تقييم وحدات ومراكز القياس والتقويم في الجامعات السعودية استناداً إلى الأهداف والمهام الموكلة لها من وجهة نظر القادة وأعضاء هيئة التدريس فيها


Evaluation of units and centers of Measurement and calendar in Saudi universities based on the goals and tasks assigned to them From the point of view of its leaders and faculty

د. عيسى جود الله حميّد الحربي

Dr. Essa J. H. Al-Harbi

Doi: 10.36046/2162-000-016-012

تهدف الدراسة الحالية إلى تقييم مستوى وحدات ومراكز القياس والتقويم من وجهة نظر القيادات الجامعية وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية التي بها وحدات ومراكز للقياس والتقويم، ودرجة الأهمية لها وذلك في الجامعات التي ليس بها وحدات ومراكز للقياس والتقويم، بالإضافة إلى فحص الفروق في مستوى التحقق ودرجة أهمية تلك الأهداف والمهام التي ترجع إلى متغيرات النوع والتكليف بعمل إداري، والرتبة الأكاديمية، والتخصص، وتكونت العينة من (188) من القيادات الجامعية وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، طُبق عليهم مقياس تقويم وحدات ومراكز القياس والتقويم بعد التحقق من ثباته وصدقه، وتم تحليل البيانات باستخدام المتوسطات واختبار (ت) للعينتين المستقلتين، وتحليل التباين في اتجاه واحد، متبوعًا باختبار أقل فرق دال واختبار مان/ويتني واختبار كروسكال واليس. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها أن أهداف ومهام وحدات ومراكز القياس والتقويم بالجامعات التي بها وحدات ومراكز للقياس والتقويم متحققة بدرجات متفاوتة تمتد من (متحققة بدرجة متوسطة) إلى (متحققة بدرجة مرتفعة)، بينما كانت أهداف ومهام وحدات ومراكز القياس والتقويم بالجامعات التي ليس بها وحدات ومراكز للقياس والتقويم مهمة بدرجات متفاوتة تمتد من (مهمة بدرجة منخفضة) إلى (مهمة بدرجة مرتفعة).


The Current Research aimed at evaluate the level of measurement and evaluation units and centers from the point of view of university leaders and faculty members in Saudi universities that have measurement and evaluation units and centers, and which do not have measurement and evaluation units and centers. In addition to examining the differences in the level of achievement and the degree of importance of those goals and tasks that are due to the variables of type, assignment of administrative work, academic rank, and specialization, The research sample consisted of (188) university leaders and faculty members in Saudi universities. The two scales for evaluating measurement and evaluation units and centers were applied to them after verifying its reliability and validity. Data were analyzed using means, t-test for two independent samples, one-way analysis of variance, followed by least significant difference test, Mann/Whitney test, and Kruskal-Wallis test. 

The research reached a number of results, the most important of which are: the goals and tasks of measurement and evaluation units and centers in universities that have units and centers is (middle) to (High), While the goals and tasks of measurement and evaluation units and centers in universities that do not have units and centers is (low) to (high)

أبو النصر، مدحت، محمد، ياسمين. (2017). التنمية المستدامهة مفهومها-ابعاها-مؤشراتها. المجموعة العربية للتدريب والنشر.

أحمد، غرايسه، لخضر، عواريب. (2021). استخدام أساليب التقويم التربوي الحديثة ودورها في جودة التعليم. مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية، 4 (2)، 88-69.

أحمد، محمد محمد فتح الله.(2021). رؤية مستقبلية مقترحة لتطوير مجال القياس والتقويم والإحصاء النفسي والتربوي.مجلة كلية التربية، 9، (28)، 21-54.

البربري، محمد أحمد .(2021). تطوير الجدارات الوظيفية التقنية لدى مديري مراكز القياس والتقويم بالجامعات المصرية لتحقيق متطلبات التحول الرقمي: دراسة ميدانية .مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (134)، 101-182.

جديدى، عفيفة. ( 2018 ). أهمية القياس التربوي والتقويم ودورهما في العملية التعليمية .مجلة التعليمية، 13 (5)، 188-198.

حسن، عزت عبد الحميد. (2016). الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18. دار الفكر العربي.

حسيب، حسيب محمد. ( 2020) . تطوير نظم القياس والتقويم بالتعليم قبل الجامعي: رؤى مقترحة.المجلة العربية للقياس والتقويم، 1(2)، 63-82.

الحميزي، جواهر بنت عبدالله بن حمد، العنزي، مشعل بن سليمان العدواني. ( 2017 ). تطوير وأتمتة تقويم أداء موظفي المركز الوطني للقياس والتقويم: تصور مقترح. مجلة عالم التربية، 57 (18)، 1-24.

خليل، محمد المري. ( 2018 ). الدور المستقبلي لمراكز القياس والتقويم بالجامعات المصرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم.المجلة العربية لبحوث التدريب والتطوير، 1(2)، 325-361.

دركي، إيمان .(2017). القياس والتقويم ودوره في العملية التربوية. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع، (1)، 199-208.

صابر، فاطمة عوض، خفاجة، ميرفت علي. (2002). أسس ومبادئ البحث العلمي. مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية.

الصانع، أحمد حمد، الحقان، أبرار مشاري، الماجد، مي عبدالعزيز. ( 2017 ). تقييم أثر دورات التنمية المهنية بمركز القياس والتقويم من قبل أعضاء الهيئة التدريسية والتدريبية في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الكويت. مجلة العلوم التربوية، 25(4)، 398-436.

عبدالكريم، عبدالهادى أحمد. (2019). القياس والتقويم في ميدان التعليم. المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية، 1(1)، 84-119.

عبدالله، عزة. (2019). التدريب على نظم القياس والتقويم الحديثة ركيزة أساسية لتطوير نظم التقويم.المجلة العربية لبحوث التدريب والتطوير، 2(5)، 85-92.

كيلانو، طلال فرج. (2012). الاستخدام الأمثل لوسائل القياس والتقويم ودورهما في ضمان جودة مخرجات التعليم الجامعي، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، 9(5)، 21 : 65.

ناجي، حازم يحي، الحدأ، حليمة. (2022). دورالقياس والتقويم في تحسين جودة التعليم، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 144(1)، 141-160.


Abdul Karim, Abdul Hadi Ahmed. (2019). Measurement and evaluation in the field of education. Scientific Journal of Educational Sciences and Mental Health, 1, 184-119.

Abdullah, Azza. (2019). Training on modern measurement and evaluation systems is a basic pillar for the development of evaluation systems. The Arab Journal for Training and Development Research, 2, 85-92.

Abul-Nasr, Medhat and Mohamed, Yasmine (2017). Sustainable development concept - dimensions - indicators. The Arab Group for Training and Publishing,: Cairo.

Ahmed, Grasah and Lakhdar, Awareeb (2021). The use of modern educational evaluation methods and their role in the quality of education. Al-Shamel Journal for Educational and Social Sciences, 4, 88-69.

Ahmed, Mohamed Mohamed Fathallah Syed. (2021). A proposed future vision for developing the field of measurement, evaluation, and psychological and educational statistics. Journal of the College of Education, 9, 21-54.

Al-Barbari, Muhammad Ahmed Awad. (2021). Developing technical job competencies among directors of measurement and evaluation centers in Egyptian universities to achieve the requirements of digital transformation: a field study. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 134, 101-182.

Al-Hamizi, Jawaher bint Abdullah bin Hamad, and Al-Anzi, Mishaal bin Suleiman Al-Adwani. (2017). Developing and automating the performance evaluation of the employees of the National Center for Measurement and Evaluation: A proposed vision. Journal of The World of Education, 18, 57, 1-24.

Al-Sanea, Ahmed Hamad, Al-Haqqan, Abrar Mashari, and Al-Majed, Mai Abdulaziz. (2017). Evaluation of the impact of professional development courses at the Measurement and Evaluation Center by members of the teaching and training staff at the Public Authority for Applied Education and Training in the State of Kuwait. Journal of Educational Sciences, 25, 398-436.

Darkie, Iman (2017). Measurement and evaluation and its role in the educational process. Al-Sarraj Journal of Education and Community Issues, 199-208.

Haseeb, Haseeb Muhammad. (2020). Developing measurement and evaluation systems in pre-university education: suggested visions. The Arab Journal of Measurement and Evaluation, 1, 63-82.

Hassan, Ezzat Abdel Hamid (2016). Psychological and educational statistics: applications using the SPSS18 program. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Jadedi, Afeefah. (2018). The importance of educational measurement and evaluation and their role in the educational process. Journal of Education, 5, 188-198.

Khalil, Muhammad Al-Marri Muhammad Ismail. (2018). The future role of measurement and evaluation centers in Egyptian universities from the point of view of faculty members and their assistants. The Arab Journal for Training and Development Research, 1, 325-361.

Kilano, Talal Farag (2012). The optimal use of measurement and evaluation methods and their role in ensuring the quality of university education outputs, The Arab Journal for Quality Assurance of University Education, Issue, 9 (5),  21: 65.

Naji, Hazem Yahya, and Al Hadda, Halima (2022). The role of measurement and evaluation in improving the quality of education, Journal of Arabic studies in education and psychology, 1, 141-160.

Saber, Fatima Awad; Khafaga, Mervat Ali. (2002). Foundations and principles of scientific research. Alexandria: Radiation Art Library and Press.

Ibrahim، J., Mustafa، H. G. G. (2019). The Effects Of Measurement And Evaluation In Developing Educational Environment. 2, 162-208.

Nishimura, S., Hishinuma, E., Goebert, D., Onoye, J., Matsuda, S (2018). A model for evaluating academic research centers: Case study of the Asian/Pacific Islander Youth Violence Prevention Center. Evaluation and Program Planning, 66, 174–182.

Ta, C., Abdul Halim, S., Azman, Ni., Komoo, I., & Mokhtar, M. (2021). Evaluating research performance of research institutes within Malaysian universities: an alternative assessment framework, Tertiary Education and Management. 27, 331–349.