تدويل الكليات التطبيقية في المملكة العربية السعودية: المتطلبات والاتجاهات الحديثة

Internationalization of Applied Colleges in the Kingdom of Saudi Arabia: Requirements and Recent Trends

د. حمدي عبد الكريم حمدي الرويثي

Dr. Hamdi Abdulkarim H. Alruwaithi

Doi: 10.36046/2162-000-016-016

هدفت الدراسة الى التعرف على أهم المتطلبات لتدويل الكليات التطبيقية السعودية (كليات المجتمع سابقاً)، وأنسب الاتجاهات الحديثة لتحقيق هذا التدويل. وبتطبيق المنهج الوصفي المسحي، كانت العينة العشوائية للدراسة (631) عضو هيئة تدريس في ثلاث جامعات هي: جامعة الملك سعود، وجامعة الملك عبد العزيز، وجامعة الإمام عبد الرحمن الفيصل. ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد استبانة لتمثيل أهمية محوري الدراسة: المتطلبات والاتجاهات. وبعد خطوات التنقيح: الصدق الداخلي، واتساق الإستبيان، والتحليل العاملي، والثبات الداخلي معامل اتش (Coefficient H)، خلص الإستبيان إلى (11) متطلبًا، و(10) اتجاهات حديثة للتدويل. وبعد مقارنة المتوسطات والإنحرافات المعيارية لتقييم العبارات، خلصت الدراسة الى أن أهم المتطلبات هو الدعم المالي، وحضور المؤتمرات الدولية، والتطوير المهني. بينما أهم الاتجاهات لتدويل هذه الكليات هي اتفاقات التوأمة مع الشركات الرائدة، وموائمة الخريجين لمتطلبات سوق العمل. لا يرى المجيبون أهمية متطلب إعداد الخريج للمنافسة دوليًّا، وتقديم برامج التدريب الميداني المهني للطلاب في الخارج. وكذلك، لا يرون أهمية ما يوازيها من اتجاهات للتدويل مثل التبادل الطلابي للكليات التطبيقية مع نظيراتها العالمية، وتطبيق نظم التعليم الإلكتروني وبناء فضاء عالمي. وأوصت الدراسة بأهمية الاختيار والتطويرهم المهني لأعضاء الكليات التطبيقية، والاهتمام بجودة التنظيم الإداري، والاتجاه نحو الشراكات والخصخصة.


The study aimed to identify the most important requirements for the internationalization of Saudi Applied Colleges (Previously known as Community Colleges), and the most appropriate recent trends to achieve this internationalization. By adopting the descriptive survey method, the random sample was (631) faculty members from three universities: King Saud University, King Abdulaziz University, and Imam Abdulrahman Al-Faisal University. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared to represent the importance of the requirements and trends. After the verification steps: internal validity, consistency of the questionnaire, factor analysis, and internal stability (Coefficient H), the questionnaire concluded with (11) requirements, and (10) recent trends for internationalization. Through comparing means and standard deviations to evaluate the statements, the study concluded that the most important requirements are financial support, attending international conferences, and professional development. While the most important trends for the internationalization of these colleges are twinning agreements with leading companies and adapting graduates to the requirements of the labor market. Respondents do not see the importance of preparing the graduate for the international competition and providing vocational field training programs for students abroad. Likewise, they do not see the importance of the corresponding trends of internationalization, such as student exchange of applied colleges with their international counterparts, the application of e-learning systems, and the building of a global space. The study recommended the importance of selection and the professional development of Applied Colleges' members, attention to the quality of administrative organization, and the trend towards partnerships and privatization.

أبو الوفا، جمال؛ حسین، سلامة. (2008). التربية الدولية وعالمية التعليم. دار الجامعة.

أحمد، دينا علي حامد. (2019). البرامج المميزة بجامعة المنصورة مدخل لتدويل التعليم: تصور مقترح. مجلة كلية التربية بجامعة المنصورة - كلية التربية، 106(1)، 362-407.

البيز، جواهر عيسي، و الثويني، طارق بن محمد. (2021). تطوير تدويل الجامعات الحكومية السعودية: دراسة تحليلية. مجلة التربية-جامعة الأزهر، 40(190)، 447 - 495. 

بكري، سعد علي. (2009). منظومة مجتمع المعرفة في عيون تتأمل وعقول تأمل. جامعة الملك سعود.

الحبيب، عبـد الرحمن محمد. (2006ـ). دور كليات المجتمع في تحقيق تكافؤ الفرص التعليمية. مجلة العلوم التربوية-جامعة الملك سعود، 17(2)، 593 – 650.

حنفي،محمد ماهر.(2010).دور كليات خدمة المجتمع الأمريكية في تلبية متطلبات سوق العمل وكيفية الاستفادة منها في مصر. مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد، 4(7)،208-247.

الحكير، هنادي. (2016). تطوير التعليم الجامعي السعودي في ضوء مدخل تدويل التعليم العالي: أنموذج مقترح ]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. جامعة الملك سعود.

الخليوي، لينا.(2020). الموائمة بين مخرجات كليات المجتمع وسوق العمل في المملكة العربية السعودية: كلية حفر الباطن أنموذجاً. مجلة البلقاء للبحوث والدراسات، 33(1)،21-33.

رؤية المملكة 2030 (2022). وثيقة رؤية المملكة 2030. https://www.vision2030.gov.sa/ar/ 

الزهراني، عبدالله بن عطية . (2010). قياس جودة الخدمة التعليمية باستخدام مقياس الإدراكات التوقعات: دراسة ميدانية بالتطبيق على كلية المجتمع بالرياض جامعة الملك سعود. مجلة البحوث التجارية المعاصرة كلية التجارة جامعة سوهاج، 24(1)، 2-52.

العامري، عبد الله محمد. (2013). متطلبات تدويل التعليم العالي كمدخل لتحقيق الريادة العالمية للجامعات السعودية: تصور مقترح ]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. جامعة أم القرى. 

عبد الحافظ، ثروت عبد الحميد. (2016). الاتجاهات الحديثة في تدويل التعليم الجامعي وإمكانية الإفادة منها في مصر. مجلة كلية التربية - جامعة الأزهر، 35(167)، 13-105.

العجمي، محمد حسنين. (2003). التطور الأكاديمي والإعداد للمهنة الأكاديمية بالجامعات المصرية بين تحديات العولمة ومتطلبات التدويل. مجلة كلية التربية بالمنصورة. (52)، 124-198.

عيداروس، أحمد نجم الدين أحمد. (2013). تصور مقترح لإنشاء الوكالة العربية لإدارة تدويل الاعتماد الاكاديمي والمؤسسي لمؤسسات التعليم العالي بالوطن العربي. مجلـة دراسـات عربية في التربية وعلم النفس، (33)، 43 -112.

الكيرعاني، محمد كشيم. (2012). استراتيجية تدويل التعليم الجامعي في المملكة العربية السعودية بعد الانضمام لمنظمة التجارة العالمية: إطار مرجعي مقترح ]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. جامعة الملك سعود.

لفتة، جواد كاظم. (2011). الإدارة الحديثة لمنظومة التعليم العالي. الأردن.دار صفاء.

مارية، عبدالرحمن محمد. (1424). خدمة المجتمع والتعليم المستمر بالجامعات السعودية الواقع والتصورات المستقبلية. مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية والنفسية، 7(28)، 3- 35.

مجلس شؤون الجامعات. (2021). نظام الجامعات الجديد.    https://about.uj.edu.sa/Files/31/Files/154455_University%20system.pdf

محمد، مصطفى، وخضر، جميل (2013)، قياس الفجوة بين إدراكات وتوقعات المستفيدين من الخدمات التعليمية. منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية، جامعة الدول العربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

محمود، سعید طه. (2000). الاتجاه نحو تدويل التعليم العالي: العوامل والملامح والمتطلبات. مجلة التربية لجامعة الزقازيق، (34)، 65-102.

مطر،محمد إبراهيم. (2021). تدويل التعليم الجامعي مدخلاً لتلبية الوظائف المتوقعة لسوق العمل: تصور مقترح. المجلة التربوية-جامعة سوهاج، 2(83)، 1160-1264.

المفيز، خولة. (2016).تقويم أداء كلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود باستخدام بطاقة الأداء المتوازن. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 5(7)، 304-332.

وزارة التعليم (2015) . التعليم في المملكة العربية السعودية: مؤشرات محلية ومقارنات دولية. وكالة وزارة التعليم للتخطيط والمعلومات.

وزارة التعليم. (2021). حالة التعليم العالي في المملكة العربية السعودية. الرياض: وزارة التعليم.

وزارة التعليم. (2022). التقرير السنوي لوزارة التعليم (2021-2022). الرياض: وزارة التعليم. 


Abu Al-Wafa, Jamal; Hussein, Salama. (2008). International Education and Universal Education (In Arabic). University House. 

Ahmed, Dina Ali Hamed. (2019). Distinguished Programs at Mansoura University: An Introduction to the Internationalization of Education: A Suggested Perspective (In Arabic). Journal of the Faculty of Education, Mansoura University, 106 (1), 362-407. 

Al-Biz, Jawaher Issa, and Al-Thuwaini, Tariq Muhammad. (2021). Developing the internationalization of Saudi public universities: An analytical study (In Arabic). Education Journal-Al-Azhar University, 40(190), 447-495.

Bakri, Saad Ali. (2009). The knowledge society system is in the eyes of contemplation and the minds of contemplation (In Arabic). King Saud University.

Al-Habib, Abdul Rahman Muhammad. (2006). The role of community colleges in achieving equal educational opportunities (In Arabic). Journal of Educational Science-King Saud University, 17(2), 593-650.

Hanafi, Mohamed Maher. (2010). The role of American community service colleges in meeting the requirements of the labor market and how to benefit from them in Egypt (In Arabic). Journal of the College of Education-Port Said University, 4 (7), 208-247.

Al Hokair, Hanadi. (2016). The development of Saudi university education in the light of the approach to internationalization of higher education: A proposed model [Unpublished doctoral dissertation] (In Arabic). King Saud University.

Al-Khelaiwi, Lina (2020). Harmonization between the outputs of community colleges and the labor market in the Kingdom of Saudi Arabia: Hafr Al-Batin College as a model (In Arabic). Al Balqa Journal for Research and Studies, 33 (1), 21-33.

Saudi Vision 2030 (2022). The Kingdom's Vision 2030 document. https://www.vision2030.gov.sa/ar/

Al-Zahrani, Abdullah bin Attia. (2010). Measuring the quality of educational service using the Expectations Perceptions Scale: A field study applied to the Community College in Riyadh, King Saud University (In Arabic). Journal of Contemporary Business Research, Faculty of Commerce, Sohag University, 24 (1), 2-52.

Al-Amiri, Abdullah Muhammad. (2013). Requirements for the internationalization of higher education as an entry point to achieving global leadership for Saudi universities: a proposed vision (In Arabic) [Unpublished doctoral dissertation] (In Arabic). Umm Al Qura University.

Abdel Hafez, Tharwat Abdel Hamid. (2016). Recent trends in the internationalization of university education and the possibility of benefiting from it in Egypt (In Arabic). Journal of the College of Education - Al-Azhar University, 35 (167), 13-105.

Al-Ajmi, Muhammad Hassanein. (2003). Academic development and preparation for the academic career in Egyptian universities between the challenges of globalization and the requirements of internationalization (In Arabic). Journal of the Faculty of Education in Mansoura, (52), 124-198.

Eidaros, Ahmad Najm al-Din Ahmad. (2013). A proposed vision for the establishment of the Arab Agency to manage the internationalization of academic and institutional accreditation for higher education institutions in the Arab world (In Arabic). Journal of Arab Studies in Education and Psychology, (33), 43-112.

Al-Kirani, Muhammad Kashim. (2012). The strategy of internationalizing university education in the Kingdom of Saudi Arabia after joining the World Trade Organization: A proposed frame of reference [Unpublished doctoral dissertation] (In Arabic). King Saud University.

Laftah, Jawad Kazem. (2011). Modern management of the higher education system (In Arabic). Jordan. Safa House.

Maria, Abd al-Rahman Muhammad. (1424). Community service and continuing education in Saudi universities, reality and future perceptions (In Arabic). Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 7(28), 3-35.

Universities Affairs Council. (2021). The new university system. https://about.uj.edu.sa/Files/31/Files/154455_University%20system.pdf 

Mohamed, Mustafa, & Khader, Jamil (2013). Measuring the gap between the perceptions and expectations of beneficiaries of educational services (In Arabic). publications of the Arab Organization for Administrative Development, League of Arab States, Cairo, Arab Republic of Egypt.

Mahmoud, Said Taha. (2000). The trend towards internationalization of higher education: factors, features, and requirements (In Arabic). Educational Journal of Zagazig University, (34), 65-102.

Matar, Muhammad Ibrahim. (2021). The internationalization of university education as an entry point to meet the expected jobs of the labor market: a proposed scenario (In Arabic). Educational Journal-Sohag University, 2(83), 1160-1264.

Al Mufeez, Khawla. (2016). Evaluating the performance of the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University using the balanced scorecard (In Arabic). Specialized International Educational Journal, 5(7), 304-332.

Ministry of Education (2015). Education in the Kingdom of Saudi Arabia: local indicators and international comparisons (In Arabic). Agency of the Ministry of Education for Planning and Information.

Ministry of education. (2021). The state of higher education in Saudi Arabia (In Arabic). Riyadh, Ministry of Education. 

Ministry of education. (2022). Annual report of the Ministry of Education (2021-2022) (In Arabic). Riyadh, Ministry of Education. 

American Council on Education (ACE). (2015). Internationalization in U.S. Higher Education: The Student Perspective. Washington, D.C.: American Council on Education

Bendriss, R. (2017). Internationalization efforts at state universities in Florida (Doctoral dissertation). University of Central Florida, United States. -- Florida. Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses: Full Text. (Publication No. AAT 3377799).

Coryell, J.E., Durodoye, B.A., Wright, R.R., Pate, P.E., & Nguyen, S. (2012). Case studies of internationalization in adult and higher education: Inside the processes of four universities in the United States and the United Kingdom. Journal of Studies in International Education, 16 (1), 75-98.

De Vaus, D. (2014). Surveys in social research (6th ed). Crows Nest, NSW: Allan & Unwin. 

Hancock, G. R., & Mueller, R. O. (2001). Rethinking construct reliability within latent variable systems. In R. Cudeck, S. Du Toit & D. Sörbom (Eds.), Structural equation modeling: Present and future. A festschrift in honor of Karl Jöreskog. Chicago, IL: Scientific Software International. 

Huang, F. (2017). Internationalization of higher education in the developing and emerging countries: A focus on transnational higher education in Asia (4th ed). New Jersey: Wiley.

Knight, J. (2008) Internationalization of Higher Education in the 21st century: Concepts, Rationales, Strategies, and Issues. International Higher Education Research Institute.

Milosz, E., Milosz, M., Adam, J.-M., Mora, S.L., & Sirca, N.T. (2012). Internationalization of higher education: A case study of Leonardo da Vinci Project. In Proceedings of Management, Knowledge and Learning International Conference 2012, Warsaw- Poland.

Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. (2017). Fundamentals of Human Resource Management (7th ed.). New York: McGraw Hill. 

Punch, K. (2013). Introduction to Social Research: quantitative and qualitative approaches. (3rd ed.). London: SAGE Publications Ltd. 

Toutkoushian, R. K., & Paulsen, M. B. (2016). Economics of Higher Education: Background, Concepts, and Applications. Dordrecht, The Netherland: Springer.

Uner, M. M., Kocak, A., Cavusgil, E. and Cavusgil, S.T. (2013). Do barriers to export vary for born globals and across stages of internationalization? An empirical inquiry in the emerging market of Turkey, International Business Review, 22, 800-813.

Zhu, W., Liu, D., Wang, Y., & Zhang, M.  (2011). Analysis of current strategic modes of Chinese higher education internationalization. In Y. Wang (Ed.). Education Management, Education Theory & Education Application, AISC 109 (pp. 879-887). Berlin, Germany: Springer-Verlag Berlin Heidelberg.