الإسهام النسبي للإذلال الوالدي في التنبؤ بالهزيمة النفسية لدى طالبات الجامعات غير المتزوجات بالرياض
The Relative Contribution of Parental Humiliation in Predicting Psychological Defeat among Unmarried Female University Students in Riyadh
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الهزيمة النفسية
لدى طالبات الجامعات غير المتزوجات والتعرف على العلاقة بين الإذلال الوالدي
والهزيمة النفسية لدى الطالبات عينة الدراسة، كما هدفت إلى التعرف على الفروق بين
الطالبات عينة الدراسة في كل من الإذلال الوالدي والهزيمة النفسية تبعاً للتخصص
(علم نفس – تربية خاصة)، كما هدفت الدراسة إلى البحث في تحديد درجة الاسهام النسبي
للإذلال الوالدي في التنبؤ بالهزيمة النفسية لدى طالبات الجامعة غير المتزوجات،
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي
التنبؤي ، تكونت عينة الدراسة من (170) من طالبات غير المتزوجات من كلية التربية
بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن بالرياض، ومن الأدوات تم استخدام مقياسين
للإذلال الوالدي والهزيمة النفسية (إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود
علاقة ارتباطية طردية (موجبة) قوية بين الإذلال الوالدي والهزيمة النفسية لدى
طالبات الجامعة غير المتزوجات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات
طالبات الجامعة غير المتزوجات في مقياس الإذلال الوالدي؛ نتيجة لاختلاف التخصص
(علم نفس – تربية خاصة)، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات
طالبات الجامعة غير المتزوجات في مقياس الهزيمة النفسية نتيجة لاختلاف التخصص (علم
نفس – تربية خاصة)، كما توصلت الدراسة إلى إمكانية الإسهام النسبي بالإذلال
الوالدي وكل بعد من أبعاده في التنبؤ بالهزيمة النفسية لدى الطالبات عينة الدراسة.
وتوصى الدراسة بضرورة اهتمام مراكز الإرشاد الأسري بتوعية الآباء
بعدم التفرقة بين الأبناء من الجنسين، وعقد مراكز الإرشاد الجامعي دورات وبرامج
إرشادية لتخفيف الهزيمة النفسية لدى طالبات الجامعات الهزيمة النفسية. كما توصي
الدراسة بعقد مراكز الإرشاد الأسري دورات تدريبية للمتزوجين حديثاً للتوعية
بأساليب المعاملة الوالدية الإيجابية.
الكلمات المفتاحية: الإذلال الوالدي- الهزيمة النفسية- طالبات الجامعة غير المتزوجات.
The current study aimed to identify the
level of psychological defeat among unmarried female university students identify the relationship between parental
humiliation and psychological defeat among unmarried female university
students. On the effect of parental humiliation on psychological defeat, the
study followed the comparative Descriptive, correlational, predictive. The
study sample consisted of (170) unmarried female students from the College of
Education at Princess Noura bint Abdul Rahman University in Riyadh. Two
measures of parental humiliation and psychological defeat were used as tools
(prepared by the researcher). The results of the study revealed that there is a
strong direct (positive) correlation between parental humiliation and psychological
defeat among unmarried university students, and there are no statistically
significant differences between the mean scores of unmarried university
students in the parental humiliation scale; As a result of the difference in
specialization (psychology - special education), it also showed that there were
no statistically significant differences between the mean scores of unmarried
university students in the measure of psychological defeat as a result of the
difference in specialization (psychology - special education). The study also
found that there is a positive effect of parental humiliation On the
psychological defeat of the female students in the study sample.
The current study recommends the need
for family counseling centers to pay attention to educating parents about not
separating between children of both genders, and for university counseling
centers to hold counseling courses and programs to reduce the psychological
defeat of female university students. The study also recommends that family
counseling centers hold training courses for newly married couples to raise
awareness of positive parental treatment methods.
Keywords:
Parental Humiliation - Psychological Defeat - Unmarried University Students.
المراجع العربية:
أبو حلاوة، محمد السعيد؛ وراشد، مرزوق راشد (2013). البنية العاملية
والتحليل التميزي للهزيمة النفسية في ضوء بعض المتغيرات النفسية لدى طلاب
الجامعة"نموذج مقترح"، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس،
37(3)،128-171.
باظة، آمال عبد السميع (2021). الهزيمة النفسية وعلاقتها بالاضطرابات
السيكوسوماتية لدى الزوجات المترددات على
محكمة الأسرة، مجلة كلية التربية، جامعة كفر الشيخ، 101،73-96.
بوخيار، ربيع ؛ وراحيس، براهيم (2020). الاكتئاب وعلاقته بأساليب المعاملة
الوالدية لدى المراهقين المتمدرسين، دراسة ميدانية بولاية الشلف، مجلة القياس
والدراسات النفسية، 1(1)34-49.
حسن، مروة نشأت (2019). فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لخفض الهزيمة
النفسية لدى طلاب الجامعة المكتئبين، مجلة
كلية التربية، جامعة طنطا، 74(2)،909-966.
حنتوش، عاتكة عبدالله (2016). العنف الأسري، مجلة الجامعة العراقية،30(2)،
355-387.
الخولي، سناء (2008). الأسرة
والحياة العائلية. الأسكندرية : دار المعرفة.
دويدار، منى أحمد (2022). الصحة النفسية وعلاقتها بالهزيمة النفسية لدى
طلاب كلية التربية الرياضية جامعة المنصورة، مجلة جامعة أسيوط لعلوم وفنون التربية
الرياضية، 62(1)، 104-128.
شندي، سميرة (2018) . أساليب المعاملة الوالدية، القاهرة: مكتبة
الأنجلو المصرية.
الطماوي، عماد الدين إبراهيم (2020). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها
بالتوافق النفسي لدى الأبناء المراهقين من طلاب المرحلة الثانوية، المجلة المصرية
للدراسات النفسية، 109(30)،462-492.
عبد الصمد، فضل إبراهيم (2013). مقياس الهزيمة النفسية في البيئة المصرية،
مجلة البحث وعلم النفس، جامعة المنيا، 26(1)،1-12.
العطار، محمود معازي (2019). الحديث الذاتي الإيجابي وعلاقته بالتدفق
النفسي والهزيمة النفسية لدى طلاب كلية التربية، المجلة المصرية للدراسات النفسية،
29(102)، 388-432.
عيد، محمد إبراهيم (2016). الصحة النفسية. مكتبة الأنجلو المصرية.
القحطاني، مانع مريع (2022). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالقلق
الإجتماعي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمدينة جدة، المجلة العربية للعلوم ونشر
الأبحاث- مجلة العلوم التربوية والنفسية، 6(5)، 136-158.
الكبير، أحمد علي؛ و بدوي،ممدوح محمود (2019). بعض أساليب المعاملة
الوالدية المدركة كمتنبئات بالإبداع الإنفعالي لدى طلاب كلية التربية بجامعة
الأزهر، مجلة جامعة بني سويف، 1،2-52.
الكريديس، ريم سالم (2022). نمذجة العلاقة بين الخوف من الشفقة والاتزان الانفعالي والسلوك التجنبي لدى عينة من المراهقات ذوات الحرمان الوالدي بمدينة الرياض، مجلة كلية التربية في العلوم النفسية، جامعة عين شمس، 46(3)، 65-117.
ترجمة المراجع العربية:
Abdel Samad,
Fadl Ibrahim. (2013). Psychological
defeat scale in the Egyptian environment
(in Arabic). Journal of Research
and Psychology, Minya University, 26(1), 1-
Abu Halawa,
Muhammad Al-Saeed & Rashid, Marzouq
Rashid. (2013)The factorial structure and discriminatory analysis of
psychological defeat in the light of some psychological variables among
university students, "a proposed model"(in Arabic). Journal of Arab Studies in Education and
Psychology, 37 (3), 128-171.
Al-Attar,
Mahmoud Maazi. (2019). Positive self-talk and its relationship to psychological
flow and psychological defeat among students of the Faculty of Education (in
Arabic). Egyptian Journal of
Psychological Studies, 29 (102), 388-432.
Al-Kholy, Sanaa.
(2008). Family and family life (in Arabic).
Alexandria: House of Knowledge.
Al-Kraidis, Reem
Salem. (2022). Modeling the relationship between fear of pity, emotional
balance, and avoidance behavior among a sample of adolescent girls with
parental deprivation in Riyadh (in Arabic). Journal of the College of Education
in Psychological Sciences, Ain Shams University, 46 (3), 65-117.ٍ
Al-Qahtani,
Manaa Maree. (2022). Parental treatment styles and their relationship to social
anxiety among middle school students in Jeddah (in Arabic). Arab Journal of Science and Research
Publication - Journal of Educational and Psychological Sciences, 6 (5),
136-158.
Al-Kabir, Ahmed
Ali & Badawi, Mamdouh Mahmoud. (2019). Some Perceived Parental Treatment
Styles as Predictors of Emotional Creativity among Students of the Faculty of
Education at Al-Azhar University (in Arabic). Journal of Beni Suef University,
1,2-52.
Al-Tamawi, Imad
Al-Din Ibrahim. (2020). Parental treatment styles and their relationship to the
psychological adjustment of adolescent children of secondary school students
(in Arabic). Egyptian Journal of
Psychological Studies, 109 (30), 462-492
Baza, Amal Abdel
Samie. (2021). Psychological defeat and its relationship to psychosomatic
disorders among wives who frequent the family court (in Arabic). Journal of the Faculty of Education, Kafr
El-Sheikh University, 101, 73-96.
Boukhar, Rabih
& Rahis, Ibrahim. (2020). Depression and its relationship to parental
treatment styles among schooled adolescents, a field study in the state of
Chlef (in Arabic). Journal of Measurement and Psychological Studies, 1 (1)
34-49.
Dowidar, Mona
Ahmed. (2022). Mental health and its relationship to psychological defeat among
students of the Faculty of Physical Education, Mansoura University (in
Arabic). Assiut University Journal of
Physical Education Sciences and Arts, 62 (1), 104-128.
Eid, Muhammad
Ibrahim. (2016). Psychological health (in Arabic). Anglo Egyptian Library.
Hassan, Marwa
Nashaat. (2019). The effectiveness of a behavioral cognitive counseling program
to reduce psychological defeat among depressed university students(in Arabic).
Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 74 (2), 909-966.
Hantoush, Atika
Abdullah. (2016). Domestic Violence (in Arabic). Iraqi University Journal,
30(2), 355-387.
Shendi, Samira. (2018). Parental methods of treatment (in Arabic). Cairo: Anglo Egyptian Bookshop.
Alonsi, P.
(2019). Which Parenting Style Encourages Healthy Lifestyles in Teenage
Children? Proposal for a Model of Integrative Parenting Styles. International
Journal of Environmental Research and Public Health, 16(111), 1-7.
Apparigliato,
M., Fiore, F., Ruggiero, G. (2011). Parental criticism, responsibility and
humiliation in eating disorders, Retrieved from, https://www.researchgate.net
Callan, M ., Kay, A., & Dawtry, R. (2014). Making sense of misfortune: Deservingness,
self-esteem, and patterns of self-defeat, Journal of Personality and Social
Psychology, 107(1), 123-150.
Campellone, R.,
Sanchez, A., & Kring, M. (2016).
Defeatist Perfomance meliefs, negative symptoms, and functionl outcome in
schizophrenia: a meta-analytic reviw, journal of schizophrenia bulletin, 42(6),
1343-1352.
Chris, B., & Bryan, . (2000), Defeat yourself-
Defeating Behavior vnderst anding & overcoming tlarm ful patterns TI 080 –
Thematic.Cutter, Fred, (1999) :Suicide Prevention Triangle, A Manual for
Everyone: U. K Triangle Books.
Duvander, A.,
& Johansson, M. (2018). Does Fathers’ Care Spill Over? Evaluating Reforms
in the Swedish Parental Leave Program,
Journal of Social Philosophy 42(2),173 – 191.
Dwairy, M. (2014). The Relationship between the
Parenting Styles of universitystudents with their emotional creativity, Pakistan Journal of Social Psychology, 8(2) 305-319.
Gazlay, K.
(2020). Arguments from Evil and the
Parenting Style(s) of God. Master of Arts in Christian Apologetics. Rawlings
School of Divinity. Liberty University School of Divinity.
Gheaus, A., & Robeyns, I. (2011),
Equality-Promoting Parental Leave, Journal of Social Philosophy, 42(2),
173-191.
Griffiths, W.,
Wood, M., Maltby, J., Taylor, J., & Tai, S. (2014). The prospective role of
defeat and entrapment in depression and anxiety: A 12 month longitudinal
study. Journal of Psychiatry Research,
216(1), 52-59.
Negele, A., Kaufhold, J.,
Kallenbach, L., &
Bohleber,L.( 2015). Childhood trauma and its relation to chronic depression in
adulthood, Depression Research and Treatment, https:// doi: 10.1155/2015/650804
Ouvrein, G.,
& Verswijvel, K. (2019). Sharenting: Parental adoration or public
humiliation? A focus group study on adolescents' experiences with sharenting
against the background of their own impression management. Children and Youth
Services Review, 99, 319–327. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.011
Rege, M., & Solli, F . (2013). “The Impact of Paternity
Leave on Fathers’ Future Earnings.”
Journal of Demography , 50(6): 2255–77.
Uclés, I.,
Calder?n, M., G?ndara, V., & Carrasco, M.
(2018). Perceived parental
acceptance-rejection and children’s psychological adjustment, Journal of Child and Family Studies, 27,
1336-1348.