هدفت
الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين كل من الكفاءة الذاتية المدركة،
والتنظيم الذاتي، والاتزان الانفعالي لدى معلمات المرحلة الابتدائية بمنطقة
القصيم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، تكونت
عينة الدراسة من (184) معلمة، تم استخدام مقياس الكفاءة الذاتية المدركة: المعد من
قبل القواسمي (2019) والمكوّن من (26) فقرة، ومقياس التنظيم الذاتي، والمكوّن من
(26) فقرة، ومقياس الاتزان الانفعالي، والمكوّن من (39) فقرة، وهما من إعداد
الباحثة. وأشارت نتائج الدراسة إلى حصول المعلمات في مقياس الكفاءة الذاتية
المدركة ككل على مستوى مرتفع جدا، وكذلك على مقياس التنظيم الذاتي، بينما حصلت
المعلمات في مقياس الاتزان الانفعالي ككل على درجة متوسطة. وتبين أن هناك علاقة
ارتباط موجبة قوية بين التنظيم الذاتي والكفاءة الذاتية المدركة، وعلاقة ارتباط
موجبة صغيرة بين الكفاءة الذاتية المدركة والاتزان الانفعالي لمعلمات المرحلة
الابتدائية في منطقة القصيم. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق بين كل من (التنظيم
الذاتي- الكفاءة الذاتية المدركة- الاتزان الانفعالي) تبعًا للتخصص (علمي – أدبي).
وبناء على نتائج الدراسة فقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات. من أهمها: الاهتمام
بالاتزان الانفعالي لدى معلمات المرحلة الابتدائية في منطقة القصيم، والعمل على
تشجيع المعلمات من أجل الوصول إلى علاقة إيجابية عالية بين الكفاءة الذاتية
المدركة والاتزان الانفعالي.
الكلمات المفتاحية: الكفاءة الذاتية المدركة - التنظيم الذاتي- الاتزان الانفعالي- معلمات المرحلة الابتدائية.
The current study aimed to revealing of
The relationship between perceived self-efficacy, self-regulation, and
emotional balance among primary school teachers in the Qassim region, and to
achieve the objectives of the study were used Descriptive method Comparative
correlation, the study sample consisted of(184)female teacher, was used
Self-efficacy scale Perceived: Prepared before Al-Qawasmi (2019)and the
component of (26) paragraphs, and Self-regulation scale, and the component It
consists of (26) items and a scale Emotional balance, and the component of (39)
paragraphs, they are of Preparation the researcher. The results of the study
indicated that the parameters in the perceived self-efficacy scale as a whole
are at a very high level, as well as the self-regulation scale, while the
parameters in the emotional balance scale as a whole obtained a moderate
degree. It turns out that there is a correlation positive Strong relationship
between self-regulation and perceived self-efficacy, and Correlation Small positive
between perceived self-efficacy and emotional balance for primary school
teachers in the Qassim region. The results showed no Differences between
(self-regulation - perceived self-efficacy - emotional balance) according to
specialization (scientific - literary). Based on the results of the study, the
study recommended a number of recommendations. Among the most important of
them: paying attention to the emotional balance of primary school teachers in
the Qassim region, and working to encourage teachers in order to reach a high
positive relationship between perceived self-efficacy and self-efficacy. and
emotional balance.
Keywords: Perceived
Self-efficiency, Self-regulation, Emotional Balance, Primary School Female
Teachers.
أبوزيد، إبراهيم أحمد. (1987). سيكولوجية الذات
والتوافق، دار المعرفة، جامعة الإسكندرية، مصر.
أحمد، إبراهيم. (2007). التنظيم الذاتي للتعلم
والدافعية الداخلية في علاقتهما بالتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية – دراسة
تنبؤية- مجلة كلية التربية، 3(31)، جامعة عين شمس.
أحمد، هيثم محمد عبد الخالق، وأبو دنيا، نادية عبده
عواض، وعبد المعطي، محمد السيد. (2016). العلاقة بين استراتيجيات التعلم المنظم
ذاتيًا والكفاءة الذاتية المدركة لدى طلاب السنة التحضيرية جامعة الملك سعود،
دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (33)، 219- 252.
جواد، زهراء رؤوف. (2019). التعلم المنظم ذاتيًا
وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية
الأساسية، مجلة أبحاث الذكاء، 13(28)، 301- 317.
الحجرف، شيخة بداح فلاح. (2020). أثر برنامج قائم على
عادات العقل في تحسين الكفاءة الذاتية والاتزان الانفعالي لدى المعلمات المحترقات
نفسيًا بدولة الكويت [رسالة دكتوراه غير منشورة]، قسم علم النفس، كلية الدراسات
العليا للتربية، جامعة القاهرة.
حكمي، أحلام حسن. (2019). مستوى الكفاءة الذاتية لدى
معلمات العلوم، مجلة كلية التربية، (25)، 807-821.
حلاوة، ياسمين عمر. (2016). الاتزان الانفعالي
وعلاقته بتقدير الذات [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة دمشق.
خضير، مرفت إبراهيم. (2016). كفاءة الذات العامة
المدركة وعلاقتها بالتدفق النفسي وإدارة الازمات لدى مدراء المدارس، مجلة كلية
التربية، 3(169)، 12- 61، جامعة الازهر.
الربيع، فيصل خليل، وعطية، رمزي محمد. (2016).
الاتزان الانفعالي وعلاقته بضبط الذات لدى طلبة جامعة اليرموك دراسات، العلوم
التربوية، 43(3)، 1117-1136
الزويني، عمار عبدالأمير. (2018). الازدهار النفسي
وعلاقته بالتنظيم الذاتي لدى تدريسيي الجامعة [رسالة ماجستير في علم النفس
التربوي]، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة كربلاء، العراق.
السهلي، نوال فلاح. (2014). الكفاءة الذاتية المدركة لدى معلمات أطفال التوحد في المملكة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة اليرموك، الأردن.
عبد الحميد، عزة خضري. (2017). الكفاءة الذاتية
المدركة وعلاقتها بجودة الحياة الاكاديمية لدى طلبة الدراسات العليا في ضوء بعض
المتغيرات، مجلة كلية التربية، 3(147)، 427- 491. كلية التربية، جامعة حلوان.
عبد الهادي، سامر عدنان شوقي. (2018). التنظيم الذاتي
لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة أبو ظبي في دولة الامارات العربية المتحدة، مجلة
جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 7(21)، 152- 164.
علوان، سالي طالب. (2012). الكفاءة الذاتية المدركة
عند طلبة جامعة بغداد، مجلة البحوث التربوية والنفسية، (33)، 224-248.
غياض، حسين رشيد. (2017). بناء وتطبيق مقياس الاتزان
الانفعالي لدى معلمي ومعلمات التربية الرياضية في محافظة القادسية، مجلة القادسية
لعلوم التربية الرياضية، 17(1)، 13- 28.
القواسمي، ملك حلمي أحمد. (2019). أساليب التدريس
المستندة لنظرية الذكاء الناجح كمتنبئآت بالكفاءة الذاتية للمعلمين [رسالة ماجستير
غير منشورة]، كلية التربية، جامعة اليرموك، الأردن.
كفافي، علاء الدين. (1987). مدى قدرة مقياس بارون
لقوة الأنا على التنبؤ بنجاح العلاج النفسي، المجلة العربية للعلوم الإنسانية،
(26)، جامعة الكويت.
كليفيخ، عفاف علي. (2019). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بالتعلم
المنظم ذاتيًا لدى الطالبات الموهوبات والعاديات بمنطقة الباحة، المجلة العلمية
لكلية التربية، 35(4)، 552- 600.
مبارك، سليمان سعيد. (2008). الاتزان الانفعالي
وعلاقته بمفهوم الذات لدى الطلبة المتميزون وأقرانهم العاديين، مجلة أبحاث كلية
التربية الأساسية، 7(2)، 65- 91.
المبارك، ورود عبد اللطيف. (2022). التنظيم الذاتي لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم وعلاقته بدرجة تطبيقهم للممارسات المبنية على الأدلة في تدريس هؤلاء الطلبة، مجلة جامعة عمان للبحوث- سلسلة البحوث التربوية والنفسية، 7(1)، 441- 466.
Abdel Hadi, Samer Adnan Shawqi.
(2018). "Self-Regulation among Faculty Members at Abu Dhabi University in
the United Arab Emirates." Al-Quds
Open University Journal for Educational and Psychological Studies, 7(21),
152-164.
Abdel Hamid, Azza Khudari. (2017).
Perceived Self-Efficacy and Its Relationship to the Quality of Academic Life
among Postgraduate Students in the Light of Some Variables. Journal of the
College of Education, 3(147), 427- 491.
Abu Zaid, Ibrahim Ahmed. (1987).
Psychology of the Self and Adjustment. Alexandria University: Al-Ma’rifa
Publishing House.
Ahmed, Haitham Muhammad Abdel
Khaleq, et al. (2016). "The Relationship between Self-Regulated Learning
Strategies and Perceived Self-Efficacy among Preparatory Year Students At King
Saud University." Journal of Arab Studies in Education and Psychology,
(33), 219-252.
Ahmed, Ibrahim. (2007).
"Self-Regulation of Learning and Internal Motivation and Their
Relationship to Academic Achievement among College of Education Students: A
Predictive Study." College of
Education Journal, 3(31).
Al-Hajraf, Sheikha Baddah Falah.
(2020). The Effect of A Programme Based on the Habits of the Mind Improving
Self-Efficacy and Emotional Balance of Psychologically Stricken Female Teachers
In The State Of Kuwait. Unpublished PH-D dissertation, Department of
Psychology, Graduate Education College, Cairo University.
Al-Mubarak, Ward Abdul Latif.
(2022). Self-Regulation among Teachers of Students with Learning Difficulties
and Its Relationship to the Degree of Their Application of Evidence-Based
Practices in Teaching Students.'' Amman University Research Journal - Educational
and Psychological Research Series, 7(1), 441-466.
Al-Qawasmi, Mulk Hilmi Ahmed.
(2019). Teaching Methods Based on The Theory of Successful Intelligence as
Predictors of Teachers’ Self-Efficacy. [Unpublished MA thesis], College of
Education, Yarmouk University, Jordan.
Al-Rabie, Faisal Khalil, and
Attia, Ramzi Muhammad. (2016). Emotional Balance and Its Relationship to
Self-Control among Students at Yarmouk University, Journal of Science for
Educational Studies, 43(3), 1117-1136.
Al-Sahli, Nawal Falah. (2014).
Perceived Self-Efficacy among Teachers of Autistic Children in the Kingdom of
Saudi Arabia in Light of Some Variables.
[Unpublished MA Thesis], College of Education, Yarmouk University,
Jordan.
Alwan, Sally Taleb. (2012).
Perceived Self-Efficacy among Students at the University of Baghdad. Journal of
Educational and Psychological Researches, (33), 224-248.
Al-Zwaini, Ammar Abdel-Amir.
(2018). Psychological Prosperity and Its Relationship to Self-Regulation among
University Teachers. [Unpublished MA thesis], College of Education for Human
Sciences, Karbala University, Iraq.
Cavafy, Aladdin. (1987). ''The
Extent to Which Barron’s Ego Strength Scale Predicts the Success of
Psychotherapy.'' Arab Journal for the Human Sciences, (26), Kuwait University.
Ghayyad, Hussein Rashid. (2017).
''Constructing and Applying an Emotional Balance Scale among Male and Female
Physical Education Teachers in Al-Qadisiyah Governorate.'' Al-Qadisiyah Journal
of Physical Education Sciences, 17(1), 13-28.
Hakami, Ahlam Hassan. (2019).
"The Level of Self-Efficacy among Science Teachers." Journal of the
College of Education, (25), 807-821.
Hallawa, Yasmine Omar. (2016).
Emotional Balance and Its Relationship to Self-Esteem. [Unpublished MA thesis],
Faculty of Education, University of Damascus.
Jawad, Zahraa Raouf. (2019).
"Self-Regulated Learning and Its Relationship to Perceived Self-Efficacy
and Academic Achievement among the Students of the College of Basic
Education." Journal of Intelligence Research, 13(28), 301- 317.
Khudair, Mervat Ibrahim. (2016).
"Perceived General Self-Efficacy and Its Relationship to Psychological
Flow and Crisis Management among School Principals." Journal of the College of Education, 3(169),
12- 61.
Kleefikh, Afaf Ali. (2019).
''Perceived Self-Efficacy and Its Relationship to Self-Regulated Learning among
Gifted and Ordinary Female Students in Al-Baha Region.'' Scientific Journal of
the College of Education, 35(4), 552- 600.
Mubarak, Suleiman Saeed. (2008). ''Emotional Stability and Its Relationship to the Self-Concept of Outstanding Students and Their Ordinary Peers.'' Journal of Basic Education College, 7(2), 65-91.
Avci, S. (2013). Relations Between
Self-Regulation, Future Tim Perspective and The Delay of Gratification in
university Student Education, 133(4), p525- 537.
Baumeister, R. F. (2014).
Self-regulation, ego depletion, and inhibition. Neuropsychologic, 65, 313-319.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy:
The exercise of control. Freeman.
Baumeister, R.F & Vohs, K.D.
(2004). Handbook of Self-Regulation: Research, Theory, and Applications. The
Guild for Press. New York London.
Benson, S. & Gloria, M.
(2016). Emotional stability and its relationship with educational adjustment
among adolescent females. Journal of Aids and clinical research, 12(10),
186-198.
Gholami, Q & Samer, M. (2015).
Emotional balance and Problem-Solving Styles regarding Gender. Journal of
Language Teaching and Research, 12(6), 700-706.
Landine, J. and stewart, J.
(2000): Relationship between metacognition, motivation, locus of, self-efficacy
and academic achievement, Canadian journal of counseling vol 32.
Lafreniere, p.j, p.j. (2000).
Emotional Development: A Biosocial Perspective. London: Wadsworth.
Wang, C. Shannon, D., & Ross,
M. E (2013). Student's characteristics, self-regulatedlearnin, technology
self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education,
3(34), pp 302-323.