هدف
هذا البحث إلى الكشف عن دور اختبارات الرخصة المهنية في تعزيز التطوير المهني للمعلمات،
وذلك من خلال التعرف على الصعوبات التي تواجه المعلمات في الحصول على الرخصة
المهنية، ودور اختبارات الرخصة المهنية في تعزيز التطوير المهني للمعلمات، ولتحقيق
ذلك استخدم البحث المنهج الوصفي واعتمد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، طبقت
على عينة عشوائية مكونة من (330) معلمة ومشرفة. وأظهرت النتائج أن أفراد عينة
الدراسة من المشرفات والمعلمات يوافقن على الصعوبات التي تواجه المعلمات في الحصول
الرخصة المهنية التي تتعلق (بصعوبات
متعلقة بآليات تطبيق اختبارات الرخصة المهنية، صعوبات متعلقة ببرامج التطوير المهني
للمعلمات، صعوبات متعلقة باتجاه المعلمات نحو الرخصة المهنية) ، كما أشارت النتائج
الى أن المشرفات و المعلمات يوافقن بشدة على (سُبل تعزيز التطوير المهني للمعلمات
من خلال الرخصة المهنية)، كما توصلت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة
إحصائية بين استجابات أفراد العينة من المشرفات والمعلمات حول المحور الأول:
الصعوبات التي تواجه المعلمات في الحصول على الرخصة وكذلك محور سُبل تعزيز التطوير
المهني للمعلمات من خلال الرخصة المهنية.
الكلمات المفتاحية: الرخصة المهنية- التطوير المهني للمعلمات.
The
study aimed to identify the role of the professional license exams in promoting
the professional development of female teachers, by identifying the
difficulties that female teachers face in obtaining a professional license, and
identifying the role of professional licensing exams in promoting the
professional development of female teachers ,to achieve this, the study used
descriptive survey approach and adopted the questionnaire as a data collection
tool was applied to a random sample of (330) teachers and supervisors. The
results showed that the study sample members of supervisors and teachers agree
with the difficulties that female teachers face in obtaining a professional
license, which are related to (difficulties related to the mechanisms of applying
professional license exams, difficulties related to professional development
programs for female teachers, difficulties related to the attitude of female
teachers towards the professional license), and the results indicated that
supervisors and teachers strongly agree on (ways to enhance the professional
development of female teachers through the professional license), and the
results concluded that there are no statistically significant differences
between the responses of the sample members of
supervisors and teachers on the first axis: the difficulties that female
teachers face in obtaining the license. As well as the axis of ways to enhance
the professional development of female teachers through professional licensing.
إبراهيم، مجدي. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم. عالم
الكتب.
الأمير، إيمان، وعسيري، فاطمة. (2021). درجة تطبيق المعايير التربوية
الخاصة بالرخصة المهنية للمعلمين من وجهة نظر القائمين على الإدارة المدرسية
بالمدارس الثانوية بمدينة جدة. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية،8(3)،1-30.
ايلياس، جون ومريام، شارن (1995م). الأصول الفلسفية لتعليم الكبار (ترجمة:
السنبل عبد العزيز. وعرب، صالح). القاهرة، مصر: المنظمة العربية للتربية والثقافة
والعلوم.
الزهراني، أميرة سعد. (2022). دور الرخصة المهنية في تطوير أداء المعلم من
وجهة نظر معلمات العلوم بمدينة مكة المكرمة، مجلة العلوم التربوية والدراسات
الإنسانية. ع 21.
سويلم، محمد. (2011). الترخيص المهني للمعلم في مصر: رؤية مقترحة في ضوء
بعض الخبرات العالمية. مجلة التربية، 14(34)،63-113.
السيد، خالد. (2015) فاعلية مواقف تربوية إثرائية لتنمية أخلاقيات مهنة
التعليم لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية. جامعة حلوان، مجلة العلوم
التربوية. 23(2)، 133-192.
الشاعر، عدلي. (2021). البحوث الإجرائية مدخل للتطوير المهني لمعلمي
المرحلة الثانوية بالمحافظة الوسطى في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات
الإنسانية،30 (2)، 371-401.
شرير، رندة عيد؛ المصري، مروان وليد. (2017). تصور مقترح لتطوير عملية
الترخيص لمزاولة مهنة التعليم بفلسطين في ضوء بعض التجارب الإقليمية والعالمية
المعاصرة. مجلة جامعة الأقصى، 21(1)،321-359.
عابد، ولاء. (2016). دور برنامج التطوير المهني المستمر للمعلم القائم على
المدرسة في تحسين أداء معلمي المرحلة الأساسية بمدراس غوث) رسالة ماجستير غير
منشورة)، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.
العتيبي، عواطف قاعد؛ والمنقاش، سارة عبد الله .(2022). "تطوير إدارة
برامج التنمية المهنية للمعلمين في المملكة العربية السعودية في ضوء التجربة
الکورية"، مجلة كلية التربية، جامعة الملك سعود، مج38، ع1،2، 332-288.
الغثبر، نهى بنت سليمان .(2020). معوقات تطبيق الرخصة المهنية لمعلم
التعليم العام في المملكة العربية السعودية. المؤسسة العلمية للعلوم التربوية
والتكنولوجيا والتربية. مج2، ع 3، 195 -240.
الكنعان، هدى. (2021). التحديات التي تواجه معلمة العلوم في الحصول على
الرخصة المهنية. العلوم التربوية،29(3)،1-41.
المطيري، طلال مسعد (2017). آراء المعلمين تجاه رخصة مزاولة مهنة التدريس.
مجلة العلوم التربوية. مج25،ع120. 4-152.
وهبة، عماد. (2013). تطوير أدوار الأكاديمية المهنية للمعلمين في مجال
المهنية للمعلم في مصر في ضوء الاتجاهات الحديثة في هذا المجال: دراسة ميدانية.
المجلة التربوية، (33)، 415-492.
هيئة تقويم التعليم والتدريب. (2019). المعايير والمسارات المهنية
للمعلمين في المملكة العربية السعودية، هيئة تقويم التعليم والتدريب. يسترجع الى: https://cutt.us/VYlpd
هيئة تقويم التعليم والتدريب. (2017). المعايير والمسارات المهنية
للمعلمين في المملكة العربية السعودية. https://etec.gov.sa/ar/Pages/default.aspx.
Abed,
Walaa. (2016). The role of the school-based teacher's continuing professional
development program in improving the performance of elementary school teachers
at Goth schools. A magister message that is not published. Faculty of
Education, Al-Azhar University, Gaza, Palestine.
Al-Ghathbar,
Noha Bint Suleiman (2020). Obstacles to the application of the professional
license for a general education teacher in the Kingdom of Saudi Arabia.
Scientific Foundation for Educational Sciences, Technology and Education.
Volume 2, p. 3, 195-240.
AlKanaan,
Huda. (2021). Challenges faced by a science teacher in obtaining a professional
license. Educational Sciences, 29 (3), 1-41.
Al-Mutairi,
Talal Massad (2017). Teachers' opinions regarding the license to practice the
teaching profession. Educational sciences. MG 25, p. 120. 4-152.
Al-Otaibi,
Awatef Qaed; Al-Munqash, Sarah Abdullah (2022). “Developing the management of
professional development programs for teachers in the Kingdom of Saudi Arabia
in the light of the Korean experience,” Journal of the College of Education,
King Saud University, Vol. 38, p. 1, 2, 332-288.
Alsaeed
Khaled. (2015) The effectiveness of enriching educational situations to develop
the ethics of the teaching profession among students of the Arabic Language
Division at the College of Education. Helwan University, Journal of the
educational sciences. 23(2), 133-192.
Alshaeer,
Adly. (2021). Action research is an introduction to the professional
development of secondary school teachers in the central governorate of the Gaza
Strip. Journal of the Islamic University for Human Studies, 30 (2), 371-401.
Al-Zahrani,
Princess Saad. (2022). The role of the professional license in developing
teacher performance from the point of view of female science teachers in Makkah
Al-Mukarramah, Journal of Educational Sciences and Human Studies. P. 21.
Ebrahim,
Magdy. (2009). A glossary of teaching and learning terms and concepts. The
world of books.
'Elameer,
Iman, and Asiri, Fatima. (2021). The degree of application of educational
standards for the professional license for teachers from the point of view of
those in charge of the school administration in secondary schools in Jeddah.
King Khalid University Journal of Educational Sciences, 8 (3), 1-30.
Elias,
John and Miriam, Sharon (1995 AD). The Philosophical Fundamentals of Adult
Education (Translated by: Al-Sunbul Abdel-Aziz, and Arabs, Saleh). Cairo,
Egypt: The Arab Organization for Education, Culture and Science.
Education
and Training Evaluation Authority. (2019). Professional standards and paths for
teachers in the Kingdom of Saudi Arabia, Education and Training Evaluation
Commission. Retrieved at: https://cutt.us/VYlpd
Education
and Training Evaluation Authority. (2017). Professional standards and paths for
teachers in the Kingdom of Saudi Arabia.
https://etec.gov.sa/ar/Pages/default.aspx
Swailem,
Mohammed. (2011). Professional licensing for teachers in Egypt: a proposed
vision in the light of some international experiences. Education Journal, 14
(34), 63-113.
Shareer,
Randa Eid; Al-Masry, Marwan Walid. (2017). A suggested vision for developing
the licensing process to practice the teaching profession in Palestine in the
light of some contemporary regional and global experiences. Al-Aqsa University
Journal, 21 (1), 321-359.
Wahba, Imad. (2013). Developing the roles of the professional academy for teachers in the field of teacher professionalism in Egypt in the light of recent trends in this field: a field study. Educational Journal, (33), 415-492.
Bagadion,
A. F., & Tullao, T. S. (2018). Content Analysis of Licensure Examination
for Teachers: Traditional vs Non-Traditional Teacher Assessment. De La Salle
University. Retrieved from:
https://www.dlsu.edu.ph/wp-content/uploads/2019/03/2018-01-047.pdf.
Hermann
Cuntz, Friedrich Forstner, Alexander Borst, Michael (2010). One rule to grow
them all: a general theory of neuronal branching and its practical application.
PLoS Compute Boil 6 (8)
Shumate,
M., D. (2021). Effectiveness of the Provisional Teaching License Route in
Virginia for Preparing Business and Information Technology and Marketing
Education Teachers. Virginia Polytechnic Institute and State University.
Retrieved from: https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/104023.