يعاني الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من صعوبات في معالجة
المعلومات الحسية، خاصة الصوتية، مما يؤثر على تطورهم اللغوي والاجتماعي والسلوكي.
لذلك هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على التكامل الحسي في تنمية
مهارات الحساسية الصوتية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد مرتفعي الأداء الوظيفي.
تكونت عينة البحث من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد مرتفعي الأداء الوظيفي،
تم اختيارهم بطريقة قصدية بنسبة ذكاء تراوحت ما بين (70-80) على مقياس ستانفورد
بينيه للذكاء بمتوسط (75.4) وانحراف معياري (2.47). وتراوحت أعمارهم الزمنية ما
بين (5-9) سنوات، بمتوسط (7.22) وانحراف معياري (1.47). وتم تقسيمهم إلى مجموعتين:
تجريبية (3 أولاد، بنتان) وضابطة (4 أولاد وبنت). اعتمد البحث على المنهج شبه
التجريبي. وتمثلت أداتي البحث في مقياس الحساسية الصوتية والبرنامج التدريبي
القائم على التكامل الحسي (إعداد: الباحثة). طبق البرنامج التدريبي القائم على
التكامل الحسي مع المجموعة التجريبية لمدة (13) أسبوعًا بواقع (3) جلسات أسبوعيًا
بإجمالي (39) جلسة، وباستخدام اختباري مان ويتني وويلكوكسون للمعالجة الإحصائية.
أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي رتب
درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الحساسية الصوتية في القياس البعدي
لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات
المجموعة التجريبية في مقياس الحساسية الصوتية في القياسين البعدي والتتبعي. وقد
أوصت الباحثة بضرورة إجراء المزيد من الأبحاث لاستكشاف تأثيرات البرنامج التدريبي
القائم على التكامل الحسي على مهارات أخرى ذات صلة بالحساسية الصوتية على مجموعات
أخرى من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد.
الكلمات المفتاحية: برنامج، التكامل الحسي، مهارات الحساسية الصوتية، الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد مرتفعي الأداء الوظيفي.
Children with high-functioning autism spectrum disorder
(HFASD) struggle to process sensory information, especially phonological, which
impact their linguistic, social, and behavioral development. This research
aimed to investigate the effectiveness of a sensory integration program in
developing phonological sensitivity skills in children with HFASD. The
participants were ten children with HFASD who had an IQ range of 70-80 (M=75.4,
SD=2.47), and an age range of 5-9 years (M=7.22, SD=1.47). A quasi-experimental
design was employed with two groups: an experimental group (3 boys and 2 girls)
and a control group (4 boys and 1 girl). The instruments included phonological
sensitivity scale and the sensory integration program developed by the
researcher. The experimental group underwent the sensory integration program,
consisted of 39 sessions over 13 weeks, with three sessions per week. The
Mann-Whitney and Wilcoxon tests indicated statistically significant differences
between the ranks mean scores of the experimental and control groups in the
post-test of the phonological sensitivity scale, favoring the experimental
group (p < 0.01). However, no statistically significant differences were
found between the mean rank scores of the experimental group in the post-test
and follow-up tests of the phonological sensitivity scale. The research
recommends further research to examine the effects of the sensory integration
training program on other skills related to phonological sensitivity in
different groups of children with autism spectrum disorder.
Keywords:
Program, Sensory Integration, Phonological Sensitivity Skills, Children with
high-functioning autism spectrum disorder.Abstract
باظه، أمال عبد
السميع. (2003). اضطرابات التواصل وعلاجها. القاهرة: الأنجلو المصرية.
ابن حليلم،
أسماء. (2022). اضطرابات المعالجة الحسية لدى الأطفال ذوي اضطرابات طيف التوحد:
دراسة ميدانية بالمؤسسة الاستشفائية للأمراض العقلية سيدي بلعباس، مجلة روافد
للدراسات والأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والانسانية، 6(2)، 146–168.
أبو العطا، غادة
صابر. (2022). فاعلية برنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي لتنمية المهارات
اللغوية لدى الأطفال ضعاف السمع. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 32(115)،
301-336.
البرديني، أيمن
فرج. (2006). العلاقة بين اللغة واضطراب التكامل الحسي عند الأطفال (رسالة ماجستير
غير منشورة، کلية الآداب، جامعة عين شمس).
البهنساوي، أحمد
كمال؛ وعبد الخالق، زيد حسانين؛ والحديبي، مصطفى عبد المحسن. (2016). فاعلية
برنامج تدخل مبكر قائم على التكامل الحسي في تنمية التواصل غير اللفظي لدى عينة من
أطفال طيف التوحد. مجلة كلية التربية بأسيوط، 4(32)، 338-378.
الشخص، عبد
العزيز السيد. (2006). قاموس التربية الخاصة والتأهيل لذوي الاحتياجات الخاصة
(ط.2). القاهرة: الأنجلو المصرية.
الشورى، صفاء
طوسون. (2022). دور التكامل الحسي في تأهيل أطفال اضطراب التوحد، المجلة العربية
لعلوم الإعاقة والموهبة،20، 75–84.
المغلوث، فهد
حمد. (2004). كل ما يهمك معرفته عن اضطراب التوحد. الرياض: مكتبة الملك فهد
الوطنية.
الوزنة، طلعت
حمزة. (2005). المشروع الوطني لبحث التوحد واضطرابات النمو المماثلة لدى الأطفال
السعوديين. الجمعية السعودية للتوحد.
باواكد، إسراء
بنت أحمد، وغريب، ريم محمود. (2019). فاعلية برنامج قائم على التكامل الحسي في خفض
بعض مظاهر اضطراب الحساسية اللمسية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. مجلة
التربية الخاصة والتأهيل، 9(33)، 161-190.
برکات، أحمد
سعيد. (2018). فعالية برنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي لتنمية بعض مهارات
التواصل غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، مجلة التربية الخاصة
والتأهيل، 6(22)، 36-96.
خليفة، وليد السيد، وباسليم، عبد الله بن مبارك. (2021). فاعلية برنامج للتكامل الحسي في الانتباه الاجتماعي والتجول العقلي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، مجلة كلية الدراسات العليا جامعة القاهرة، 6(2)، 220-260.
خميس، إيمان
أحمد. (2020). الرؤية المستقبلية للعلاج الوظيفي والتكامل الحسي للأطفال ذوي
الاحتياجات الخاصة. القاهرة: الأنجلو المصرية.
سعادة، محمد
موسى. (2015). استراتيجيات المعلمين في تنمية مهارات التكامل الحسي لتخفيف فرط
الحساسية لدى أطفال اضطراب التوحد: دراسة عبر ثقافية مقارنة بين مدينتي عمان
والرياض (أطروحة دكتوراه غير منشورة، معهد البحوث والبحوث الاستراتيجية، جامعة أم
درمان الاسلامية).
عبد الحميد،
سعيد؛ والحموري، خالد. (2014). فاعلية برنامج تدريبي للتكامل الحسي في تنمية مهارة
الفهم والتعبير الكلامي لدى الأطفال التوحديين، مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر،
2(157)، 71 – 129.
عبد الملاك،
حنان رشدي؛ والسرسي، أسماء محمد؛ وإبراهيم، فيوليت فؤاد. (2022). فاعلية برنامج
تدريبي قائم على التكامل الحسي في تحسين الخلل الحسي وتنمية التواصل اللفظي
والتفاعل الاجتماعي لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، مجلة دراسات الطفولة،
25(95)، 145–149.
عطيانه، قسمت
طالب؛ وعمرو، منى محمود؛ وملكاوي، سمية حسين. (2019). فاعلية برنامج تدريبي قائم
على استراتيجيات التكامل الحسي في خفض مشكلات الاستجابات الحسية لدى الأطفال ذوي
اضطراب طيف التوحد، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية،
27(6)،215-255.
عليوة، سهام
علي. (2020). استخدام التكامل الحسي لتعديل السلوكيات النمطية لدى أطفال اضطراب
التوحد، مجلة كلية التربية، جامعة كفر الشيخ، 20(3)، 181–202.
فهمي، أحمد
السيد. (2022). فعالية برنامج علاجي مقترح قائم على نظرية التكامل الحسي في خفض
حدة الاضطرابات الحسية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، مجلة الطفولة
والتربية كلية رياض الأطفال جامعة الإسكندرية، 14(49)، 509–568.
محمد، عادل عبد
الله؛ والعنزي، فريح عويد؛ والعنزي، قياس حميد. (2020). استخدام أنشطة التكامل
الحسي للحد من أعراض اضطراب المعالجة الحسية للأطفال ذوي اضطراب التوحد، المجلة
العربية للتربية النوعية، 4(13)، 292-314.
محمد، محمد
محمود. (2020). فاعلية برنامج التكامل الحسي لخفض اضطراب المعالجة الحسية وأثره في
المصاداة لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، المجلة العربية للآداب والدراسات
الانسانية،14، 383 – 427.
مصطفى، إيهاب
سيد. (2021). فاعلية أنشطة التكامل الحسي في تحسين بعض الوظائف الحسية لدى عينة من
أطفال اضطراب طيف التوحد، مجلة الطفولة والتربية كلية رياض الأطفال جامعة
الإسكندرية، 48(13)، 649–702.
مصطفى، هدى
إبراهيم. (2020). فاعلية برنامج قائم على التكامل الحسي في تنمية بعض المفاهيم
العلمية والفنية لطفل الروضة، مجلة العلوم التربوية، جامعة جنوب الوادي، 2(2)،
47-84.
موسى، غادة عبد الحميد. (2023). فاعلية برنامج قائم على التكامل الحسي باستخدام الواقع الافتراضي المختلط في تحســين إدارة الألـم لدى الأطفال المعاقين عقليًا، مجلة الطفولة كلية التربية للطفولة المبكرة، 43(1)،451-484.
هيئة رعاية
الأشخاص ذوي الإعاقة (2023). الاحصائيات. https://apd.gov.sa/statistics
وزارة الصحة.
(2021). دليل اضطرابات طيف التوحد.
https://www.moh.gov.sa/awarenessplateform/VariousTopics/Documents/Autism.pdf
وهدان، سربناس
ربيع؛ وأحمد، عبير حسن. (2017). فعالية برنامج للوعي الفونولوجي في تحسين الذاكرة
العاملة الصوتية والحساسية الصوتية والتحصيل في مادة القراءة لدى التلميذات ذوات
اضطراب التوحد مرتفعي الوظيفة بالطائف. المجلة الدولية للعلوم النفسية، 7،
138-185.
Abdel
Malak, Hanan Rushdie, Sersi, Asma Mohamed, Ibrahim, Violet Fouad. (2022). The
Effectiveness of a Training Program Based on Sensory Integration in Improving
Sensory Impairment and Developing Verbal Communication and Social Interaction
in Children with Autism Spectrum Disorder, Journal of Childhood Studies,
25(95), 145–149.
Abdul
Hamid, Saeed; and Hammouri, Khaled. (2014). The effectiveness of a training
program for sensory integration in developing the skill of comprehension and
verbal expression among autistic children, Journal of the Faculty of Education,
Al-Azhar University, 2(157), 71-129.
Abu
al-Ata, Ghada Saber. (2022).The effectiveness of a training program based on
sensory integration to develop language skills in hearing-impaired children.
Egyptian Journal of Psychological Studies, 32(115), 301-336.
Al-Bahnasawi,
Ahmed Kamal, Abdul Khaleq, Zaid Hassanein, and Al-Hudaibi, Mustafa Abdul
Mohsen. (2016).The effectiveness of an early intervention program based on
sensory integration in the development of non-verbal communication among a
sample of children on the autism spectrum. Journal of the Faculty of Education
in Assiut, 4(32), 338-378.
Al-Bardini,
Ayman Farag. (2006).The relationship between language and sensory integration
disorder in children (unpublished master's thesis, Faculty of Arts, Ain Shams
University).
Aliwa,
Siham Ali. (2020). Using sensory integration to modify stereotypical behaviors
in children with autism disorder, Journal of the Faculty of Education, Kafr
El-Sheikh University, 20(3), 181–202.
Al-Maghlouth,
Fahad Hamad. (2004). Everything you are interested in knowing about autism
disorder. Riyadh: King Fahd National Library.
Al-Waznah,
Talaat Hamza. (2005). National Project for Research on Autism and Similar
Developmental Disorders in Saudi Children. Saudi Autism Society.
Attiana,
Qismat Talib, Amr, Mona Mahmoud, Malkawi, Somaya Hussein. (2019). The
Effectiveness of a Training Program Based on Sensory Integration Strategies in
Reducing Sensory Response Problems in Children with Autism Spectrum Disorder,
Islamic University Journal for Educational and Psychological Studies, 27(6),
215-255.
Authority
for the Care of Persons with Disabilities (2023). Statistics.
https://apd.gov.sa/statistics
Barakat,
Ahmad Saeed. (2018). The effectiveness of a training program based on sensory
integration to develop some non-verbal communication skills in children with
autism spectrum disorder, Journal of Special Education and Rehabilitation,
6(22), 36-96.
Bawaked,
Esraa bint Ahmed, and Gharib, Reem Mahmoud. (2019). the effectiveness of a
sensory integration program in reducing some manifestations of tactile
sensitivity disorder in children with autism spectrum disorder. Journal of
Special Education and Rehabilitation, 9(33), 161-190.
Baza,
Amal Abdel Samie. (2003). Communication disorders and their treatment. Cairo:
Anglo-Egyptian.
Fahmy,
Ahmed El-Sayed. (2022). The effectiveness of a proposed treatment program based
on sensory integration theory in reducing the severity of sensory disorders
among a sample of children with autism spectrum disorder, Journal of Childhood
and Education, Faculty of Kindergarten, Alexandria University, 14(49), 509–568.
Ibn
Halim, Asma. (2022). Sensory processing disorders in children with autism
spectrum disorders: a field study at the Sidi Bel Abbes Hospital Mental
Institution, Rawafed Journal for Scientific Studies and Research in the Social
Sciences and Humanities, 6(2), 146–168.
Khalifa,
Walid al-Sayyid, and Baslim, Abdullah bin Mubarak. (2021). The effectiveness of
a sensory integration program in social attention and mental wandering among
children with autism spectrum disorder, Journal of the Faculty of Graduate
Studies, Cairo University, 6(2), 220-260.
Khamis,
Iman Ahmed. (2020). Future vision for occupational therapy and sensory
integration for children with special needs. Cairo: Anglo-Egyptian.
Ministry
of health. (2021). Manual of Autism spectrum disorders. Retrieved from
https://www.moh.gov.sa/awarenessplateform/VariousTopics/Documents/Autism.pdf
Mohammed,
Adel Abdullah, Al-Anzi, Freih Owaid, and Al-Anzi, Qiyas Hamid. (2020). Using
sensory integration activities to reduce sensory processing disorder symptoms
for children with autism disorder, Arab Journal of Specific Education, 4(13),
292-314.
Moussa,
Ghada Abdel Hamid. (2023). The Effectiveness of a Program Based on Sensory
Integration Using Mixed Virtual Reality in Improving Pain Management in
Mentally Handicapped Children, Journal of Childhood, Faculty of Early Childhood
Education, 43(1), 451-484.
Muhammad,
Muhammad Mahmoud. (2020). The effectiveness of the sensory integration program
to reduce sensory processing disorder and its impact on confrontation in
children with autism spectrum disorder, Arab Journal of Arts and Human Studies,
14, 383-427.
Mustafa,
Ehab Sayed. (2021). The Effectiveness of Sensory Integration Activities in
Improving Some Sensory Functions in a Sample of Autism Spectrum Disorder
Children, Journal of Childhood and Education, Faculty of Kindergarten,
Alexandria University, 48(13), 649–702.
Mustafa,
Hoda Ibrahim. (2020). The effectiveness of a program based on sensory
integration in developing some scientific and artistic concepts for
kindergarten children, Journal of Educational Sciences, South Valley
University, 2(2), 47-84.
Person,
Abdul Aziz Al-Sayed. (2006). Dictionary of Special Education and Rehabilitation
for People with Special Needs (2nd ed.). Cairo: Anglo-Egyptian.
Saadeh,
Mohammed Musa. (2015). Teachers' strategies in developing sensory integration
skills to reduce hypersensitivity in children with autism disorder: a
comparative cross-cultural study between the cities of Amman and Riyadh
(unpublished doctoral thesis, Institute of Strategic Research and Research,
Omdurman Islamic University).
Shura,
Safaa Toson. (2022).The Role of Sensory Integration in Rehabilitation of
Children with Autism Disorder, Arab Journal of Disability and Giftedness
Sciences, 20, 75–84.
Wahdan,
Serbanas Rabie; and Ahmed, Abeer Hassan. (2017). The effectiveness of a
phonological awareness program in improving vocal working memory, phonetic
sensitivity and achievement in reading among students with high-functional
autism disorder in Taif. International Journal of Psychological Sciences, 7,
138-185.
Leong, H., Stephenson, J., & Carter, M. (2014). The use of
sensory integration therapy in Malaysia and Singapore by special education
teachers in early intervention settings. Journal of Intellectual and
Developmental Disability, 39(1), 10-23. https://doi.org/10.3109/13668250.2013.854876
Aaron,
C., & Jessa, R. (2019). Making sense of sentences: Top-Down processing of
speech by adult cochlear implant. Journal of Speech, Language of Hearing
Research, (62), 895-2905. https://doi.org/10.1044/2018_JSLHR-H-18-0129
Adams,
M. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print Cambridge, MA:
MIT Press.
American
Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Disorders (DSM-5) (5th Ed). American Psychiatric Association.
https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Anthony,
J. (2001). Examination of a developmental and multidimensional
conceptualization of phonological sensitivity [Doctoral dissertation]. Florida
State University.
Anthony,
J., Lonigan, C., Burgess, S., Driscoll, K., Phillips, B., & Cantor, B.
(2002). Structure of preschool phonological sensitivity: overlapping
sensitivity to rhyme, words, syllables, and phonemes. Journal of Experimental
Child Psychology, 82, 65-92. https://doi.org/10.1006/jecp.2002.2677
Anthony,
J., Lonigan, C., Driscoll, K., Phillips, B., & Burgess, S. (2003).
Phonological sensitivity: A quasi-parallel progression of word structure units
and cognitive operations. Reading Research Quarterly, 38, 470-487.
https://doi.org/10.1598/RRQ.38.4.3
Ashby,
J., McBride, M., Naftel, S., Paulson, L., Kilpatrick, D. & Moats, L.
(2022). Teaching Phoneme Awareness in 2022: A Guide for Educators. Available
at: https://static1.squarespace.com/Teaching-PA-in-2022_A-Guide-for-Educators.
Ayres,
A. (2000). Sensory integration and the child. Western Psychological Services.
Ayres,
A., & Mailloux, Z. (2020). Influence of Sensory Integration Procedures on
Language Development. The American Journal of Occupational Therapy. 35(6);
383-390. https://doi.org/10.5014/ajot.35.6.383
Burgess,
S. (2002). The influence of speech perception, oral language ability, the home
literacy environment, and pre-reading knowledge on the growth of phonological
sensitivity: A one-year longitudinal investigation. Reading and Writing: An
Interdisciplinary Journal, 15(7-8), 709–737.
https://doi.org/10.1023/A:1020983320635
Centers
for Disease Control and Prevention. (2023). Autism spectrum disorder (ASD):
Data & statistics. Retrieved March 3, 2023, from
https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html
Clifford,
L. (2013). Sensory integration and negative behaviors (Master thesis, St. John
Fisher College.)
Cronin,
V., & Carver, P. (2008). Phonological sensitivity, rapid naming, and
beginning reading, Applied Psycholinguistics, 19(3), 447 – 461.
https://doi.org/10.1017/S0142716400010260
Davies,
P., & Gavin, W. (2007). Validating the diagnosis of sensory processing
disorders using EEG technology. American Journal of Occupational Therapy,
61(2), 176-189. https://doi.org/10.5014/ajot.61.2.176
Diaz,
M. T., Karimi, H., Troutman, S. B., Gertel, V. H., Cosgrove, A. L., &
Zhang, H. (2021). Neural sensitivity to phonological characteristics is stable
across the lifespan. NeuroImage, 225, 117511.
Eissa,
M. A. (2014). The Effect of a phonological awareness intervention program on
phonological memory, phonological sensitivity, and metaphonological abilities
of preschool children at-risk for reading disabilities. Online Submission,
3(2), 68-80.
Farquharson,
K., Centanni, T., Franzluebbers, C., & Hogan, T. (2014). Phonological and
lexical influences on phonological awareness in children with specific language
impairment and dyslexia. Frontiers in Psychology, 5, 1-10.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00810
Fernandez-Prieto
M, Moreira C, Cruz S, Campos V, Mart?nez-Regueiro R, Taboada M, Carracedo A,
Sampaio A.(2021). Executive functioning: A mediator between sensory processing
and behaviour in autism spectrum disorder. Journal of Autism Developmental
Disorders, 51(6), 2091-2103. doi: 10.1007/s10803-020-04648-4. PMID: 32915356.
Helfer,
B; Boxhoorn, S; Songa, J; Steel, C; Maltezos. & Asherson, P. (2020).
Emotion recognition and mind wandering in adults with attention deficit
hyperactivity disorder or autism spectrum disorder. Journal of Psychiatric and
Research. 134, 89-96. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.12.050
Ili?-Savi?,
I., Petrovi?-Lazi?, M., & Resimi?, R. (2021). Sensory integration and its
significance for functioning and development of children’s speech. Medicinski
pregled, 74(5-6), 205-210.
https://doi.org/10.2298/MPNS2106205I
Ingvalson,
E; Young, N., & Wong, P. (2014). Auditory – cognitive training improve
language performance in prelingually deafened cochlear implant Recipients
international. Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 78(10), 1624-1631.
https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2014.07.012
Ji
hyun, C., & Kim, H. (2018). Effects of sensory integration group therapy of
fine motor, social interaction and playfulness of preschool children with
intellectual disabilities. Journal of Korean Academy of Sensory Integration,
16(1),25-34.
Jong,
F., Seveke, M., & Veen, M. (2002). phonological sensitivity and the
acquisition of new words in children. Journal of Experimental Child Psychology,
76(4), 275-301. https://doi.org/10.1006/jecp.1999.2549
Khaledi,
H., Aghaz, A., Mohammadi, A., Dadgar, H., & Meftahi, G. (2022). The
relationship between communication skills, sensory difficulties, and anxiety in
children with autism spectrum disorder. Middle East Current Psychiatry, 29(1),
1-12. https://doi.org/10.1186/s43045-021-00101-9
Kilroy,
E., Aziz-Zadeh L., & Cermak, S. (2019). Ayres theories of autism and
sensory integration revisited: What contemporary neuroscience has to say. Brain
Science. 9(3), 1-20. https://doi.org/10.3390/brainsci9030068
Koenig,
K. & Rudney, S. (2010). Performance challenges for children and adolescents
with difficulty processing and integrating sensory information: a systematic
review. American Journal Occupational Therapy. 64(3), 430-42.
https://doi.org/10.5014/ajot.2010.09073
Lajoie.
L. (2020). A case study analysis of phonological awareness strategies aimed at
helping students with learning disabilities in foreign language [Doctoral
dissertation, Northeastern University Boston].
Li,
M. Y., Braze, D., Kukona, A., Johns, C. L., Tabor, W., Van Dyke, J. A., ...
& Magnuson, J. S. (2019). Individual differences in subphonemic sensitivity
and phonological skills. Journal of Memory and Language, 107, 195-215.
Maenner,
M., Shaw, K., Baio, J., Washington, A., Patrick, M., DiRienzo, M., Christensen,
D., Wiggins, L., Pettygrove, S., Andrews, J., Lopez, M., Hudson, A., Baroud,
T., Schwenk, …, & Dietz P. (2020). Prevalence of autism spectrum disorder
among children aged 8 years — Autism and developmental disabilities monitoring
network, 11 sites, United States, 2016. MMWR Surveillance Summaries, 69(4),
1–12. https://doi.org/10.15585/mmwr.ss6904a1
Mikami,
M., Koeda, S., Yoshida, K., Sakamoto, Y., Kato, S., Nakamura, K., &Yamada,
J. (2020). A typical sensory processing profiles and their associations with
motor problems in preschoolers with developmental coordination disorder.
Journal of Child Psychiatry & Human Development, 3(2), 1-10.
https://doi.org/10.1007/s10578-020-01013-5
Mott,
M. S., & Rutherford, A. S. (2012). Technical examination of a measure of
phonological sensitivity. Sage Open, 2(2), 2158244012445584.
Murdock,
L., Cost, H., & Tieso, C. (2007). Measurement of social communication
skills of children with autism spectrum disorders during interactions with
typical peers. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 22(3),
160–172. https://doi.org/10.1177/10883576070220030401
Montse,
F., Célia, M. , Sara, C. , Vânia ,s. , Roc?o, M.,Maria,. T, Angel C., Adriana,
S. (2021). Executive functioning: A mediator between sensory processing and
behaviour in autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental
Disorders 51:2091–2103https://doi.org/10.1007/s10803-020-04648-4.
Naghibosaddat,
R., Rezoni,H., & Salahian, A. (2022). The effectiveness of sensory
integration-based therapy on auditory memory and auditory sensitivity of
students with dyslexia. Journal of Child Mental Health, 8(4), 43-54.
http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.4.5
Nye,
J. (2021). Delayed recognition of emotions due to mind wandering among adults
with attention deficit hyperactivity disorder. Psychiatry Advisor. Available
at: https://www.psychiatryadvisor.com/
Pufpaff,
L. (2005). The effects of a nonspeech response mode on phonological sensitivity
assessment tasks [Doctoral dissertation, Purdue University].
Pufpaff,
L. (2009). A developmental continuum of phonological sensitivity skills.
Psychology in the Schools, 46, 679-691. https://doi.org/10.1002/pits.20407
Robertson,
C., & Baron-Cohen, S. (2017). Sensory perception in autism. Nature Reviews
Neuroscience, 18(11), 671-684. https://doi.org/10.1038/nrn.2017.112
Samuel,
B., Genesis, G., Donna, C., Manilyn, F. Jessebelle, H. & Allison, N.
(2022). Phonological awareness and word decoding ability of second year
BSED-English major students in university of Southeastern Philippines Tagum
Campus. doi:10.20944/preprints202204.0123.v1d
Schaaf,
R., Dumont, R., Arbesman, M., & May-Benson, T. (2018). Efficacy of
occupational therapy using Ayres Sensory Integration®: A systematic review.
American Journal of Occupational Therapy, 72(1), 7201190010.
https://doi.org/10.5014/ajot.2018.028431
Schlesinger,
N., & Gray, S. (2017). The impact of multisensory instruction on learning
letter names and sounds, word reading, and spelling. The International Dyslexia
Association, 67(3), 219-258. https://doi.org/10.1007/s11881-017-0140-z
Schoen,
S., Lane, S., Mailloux, Z., May?Benson, T., Parham, L., Smith Roley, S., &
Schaaf, R. (2019). A systematic review of ayres sensory integration
intervention for children with autism. Autism Research, 12(1), 6-19. https://doi.org/10.1002/aur.2046
Shaywitz,
S. (2003). Overcoming dyslexia: A new and complete science-based program for
reading problems at any level.New York: Knopf.
Schoen,
S., Miller, L., & Flanagan, J. (2018). A retrospective pre-Post treatment
study of occupational therapy intervention for children with sensory processing
challenges. The Open Journal of Occupational Therapy, 6(1), 1-14.
https://doi.org/10.15453/2168-6408.1367
Schopler,
E., & Mesibov, G. (Eds.). (2013). High-functioning individuals with autism.
Springer Science & Business Media.
Sha'Breau,
L. W. (2017). Phonological Sensitivity and Print Referencing Manual
(Unpublished doctoral dissertation). San Diego State University.
Shimizu,
V. T., Bueno, O. F., & Miranda, M. C. (2014). Sensory processing abilities
of children with ADHD. Brazilian Journal of Physical Therapy, 18(4), 343–352.
https://doi.org/10.1590/bjpt-rbf.2014.0055
Stevenson,
R., Segers, M., Ncube, B., Black, K., Bebko, J., & Ferber, S. (2018). The
cascading influence of multisensory processing on speech perception in autism.
Autism, 22(5), 609–624. https://doi.org/10.1177/1362361317704413
Stiegler,
L., & Davis, R. (2010). Understanding sound sensitivity in individuals with
autism spectrum disorders. Focus on Autism and Other Developmental
Disabilities, 25(2), 67-75. https://doi.org/10.1177/1088357610364530
Syu,
Y., Huang, P., Wang, T., Chen, Y., Tseng, M., & Chen, K. (2020).
Relationship among sensory over-responsivity, problem behaviors, and anxiety in
emerging adults with autism spectrum disorder. Neuropsychiatric Disease and
Treatment, 16, 2181–2190. https://doi.org/10.2147/NDT.S265771
Tambyraja,
S., Farquharson, K., & Justice L. (2020). Reading risk in children with
speech disorder. Journal of Speech Language and Hearing Research
,63(11),3714-3726. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-20-00097
Uddin,
J., Hasan, P., & Shahanaz, M. (2022). A comparative study on sensory
integration treatment and behavioral modification treatment for the children
with hyperactivity and autism spectrum disorder. International Journal of
Intellectual Disability, 2(1), 18-23.
Vitomsk,
M. (2023). The effectiveness of and sensory integration on the level of
self-care of children with autism spectrum disorders in early childhood. Art of
Medicine, 4, 24-14.
Vives-Vilarroig,
J., Ruiz-Bernardo, P., & Garc?a-G?mez, A. (2022). Sensory integration and
its importance in learning for children with autism spectrum disorder. Cadernos
Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30, e2988. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAR22662988
Wasilewski,
T. (2018). Sensory integration and its significance for functioning and
developing children speech. Pediatrics and Family Medicine, 14(1), 20-32.
https://doi.org/10.15557/PiMR.2018.0002
Watling,
R., & Dietz, L. (2017). Immediate effect of ayres’s sensory integration
based occupational therapy intervention on children with autism spectrum
disorders. The American Journal of Occupational Therapy, 61(5), 22-29.
https://doi.org/10.5014/ajot.61.5.574.