مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

بناء مقياس لتقييم مؤشرات الابتكار المؤسسي في الجامعات السعودية
Developing a Scale to Evaluate Indicators of Institutional Innovation in Saudi Universities

د. منال بنت أحمد عبد الرحمن الغامدي
أستاذ الإدارة التربوية المشارك
قسم الإدارة التربوية - كلية التربية - جامعة أم القرى
Dr. Manal Ahmed Abdul Rahman Al-Ghamdi
Associate Professor of Educational Administration
Department of Educational Administration - College of Education Umm Al-Qura University
Email: maaghamdi@uqu.edu.sa

التخصص العام: الإدارة التربوية

التخصص الدقيق: التخطيط

DOI: 10.36046/2162-000-018-005
DownloadPDF
الملخص

هدف البحث إلى بناء مقياس لتقييم درجة توافر مؤشرات الابتكار المؤسسي في الجامعات السعودية من خلال الكشف عن البنية العاملية للمقياس والتأكد من صدقه وثباته باستخدام العديد من الأساليب الإحصائية منها التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي، ومعاملات الصدق والثبات؛ لإثبات صلاحية المقياس المقترح للتطبيق على الجامعات. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وطبق المقياس على عينه عشوائية تكونت من (341) عضو هيئة تدريس في الجامعات السعودية المستقلة وهي: جامعة الملك سعود ، وجامعة الملك عبد العزيز، وجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل.

توصلت نتائج البحث الى أن التحليل العاملي الاستكشافي أظهر عدد العوامل الجوهرية المكونة للمقياس، حيث جاءت أربعة عوامل فسرت ما نسبته (60.18%) من التباين الكلي لتلك العوامل. وقد اشتملت على كل من العامل الأول (الابتكار في الإدارة والتنظيم)، والعامل الثاني (الابتكار في التعليم والتعلم)، والعامل الثالث (الابتكار في البحث العلمي والمشاريع البحثية )، والعامل الرابع (الابتكار في خدمة المجتمع والمسؤولية ا المجتمعية).

 كما أظهرت نتائج التحليل العاملي التوكيدي أن النموذج المعدل للمقياس قد استوفى الشروط اللازمة لقبوله؛ مما يؤكد اتصاف المقياس بمستوى عالٍ من الصدق البنائي العاملي. بالإضافة إلى أن جميع معاملات الارتباط والثبات كانت دالة احصائيًا مما يشير إلى تمتع المقياس بدرجة جيدة من الصدق والثبات.

لذا أوصى البحث في ضوء النتائج بإمكانية استخدام المقياس وتطبيقه من قبل المسؤولين بوكالات وعمادات الجامعات السعودية؛ لرصد واقع مؤشرات الابتكار المؤسسي ودرجة توافرها فيها، من أجل العمل على تحسينها وتطويرها في بيئة العمل الأكاديمي.

الكلمات المفتاحية: مقياس – مؤشرات - الابتكار المؤسسي - الجامعات السعودية.

Abstract

The research aimed to build a scale to evaluate the degree of availability of indicators of institutional innovation in Saudi universities by revealing factorial structure of the scale and ensuring its validity and reliability using several statistical methods, including exploratory and confirmatory factor analysis; to prove the validity of the proposed scale for application at universities.The descriptive approach was used, and the scale was applied to a random sample consisting of (341) faculty members in the independent Saudi universities: (King Saud University, King Abdulaziz University, and Imam Abdul Rahman bin Faisal University.(

The results of the research concluded that the exploratory factor analysis showed number of essential factors that make up the scale, where four factors explained (60.188%) of the total variation of those factors. It included the first factor (innovation in management and organization), the second factor (innovation in teaching and learning), the third factor (innovation in scientific research and research projects), and the fourth factor (innovation in community service and social responsibility). Also, the confirmatory factor analysis showed that the modified model of the scale had fulfilled the necessary conditions for its acceptance, which confirms that it is characterized by a high level of factor constructive validity. In addition, all correlation and stability coefficients were statistically significant, which indicates that the scale has a good level of validity and stability.

Therefore, in view of the results, the research recommended the possibility of using the scale and its application by officials in agencies and deanships of Saudi universities to monitor the reality of institutional innovation indicators and the degree of their availability, in order to improve and develop them in academic work environment.

Keywords: Scale – Indicators - Institutional innovation - Saudi Universities.
مراجع

المراجع العربية:

إسماعيل، عبد الله. (2020). مفهوم الابتكار والإبداع الإداري. دار الراية للنشر والتوزيع. عمان، الأردن.

آل تميم، نسرين. (2021). واقع الممارسات التنظيمية والإدارية في الجامعات السعودية للابتكار وريادة الأعمال من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس الإناث. المجلة العربية للنشر العلمي، (37)، 295-314.

البقمي، محمد. (2021). التحول نحو الجامعات الابتكارية كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية للجامعات السعودية،[رسالة دكتوراه غير منشورة]، جامعة أم القرى.

التويجري، حصة. (2022). تصور مقترح لتطوير إدارة برامج الدراسات العليا في كليات التربية في ضوء نماذج الابتكار التنظيمي، مجلة التربية، (193) 2، 253-293.

حجازي، هناء. (2015). مؤشرات الأداء المؤسسي وإصلاح التعليم. مكتبة الانجلو المصرية.

الحدابي، داود. (2005، ديسمبر 7-8). التميز والابداع في التعليم العالي. المؤتمر العاشر للوزراء والمسؤولين عن التعليم العالي والبحث العلمي في الوطن العربي، اليمن.

الحربي، هند. (2018). إدارة الجامعات السعودية للابتكار وريادة الأعمال في ضوء التكامل مع المؤسسات المجتمعية: استراتيجية مقترحة، [أطروحة دكتوراة غير منشورة]، جامعة الملك سعود.

حسن، عمر. (2013). دور رأس المال المعرفي في تحقيق الابتكار لدى عمداء الكليات في الجامعات السورية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية والإدارية، (2).

الخثعمي، مسفر؛ الالفي، أشرف. (2020). القيادة الإبداعية لدى قادة المدارس في محافظة خميس مشيط من وجهة نظر المعلمين: دراسة ميدانية. مجلة كلية التربية بجامعة أسيوط، (36)، 1، 482-508.

خريسات، آمنة. (2020). دور الابتكار في تطوير أداء العاملين في جامعة البلقاء التطبيقية. رماح للبحوث والدراسات، (41)، 45-65.

الرشيدي، شيخة. (2022). تصور مقترح لتحقيق الابتكار المؤسسي في الجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030. مجلة كلية التربية في العلوم التربوية، 46(1)، 79-117.

الزامل، أروى (2022). متطلبات إدارة الابتكار في الجامعات السعودية. مجلة الفنون والآداب وعلوم الانسانيات والاجتماع، (85)، 112-135.

شحاته، حسن؛ النجار زينب. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. الدار المصرية اللبنانية للنشر.

عطية، أفكار.(2020). تصور مقترح لإدارة الكراسي البحثية لدعم الابتكار في الجامعات المصرية في ضوء رؤية مصر 2030.المجلة التربوية، 80، 1- 79.

عودة، أحمد.(2010). القياس والتقويم في العملية التدريسية.ط4، دار الأمل للنشر والتوزيع.

الغامدي، مريم ؛ غيث، نرفانا.(2022). دور الابتكار الحكومي في تحقيق الميزة التنافسية في إدارة التعليم بمحافظة بيشة من وجهة نظر الموظفين. المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث- مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية. 6(9)، 1-27.

غضاب، سارة. (2018). أثر متغيرات البيئة الداخلية على عملية الابتكار دراسة حالة المؤسسة المينائية بسكسيدة[رسالة ماجستير غير منشورة]، جامعة العربي بن مهيدي.

قروط، أبو بكر؛ بن عبيد محمد. (2020). أثر المعرفة التنظيمية على الابتكار التنظيمي في ظل التكيف مع التغيير التنظيمي[رسالة ماجستير غير منشورة]، جامعة احمد دارية آدرار.

المباركي،هنادي.(2012).دور إستراتيجيات ابتكار التعليم في رفع المؤشرات. صحيفة القبس.

https://www.alqabas.com/article/5861529

المجلاد، أحمد كياد. (2020). الجامعة الابتكارية مدخل لتطوير الجامعات السعودية في ضوء الخبرات العالمية،[رسالة دكتوراه غير منشورة]،جامعة ام القرى.

مطاوع، ضياء الدين؛ أبا الخيل، آمنة؛ إبراهيم، منى. (2017، 18-20 ديسمبر).تصور مقترح لتفعيل الابتكار والابداع وريادة الاعمال في برامج التجربة التكاملية للجامعات الخليجية. مؤتمر "الجامعات ورؤية المستقبل ابتكار واستثمار"، جامعة المجمعة.

موقع جامعة جدة.(2022). برنامج البحث والابتكار. https://nsuv.uj.edu.sa/programs/%D8%A7%D9%84%D8%A8

موقع مؤتمر الابتكار ومستقبل العمل الحكومي، 2023. https://innovgov.ipa.edu.sa/ar

موقع هيئة تنمية البحث والتطوير والابتكار، 2023. https://www.rdia.gov.sa/#about

موقع وزارة التعليم. 2023. البحث والابتكار. https://moe.gov.sa/ar/education/Pages/DRI.aspx

المومني، رنا (2017). التكامل بين التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي كطريقتين للتحقق من البنية العاملية لمقياس مكنزي للذكاءات المتعددة (الصورة السعودية). مجلة العلوم التربوية والنفسية. 18 (4)، 504-540.

ترجمة المراجع العربية:

Al Tamim, N.(2021). The reality of organizational and administrative practices in Saudi universities for innovation and entrepreneurship from the point of view of female faculty members. Arab Journal for Scientific Publication. (37), 295-314.

Alawamleh, M.; Bani Ismail, L.; Aladwan, K., ; Saleh, A. (2018). The influence of open/closed innovation on employees' performance. International Journal of Organizational Analysis, 26(1), 75-90.

Al-Baqami, M. (2021). Transformation towards innovative universities as an entry point to achieve the competitive advantage of Saudi universities. (Unpublished doctoral dissertation). Umm Al Qura University.

Al-Ghamdi, M.; Ghaith, N. (2022). The Role of Government Innovation in Achieving Competitive Advantage in Education Administration in Bisha Governorate: From the Employees' Point of View. Journal of Economic and Administrative Sciences and Law, 6 (9), 1-27.

Al-Hadabi, D. (2005, December 7-8). Excellence and creativity in higher education. The Tenth Conference of Ministers and those responsible for higher education and scientific research in the Arab world, Yemen.

Al-Harbi, H.(2018). Saudi Universities Management of Innovation and Entrepreneurship in Light of Integration with Community Institutions: A Proposed Strategy. (Unpublished PhD thesis). King Saud University.

Al-Khathami, M.; Alfy, A. (2020). The creative leadership of school leaders in Khamis Mushait Governorate from the perspective of teachers: a field study. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, (36), 1, 482-508.

Al-Mejlad, A. (2020). The innovative university is an entrance to the development of Saudi universities in the light of international experiences. (Unpublished doctoral dissertation). Umm Al Qura University.

Al-Mubaraki, Hanadi (2012). The role of educational innovation strategies in raising indicators. Al-Qabas newspaper. https://www.alqabas.com/article/5861529

Al-Tuwaijri, H. (2022). A proposed vision to develop the management of postgraduate programs in the faculties of education in the light of organizational innovation models. Education Journal, (193), 2, 253-293.

Al-Zamil, A. (2022). Innovation management requirements in Saudi universities. Journal of Arts, Letters, Humanities and Sociology, (85), 112-135.

Attia, A.(2020). A proposed vision for managing research chairs to support innovation in Egyptian universities in light of Egypt’s Vision 2030. Educational Journal, 80, 1- 79.

Ghadab, S. (2018). The impact of the internal environment variables on the innovation process, a case study of the port corporation in Seksida. (Unpublished master dissertation). Larbi Ben M'hidi University.

Hassan, O. (2013). The role of knowledge capital in achieving innovation among deans of faculties in Syrian universities. Journal of the Islamic University for Economic and Administrative Studies, (2).

Hegazy, H. (2015). Institutional performance indicators and education reform. Anglo Egyptian Library.

Ismail, A. (2020). The concept of innovation and administrative creativity. Dar Al Raya for Publishing and Distribution. Amman, Jordan.

Kadah, H. (2020). The Role of Organizational Creativity in Achieving Competitive Advantage in the Economic Enterprise: A Case Study of Al-Majd Laboratory for Medical Analysis in Al-Wadi. Journal of Advanced Economic Research, (4), 2, 118-135.

Karout, A.; Bin Obaid ,M. (2020). The impact of organizational knowledge on organizational innovation in light of adapting to organizational change. (Unpublished master dissertation). Ahmed Darya Adrar University.

Khayati, A. ; Selim, M. (2019). The status of Innovation in Saudi University. Cognet Education, 6)1(.

Khreisat, A. (2020). The role of innovation in developing the performance of employees at Al-Balqa Applied University. Ramah for Research and Studies, (41), 45-65.

Ministry of Educationwebsite.2023.Research and innovation.

Mutawa, D. ; Aba Al-Khail, A. ; Ibrahim, M. (2017,18-20 December). A proposed vision to activate innovation, creativity and entrepreneurship in the integrated experience programs of Gulf universities. A study presented to the conference "Universities and Future Vision, Innovation and Investment", Majmaah University.

Odeh, A. (2010). Measurement and evaluation in the teaching process. 4th Edition, Dar Al-Amal for Publishing and Distribution.

Rashidi, Sheikha. (2022). A proposed vision to achieve institutional innovation in Saudi universities in the light of Vision 2030. Journal of the College of Education in Educational Sciences, 46(1), 79-117.

Research, Development, and Innovation Development Authority website, 2023. https://www.rdia.gov.sa/#about

Shehata, H.; The carpenter Zainab. (2003). A dictionary of educational and psychological terms. the Egyptian Lebanese Publishing House.

University of Jeddah website. (2022). Research and innovation program. https://nsuv.uj.edu.sa/programs/%D8%A7%D9%84%D8%A8

Website of the Innovation and Future of Government Work Conference, 2023. https://innovgov.ipa.edu.sa/ar.

المراجع الأجنبية:

Beavers, J. W. Lounsbury, J. K. Richards, S. W. Huck, G. J. Skolits, and S. L. Esquivel.(2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research, Pract. Assess. Res. Eval. 18(1).

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238–246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238

Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118619179

Boroujerdi, S. ; Hasani, K., ; Delshab, V.(2019). Investigating the organizational influence of knowledge management innovation in higher educational institutions. Kybernetes.www.emeraldinsight.com/0368-492X.htm.

Carvalho, Andreia; Teixeira, Sergio Jesus; Olim, Leonilde; Campanella, Sancha de; Costa, Teresa. (2020). Pedagogical innovation in higher education and active learning methodologies – a case study. Education & Training, (63), 2, 195-213.

Costello, Anna B. and Osborne, Jason (2005) "Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis," Practical Assessment, Research, and Evaluation: Vol. 10 , Article 7. DOI: https://doi.org/10.7275/jyj1-4868 Available at: https://scholarworks.umass.edu/pare/vol10/iss1/7

Datta, S.; Saad, M. ; Sarpong, D. (2019). National systems of innovation, innovation niches, and diversity in university systems Technological Forecasting and Social Change ,143.27-42.

Educational and Behavioral Statistics, 40(6), 579–603DOI: 10.3102/1076998615606098.

Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4, 272–299.

Ferrando, P. J., & Lorenzo-Seva, U. (2018). Assessing the quality and appropriateness of factor solutions and factor score estimates in exploratory item factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 78(5), 762–780. https://doi.org/10.1177/0013164417719308

Guildford, J. P. (1973). Fundamental Statistics in Psychology and Education (5th ed.). New York: McGraw-Hill.

Hair, J., Tatham, R. , Anderson, R., & Black, W. (1998). Multivariate data analysis.( 5th Ed.).Prentice- Hall, London.

Hinkle, D. E., Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2003). Applied statistics for the behavioral sciences (Vol. 663). Houghton Mifflin College Division.

Hisrich, R., & Kearney, C. (2013). Managing Innovation and Entrepreneurship (1st ed.). SAGE Publications. https://www.perlego.com/book/2800656/managing-innovation-and-entrepreneurship-pdf .

Howaldt, J. ; Schwarz, M. (2010).Social Innovation: Concepts, research fields and international trends". IMO international monitoring.

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610.https://moe.gov.sa/ar/education/Pages/DRI.aspx

R Core Team (2023). R. A. language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.r-project.org/.

Smith, A., Collins, L; Hannon. (2016). Embedding a new Entrepreneurship Programmers in UK highereducation institutions Challenges and considerations, Education Training. (48)9. 555-567.

Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: An introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99–103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18.

Streiner, D.L. and Norman, G.R. (2003) Health measurement scales: A practical guide to their development and use. Oxford University Press, Oxford.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Tierney, William G; Lanford, Michael. (2016). Conceptualizing Innovation in Higher Education. Higher Education: Handbook of Theory and Research. 31,1-40.

Veiga Avila, L; Antonio, T; Londero, B; Inês, L; Soares, R; Luiz, L. (2019). Barriers to Innovation and Sustainability in University; An International Comparison. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20 (5), 805-821.

Voss,K., Stem,D., Fotopoulos,S.(2000).Comment on the relationship coefficient alpha and scale characteristics. Marketing Letters,11(2),177-191.

Website of the Innovation Conference and the Future of Government Work, 2023. https://innovgov.ipa.edu.sa/ar

Wilson, K.; Sy, J.(2020). A framework for managing innovation in higher education: lessons learnt from the UAE iPad initiative. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 17(1):16-28.

Zhang, G. (2015). Factor Rotation and Standard Errors in Exploratory Factor Analysis. Journal of Educational and Behavioral Statistics,40(6), 579-603.