر، وجدي (2017م). الآثار النفسية والاجتماعية لتعرض الشباب الجامعي
السعودي والمصري للسناب شات كأحد قنوات التواصل الاجتماعي. مجلة بحوث العلاقات
العامة. (15)، 9-73.
القادر،
ماجد شمدين. (2017م). علاقة مشاهير شبكات التواصل الاجتماعي بالأثر الأخلاقي. مجلة
البحث العلمي في التربية. 6(18)، 277-293.
قسم
أصول التربية، وقسم الإدارة والتخطيط التربوي، وقسم المناهج وطرق التدريس
(1442ه).وثيقة داخلية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض.
مراد، فوزي شريطي (2015م).
التدوين الإلكتروني والإعلام الجديد. الأردن: دار أسامة للنشر والتوزيع.
المقدادي،
خالد غسان (2013م). ثورة الشبكات الاجتماعية. عمان: دار النفائس للنشر والتوزيع.
منصور،
حكيم فواز (2014م). سيسولوجيا الإعلام الجماهيرية. عمان: دار أسامة للنشر
والتوزيع.
هتيمي،
حسين محمود. (2015م). العلاقات العامة وشبكات التواصل الاجتماعي. الأردن: دار
أسامة للنشر والتوزيع.
وزارة
الاتصال وتقنية المعلومات. (1442م).الركز الإعلامي. مسترجع من : https://www.mcit.gov.sa/ar/media-center/news/92952
بتاريخ
29/6/1442ه.
المراجع الأجنبية:
Abdul Razzaq Muhammad Al-Dulaimi (2012 AD).
Introduction to new media means. Jordan: Dar Al Massira.
Ahmed Rashad Al-Ruwaini, (2018).
Participation of individuals in the media. Desouk: Dar Al-Jadeed for Publishing
and Distribution.
Ahmen Antar, (2010). Everything you need to
know about Snapchat. The Arabic IT News Portal. From https://aitnews.com
Alaa Ali Al-Ghamdi (2018). The reality of the
role of social networks in influencing the cultural identity of secondary
school students in Riyadh. Journal of the Faculty of Education in Assiut,
Egypt, 34(2), pp. 498-552.
Amal bint Muhammad Al-Badnah and Hadeel bint
Ibrahim Aba Al-Khail, (2018). Using Snapchat as a source of news as a means of
social media (An Analysis Study of the current and future situation). National
Research Center – Gaza. 4(3) 17- 39.
Ashwaq Sheetwi, Khawla Obaidullah, and Fatima
Ahmed. (2019). Relationship of social networks to cultural alienation, the use
of the Snapchat among Saudi university students. Arab Association of Educators,
4(14), 187-202.
Department of Fundamentals of Education,
Department of Administration and Educational Planning, Department of Curricula
and Teaching Methods (1442 AH). Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University,
Riyadh.
Dominique Cardon (2018), How to become famous
on the web? (translated by Khadija Halfawi) Alfaisal journal. 42 (500), 106-
108.
Eman Abu Ghraibeh, (2017). Personality.
Jordan: Dar Wael.
Fahad Al-Shemiry, (2010). Media education.
How do we deal with the media? Publishing House in Riyadh.
Fahima Bint Zayan (2017). The Effect of Using
Celebrities in Commercial Advertisements on The decision of purchasing of
Cosmetics. A Study on a sample of M'sila women" unpublished master's
thesis, Boudiaf University, M'sila, Algeria.
Fawaz Mansour Al-Hakim, (2014).Sociology of
mass media. Amman: Dar Osama for Publishing and Distribution.
Fawzi Shirati Murad,(2015). Electronic blogging and new media. Jordan:
Dar Osama for Publishing and Distribution.
Hamad Al-Omran and Najah Al-Qublan and Ashraf
Abu Farraj. (2018).The impact of social networks on relations among individual
in Saudi society. Arab Magazine of Information Studies, (8), pp. 5-125.
Hana Mohammed Al-Hassan, Ahmed Abdel Aziz
Al-Karawi (2018). Social networks are the path to youth development. Al Haram:
Al-Dar Al-Alamia (International house) for Publishing and Distribution.
Hanan Al Ajaji, (1440 AH). The role of media
education in strengthening the communicative values. Published master's thesis,
King Saud University, Riyadh.
Hussein Mahmoud Hatimi, (2015).Public
Relations and Social Media. Jordan: Dar Osama for Publishing and Distribution.
-Influencer Marketing.
(2017). What is an Influencer?. Retrieved from:
https://influencermarketinghub.com/what-is-an-influencer/.
Khalid Ghassan Al-Miqdadi (2013). Social
networks revolution. Amman: Dar Al-Nafa'es for Publishing and Distribution.
Linda Def (2017). Media education in the
light of the new media; Social networks as a model. Al-MIEYAR Journal, (42),
443-464.
Maha Junaidy, (2018). Social Media. Desouk:
Dar Elelm & Aleman for Publishing and Distribution.
Majed Shamdin Al-Qadir, (2017). The
relationships of famous social communication programs on the ethical side.
Journal of Scientific Research in Education. 6(18), 277-293.
Manahi Hamed Al-Baqami, (2020). The effect of
snapchat on family relationships, "A descriptive and analytical study
applied to a sample of some families in the Saudi community in Riyadh".
Arab Journal for Social Sciences, the Arab Foundation for Scientific
Consultation and Human Resource Development, (18), 18- 55.
Ministry of Communications and Information
Technology. (1442 AH). Media Center. From:
https://www.mcit.gov.sa/ar/media-center/news/92952 On Jumada al-Thani 29, 1442
AH.
Mubarak Obaid Al-Harbi (1438 AH).
Disadvantages of celebrities on social networks. Paper presented to a symposium
on the consequences of the celebrities' impact on society, Technical College,
Al-Kharj, Rajab 16, 1438 AH.
Muhammad Abdullah Aldowayesh (2013).
Educating young people goals and means. Edition 2, Riyadh: Dar Al-Watan for
Publishing.
Muhammad Gharib and Wajdi Abdel-Zaher,
(2017). The Psychological and Social Effects Resulted from Saudi and Egyptian
University Students' Susceptibility to the Snapchat as One of the Social
Networking Channels. Journal of Public Relations Research. (15), 9-73.
Muhammad Ibn Abu Bakr Al-Razi, (1999).
Mukhtar Al-Sihah. Edition 5. Investigation: Youssef Al-Sheikh Muhammad,
Beirut: Al-Assrya library, Al-Dar Al-
Namuzagia.
Muhammad Ibn Saud Al-Bishr, (2014). Media
Effects Theories. Riyadh: Obeikan.
Najwa Ali Sharif. (2017). Jazan University
students' perceptions of the effects of using social media on educational
values. Unpublished Master's Thesis, College of Education, Taibah University,
Madinah.
Nouf bint Ajami bin Munakher, (2015). The
negative uses of social networks and their role in youth delinquency.
Unpublished Master's Thesis, King Saud University, Riyadh.
Noura Bint Nasser Al Shabanat (2019). The
negative implications of following social media celebrities and the role of the
family in limiting them, a field study. Unpublished master's thesis, Imam
Muhammad Ibn Saud Islamic University, College of Education, Department of
Fundamentals of Education, Riyadh.
Perez-Torres. V. Pastor-Ruiz Y. and
Ben-Boubaker SA (2018). YouTubers Videos and the Building of Adolescent
Identity Comunicar: Media Education Research Journal. 26 (55) -61-70.
Saeed Al-Harthy and Ziad Ibn Neehet (2017).
Star Making. Kuwait: National Library of Kuwait.
Sahib Assad Al-Shaimari. (2017), The effects
of new media on University students. The Journal of Al-Jamie in psychological
studies and educational sciences. 2 (5), 104- 122.
Said Abdul Azim, (2004) Celebrity making fame
and the world of lights in the balance of the Sharia of the Most Merciful. Dar
Al-Iman, Alexandria.
Sanaa Muhammad Al-Jabour, (2010). The media
and Arab and international public opinion, Amman: Dar Osama for Publishing and
Distribution.
Sarah Jabri, (2017). New media: A Study of
entrances and impacts in the third millennium. The journal of El-Ryssala for
studies and research in humanities, (1), 62- 69.
Seham Bint Solaiman Al-Osaimi. (2019). The
impact of social networks on shaping the personality of secondary school
students from the point of view of parents in the city of Riyadh. Unpublished
master's thesis, Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, College of
Education, Department of Fundamentals of Education, Riyadh.
Seo, M. and Hyun, K. D. (2018). The effects
of following celebrities' lives via SNSs on life satisfaction: The palliative
function of system justification and the moderating role of materialism. New
Media and Society, 20(9), 3479-3497.
Sharifa Ahmed Al-Hazmi, (2017). The Effect of
Using Snapchat on Female Students' Acquisition of English Writing Skill at the
Elementary Stage. Published Master's Thesis, Yarmouk University, Jordan.
St James, M. (2010). Female sports
celebrities targeting female teenagers: A content analysis of magazine
advertising. Journal of Business and Economics Research, 8(1), 1-13.
Talley, Zebedee. (2018). The Influence of
Celebrity Culture on Millennial Leadership Identity. DOCTOR OF PHILOSOPHY
Carolina Agricultural and Technical State University, ProQuest Dissertations
Publishing, Department: Leadership Studies & Adult Education.
Thaer Ghbari and Khaled Abu Shaira, (2015)
Psychology of personality. Jordan, Amman: Dar Al-Esar Al-Alami for publishing
and distribution.