مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

درجة توفر معايير (CCSSM) في محتوى كتب الرياضيات المطورة للحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالجمهورية اليمنية
The Degree of Availability of the Common Core State Standards (CCSS) in the Developed Mathematics Textbooks’ Content  for the First Cycle of Basic Education in the Republic of Yemen

د. أحمد محمد علي عطيفة
أستاذ مناهج وطرق التدريس المساعد
كلية التربية عبس- جامعة حجة
D. Ahmed Mohammed Ali Otifah
Assistant Professor of Curricula and Teaching Methods
Faculty of Education Abs - Hajjah University
Email: Otifah.2014@gmail.com

التخصص العام: المناهج وطرق التدريس

التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس الرياضيات

DOI: 10.36046/2162-000-019-014
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة توفر المعايير الأساسية الأمريكية المشتركة للرياضيات(CCSSM) في محتوى كتب الرياضيات المطورة للحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالجمهورية اليمنية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من محتوى كتب الرياضيات للصفوف (1-3) من التعليم الأساسي والتي تدرس بالعام الدراسي 2022/ 2023م في اليمن، كما استخدم الباحث أداة تحليل المحتوى والتي تم إعدادها استناداً إلى المعايير الأساسية الأمريكية المشتركة للرياضيات(CCSSM)، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة توفر المعايير الأساسية الأمريكية المشتركة للرياضيات في  محتوى كتب الرياضيات المطورة للحلقة الأولى من التعليم الأساسي كانت متوسطة لكافة كتب الرياضيات المطورة بالحلقة الأولى من التعليمي الأساسي، حيث جاءت كتاب الرياضيات للصف الثالث الأساسي على أعلى درجة توفر لمعايير(CCSSM) وبنسبة(68.9%)، يليه كتاب الرياضيات للصف الثاني وبنسبة(60.2%)، وبالترتيب الأخير كان كتاب الرياضيات للصف الأول الأساسي وبنسبة(58.8%)، وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: بناء معايير وطنية لتقويم محتوى كتب الرياضيات في الجمهورية اليمنية، مع الاستفادة من المعايير العالمية.

الكلمات مفتاحية: التعليم الأساسي، الجمهورية اليمنية، كتب الرياضيات، معايير (CCSSM).

The study aimed to identify the degree of availability of the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM) in the content of developed mathematics textbooks for the first cycle of basic education in the Republic of Yemen. The researcher used the descriptive analytical method, and the study sample consisted of the mathematics content of grades 1-3 of basic education, taught in the academic year 2022/2023 in Yemen. The researcher also used a content analysis tool prepared based on the CCSSM. The study found that the degree of availability of the standards CCSSM in the content of developed mathematics textbooks for the first cycle of basic education was a medium for all the developed mathematics textbooks in the first cycle of basic education. The mathematics textbooks for the third grade had the highest availability of CCSSM standards (68.9%), followed by the mathematics textbooks for the second grade (60.2%), and lastly, the mathematics textbooks for the first grade (58.8%). The study recommended several recommendations, including Building national standards for evaluating the content of mathematics textbooks in the Republic of Yemen, while benefiting from international standards.

Keywords: Basic Education, Mathematics Textbooks, Republic of Yemen, Standards (CCSSM).

مراجع

المراجع العربية:

أبو الروس، محمد.(2018). تقويم محتوى كتب الرياضيات الفلسطينية المطورة للمرحلة الثانوية في ضوء معايير NCTM. رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة الإسلامية- غزة.

الأعرج، جمانة .(2020). مقارنة محتوى كتب الرياضيات الفلسطينية والليبية للصفين الأول والرابع من المرحلة الأساسية الدنيا في ضوء معايير CCSSM. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية، جامعة بيت لحم، فلسطين.

الديب، ماجد.(2021). درجة توافر المعايير الأساسية المشتركة(CCSSM) في كتب الرياضيات الفلسطينية. دراسات العلوم التربوية، 48(3)، 101-121.

زيادة، رنا ، وقنيي، عبير .(2022). تحليل محتوى كتب الرياضيات المدرسية للمرحلة الثانوية في فلسطين في ضوء المعايير الأساسية الأمريكية المشتركة CCSSM. مجلة المناهج وطرق التدريس، 1(5)، أبريل، 1-27.

الشهراني، إبراهيم ؛ الشهراني، محمد .(2023). درجة توافر المعايير الأساسية المشتركة للرياضيات بمحتوى مقررات المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، مج(89), أبريل، 1235- 1295.

صالحة، سهيل؛ ودويكات، فادي.(2020). تحليل كتاب الرياضيات المطور للصف الثاني الأساسي في ضوء معايير سنغافورة. المجلة الأكاديمية العالمية في العلوم التربوية والنفسية، 1(2)، 64-97.

الصعيدي، علي .(2022). تقويم محتوى كتب رياضيات المرحلة الإعدادية للطلاب الوافدين بمعاهد البعوث الإسلامية في ضوء المعايير المحورية المشتركة للرياضيات المدرسية(CCSSM). مجلة التربية، كلية التربية بالقاهرة، جامعة الأزهر، ع(196)، ج(5), أكتوبر، 526- 575.

صلاح، مرام .(2021). تحليل محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث الأساسي وفق المعايير الأمريكية الأساسية المشتركة للرياضيات. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية, نابلس، فلطسين.

الغامدي، سناء ، والتميمي، خلود .(2018). تقويم محتوى كتب الرياضيات المدرسية للصفوف الدنيا بالمملكة العربية السعودية في ضوء المعايير الأمريكية الأساسية المشتركة للرياضيات CCSSM. مجلة رسالة التربية وعلم النفس، ع(62)، سبتمبر, 1-27.

القاسم، إيناس .(2022). تحليل كتب الرياضيات الفلسطيني للصف الثامن الأساسي ضمن المعايير الأمريكية الأساسية المشتركة للرياضيات. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.

القواس، محمد .(2022). تصور مقترح لتطوير محتوى كتب الرياضيات للمرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية في ضوء المعايير الأمريكية الأساسية المشتركة للرياضيات CCSSM. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 20(1)، 36-70.

وزارة التربية والتعليم- اليمن، لإدارة العامة للتعليم الإلكتروني، مناهج المرحلة الأساسية.(2023) : https://e-learning-moe.edu.ye/ClassThree.php

ياسين، سندس .(2021). دراسة تحليلية لمحتوى كتاب الرياضيات للصف الخامس الأساسي وفق معايير التواصل الرياضي لمعايير المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات NCTM. المجلة الأكاديمية العالمية في العلوم التربوية والنفسية،2(2)، 248-261.

ترجمة المراجع العربية:

Abu Al-Rous, M. (2018). Evaluation of the content of the developed Palestinian secondary stage mathematics books in light of NCTM standards. Unpublished master's thesis. Islamic University - Gaza.

Al-Araj, J. (2020). A Comparison of the Content of Palestinian and Libyan Mathematics Books for the First and Fourth Grades of the Lower Basic Stage in Light of CCSSM. Unpublished Master's Thesis, College of Educational Sciences, Bethlehem University, Palestine.

Al-Deeb, M. (2021). Availability of Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM) in Palestinian Mathematics Books. Studies in Educational Sciences, 48(3), 101-121.

Al-Ghamdi, S.& Al-Tamimi, Kh. (2018). Evaluation of the content of school mathematics textbooks for lower grades in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM). Journal of Education and Psychology (in arabic), No. 62, September, 1-27.

Al-Qasim, I. (2022). Analysis of Palestinian Mathematics Textbooks for Grade Eight within the Common Core State Standards for Mathematics. Unpublished Master's Thesis, Graduate Studies College, An-Najah National University, Palestine.

Al-Qawas, M. (2022). Proposed Concept for Developing Mathematics Textbook Content for Secondary Stage in the Republic of Yemen in Light of the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM). Journal of the Arab Universities Union for Education and Psychology (in arabic), 20(1), 36-70.

Al-Saedi, A. (2022). Evaluation of the content of preparatory stage mathematics textbooks for international students in Islamic mission institutes in light of the Common Core State Standards for School Mathematics (CCSSM). Education Journal, Faculty of Education (in arabic), Al-Azhar University, No. 196, Vol. 5, October, 526-575.

Al-Shahrani, I.& Al-Shahrani, M. (2023). Availability of Common Core State Standards for Mathematics in the Content of Secondary Stage Curricula in the Kingdom of Saudi Arabia. College of Education Journal (in arabic), Tanta University, Vol. 89, April, 1235-1295.

Ministry of Education - Yemen, General Administration for E-Learning, Primary Stage Curriculum (2023): https://e-learning-moe.edu.ye/ClassThree.php .

Salah, M. (2021). Content Analysis of the Mathematics Textbook for the Third Grade Primary according to the Common Core State Standards for Mathematics. Unpublished Master's Thesis, Graduate Studies College, An-Najah National University, Nablus, Palestine.

Saliha, S. &Wadikat, F. (2020). Analysis of the developed mathematics textbook for the second grade in light of Singapore standards. International Academic Journal in Educational and Psychological Sciences, 1(2), 64-97.

Yassin, S. (2021). An analytical study of the content of the mathematics textbook for the fifth grade according to the standards of mathematical communication of the National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). International Academic Journal in Educational and Psychological Sciences.2(2), 248-261

Ziyada, R.& Waqney, A. (2022). Analysis of the Content of Secondary School Mathematics Textbooks in Palestine in Light of the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM). Journal of Curricula and Teaching Methods (in arabic), 1(5), April, 1-27.

المراجع الأجنبية:

Ahmad, F, Fadel, K, Sana, H. (2014). Establishing a tool for the criteria of Math books quality for the elementary grade. Faculty of Basic education, Dialy University, 148- 17

Akkus, M. (2016) The common core Standard for Mathematics International, journal or research in Education and science Journal or research in Education and science (IJRES) , 2(1)P:49-54

Al-Dweiry, A. & Eliyat, I. (2014).The analysis of geometry content in the Math schoolbooks for the high basic grade in Jordan in light of the criteria of the National Council of the Math teachers. Al-Manar, 21 (2)

Common Core State Standard Initiative (CCSS) .(2013) ,Rerieved ,February ,From :http://www.corestandard .org/

Common Core State Standards for Mathematics(CCSSM). (2019). Retrieved on 17/10/2023 from: https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Common_Core_State_Standards/Math_Standards.pdf.

Dossey, J. , McCrone, S. & Halvorsen, K. (2016). Mathematics Education in the United States. The Thirteenth International Congress on Mathematical Education, (ICME-13), Hamburg, Germany, July 24–31, 2016. under the Auspices of the National Council of Teachers of Mathematics and the United States National Commission on Mathematics Instruction.

Ertl, H.(2014). An Analysis and Comparison of the Common Core State Standards and the Singapore mathematics Curriculum Framework. Unpublished Master’s thesis. University of the Wisconsin, Milwaukee.

Julia, A.& Sarah, C. (2018). Changes in Math Instruction and Student Outcomes since the Implementation of Common Core State Standards in Chicago، UCHICAGO consortium on School Research، University of Chicago.

Mullis, I., Martin, M., Foy, P. & Arora, A. (2012). TIMSS-2011 international mathematics report. TIMSS and PIRLS International Study Center Lynch School of Education, Boston College.

National Council of Teacher of Mathematics (NCTM). (2000).Principles and standards for school mathematics .Reston، VA: NCTM.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000).Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va.:NCTM.

Powell، T.L. (2014).A Comparative Analysis of the Singapore Math Curriculum and the Everyday Mathematics Curriculum on Fifth Grade Achievement in a Large Northeastern Urban Puplic School District. Seton Hall University Dissertations and Theses.

Remillard, J. T. & Reink, L. (2017). Mathematics curriculum in the United States. In International Perspectives on Mathematics Curriculum. 131–162.