هدف
البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي في خفض اضطراب
أبراكسيا الكلام لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة البحث من(20)
طفلاً من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (6- 9)
أعوام، بمتوسط عمري قدره (7.75)، وانحراف معياري (1.21)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين
متساويتين الأولى تجريبية، والثانية ضابطة؛ قوام كل منهما (10) أطفال، وتكونت
أدوات البحث من مقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب التوحد الإصدار
الثالث "GAR-3"، ومقياس أبراكسيا الكلام، والبرنامج
التدريبي القائم على التكامل الحسي، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلاله
إحصائية عند مستوى دلالة(0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية
والضابطة في أبراكسيا الكلام لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة
إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي في
أبراكسيا الكلام لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، كما أسفرت عن أنه لا
توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي في
أبراكسيا الكلام لدى المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: التكامل الحسي – أبراكسيا الكلام – اضطراب طيف التوحد- الأطفال- برنامج تدريبي.
This study aimed at identifying the effectiveness of a
training program based on sensory integration in reducing apraxia of speech
among children with autism spectrum disorder. The sample consisted of (20)
children with autism spectrum disorder between (6 - 9) years of age (mean age=
7.75، SD= 1.21). They were divided into two
equal groups. The first group was experimental and the second one was control.
Each group comprised (10) children. Tools were the Gilliam Autism Rating Scale
"GARS-3'، Apraxia of Speech
Scale، and the Training Program Based on Sensory
Integration. Results showed that there were statistically significant
differences (a= 0.01) between the mean rank scores obtained by the experimental
and control groups on the post-test of apraxia of speech،
in favor of the experimental group. There were also statistically significant
differences (a= 0.01) between the mean rank scores obtained by the experimental
group on the pre- and post-tests of apraxia of speech،
in favor of the post-test. There were no statistically significant differences
between the mean rank scores obtained by the experimental group on the post and
follow-up tests of apraxia of speech.
Keywords: Sensory integration – Apraxia of
Speech – Autism Spectrum Disorder- Training Program - Children.