مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

مستوى التفكير الإيجابي لدى رؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حائل وعلاقته بترشيد اتخاذ القرارات الإدارية لديهم

The Level of Positive Thinking among Academic Department Heads at the University of Hail and its Relationship to Rationalizing Their Administrative Decision-Making


د. ميسم بنت فوزي مطير العزام

أستاذ رياض الأطفال المشارك

قسم رياض الأطفال - كلية التربية - جامعة حائل

Dr. Miesam bint Fawzi Motiar Al azam

Associate Kindergarten Teacher

Kindergarten Department - College of Education - 

University of Hail


التخصص العام: أصول التربية

التخصص الدقيق: رياض الأطفال

DOI: 10.36046/2162-000-020-017
DownloadPDF
الملخص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى التّفكير الإيجابي لدى رُؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حَائِل وعَلاقته بترشيد اتخاذ القَرارات الإدارية لديهم، ولتحقيق أهداف البَحثْ قد تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي والارتباطي، وقد تم استخادم أداتي البَحثْ وهي مقياس التفكير الايجابي ومقياس ترشيد اتخاذ القَرارات الإدارية وقد تم التأكد من صدق وثبات أداتي البَحثْ، وقد تكوّنت عيّنة البَحثْ من (100) رئيس قسم أكاديمي في جامعة حَائِل، وقد أظهرت النتائج أنّ مستوى التّفكير الإيجابي لدى رُؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حَائِل جاء متوسّطًا، كما وتبيّن أنّ مستوى ترشيد اتخاذ القَرارات الإدارية لدى رُؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حَائِل جاء مُتوسّطًا، كما وتبيّن وجود علاقة إيجابيّة ذات دلالة إحصائية بين مستوى التّفكير الإيجابي وبين ترشيد اتخاذ القَرارات الإدارية لدى رُؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حَائِل، كما وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ترشيد اتخاذ القرارات الإدارية لدى رُؤساء الأقسام الأكاديميين في جامعة حَائِل تعزى لمتغير نوع الكلية.

وقد خرج البَحثْ بمجموعة من التوصيات أبرزها توفير برامج تثقيفيّة تعزّز الوعي بأهميّة التّفكير الإيجابي لدى رؤساء الأقسام وعمل ورشات تدريبية لاستخدام استراتيجيّات التّفكير المُوَجّه نحو الإيجابية، ووضع مؤشرات واضحة لتعريف رؤساء الأقسام الأكاديميين بأساليب الترشيد في اتخاذ القرار الإداري، والتي تساعد رؤساء الأقسام الأكاديميين في تعزيز مجال عملهم.

الكلمات المفتاحيّة: التّفكير الإيجابي- ترشيد اتخاذ القَرارات الإدارية- رُؤساء الأقسام- جَامعة حائل.

The aim of the current research is to identify the level of positive thinking among academic department heads at the University of Hail and its relationship to rationalizing their administrative decision-making. To achieve the objectives of the research, the descriptive method was used in its survey and correlational style. Two research tools were used, which are the positive thinking scale and the administrative decision-making scale. Ensuring the validity and reliability of the two research tools. The research sample consisted of (100) heads of an academic department at the University of Hail. The results showed that the level of positive thinking among academic department heads at the University of Hail was moderate. It was also found that the level of rationalization of administrative decision-making among department heads Academics at the University of Hail came in the middle, and it was found that there was a positive, statistically significant relationship between the level of positive thinking and the rationalization of administrative decision-making among academic department heads at the University of Hail. It was also shown that there were no statistically significant differences in the rationalization of administrative decision-making among academic department heads at University of Hail due to the college type variable.

The research came out with a set of recommendations, most notably providing educational programs that enhance awareness of the importance of positive thinking among department heads, conducting training workshops to use positive-oriented thinking strategies, and developing clear indicators to acquaint academic department heads with methods of rationalization in administrative decision-making, which help academic department heads in enhancing the field of Their work.

Keywords: positive thinking - rationalizing administrative decision making - department heads - University of Hail.

مراجع

المراجع العربية:

الأغا، صالح. (2018). متطلبات التمكين الإداري لدى رؤساء الأقسام بجامعة الأزهر وعلاقته بفاعلية اتخاذ القرارات، مجلة جامعة القدس المفتوحة للبحوث الإدارية والاقتصادية، 3(9)، 120 – 133.

الثويني، يوسف. (2023) واقع أداء رؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة حائل على ضوء قيادة التعقيد، مجلة جامعة الأزهر، 42(199)، 277-324.

حسن، شريف.، وحبيب، رانيا. (2022). التّفكير الإيجابي والنهوض الأكاديمي لدى طلاب وطالبات جامعة الأزهر بتفهمنا الاشراف. دراسة فارقة تنبؤية. مجلة التربية،  5(193)، 525-556.

الخوالدة، عبدالله. (2016). مستويات التفكير الاخلاقي وعلاقتها باتخاذ القرار لدى طلبة الجامعة الاردنية، مجلة كلية التربية الأساسية، 2(3)، 15-35.

الرشيدي، نور.، والزعبي، محمد. (2019). مستوى التفكير التأملي وعلاقته باتخاذ القرارات الادارية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الكويت، رسالة ماجستير منشورة، جامعة آل البيت.

الساعدي، حسين. (2020). القدرة على اتخاذ القرار لدى رؤساء الاقسام في الجامعات العراقية وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة الدوريات المصرية، 18(48)، 328-344.

الشجيري، ياسر، والسلماني، أوراد (2016). على التفكير الاستراتيجي والقدرة على اتخاذ القرار لدى رؤساء الاقسام العلمية في جامعة الانبار، مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، 8(3)، 88-113.

صالح، عبدالله. (2020). التّفكير الإيجابي لدى طلاب الجامعة بالعراق. دراسة استكشافية. المجلة العلمية لكلية الآداب. جامعة أسيوط، 76 (193)، 189-216.

الصالح، محمد .(2018). اتخاذ القرار وعلاقته بالمرونة النفسية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الجوف، جامعة القاهرة - كلية الدراسات العليا للتربية، 2(26)، 160 – 204.

عثمان، محمد. (2021)، التفكير الإيجابي وعلاقته بإدارة الإحباط الأكاديمي والرضا الوظيفي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس، مجلة العلوم التربوية، 4(29)، 47 – 113.

عطاري، مجدي .(2023). واقع الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في الجامعات الحكومية والخاصة في المحافظات الشمالية من فلسطين، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 6(12)، 1159 – 1177.

عودة، هديل. (2022). التّفكير الإيجابي لدى طالبات كلية التربية للبنات. المجلة الدولية للعلوم الانسانية. 2(15)، 178-187.

الفقي، إبراهيم. (2012). التفكير السلبي والتفكير الإيجابي، القاهرة: دار اليقين للنشر.

القصاص، بشار.، والحلو، محمد. (2018). التفاؤل ومركز الضبط وعلاقتهما بالتّفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية. رسالة ماجستير منشورة، الجامعة الإسلامية (غزة).

لطفي، هديل. (2020). التمكين الإداري وعلاقته بالتميز التنظيمي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالجامعات المصرية: جامعة المنوفية نموذجا، مجلة كلية التربية، 13(123)، 253 – 312.

المسوي، عبدالله .(2023). التّفكير الإيجابي وعلاقته بالنهوض الأكاديمي لدى طلبة الجامعة، مجلة علم الاجتماع وعلم النفس، 51(4)، 569–548.

معمري، محمد. (2020). التّفكير الإيجابي وعلاقته بالتّوافُق الدراسي لدى طلبة الجامعة. رسالة دكتوراه. جامعة محمد بوضياف المسيلة. الجزائر.

ميدون، محمد. وأبي مولود، عيسى. (2015). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالتّوافُق الدراسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية. 17 (5)، 105-118.

ترجمة المراجع العربية:

Al-Agha, Saleh. (2018). Requirements for administrative empowerment among department heads at Al-Azhar University and its relationship to the effectiveness of decision-making, Al-Quds Open University Journal for Administrative and Economic Research, 3(9), 120-133.

Al-Thuwaini, Youssef. (2023). The reality of the performance of heads of academic departments at the University of Hail in light of complexity leadership, Al-Azhar University Journal, 42 (199), 277-324.

Hassan, Sharif, & Habib, Rania. (2022). Positive thinking and academic advancement among male and female students at Al-Azhar University, according to our supervision. A predictive differential study. Journal of Education, 5(193), 525-556.

Al-Khawaldeh, Abdullah. (2016). Levels of moral thinking and their relationship to decision-making among University of Jordan students, Journal of the College of Basic Education, 2(3), 15-35.

Al-Rashidi, Nour, & Al-Zoubi, Muhammad. (2019). The level of reflective thinking and its relationship to administrative decision-making among heads of academic departments in the Public Authority for Applied Education and Training in the State of Kuwait, published master’s thesis, Al al-Bayt University.

Al-Saadi, Hussein. (2020). The decision-making ability of department heads in Iraqi universities and its relationship to some variables, Egyptian Journal of Periodicals, 18 (48), 328-344.

Al-Shajiri, Yasser, & Al-Salmani, Awrad .(2016). On strategic thinking and decision-making ability among heads of scientific departments at Anbar University, Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences, 8(3), 88-113.

Saleh, Abdullah. (2020). Positive thinking among university students in Iraq. Exploratory study. Scientific Journal of the College of Arts. Assiut University, 76 (193), 189-216.

Al-Saleh, Muhammad .(2018). Decision making and its relationship to psychological flexibility among heads of academic departments at Jouf University, Cairo University - Graduate School of Education, 2(26), 160 – 204.

Othman, Muhammad. (2021), Positive thinking and its relationship to managing academic frustration and job satisfaction among a sample of faculty members, Journal of Educational Sciences, 4 (29), 47 – 113.

Attari, Magdy .(2023). The reality of administrative creativity among heads of academic departments in public and private universities in the northern governorates of Palestine, International Journal of Educational and Psychological Studies, 6(12), 1159-1177.

Odeh, Hadeel. (2022). Positive thinking among students of the College of Education for Girls. International Journal of the Humanities. 2(15), 178-187.

Al-Faqi, Ibrahim. (2012). Negative thinking and positive thinking, Cairo: Dar Al-Yaqin Publishing.

Al-Qassas, Bashar, & Al-Helou, Muhammad. (2018). Optimism and locus of control and their relationship to positive thinking among Palestinian university students. Published master’s thesis, Islamic University (Gaza).

Lotfy, Hadeel. (2020). Administrative empowerment and its relationship to organizational excellence among heads of academic departments in Egyptian universities: Menoufia University as a model, Journal of the College of Education, 13 (123), 253-312.

Al-Musawi, Abdullah (2023). Positive thinking and its relationship to academic advancement among university students, Journal of Sociology and Psychology, 51(4), 548–569.

Maamari, Muhammad. (2020). Positive thinking and its relationship to academic adjustment among university students. Ph.D. Mohamed Boudiaf University of M'sila. Algeria.

Midoun, Muhammad. My father is born, Issa. (2015). Self-efficacy and its relationship to academic adjustment among a sample of middle school students. Journal of Humanities and Social Sciences. 17(5), 105-118.

المراجع الأجنبية:

Abw Krym, A. & Walthwyny, T. (2014). "Drjt Ttbyq Mbad' Alhwkmh Bklyat Altrbyh Bjam't Ha'l Wjam't Almlk S'wd Kma Yraha A'da' Hy'h Altdrys". Mjlt Almnarh Lldrasat Altrbwyh: 11(13), 121-145.

Al Rababah, I. (2019). Decision making. Amman: Al-Alwakah Publishing House.

Al-Ajrafi, M. (2017). The role of knowledge management in developing administrative skills for the leaders of university colleges in Dawadmi governorate. Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences 35.

Andressl, M, (2007). Decision Making Psychology, teacher press, New York, U.S.

Attari, M. & Zitawi, I. (2021) The Relationship between Administrative Empowerment and Decision-making Effectiveness for Heads of Academic Departments in Palestinian Universities,  Ibn Khaldoun Journal for Studies, 1(2), 303-333.

Celik, c &  Sar?çam, m.)2018(.The Relationships between Positive Thinking Skills, Academic Locus of Control and Grit in Adolescents. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 392-398.

Gamze, K., Da?yar, M.,Corresponding a., Mehmet, ?., & Ye?ilyurt E. (2022). Positive thinking skills among academic administrators in higher education, doi: 10.3389/fpsyg.2022.893517

Ghodsbin, F., Safaei, M., Jahanbin, I., Ostovan, M., & Keshvarzi, S. (2015). The effect of positive thinking training on the level of spiritual well-being among the patients with coronary artery diseases referred to Imam Reza specialty and subspecialty clinic in Shiraz, Iran: A randomized controlled clinical trial. ARYA atherosclerosis, 11(6), 3-41.

Megdadi, B. & Alibrahim, A (2019) Administrative performance of the heads of the academic department chairs at Jordanian universities and its relationship with implementing principles of governance, International Journal of Educational and Psychological Studies, 1 (1) | PP: 1 - 26

Muhammad, A., & Fakhrulddin, D. (2023). Administrative Delegation and Motivation and Its Relationship to Effective Decision-Making for Heads of Departments in Physical Education and Sports Sciences Faculties in Iraq, Journal of Exercise and Sports Psychology 1(18), 15-32.

Suud, m & Na’imah. g )2023(.The effect of positive thinking training on academic stress of Muslim students in thesis writing: a quasi-experimental study. International Journal of Adolescence and Youth. 28(1), 5-22.

Wilson, E .(2004). self-concept and its relationship with decision making, journal of teaching and teacher education, USA.