الدافعية الأكاديمية كمنبئ بالتعلم المنظم ذاتيًّا لدى الطلاب الموهوبين
Academic Motivation as a Predictor for Self-Regulated Learning among Gifted Students
د. نايف بن فهـد الفريح
أستاذ التربية الخاصة المشارك
قسم التربية الخاصة - كلية التربية - جامعة القصيم
Dr. Naif bin Fahad Alfurayh
Associate Professor of Special Education
Department of Special Education - college of Education - Qassim University
هدفت الدراسة الحالية إلى
الكشف عن قدرة الدافعية الأكاديمية في التنبؤ بالتعلم المنظم ذاتيًّا لدى الطلاب
الموهوبين. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت العينة 176 من
الطلاب الموهوبين (94 طالباً و82 طالبة)، كما تم تطبيق مقياس التعلم المنظم ذاتيًّا
لكليري (Cleary,
2006) (ترجمة وتعريب الباحث)، ومقياس الدافعية الأكاديمية (إعداد
الباحث). أظهرت النتائج ارتفاع مستوى التعلم المنظم ذاتيًّا، والدافعية الأكاديمية
لدى الطلاب الموهوبين، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا في التعلم
المنظم ذاتيًّا والدافعية الأكاديمية تعزى لمتغير النوع ولصالح الإناث، وعدم وجود
فروق دالة إحصائيًّا في مستوى التعلم المنظم ذاتيًّا والدافعية الأكاديمية تعزى
لمتغير المرحلة الدراسية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في
الدافعية الأكاديمية ترجع لتأثير التفاعلات المشتركة بين النوع والمرحلة الدراسية
ماعدا بُعد الالتزام وتحمل المسؤولية، حيث أظهر الذكور- عند انتقالهم للمرحلة
الثانوية- انخفاضًا في بُعد الالتزام وتحمل المسؤولية مقارنة بالإناث اللاتي يزداد
لديهن الالتزام وتحمل المسؤولية بعد الانتقال للمرحلة الثانوية. كما أشارت النتائج
إلى وجود علاقة بين التعلم المنظم ذاتيًّا والدافعية الأكاديمية، وأن هناك إسهامات
مرتفعة للدافعية الأكاديمية في التنبؤ بالتعلم المنظم ذاتيًّا لدى الطلاب
الموهوبين.
الكلمات المفتاحية: الدافعية
الأكاديمية، التعلم المنظم ذاتيًّا، الطلاب الموهوبون، المملكة العربية السعودية.
The current study aimed to discover the ability of
academic motivation to predict self-regulated learning among gifted students,
following the descriptive correlational method. The sample consisted of 176
gifted students. The Cleary (2006) instrument of self-regulated learning
(translated by researcher), and the instrument of academic motivation (prepared
by the researcher) were applied. The results showed a high level self-regulated
learning and academic motivation among gifted students. Also, results indicated
that there were statistically significant differences on the level of
self-regulated learning and academic motivation due to gender, while they
indicated that there were no statistically significant differences on the level
of self-regulated learning and academic motivation due to educational stage. In
addition, results indicated that there were no statistically significant
differences in academic motivation due to the interaction effects between
gender and educational stage, except the dimension of commitment and
responsibility, where male students showed a decrease in the commitment and
responsibility when they moved to high school compared to females who have
increased commitment and responsibility after moving to secondary school.
Moreover, results found a statistically significant relationship between
self-regulated learning and academic motivation, and that there were high
contributions of academic motivation in predicting self-regulated learning
among gifted students.
Keywords: Academic motivation, self-regulated learning, gifted
students, Saudi Arabia.
المراجع العربية:
الأسود، الزهرة (2017). جودة الحياة كمنبئ للدافعية
للتعلم لدى عينة من طلبة جامعة الوادي. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 6(12)،
87-95.
الإدارة العامة للموهوبين (2017). دليل فصول
الموهوبين. https://moe.gov.sa/ar/pages
بلعاوي، منذر (2018). الدافعية الأكاديمية الداخلية
والخارجية لدى الطلاب المستجدين في جامعة القصيم. مجلة العلوم الإنسانية والإدارية
بجامعة الملك فيصل، 19(2)، 143-159.
بوبكري، ليلى (2017). أثر الدافعية الداخلية
والفاعلية الذاتية على عملية التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلميذ المرحلة الثانوية.
ورقة مقدمة إلى المؤتمر التربوي الدولي للدراسات التربوية والنفسية، جامعة المدينة
العالمية، الجزائر.
بودالي، حميدة (2019). استراتيجية التعلم المنظم
ذاتيًّا وعلاقتها بالدافعية للإنجاز الدراسي ومستوى طموح الطالب الجامعي (رسالة
دكتوراه)، جامعة الجزائر، الجزائر.
تزكرات، عبدالناصر ومحمودي، سليم (2022). الفاعلية
الذاتية ودافعية التعلم: أي علاقة؟ دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية سطيف. مجلة
الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، 6(1)، 168-182.
جابر، وصال وساطع، نور (2018). استراتيجيات التعلم
المنظم ذاتيًّا والكفاءة الذاتية لدى الطلبة الموهوبين. مجلة البحوث التربوية
والنفسية، 15(56)، 124-143.
الجميلي، حارث (2018). دور الإرشاد التربوي في
تنمية الشخصية القيادية لدى المرحلة المتوسطة في محافظة الأنبار (رسالة ماجستير).
جامعة آل البيت، الأردن.
الحسينان، إبراهيم عبد الله (2017). التعلم المنظم
ذاتيًّا، المفهوم والتصورات النظرية. فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر.
خطاطبة، عائدة (2020). القدرة التنبئية لقوة
السيطرة المعرفية والتدريس الإبداعي بالتعلم المنظم ذاتيًّا(رسالة دكتوراه). جامعة
اليرموك، الأردن.
الخطيب، بلال (2018). مستوى التعلم المنظم ذاتيًّا
وعلاقته بالذكاء الناجح لدى الطلبة الموهوبين في الأردن. مجلة كلية التربية
بالأزهر، 179(37)، 426-435.
الدرابكة، محمد (2018). استراتيجيات التعلم المنظم
ذاتيًّا لدى الطلبة الموهوبين وغير الموهوبين في منطقة حائل- دراسة مقارنة. مجلة
كلية التربية بأسيوط، 34(6)، 148-169.
رحمون، أمينة (2021). التعلم المنظم ذاتيًّا لدى
طلبة الجامعة في ظل جائحة كورونا، دراسة على عينة من طلبة سنة أولى ماستر بجامعة
خميس مليانة. مجلة الدراسات النفسية، 12(1)، 319-336.
الردادي، فهد (2019) التعلم المنظم ذاتيًّا
والتحصيل الدراسي. الناسخ العلمي للطباعة والنشر.
زكري، نوال (2016). فاعلية التدريب على بعض
استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًّا في تحسين الدافعية للتعلم والكفاءة الاجتماعية
لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية بجامعة كفر الشيخ، 16(1)،
345-404.
الزهراني، مسفر (2019). الاتجاه نحو التعلم الذاتي
وعلاقته بالمثابرة لدى الطالبات الموهوبات بمنطقة الباحة. مجلة کلية
التربية بأسيوط، 35(8)، 283-312.
شريم، رغدة (2009). سيكولوجية المراهقة. دار
المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
شفيق، وليد (2009). طرق المعرفة الإجرائية
والمعتقدات المعرفية وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًّا (رسالة
دكتوراه). جامعة الزقازيق، مصر.
الطيب، عاصم (2012). استراتيجيات التعلم المنظم
ذاتيًّا، مدخل معاصر للتعلم من أجل الإتقان. عالم الكتاب.
عامر، ابتسام ومحمود، حنان (2017). الذكاء الناجح
وعلاقته بكل من فاعلية الذات الأكاديمية والدافعية الأكاديمية من طالبات الجامعة.
مجلة كلية التربية بالزقازيق، 94(2)، 199-266.
عطاالله، مصطفى (2017). التسويف الأكاديمي وعلاقته
بالتوجهات الدافعية (الداخلية والخارجية) والثقة بالنفس لدى طلاب کلية
التربية. مجلة کلية التربية بأسيوط،
33(2)، 157-195.
العنزي، فرحان (2021). نمذجة العلاقات بين الدافعية
الأكاديمية وما وراء المعرفة والنهوض الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية. مجلة
كلية التربية بالأزهر، 189(2)، 619-680.
العنزي، محمد (2014). مهارات التواصل اللغوي
وعلاقتها بدافعية التعلم لدى الطلبة الموهوبين (رسالة ماجستير). جامعة البلقاء،
الأردن.
عودات، أدهم (2016). التعلم المنظم ذاتيًّا في ضوء
العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والدافعية الأكاديمية لدى طلبة جامعة اليرموك
(رسالة ماجستير). جامعة اليرموك، الأردن.
الغامدي، إيمان (2020). استراتيجيات التعلم المنظم
ذاتيًّا وعلاقتها بالتفكير الإبداعي لدى الطالبات الموهوبات بالمرحلة الثانوية
بمنطقة الباحة. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر، 186(1)، 539-586.
فرحات، بهاء (2020). التفكير الشمولي وعلاقته
بالتعلم المنظم ذاتيًّا لدى الطلبة المتميزين (رسالة ماجستير). جامعة مؤتة،
الأردن.
الفريح، نايف (2022). المهارات القيادية وعلاقتها
بتقدير الذات لدى الطلاب الموهوبين. مجلة العلوم التربوية والنفسية بجامعة القصيم،
15(3)، 502-538.
الفزيع،
فاطمة (2018). التعلم المنظم ذاتيًّا وعلاقته بالمثابرة لدى الطالبات الموهوبات في
المرحلة الثانوية(رسالة ماجستير). جامعة الخليج العربي، البحرين.
الفضلي، ردينة (2021). التعلم المنظم ذاتيًّا
وعلاقته باتخاذ القرار لدى الطالبات الموهوبات في المرحلة الثانوية بالأحساء. مجلة
الآداب والعلوم الإنسانية بجامعة الملك عبدالعزيز، 29(6)، 647-680.
قطامي، يوسف وعدس، عبدالرحمن (2017). علم النفس
العام. دار الفكر للنشر والتوزيع.
الليثي، أحمد (2020). المتانة العقلية وعلاقتها
بالدافعية الأكاديمية وأساليب مواجهة الضغوط لعينة من طلاب جامعة حلوان. مجلة
البحث العلمي، 21(6)، 139-185.
المقداد، قيس والجراح، عبدالناصر (2013). مستوى
التعلم المنظم ذاتيًّا لدى الطلبة الموهوبين والطلبة العاديين في الأردن. مجلة
العلوم والدراسات الإنسانية والاجتماعية، 28(5)، 69-121.
النجار، حسني وزايد، أمل (2017). فاعلية التدريب
على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًّا في تحسين الدافعية الأكاديمية الذاتية
والاتجاهات نحو المدرسة لدى عينة من التلاميذ الموهوبين منخفضي التحصيل. مجلة
العلوم التربوية والنفسية، 18(3)، 367-416.
نصر الله، عمر، (2010). تدني مستوى التحصيل
والإنجاز المدرسي، أسبابه وعلاجه. دار وائل للنشر والتوزيع.
الهيلات، مصطفى ورزق، عبدالله والخواجا، أحمد
(2015). استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًّا دراسة مقارنة بين عينة من الطلبة
الموهوبين والطلبة غير الموهوبين. ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الدولي للموهوبين
والمتفوقين، جامعة الإمارات العربية المتحدة.
ترجمة المراجع العربية:
Alaswed,
Alzahrah (2017). Quality of life as a predictor of motivation to learn among
the students of Alwady University. Specialized Educational Journal, 6(12),
87-95.
General
Administration for the Gifted (2017). Gifted classroom guide.
https://moe.gov.sa/ar/pages
Balawi,
Munther (2018). Internal and external academic motivation among new students at
Qassim University. Journal of Humanities and Administrative Sciences at King
Faisal University, 19(2), 143-159.
Boubakri,
Laila (2017). The effect of internal motivation and self-efficacy on the
process of self-regulation of learning among secondary school students. Paper
presented to the International Educational Conference for Educational and
Psychological Studies, Medina International University, Algeria.
Boudali,
Hamida (2019). Self-regulated learning strategy and its relationship to
motivation for academic achievement and the level of university student
ambition (PhD dissertation), University of Algiers, Algeria.
Tazkarat,
Abdel Nasser and Mahmoudi, Salim (2022). Self-efficacy and learning motivation:
what relationship? A field study in some secondary schools in Setif Province.
Al-Resala Journal for Human Studies and Research, 6(1), 168-182.
Jaber, Wesal
and Satea, Nour (2018). Self-regulated learning strategies and self-efficacy
among gifted students. Journal of Educational and Psychological Research,
15(56), 124-143.
Al-Jumaili,
Harith (2018). The role of educational guidance in developing the leadership
personality in the middle school in Anbar Governorate (Master’s thesis).
Al-Bayt University, Jordan.
Al-Husseinan,
Ibrahim Abdullah (2017). Self-regulated learning, concept, and theoretical
perceptions. King Fahd National Publishing Library.
Khatahtbeh,
Aida (2020). The predictive ability of cognitive control strength and creative
teaching through self-regulated learning (Doctoral dissertation). Yarmouk
University, Jordan.
Al-Khatib,
Bilal (2018). The level of self-regulated learning and its relationship to
successful intelligence among gifted students in Jordan. Al-Azhar College of
Education Journal, 179(37), 426-435.
Al-Darabkeh,
Muhammad (2018). Self-regulated learning strategies among gifted and non-gifted
students in the Hail region - a comparative study. Journal of the Faculty of
Education in Assiut, 34(6), 148-169.
Rahmoun,
Amina (2021). Self-regulated learning among university students considering the
Corona pandemic, a study on a sample of first-year master’s students at Khemis
Miliana University. Journal of Psychological Studies, 12(1), 319-336.
Al-Raddadi,
Fahd (2019) Self-regulated learning and academic achievement. Alnasek
Scientific for printing and publishing.
Zakry, Nawal
(2016). The effectiveness of training on some self-regulated learning
strategies in improving learning motivation and social competence among a
sample of female secondary school students. Journal of the Faculty of Education
at Kafrelsheikh University, 16(1), 345-404.
Al-Zahrani,
Misfer (2019). The trend towards self-learning and its relationship to
perseverance among gifted female students in the Al-Baha region. Journal of the
Faculty of Education in Assiut, 35(8), 283-312.
Shreim,
Raghda (2009). Psychology of adolescence. Dar Almaserah for publishing,
distribution and printing.
Shafiq, Walid
(2009). Procedural ways of knowing and cognitive beliefs and their relationship
to self-regulated learning strategies (Doctoral dissertation). Zagazig
University, Egypt.
Al-Tayeb,
Asim (2012). Self-regulated learning strategies, a contemporary approach to
learning for mastery. Book world.
Amer, Ibtisam
and Mahmoud, Hanan (2017). Successful intelligence and its relationship to both
academic self-efficacy and academic motivation among female university
students. Journal of the College of Education in Zagazig, 94(2), 199-266.
Atallah,
Mustafa (2017). Academic procrastination and its relationship to motivational
tendencies (internal and external) and self-confidence among students at the
College of Education. Journal of the Faculty of Education in Assiut, 33(2),
157-195.
Al-Anazi,
Farhan (2021). Modeling the relationships between academic motivation,
metacognition, and academic progress among secondary school students. College
of Education Journal at Al-Azhar University, 189(2), 619-680.
Al-Enezi,
Muhammad (2014). Linguistic communication skills and their relationship to
learning motivation among gifted students (Master’s thesis). Al-Balqa
University, Jordan.
Awdat, Adham
(2016). Self-regulated learning in light of the five big factors of personality
and academic motivation among Yarmouk University students (Master’s thesis).
Yarmouk University, Jordan.
Alghamdi,
Iman (2020). Self-regulated learning strategies and their relationship to
creative thinking among gifted female students in the secondary stage in
Al-Baha region. Journal of the Faculty of Education at Al-Azhar University,
186(1), 539-586.
Farhat, Bahaa
(2020). Holistic thinking and its relationship to self-regulated learning among
outstanding students (Master’s thesis). Mutah University, Jordan.
Alfurayh,
Naif (2022). Leadership skills and their relationship to self-esteem among
gifted students. Journal of Educational and Psychological Sciences at Qassim
University, 15(3), 502-538.
Al-Fazia,
Fatima (2018). Self-regulated learning and its relationship to perseverance
among gifted female students in the secondary stage (Master’s thesis). Arabian
Gulf University, Bahrain.
Al-Fadhli,
Rudayna (2021). Self-regulated learning and its relationship to decision-making
among gifted female students in the secondary stage in Al-Ahsa. Journal of Arts
and Humanities at King Abdulaziz University, 29(6), 647-680.
Qatami,
Youssef and Adas, Abdul Rahman (2017). General psychology. Dar Al-Fikr for
Publishing and Distribution.
Al-Laithi,
Ahmed (2020). Mental toughness and its relationship to academic motivation and
methods of coping with stress for a sample of Helwan University students.
Journal of Scientific Research, 21(6), 139-185.
Al-Miqdad,
Qais and Al-Jarrah, Abdel Nasser (2013). The level of self-regulated learning
among gifted and ordinary students in Jordan. Journal of Humanities and Social
Sciences, 28(5), 69-121.
Al-Najjar,
Hosni and Zayed, Amal (2017). The effectiveness of training on self-regulated
learning strategies in improving self-academic motivation and attitudes toward
school among a sample of gifted, low-achieving students. Journal of Educational
and Psychological Sciences, 18(3), 367-416.
Nasrallah,
Omar, (2010). Low level of school achievement and achievement, its causes and
treatment. Dar Wael for Publishing and Distribution.
Al-Hailat,
Mustafa, Rizk, Abdullah, and Al-Khawaja, Ahmed (2015). Self-regulated learning
strategies: a comparative study between a sample of gifted students and
non-gifted students. A working paper presented to the International Conference
for the Gifted and Talented, United Arab Emirates University.
المراجع الأجنبية:
Acar, E.,
& Aktam?s, H. (2010). The relationship between self-regulation strategies
and prospective elementary school teachers’ academic achievement in mathematics
teaching course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5539-5543.
Albelbisi, N.
& Yusop, F. (2019). Factors influencing learners' self-regulated learning
skills in a massive open online course. Environment. Turkish Online Journal of
Distance Education, 20(3), 1-17.
Aldhamit, Y.,
& Kreishan, L. (2016). Gifted students' intrinsic and extrinsic motivations
and parental influence on their motivation: from the self?determination theory
perspective. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 13-23.
Alotaibi, K.,
Tohmaz, R., & Jabak, O. (2017). The relationship between self-regulated
learning and academic achievement for a sample of community college students at
King Saud University. Education Journal, 6(1), 28-37.
Amrai, K.,
Motlagh, S., Zalani, H., & Parhon, H. (2011). The relationship between
academic motivation and academic achievement students. Procedia Social and
Behavioral Sciences, 1(15), 399-402.
Cleary, T.
(2006). The development and validation of the self-regulation strategy
inventory-self-report. Journal of school psychology, 44(4), 307-322.
Dembo, M.
& Seli, H. (2012). Motivation and learning strategies success: a focus on
self-regulated learning. (4th ed.). Taylor & Francis Press.
Demirel, M.,
& Coskun, Y. (2010). A study on the assesment of undergraduate students’
learning preference. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4429-4435.
Efklides, A.
(2019). Gifted students and self-regulated learning: The MASRL model and its
implications for SRL. High Ability Studies, 30(1), 79-102.
Fuentes, M.,
Garcia-Ros, R., Perez-Gonzalez, F., & Sancerni, D. (2019). Effects of
parenting styles on self-regulated learning and academic stress in Spanish
adolescents. International journal of environmental research and public health,
16(15), 2778.
Hendikawati,
P., Zahid, M. & Arifudin, R. (2019). Android-based computer assisted
instruction development as a learning resource for supporting self-regulated
learning. International Journal of Instruction, 12(3), 389-404.
Johnsen, S.
(2021). Identifying gifted students: A practical guide. Routledge.
Judd, J.
(2015). The relationship between self-regulatory learning strategies and the
academic achievement of high school chemistry students (doctoral dissertation).
University of Hawaii, USA.
Kalaivani, M.
& Rajeswari, V. (2016). The Role of Academic Motivation and Academic Self
Concept in Student’s Academic Achievement. International Journal of Research,
4(9), 37-49.
Kayacan, K.
& Ektem, I. (2019). The effects of biology laboratory practices supported
with self-regulated learning strategies on students' self- directed learning
readiness and their attitudes towards science experiments. European Journal of
Educational Research, 8(1), 313- 323.
Martin, A. J.
(2012). High School Motivation andEngagement: Gender and Age Effects. Faculty
of Education and Social Work, University of Sydney.
Rigby, C.
& Ryan, R. (2018). Self-Determination Theory in Human Resource Development:
New Directions and Practical Considerations. Advanced in Developing Human
Resources, 20(2), 133-147.
Rimm, S.,
& Siegle, D, & Davis, G. (2018). Education of the gifted and talented
(7th ed.). Upper Saddle River.
Shannon, M.,
Barry, C., DeGrace, A., & DiDonato, T. (2016). How parents still help
emerging adults get their homework done: The role of self-regulation as a
mediator in the relation between parent–child relationship quality and school
engagement. Journal of Adult Development, 23(1), 36-44.
Skinner, D.,
Saylors, C., Boone, E., Rye, K., Berry, K. & Kennedy, R. (2015). Becoming a
lifelong learner: a study in self-regulated learning. The journal of allied
health,44(3), 172-188.
Vrieling, E.,
Bastiaens, T. & Stijnen, P. (2013). The self-regulated learning
opportunities questionnaire: A diagnostic instrument for teacher Professional
Development in Education, 39(5), 799-821.
Ventiz, L.
& Perels, F. (2019). The promotion of self-regulated learning by
kindergarten teachers: differential effects of an indirect intervention.
International Electronic Journal of Elementary Education, 11(5), 437-448.
Whitebread,
D., Almeqdad, Q., Bryce, D., Demetriou, D., Grau, V., & Sangster, C.
(2010). Metacognition in young children: Current methodological and theoretical
developments. Dordrecht, Netherlands: Springer.
Winne, P.
(2018). Cognition and metacognition within self-regulated learning. In Schunk
D. & Greene J. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and
performance (pp. 36–48).
Zimmerman, B.
(2008). Investigating self-regulation and motivation: a historical background,
methodological developments and future prospects. American Educational Research
Journal, 45(1), 166-183.