هدفت الدراسة
الحالية إلى إجراء تحليل بعدي لنتائج الدراسات التي استخدمت استراتيجية الصف
المقلوب في تنمية التحصيل الدراسي في الدراسات الإسلامية وفقًا لعوامل (النوع،
المرحلة، الفرع، نوع المنشور)، والكشف عن متوسط حجم تأثيرها، ومدى التباين وفقًا
للمتغيرات. شملت عينة الدراسة تحليل (10) دراسات أجريت في دول الخليج العربي خلال
الفترة (2015- 2021) انطبقت عليها معايير التحليل، وقد توصلت النتائج إلى أن متوسط
حجم التأثير بلغ (3.22) مما يشير إلى فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تنمية
التحصيل الدراسي. كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن عوامل (النوع، المرحلة، الفرع)
ليس لها تأثير معدل دال إحصائيًا في فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تنمية
التحصيل الدراسي. في حين توصلت إلى وجود تأثير معدل لعامل نوع المنشور لصالح رسالة
الماجستير.
الكلمات المفتاحية: استراتيجية الصف
المقلوب، الدراسات الإسلامية، التحليل البعدي، حجم الأثر، دول الخليج العربي.
Abstract
The flipped classroom strategy began to spread in
educational circles, especially in light of the circumstances that necessitated
the transition from regular education to distance education. Studies were
conducted to identify its impact on the development of academic achievement,
including Islamic studies courses. The current study aimed to identify the
average effect size of the flipped classroom strategy on the development of
academic achievement in teaching Islamic studies branches, and the extent of
the variation according to the variables (gender, stage, track, type of
publication). The study included an analysis of (10) studies conducted in the
Arab Gulf countries during the period (2015-2021) to which the analysis
criteria were applied. The study results revealed high effect size estimated
3.22 that proved the effectiveness of FCS in developing academic achievement.
The results also found that there were no moderating effects for (gender,
stage, and track) factors on the average size of the effect of the flipped
classroom strategy on academic achievement, while it was found that there was a
moderating effect for publication type factor in favor of the master's thesis.
Keywords: Flipped classroom; Islamic studies; Meta- analysis;
Effect size.
المراجع العربية:
أبانمي، فهد بن عبد
العزيز. (2016). أثر استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تدريس التفسير في التحصيل
المعرفي والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الثاني الثانوي. مجلة القراءة
والمعرفة، 173، 21-48.
الجريبة، منى بنت
محمد. (2017). فاعلية استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تنمية مستوى التحصيل في
مادة الحديث لطالبات التعليم الثانوي في مدينة الرياض. مجلة التربية،1(172)، 672 -
703. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/865419
الزهراني، عزة
والثقفي، مهدية (2021). أثر استراتيجية الصف المقلوب في تنمية المفاهيم والاتجاه
نحوها لدى طالبات المرحلة المتوسطة. مجلة
دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 131، 175-192.
السراء، عبد الملك
بن سليمان، والحسن، رياض بن عبد الرحمن. (2019). أثر استخدام استراتيجية الفصل
المقلوب في إتقان مهارة التجويد لدي طلاب الصف الثالث الثانوي. مجلة العلوم
التربوية، 4(1)، 41 - 63. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1028757
الشبيبية، ثرياء
(2019). فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تنمية التحصيل الدراسي للطالبات في
مادة التربية الإسلامية في ضوء تحصيلهن الدراسي السابق واتجاهاتهن نحو
الاستراتيجية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 112، 23-49.
العمري، ردعان سالم
ردعان. (2019). أثر استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تدريس الفقه على تنمية
التحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة القراءة والمعرفة، 212، 79 - 122. مسترجع
من http://search.mandumah.com/Record/965827
العياصرة، محمد.
والشبيبي، ثرياء. (2021). أثر استراتيجية الصف المقلوب في تطبيق الطالبات في مادة
التربية الإسلامية لأحكام التلاوة وحفظ الآيات القرآنية في ضوء تحصيلهن الدراسي.
مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس،2 (48) ، 431 -434.
الغامدي، ريم أحمد
رمزي. (2021). أثر الصف المقلوب فى تحقيق بعض نواتج العلوم: تحدى بعدى. مجلة البحث
العلمي في التربية، 9(22)، 325 - 355. مسترجع منhttp://search.mandumah.com/Record/1226280
المحمادي، غدير.
(2021). فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تدريس مادة الفقه على التحصيل لدى
طالبات الصف الثالث متوسط. مجلة كلية التربية، جامعة كفر الشيخ، 100، 525-558.
الناجم، محمد عبد
العزيز عبد المحسن. (2018). أثر استخدام استراتيجية التعلم بالصف المقلوب في تدريس
مقرر الثقافة الإسلامية في تنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب السنة
التحضيرية بجامعة شقراء. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 5(1)، 320 - 347.
مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/902029
?
ترجمة المراجع
العربية:
Abanmi, F.A. (2016). The effect of using the
flipped classroom strategy in teaching interpretation on cognitive achievement
and attitude toward the subject among second-year secondary school students.
Journal of Reading and Cognition, 173, 21-48.
Al-Ayasra, M.& Al-Shabibi, T. (2021). The
effect of the flipped classroom strategy on female students in the Islamic
education subject applying the provisions of recitation and memorizing Qur’anic
verses in light of their academic achievement. Journal of Arab Studies in
Education and Psychology, 2 (48), 431-434.
Al-Ghamdi, R. R. (2021). The effect of the
flipped classroom on achieving some science outcomes: A post-hoc challenge.
Journal of Scientific Research in Education, 9(22), 325 - 355. Retrieved from
http://search.mandumah.com/Record/1226280
Al-Jariba, M.M. (2017). The effectiveness of
using the flipped classroom strategy in developing the level of achievement in
the Hadith subject for female secondary education students in the city of
Riyadh. Journal of Education, 1(172), 672 - 703. Retrieved from
http://search.mandumah.com/Record/865419
Al-Mohammadi, G. (2021). The effectiveness of
the flipped classroom strategy in teaching jurisprudence on the achievement of
third-year intermediate female students. Journal of the Faculty of Education,
Kafrelsheikh University, 100, 525-558.
Al-Najem, M.M. (2018). The effect of using the
flipped classroom learning strategy in teaching the Islamic culture course on
developing achievement and motivation to learn among preparatory year students
at Shaqra University. King Khalid University Journal of Educational Sciences,
5(1), 320 - 347. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/902029
Al-Omari, R.R. (2019). The effect of using the
flipped classroom strategy in teaching jurisprudence on developing achievement
among secondary school students. Journal of Reading and Cognition, 212, 79 -
122. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/965827
Al-Sarraa, A. & Al-Hassan, R. (2019). The
effect of using the flipped classroom strategy on mastering the intonation
skill among third year secondary school students. Journal of Educational
Sciences, 4(1), 41 - 63. Retrieved from http://search.mandumah.com/Record/1028757
Al-Shabibiya, T. (2019). The effectiveness of
the flipped classroom strategy in developing the academic achievement of female
students in Islamic education in light of their previous academic achievement
and their attitudes towards the strategy. Arab Studies in Education and
Psychology, 112, 23-49.
Al-Zahrani, A. & Al-Thaqafi, M. (2021).
The effect of the flipped classroom strategy on developing concepts and
attitudes toward them among middle school students. Journal of Arab Studies in
Education and Psychology, 131, 175-192.references?
المراجع الأجنبية:
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015).
Motivation and cognitive load in the flipped classroom: Definition, rationale
and a call for research. Higher Education Research and Development, 34(1),
1–14. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.934336.
Academy of Active Learning Arts and Sciences
(2018). Updated definition of flipped learning. Retrieved August 8, 2019 from
http://aalasinternational.org/updateddefinition-of-flipped-learning/.
APA Dictionary of Psychology. Retrieved
from.https://dictionary.apa.org/meta-analysis
Beattie, V., Collins, B., & McInnes, B.
(1997). Deep and surface learning: A simple or simplistic dichotomy? Accounting
Education, 6, 1–12. https://doi.org/10.1080/
096392897331587"10.1080/096392897331587.
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991).
Active learning: Creating excitement in the classroom. 1991 ASHE-ERIC higher
education reports. Retrieved from https://eric.ed.gov/? id=ED336049
Cheng, L., Ritzhaupt, A. D., & Antonenko,
P. (2019). Effects of the FCL instructional strategy on students’ learning
outcomes: A meta-analysis. Educational Technology Research & Development,
67(4), 793–824. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9633-7.
Clark, K. R. (2015). The Effects of the
flipped model of instruction on student engagement and performance in the
secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12, 91–115.
Clark, R. C., Nguyen, F., & Sweller, J.
(2005). Efficiency in learning. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Davies, R. S., Dean, D. L., & Ball, N.
(2013). Flipping the classroom and integration technology integration in a
college–level information systems spreadsheet course. Education Technology
Research Development, 61, 563–580.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M.,
Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., et al. (2014). Active learning
increases student performance in science, engineering, and mathematics.
Proceedings of the national academy of sciences of the United States of
Americahttps://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
Gillette, C., Rudolph, M., Kimble, C.,
Rockich-Winston, N., Smith, L., & Broedel-Zaugg, K. (2018). A Systematic
Review and Meta Analysis of Student Pharmacist Outcomes Comparing Flipped
Classroom and Lecture. American Journal of Pharmaceutical Education.
https://doi.org/10.5688/ajpe6898
Greener, D. L. (2020). COVID-19: A stimulus to
2020 vision. Interactive Learning Environments, 28(6), 656-657.
https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1821434
?
Grissom, R. J., & Kim, J. J. (2005).
Effect sizes for research: A broad practical approach. Mahwah: Lawrence Erlbaum
Associates.
Hartley, J., & Cameron, A. (1967). Some
observations on the efficiency of lecturing. Educational Review, 20, 30–37.
https://doi.org/10.1080/0013191670200103.
Hedges, L. V., & Olkin, I. (1985).
Statistical methods for meta-analysis. Orlando, FL: Academic Press.
Herreid, C. F., & Schiller, N. A. (2013).
Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching,
42(5), 62–66. http://www.jstor.org/stable/43631584
https://doi.org/10.29333/iji.2020.13437a
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based
learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16,
235–266. 9
Kazu, ?., & Kurto?lu, C. (2020). Research
of Flipped Classroom based on Students’ Perceptions. Asian Journal of Education
and Training, 6(3), 505–513.
Lag, T., & Saele, R. G. (2019). Does the
FCL improve student learning and satisfaction? A systematic review and
meta–analysis. AERA Open, 5(3), 1-17 https://doi.org/10.1177 / 2332858419870489
Latorre-Cosculluela, C., Su?rez, C., Quiroga,
S., Sobradiel-Sierra, N., Lozano-Blasco, R. & Rodr?guez-Mart?nez, A.
(2021), "Flipped Classroom model before and during COVID-19: using
technology to develop 21st century skills". Interactive Technology and
Smart Education, 18 (2), 189-204. https://doi.org/10.1108/ITSE-08-2020-0137
Milman, N. B. (2012). The flipped classroom
strategy: What is it and how can it best be used? Distance Learning, 9(3),
85-87.
Orhan, A. (2019). The effect
of flipped learning on students’ academic achievement: A meta-analysis study.
Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(1), 368-396.
Prasojo, L. D., Habibi, A., Mukminin, A.,
& Yaakob, M. F. M. (2020). Domains of Technological Pedagogical and Content
Knowledge: Factor Analysis of Indonesian In-Service EFL Teachers. International
Journal of nstruction,13(4), 593-608
Sander, P., Stevenson, K., King, M., &
Coates, D. (2000). University students' expectations of teaching. Studies in
Higher Education, 25, 309–323. https://doi.org/10. 1080/03075070050193433
Strelan, P., Osborn, A., & Palmer, E. (2020). The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review, 30, 100314.
Tutal, ?. & Yazar, T. (2021). Flipped
classroom improves academic achievement, learning retention and attitude
towards course: a meta-analysis. Asia Pacific Educ. Rev. 22, 655–673.
https://doi.org/10.1007/s12564-021- 09706-9
Wang, T. (2017). Overcoming barriers to’flip’:
Building teacher's capacity for the adoption of flipped classroom in Hong Kong
secondary schools. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12,
6–17. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0047-7.
Wilson, K., & Horn, J. H. (2007).
Attention during lectures: Beyond ten minutes. Teaching of Psychology, 34,
85–89.