هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين الهويتين الافتراضية
والذاتية لدى المراهقات من طالبات المرحلة الثانوية بالصفوف (الأول، الثاني،
الثالث)، واكتشاف هل تغيرت تلك العلاقة عبر السنوات الثلاثة أم لا، وتم اتباع
المنهج الوصفي التحليلي، كما تم تطبيق مقياسي الهوية الذاتية، والهوية الافتراضية
إعداد الباحثة، على عينة الدراسة والتي بلغت (210) طالبة من طالبات المرحلة
الثانوية بمكة بالصفوف الأول والثاني والثالث الثانوي، تم اختيارهن بطريقة
عشوائية، وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الهوية
الافتراضية والذاتية لدى طالبات الصفوف الأول والثاني والثالث بالمرحلة الثانوية،
كما توصلت إلى أن تلك العلاقة ثابتة ولم تتغير عبر مختلف الصفوف.
الكلمات المفتاحية: الهوية الذاتية، الهوية الافتراضية، العالم الرقمي، المراهقات.
The study aimed to determine the
relationship between the virtual and self-identities of teenage female
secondary school students in grades (first, second, and third), and to discover
whether the relationship continues across the three years. The descriptive
analytical approach was followed, and the self-identity scale was applied, and
the virtual identity scale was prepared by the researcher. The study sample was
randomly selected, and its number was (210) female secondary school students in
Mecca, in the first, second, and third grades of secondary school. The results
concluded that there was a positive, statistically significant correlation
between the virtual identity and self-identity among adolescent girls in the
first, second, and third grades of secondary school. This relationship is
stable and does not change across the different grades.
Keywords: self-identity, virtual
identity, digital world, adolescents.
المراجع العربية:
إبراهيم، أحمد زين العابدين أحمد. (2020). خصائص الهوية
الافتراضية لدى الشباب المصري: دراسة لعينة من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي.
مجلة البحث العلمي في الآداب، (21)4، 137- 182.
أحمين، عبد الحكيم، وشمدين، محمد. (2018). الهويات
الافتراضية في المجتمعات العربية – "أي دور لمواقع التواصل الاجتماعي في
تشكيل الهوية؟". دار الأمان للنشر والتوزيع، الرباط، المغرب.
البدارين، غالب سلمان، وغيث، سعاد منصور. (2013).
الأساليب الوالدية وأساليب الهوية والتكيف الأكاديمي كمنبئات بالكفاءة الذاتية
الأكاديمية لدى طلبة الجامعة الهاشمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،9(1)،
65- 87.
البرواري، رشيد حسين أحمد. (2019). الشعور بالهوية
الذاتية لدى المراهقات من طلبة المرحلة الإعدادية في محافظة دهوك. مجلة الفنون
والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، (40)، 183- 193.
بنسليمان، كنزة. (2022). شبكات التواصل الاجتماعي
والهوية الافتراضية: دراسة في النظريات. مجلة ابن خلدون للدراسات والأبحاث، (2)14,
442- 464.
بني خالد، محمد سليمان مجلي. (2012). الفروق بين الطلبة
المراهقات ذوي التحصيل الدراسي المرتفع / المتدني في الهوية الذاتية استنادًا إلى
نظرية أريكسون. المجلة التربوية، 26(103)، 255- 276.
بهناس، سعيد عادل. (2016). من الهوية الحقيقية إلى
الهوية الافتراضية. مجلة أنسنة للبحوث والدراسات، 7(1)، 19- 28.
بوزريرة، خولة. (2020). الهوية الافتراضية وعلاقتها
بتقدير الذات لدى الطالب الجامعي: دراسة ميدانية (بجامعة محمد الصديق بن يحي
تاسوست - جيجل). مذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر في علوم التربية، كلية العلوم
الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد الصديق بن يحيى - جيجل.
درابلية، فدوي، وبولوداني، خالد بوشارب. (2022).
استخدامات مواقع التواصل الاجتماعي ودورها في تشكيل الهوية الافتراضية:
"فيسبوك" نموذجًا: دراسة ميدانية على عينة من الشباب في ولاية الطارف.
مجلة المحترف، 9(2)، 392- 409.
دودين، حمزة محمد. (2018). التحليل الاحصائي المتقدم
للبيانات. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
رجم، جنات. (2019). الهوية الافتراضية لدى المراهقات:
دراسة ميدانية لعينة من المراهقات بمدينة سطيف. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية،
16(3)، 26- 44.
رحيم، خلود، ونمر، سهام. (2013). علاقة فاعليّة الذّات
بأساليب مواجهة أزمة الهويّة لدى طلبة المرحلة الإعداديّة. مجلة أماراباك،
الأكاديميّة العربيّة الأمريكيّة للعلوم، 4(11)، 27- 42.
الزبيدى، عبد القوى وكاظم، على، والبلوشى، باسمة.
(2015). أساليب الهوية والتأجيل الأكاديمي للإشباع لدى الطلبة العمانيين. المجلة
الأردنية في العلوم التربوية، 11(3)، 345- 355.
الزهرة، غمشي. (2017). الهوية الافتراضية بين الذات
الأصلية والذات الزائفة - قراءة في الاغتراب الذاتي للمتلاعبين بالهوية عبر
الفضاءات الافتراضية. المجلة المغربية للعلوم الاجتماعية والانسانية (المغرب)، (1).
شيخي، سارة. (2021). أزمة الهوية لدى المراهق بين
الافتراضية والواقع. مجلة حقول معرفية للعلوم الاجتماعية والإنسانية، 2(3)، 138-
149.
الصبان، عبير بنت محمد، وبسيوني، سوزان صدقة. (2021).
أسباب هروب الفتيات من منازلهن وعلاقتها بجودة الهويّة الذّاتيّة بمنطقة مكّة
المكرّمة. مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، (45)1، 163- 220.
الصميلي، حسن. (2009). فاعلية برنامج ارشادي عقلاني
انفعالي في خفض السلوك الفوضوي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة جازان
التعليمية. رسالة دكتوراه– غير منشورة- كلية التربية، جامعة أم القرى.
طوالبية، محمد. (2016). أيديولوجية الفضاء الرقمي: دراسة
في الخلفيات المرجعية. مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، (22)، 155- 171.
العتيبي، سميرة محارب، والسهيمي، فاطمة صالح. (2020).
أساليب الهوية كمنبئ بالتأجيل الأكاديمي للإشباع لدى طلبة المرحلة الثانوية بمدينة
جدة. مجلة كلية التربية، 3(97)، 49- 86.
عسكر، سمر طاهر. (2020). أزمة الهوية والقابلية
للاستهواء لدى عينة من المراهقات مرتفعي ومنخفضي تقدير الذات. المجلة العلمية
للعلوم التربوية والصحة النفسية، 2(2)، 189- 215.
عطية، ريم. (2013). أزمة الهوية وعلاقتها بصورة الجسد
عند المراهقات: دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ المراهقات في مدارس دمشق
وريفها. رسالة ماجستير، جامعة دمشق، سوريا.
عقل، محمود عطا (1413). النمو الإنساني الطفولة
والمراهقة. (الطبعة الأولى). الرياض: دار الخريجي للنشر والتوزيع.
كرمية، خديجة. (2017). تمثلات الهوية الافتراضية لدى
الشباب الجزائري. مجلة الحكمة للدراسات الاجتماعية، (10)، 214- 222.
كسيرة، أسمهان. (2017). الهوية الافتراضية في ظل الإعلام
الجديد. مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، (10)، 128- 134.
مـسعودة، بايوسـف (2011). الهويـة الافتراضـية: الخـصائص
والأبعـاد: دراسـة استكـشافية علـى عينـة مـن المـشتركين فـي المجتمعـات
الافتراضـية. مجلـة العلـوم الإنـسانية والاجتماعيـة جامعـة ورقلـة، (الجزائر)،
(6)، 465- 485.
عبيدات، ذوقان، وعدس، إبراهيم، وعبد الحق، كايد. (2015).
البحث العلمي، مفهومه، أدواته، أساليبه. ط 17، عمان: دار الفكر، المملكة الأردنية
الهاشمية.
ترجمة المراجع العربية:
Abaidat, Dhouqan, Adas, Ibrahim, and
Abdelhak, Kayed. (2015). Scientific research, its concept, tools, and methods.
17th edition, Amman: Dar Al-Fikr, The Hashemite Kingdom of Jordan.
Ahmin, Abdel Hakim, and Shamdeen,
Muhammad. (2018). Virtual identities in Arab societies - “What role do social
networking sites play in shaping identity?” Dar Al-Aman for Publishing and
Distribution, Rabat, Morocco.
Akl, Mahmoud Atta (1413). Human
development childhood and adolescence. (First edition). Riyadh: Dar Al-Khereiji
for Publishing and Distribution.
Al-Badareen, Ghaleb Salman, and
Ghaith, Souad Mansour. (2013). Parental styles, identity styles, and academic
adjustment as predictors of academic self-efficacy among Hashemite University
students. Jordanian Journal of Educational Sciences, 9(1), 65-87.
Al-Barwari, Rashid Hussein Ahmed.
(2019). The sense of self-identity among adolescent middle school students in
Dohuk Governorate. Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences,
(40), 183-193.
Al-Otaibi, Samira Muhareb, and
Al-Suhaimi, Fatima Saleh. (2020). Identity styles as a predictor of academic
postponement of gratification among secondary school students in Jeddah.
College of Education Journal, 3(97), 49-86.
Al-Sabban, Abeer bint Muhammad, and
Bassiouni, Susan Sadaqa. (2021). The reasons for girls fleeing their homes and
their relationship to the quality of self-identity in the Makkah Al-Mukarramah
region. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, (45)1,
163-220.
Al-Sumaili, Hassan. (2009). The
effectiveness of a rational-emotive counseling program in reducing disruptive
behavior among a sample of secondary school students in the Jazan educational
region. Doctoral dissertation - unpublished - College of Education, Umm Al-Qura
University.
Al-Zubaidi, Abdul Qawi, Kazem, Ali,
and Al-Balushi, Basima. (2015). Identity styles and academic postponement of
satisfaction among Omani students. Jordanian Journal of Educational Sciences,
11(3), 345-355.
alzuhra, ghamshi. (2017). Virtual
identity between the original self and the false self - a reading into the
self-estrangement of identity manipulators through virtual spaces. Moroccan
Journal of Social and Human Sciences (Morocco), (1).
Askar, Samar Taher. (2020). Identity
crisis and susceptibility to luring among a sample of adolescents with high and
low self-esteem. Scientific Journal of Educational Sciences and Mental Health,
2(2), 189-215.
Attia, Reem. (2013). Identity crisis
and its relationship to body image among adolescents: A field study on a sample
of adolescent students in schools in Damascus and its countryside. Master's
thesis, Damascus University, Syria.
Bani Khaled, Muhammad Suleiman Magali.
(2012). Differences between high/low academic achievement adolescent students
in self-identity based on Erikson's theory. Educational Journal, 26(103),
255-276.
Behnas, Saeed Adel. (2016). From real
identity to virtual identity. Humanization Journal of Research and Studies,
7(1), 19-28.
Benslimane, Kenza. (2022). Social
networking and virtual identity: a study in theories. Ibn Khaldun Journal of
Studies and Research, (2)14, 442-464.
Bouzerira, Khawla. (2020). Virtual
identity and its relationship to self-esteem among university students: a field
study (at Muhammad Al-Siddiq Bin Yahya Tasoust University - Jijel). A
supplementary memorandum for obtaining a Master’s degree in Educational
Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Muhammad Al-Siddiq Bin
Yahya University - Jijel.
Dodin, Hamza Muhammad. (2018).
Advanced statistical analysis of data. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and
Distribution.
Drablieh, Fadawy, and Bouloudani,
Khaled Bouchareb. (2022). The uses of social networking sites and their role in
shaping the virtual identity: “Facebook” as an example: a field study on a
sample of young people in the state of Al-Tarf. Professional Magazine, 9(2),
392-409.
Ibrahim, Ahmed Zain Al-Abidin Ahmed.
(2020). Characteristics of the virtual identity among Egyptian youth: a study
of a sample of social media users. Journal of Scientific Research in Arts,
(21)4, 137-182.
Karmiyeh, Khadija. (2017).
Representations of virtual identity among Algerian youth. Al-Hikma Journal of
Social Studies, (10), 214-222.
Kasira, Asmahan. (2017). Virtual
identity in light of the new media. Al-Hikma Journal for Media and
Communication Studies, (10), 128-134.
Masouda, Bayoussef (2011). Virtual
identity: characteristics and dimensions: an exploratory study on a sample of
participants in virtual communities. Journal of Human and Social Sciences,
University of Ouargla, (Algeria), (6), 465-485.
rajm, Jannat. (2019). Virtual identity
among adolescents: a field study of a sample of adolescents in the city of
Setif. Journal of Arts and Social Sciences, 16(3), 26-44.
Sheikh, Sarah. (2021). The
adolescent's identity crisis between virtuality and reality. Journal of
Knowledge Fields for Social and Human Sciences, 2(3), 138-149.
Tawalbiyya, Muhammad. (2016). The
ideology of digital space: a study of reference backgrounds. Generation Journal
of Humanities and Social Sciences, (22), 155-171.
المراجع الأجنبية:
Berzonsky, M. D., & Ferrari, J. R.
(2009). A diffuse-avoidant identity processing style: Strategic avoidance or
self-confusion?. Identity: An International Journal of Theory and Research,
9(2), 145-158.
Ghadampour, E., Mirderikvand, F.,
Nosratabadi, M., Torfayeh, M., & Pourabadei, P.(2020). Socioemotional
adjustment and identity styles in adolescents with internet addiction: The
mediating role of coping strategies. Health Education and Health Promotion,
8(2), 87-94.
Koles, B. & Nagy, P. (2012).
"Virtual Customers Behind Avatars: The Relationship between Virtual
Identity and Virtual Consumption in Socond Life. Journal of Theoretical and
Applied Eletronic Commerce Research, 7(2), Talaca Ago.
Luyckx, K., Schwartz, S. J., Goossens,
L., & Pollock, S. (2008). Employment, sense of coherence, and identity
formation: Contextual and psychological processes on the pathway to sense of
adulthood. Journal of adolescent research, 23(5), 566-591.
Luyckx, K., Schwartz, S., Rassart, J.,
& Klimstra, T. (2016). Intergenerational associations linking identity
styles and processes in adolescents and their parents. European Journal of
Developmental Psychology, 13(1), 67-83.
Nagy, P., & Koles, B. (2014). The
digital transformation of human identity: Towards a conceptual model of virtual
identity in virtual worlds. Convergence, 20(3), 276-292.
?zdemir, Z. (2015). New trend in
identity achievement in social media: Using selfies. Maltepe University Journal
of Faculty of Communication, 2(1), 112-131.
Pan, Z., Lu, Y., Wang, B., & Chau,
P. Y. (2017). Who do you think you are? Common and differential effects of
social self-identity on social media usage. Journal of Management Information
Systems, 34(1), 71-101.
rahimi, khulud, namir, siham. (2013).
The relationship of self-efficacy to methods of confronting the identity crisis
among middle school students. Amarabak Journal, Arab American Academy of
Sciences, 4(11), 27-42.
Rise, J., Sheeran, P., &
Hukkelberg, S. (2010). The role of self?identity in the theory of planned
behavior: A meta?analysis. Journal of Applied Social Psychology, 40(5),
1085-1105.
Soldatova, E. L., & Pogorelov, D.
N. (2018). The phenomenon of virtual identity: The contemporary condition of
the problem. The Education and science journal, 20(5), 105-124.
Steinberg, R. J. (2005). Adolescence.
7th ed. Boston. Mc Graw Hill.
Subrahmanyam, K., Smahel, D.,
Subrahmanyam, K., & ?mahel, D. (2011). Constructing identity online:
Identity exploration and self-presentation. Digital youth: The role of media in
development, 59-80.
Tsagem, S. Y. (2022). The Adolescence
Stage. In Akinade, E. A. (Ed.),
Developmental Psychology: A Life-Span Approach (2022). Ibadan, Oyo State –
Nigeria: Brightways Publishers, 71 – 98.
Wallace, E., & Buil, I. (2023).
Antecedents and consequences of conspicuous green behavior on social media:
Incorporating the virtual self-identity into the theory of planned behavior.
Journal of Business Research, 157, 113549.
Zhang, W. (2023). The construction of digital self-identity: with the focus on Chinese social media platform.