هدف
البحث إلى الكشف عن أثر استخدام ChatGPT كدعامة تعليمية في تنمية مهارات إدارة قواعد
البيانات للطلاب الجامعيين. وقد استخدم المنهج الكمي ذي التصميم شبه التجريبي
للمجموعتين المتكافئتين لمعرفة الأثر، والتصميم المسحي لجمع آراء المجموعة
التجريبية عن إيجابيات وسلبيات ChatGPT. وقد تكونت عينة الدراسة من 98 طالبًا من
كلية الحاسب بجامعة أم القرى، تم توزيعهم عشوائيًا على مجموعتين تجريبية وضابطة،
كل مجموعة تتكون من 49 طالبًا. بعد تنفيذ التجربة وجمع البيانات وتحليلها، أظهرت
النتائج وجود أثر متوسط الحجم لاستخدام ChatGPT
في تنمية الجانب المعرفي، وكبير الحجم في تنمية الجانب الأدائي للطلاب في إدارة
قواعد البيانات. كما أشارت الدراسة إلى وجود إيجابيات لـ ChatGPT
أبرزها قدرته على حل المشكلات التي تواجه الطلاب في المحتوى، توفير الوقت والجهد،
وتعزيز فرص التعلم الذاتي. بينما أظهرت النتائج بعض السلبيات لـ ChatGPT أبرزها سهولة الاحتيال العلمي، عدم دعم اللغة العربية، وضعف
المهارات البحثية لدى الطلاب. وفي نهاية البحث تمت التوصية بتوظيف ChatGPT في تعلم مهارات إدارة قواعد البيانات، والاستفادة منه في حل
المشكلات التي قد يتعرض لها الطلاب أثناء تعلم مهارات إدارة قواعد البيانات، مع
ضرورة توجيههم إلى الابتعاد عن السلبيات التي قد تظهر نتيجة استخدامه، مثل الغش
والاحتيال نتيجة الاعتماد الكلي عليه دون بذل جهد من الطالب.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي التوليدي؛ لغة SQL؛ إيجابيات ChatGPT؛ سلبيات ChatGPT.
The
research aimed to reveal the effect of using ChatGPT as an educational
scaffolding in developing database management skills for undergraduate
students. A quantitative approach with a quasi-experimental design was used for
two equal groups to determine the effect, and a survey design was used to
collect the opinions of the experimental group about the pros and cons of
ChatGPT. The study sample consisted of 98 students from the College of Computer
Science at Umm Al-Qura University, who were randomly distributed into two
experimental and control groups, each group consisting of 49 students. After
implementing the experiment, collecting and analyzing data, the results showed
a medium-sized effect of using ChatGPT in developing the cognitive aspect, and
a large effect in developing the students’ performance aspect in database
management. Findings showed both positive and negative aspects of ChatGPT. The
most notable positives include enabling learners to solve content problems,
saving time and effort, and enhancing self-learning opportunities. The negative
aspects include plagiarism, lack of Arabic language support, and weakening of
students’ research skills. In closing, the study recommended using ChatGPT in
database management learning and solving relevant problems. It also recommends
directing learners on how to avoid the negative aspects that result from
overreliance on ChatGPT without effort from learners.
Keywords: Artificial
intelligence, ChatGPT, Generative AI, SQL language.
إبراهيم، وائل
(2023). أثر التفاعل بين نمطي الفيديو الرقمي "المجزأ/المتصل" والأسلوب
المعرفي "مستقل / معتمد" في بيئة تعلم إلكترونية على تنمية مهارات قواعد
البيانات لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. المجلة التربوية- جامعة سوهاج، 106،
215-264.
الإرياني، أروى
(2013). أساسيات قواعد البيانات (الطبعة الثالثة). الوراق للنشر والتوزيع، الأردن،
عمان.
الإرياني، أروى
(2017). أساسيات قواعد البيانات الموزعة (الطبعة الأولى). دار صفاء للنشر
والتوزيع، الأردن، عمان.
البلقاسي، منال
(2018). نظم إدارة قواعد البيانات: قواعد البيانات SQL العلائقية. دار التعليم الجامعي، مصر، الإسكندرية.
البلقاسي، منال
(2020). قواعد البيانات الأكثر تكاملا. دار التعليم الجامعي، مصر، الإسكندرية.
بودجليدا، ناصر
(2003). قواعد البيانات النظرية والتطبيق (ترجمة جمال بطيخ ومحمد معمو). شعاع
للنشر والعلوم، سوريا، حلب.
الخزاعي، وسام
(2021). مقدمة في قواعد البيانات العلائقية. دار وائل للطباعة والنشر، الأردن،
عمان.
الخليفة، هند
(2023). مقدمة في الذكاء الاصطناعي التوليدي (الطبعة الأولى). مجموعة إيوان
البحثية.
سالم، زينب،
الدسوقي، وفاء (2023). الواقع المعزز لتنمية مهارات لغة قواعد البيانات القياسية SQL لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. مجلة البحوث في مجالات التربية
النوعية، 9 (45)، 927-973.
السيد، خالد
(2003). أصول تصميم قواعد البيانات ولغة SQL. مكتبة الرشد، المملكة العربية السعودية، الرياض.
السيد، وجدي،
الخولي، عبادة، سليم، أبو هاشم، ومصطفى، نجوى (2021). فاعلية منهج مطور في الحاسب
الآلي لتنمية مهارات قواعد البيانات لدى طلاب التعليم الثانوي التجاري. مستقبل
التربية العربية، 28(133)، 103-138.
شحاته، نشوى
رفعت محمد (2021). تطوير بيئة تعلم مرن قائم على المشروعات الإلكترونية وأثرها في
تنمية مهارات تصميم قواعد البيانات والثقة بالذات لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
المجلة التربوية، 82، 785-864.
صالح، محمود،
سليمان، مروة (2021). أثر نمط التدريب الإلكتروني “المكثف - الموزع” على تنمية
مهارات إدارة قواعد البيانات وكفاءة التعلم لطلاب تكنولوجيا التعليم بالدراسات
العليا. مجلة كلية التربية في العلوم
التربوية، 45(1)، 327-416.
العطار، أحمد
(2022). أثر استخدام الكتاب الإلكتروني في تنمية مهارات تصميم واستخدام قواعد
البيانات (SQL) لدى الطلاب المندفعين
والمتروين. بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، 28، 81-94.
عيسى، عبدالحكيم
(2009). مقدمة في نظم قواعد البيانات. دار المسيرة، الأردن، عمان.
قطيشات، منيب
(2007). قواعد البيانات (الطبعة الثالثة). دار وائل للنشر، الأردن، عمان.
ياسين، سعد
(2010). نظم إدارة قواعد البيانات. دار اليازوري، الأردن، عمان.
Alattar, Ahmed (2022). Effect of using
the e-book on developing the skills of designing and using (SQL) databases for
impulsive and deliberate students (in Arabic). Journal of Research in Specific
Education Fields, 28, 81-94.
Albelqasi, Manal (2018). Database
management systems: Relational SQL databases. university education house (in
Arabic), Egypt, Alexandria.
Albelqasi, Manal (2020). The most
integrated databases. University Education House (in Arabic), Egypt,
Alexandria.
Aleryani, Arwa (2013). Database
fundamentals (3rd ed.). Al-Warraq for publication and distribution (in Arabic),
Jordan, Amman.
Aleryani, Arwa (2017). Fundamentals of
distributed databases (1st ed.). Dar Safaa for publishing and distribution (in
Arabic), Jordan, Amman.
Alkhalifa, Hind (2023). Introduction to
generative artificial intelligence (1st ed.) (in Arabic). Ewan Research Group.
Alkhuzai, Wissam (2021). Introduction
to relational databases. Dar Wael for printing and publishing (in Arabic),
Jordan, Amman.
Alsayed, Khaled (2003). Database design
fundamentals and the SQL language. Al-Rushd Library (in Arabic), Kingdom of
Saudi Arabia, Riyadh.
Alsayid, Wajdi, Alkholy, Ebadah,
Saleem, Abo-Hashim, Mostafa, Najwa (2021). The effectiveness of a developed
computer curriculum to develop database skills among commercial secondary
education students (in Arabic). Journal of the Future of Arabic Education, 28
(133), 103-138.
Bouglida, Nasir (2003). Database theory
and practice (translated by Jamal Batikh and Muhammad Mamo) (in Arabic). Beam
for publishing and science, Syria, Aleppo.
Ibrahim, Wael (2023). The impact of the
interaction between the two digital video styles (fragmented/connected) and
cognitive style (Independent/ dependent) in an e-learning environment on
developing database skills for educational technology students (in Arabic).
Educational Journal- Sohag University, 106, 215-264.
Issa, Abdul Hakim (2009). Introduction
to database systems (in Arabic). Dar Al Masirah, Jordan, Amman.
Qutaishat, Munib (2007). Databases (3rd
ed.) (in Arabic). Dar Wael for publishing, Jordan, Amman.
Saleh, Mahmoud, Suliman, Marwah (2021).
The Impact of the (intensive - distributed) electronic training pattern on
developing database management skills and learning efficiency for postgraduate
education technology students (in Arabic). Journal of Education College in
Educational Sciences, 45 (1), 327-416.
Salem, Zainab, Al-Desouki, Wafaa
(2023). Augmented reality to develop sql standard database language skills
among educational technology students (in Arabic). Journal of Research in the
Fields of Specific Education, 9 (45), 927-973.
Shehatah, Nashwa
(2021). Developing a flexible learning environment based on electronic projects
and its effect on enhancing database design skills and self-confidence among
education technology students (in Arabic). Educational Journal, 82, 785-864.
Alves de Castro, Charles. (2023). A
discussion about the impact of chatgpt in education: Benefits and concerns.
Journal of Business Theory and Practice 11. 28-34.
https://doi.org/10.22158/jbtp.v11n2p28
Antoniou, G., Papadakis, E., &
Baryannis, G. (2022). Mental health diagnosis: A case for explainable
artificial intelligence. International Journal on Artificial Intelligence
Tools, 31(03). https://doi.org/10.1142/s0218213022410032
Attwood, A. I., Bruster, B. G., &
Bruster, B. G. (2020). An exploratory study of preservice teacher perception of
virtual reality and artificial intelligence for classroom management
instruction. SRATE Journal, 29(2).
Babo?, A. (2021). Artificial
intelligence as a decision-making tool for military leaders. Revista Academiei
Fortelor Terestre, 26(4), 269–273.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.2478/raft-2021-0034
Basak, K., Ozyoruk, K. B., & Demir,
D. (2023). Whole slide images in artificial intelligence applications in
digital pathology: Challenges and pitfalls. Turk Patoloji Dergisi, 39(2),
101–108. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.5146/tjpath.2023.01601
Baumgartner, C. (2023). The
opportunities and pitfalls of ChatGPT in clinical and translational medicine.
Clin Transl Med. 13:e1206.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1002/ctm2.1206
Biswas, S. (2023). Role of ChatGPT in
computer programming: ChatGPT in computer programming. Mesopotamian Journal of
Computer Science, 8–16. https://doi.org/10.58496/MJCSC/2023/002
Bonami, B., Piazentini, L., &
Dala-Possa, A. (2020). Education, big data and artificial intelligence: Mixed
methods in digital platforms. Comunicar: Media Education Research Journal,
28(65), 43–51.
Burkhard, M., Seufert, S., Cetto, M.,
& Handschuh, S. (2022). Educational chatbots for collaborative learning:
results of a design experiment in a middle school. International Association
for Development of the Information Society.
Celik, I., Dindar, M., Muukkonen, H.,
& J?rvel?, S. (2022). The promises and challenges of artificial
intelligence for teachers: A systematic review of research. TechTrends: Linking
Research & Practice to Improve Learning, 66(4), 616–630. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1007/s11528-022-00715-y
Cooper, G. (2023). Examining science
education in ChatGPT: An exploratory study of generative artificial
intelligence. J Sci Educ Technol.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1007/s10956-023-10039-y
Crawford, J., Cowling, M., & Allen,
K. (2023). Leadership is needed for ethical ChatGPT: Character, assessment, and
learning using artificial intelligence (AI). Journal of University Teaching
& Learning Practice, 20(3). https://doi.org/10.53761/1.20.3.02
Creswell, J. (2014). Research design:
Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed). Sage
Publications, CA, USA.
Debby R. E. Cotton, Peter A. Cotton
& J. Reuben Shipway (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic
integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching
International, DOI: 10.1080/14703297.2023.2190148
Deng, J., & Lin, Y. (2023). The
benefits and challenges of ChatGPT: An overview. frontiers in computing and
intelligent systems, 2(2), 81–83. https://doi.org/10.54097/fcis.v2i2.4465
Faritha Banu, J., Neelakandan, S.,
Geetha, B., Selvalakshmi, V., Umadevi, A., & Martinson, E. O. (2022).
Artificial intelligence based customer churn prediction model for business
markets. Computational Intelligence & Neuroscience, 1–14. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1155/2022/1703696
Fisher, S., Rosella, L.C. (2022).
Priorities for successful use of artificial intelligence by public health
organizations: a literature review. BMC Public Health 22, 2146.
https://doi.org/10.1186/s12889-022-14422-z
Garc?a-Pe?alvo, F. J. (2023). La
percepci?n de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el
lanzamiento de ChatGPT: disrupci?n o p?nico. Education in The Knowledge
Society, 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279
Goodfellow, I., Pouget-Abadie, J.,
Mirza, M., Xu, B., Warde-Farley, D., Ozair, S., ... Bengio, Y. (2014).
Generative adversarial nets. Advances in Neural Information Processing Systems,
27. https://doi.org/10.48550/arXiv.1406.2661
Gordijn, B., Have, H.t. (2023).
ChatGPT: Evolution or revolution?. Med Health Care and Philos 26, 1–2.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1007/s11019-023-10136-0
Hassani, H.; Silva, E.S. (2023). The
role of ChatGPT in data science: how ai-assisted conversational interfaces are
revolutionizing the field. Big Data Cogn. Comput, 7, 62.
https://doi.org/10.3390/bdcc7020062
He, J., Xin, C. (2021). Developing an
AI-Powered Chatbot to support the administration of middle and high school
cybersecurity camps. Journal of Cybersecurity Education, Research and Practice:
Vol. 2021 : No. 1 , Article 6. https://digitalcommons.kennesaw.edu/jcerp/vol2021/iss1/6
Heaven, W. D. (2023). The education of
ChatGPT. MIT Technology Review, 126(3), 42–47.
Khan, R. A., Jawaid, M., Khan, A. R.,
& Sajjad, M. (2023). ChatGPT - Reshaping medical education and clinical
management. Pakistan Journal of Medical Sciences, 39(2), 605–607.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.12669/pjms.39.2.7653
Lameras, P., & Arnab, S. (2022).
Power to the teachers: An exploratory review on artificial intelligence in
education. Information (2078-2489), 13(1), 14–N.PAG.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.3390/info13010014
Lecler, A., Duron, L., & Soyer, P.
(2023). Revolutionizing radiology with GPT-based models: Current applications,
future possibilities and limitations of ChatGPT. Diagnostic and Interventional
Imaging, 104(6), 269-274. https://doi.org/10.1016/j.diii.2023.02.003
Liao, M., Lan, K., & Yao, Y.
(2022). Sustainability implications of artificial intelligence in the chemical
industry: A conceptual framework. Journal of Industrial Ecology, 26(1),
164–182. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1111/jiec.13214
Maguire, J. (2023). The benefits of
generative AI. EWeek, N.PAG.
Masters, K. (2023) Ethical use of
artificial intelligence in health professions education: AMEE Guide No.158,
Medical Teacher, DOI: 10.1080/0142159X.2023.2186203
Mohamed, A.M. (2023). Exploring the
potential of an AI-based Chatbot (ChatGPT) in enhancing English as a Foreign
Language (EFL) teaching: perceptions of EFL Faculty Members. Educ Inf Technol.
https://doi.org/10.1007/s10639-023-11917-z
Mucharraz y Cano, Y., Francesco Venuti,
F., & Herrera Martinez, R. (2023). ChatGPT and AI Text Generators: Should
Academia Adapt or Resist? Harvard Business School Publishing.
OpenAI. (2023). ChatGPT: Optimizing
language models for dialogue. https://openai.com/blog/chatgpt/
Perifanis, N.-A., & Kitsios, F.
(2023). Investigating the influence of artificial intelligence on business
value in the digital era of strategy: A literature review. Information
(2078-2489), 14(2), 85. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.3390/info14020085
Perkins, M. (2023). Academic integrity
considerations of AI large language models in the post-pandemic era: ChatGPT
and beyond. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(2).
https://doi.org/10.53761/1.20.02.07
Popa, E. V. (2022). The use of
cybernetic systems based on artificial intelligence as support for the
decision-making process in the military field. Land Forces Academy Review,
27(4), 386–393. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.2478/raft-2022-0047
Reiss, M. J. (2021). The use of Al in
education: Practicalities and ethical considerations. London Review of
Education, 19(1).
Salas, P. S. Z. (2020). The impact of
AI and robotics on physical, social?emotional and intellectual learning
outcomes: An integrated analytical framework. British Journal of Educational
Technology, 51(5), 1808–1825. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1111/bjet.12984
Salvagno, M., Taccone, F. S., &
Gerli, A. G. (2023). Can artificial intelligence help for scientific writing?
Critical Care (London, England), 27(1), 75.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1186/s13054-023-04380-2
Scerri A, Morin KH (2023). Using
chatbots like ChatGPT to support nursing practice. J Clin Nurs. 4211-4213. doi:
10.1111/jocn.16677. Epub 2023 Mar 7. PMID: 36880216.
Shoufan, A. (2023). Exploring students’
perceptions of ChatGPT: Thematic analysis and follow-up survey. IEEE Access,
vol. 11, pp. 38805-38818. doi:10.1109/ACCESS.2023.3268224.
Tagde, P., Tagde, S., Bhattacharya, T.
et al. (2021). Blockchain and artificial intelligence technology in e-Health.
Environ Sci Pollut Res 28, 52810–52831.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1007/s11356-021-16223-0
Tapalova, O., & Zhiyenbayeva, N.
(2022). Artificial intelligence in education: AIEd for personalised learning
pathways. Electronic Journal of E-Learning, 20(5), 639–653.
Thurzo A, Strunga M, Urban R, Surovkov?
J, Afrashtehfar KI. (2023). Impact of artificial intelligence on dental
education: A review and guide for curriculum update. Education Sciences,
13(2):150. https://doi.org/10.3390/educsci13020150
Tlili, A., Shehata, B., Adarkwah, M.A.,
Bozkurt, A., Hickey, D., Huang, R., Agyemang, B. (2023). What if the devil is
my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education.
Smart Learn. Environ. 10, 15 (2023). https://doi.org/10.1186/s40561-023-00237-x
UNESCO (2023). ChatGPT and artificial
intelligence in higher education.
Wen, J., & Wang, W. (2023). The
future of ChatGPT in academic research and publishing: A commentary for
clinical and translational medicine. Clinical & Translational Medicine,
13(3), 1–3. https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1002/ctm2.1207
Xue, V. W., Lei, P., & Cho, W. C.
(2023). The potential impact of ChatGPT in clinical and translational medicine.
Clinical & Translational Medicine, 13(3), 1–3.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1002/ctm2.1216
Yassin, Saad (2010). Database
management systems (in Arabic). Dar Al-Yazuri, Jordan, Amman.
Yuskovych-Zhukovska, V., Poplavska, T.,
Diachenko, O., Mishenina, T., Topolnyk, Y., & Gurevych, R. (2022).
Application of artificial intelligence in education. problems and opportunities
for sustainable development. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence
and Neuroscience, 13 (1Sup1), 339-356.
https://doi.org/10.18662/brain/13.1Sup1/322
Zeba, G., Dabi?,
M., ?i?ak, M., Daim, T., Yalcin, H. (2021). Technology mining: Artificial
intelligence in manufacturing. Technological Forecasting and Social Change,
171. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120971.