نموذج مقترح لتقويم أثر التدريب في ضوء ممكنات الثورة الصناعية الخامسة وفقاً لتصورات مسؤولي التنمية المهنية بالجامعات السعودية: دراسة نوعية

A proposed model for evaluating the impact of training in the light of the possible fifth industrial revolution according to professional development perceptions in Saudi universities: a qualitative study

د. سعد بن مبارك محمد الرمثي

Dr. Saad bin Mubarak Mohammed Al-Rimthi

Doi: 10.36046/2162-000-016-018

   هدفت الدراسة الحالية لتقديم نموذج مقترح لتقويم أثر التدريب في الجامعات السعودية في ضوء ممكنات الثورة الصناعية الخامسة من خلال تصورات مسؤولي التنمية البشرية بالجامعات السعودية؛ من خلال معرفة أهمية تقويم أثر التدريب، وواقع ممارساته في الجامعات، وكذلك تحديد أبرز مكونات النموذج المقترح، والتحديات التي يمكن أن تواجه تطبيه، وسبل تجاوزها. وقد استخدم الباحث المنهج النوعي Qualitative Research لتحقيق اهداف الدراسة، واستخدم أداة المقابلة شبه المنظمة والاستبانة المفتوحة مع (36) مشاركاً تضمنت أربع مجموعات تركيز يمثلون الجهات المسؤولة عن التدريب وبعض المتخصصين في الذكاء الاصطناعي من ست جامعات سعودية. وبعد جمع البيانات وتفريغها باستخدام برنامج MaxQuda وعدد من الترميزات المناسبة، توصلت الدراسة للأهمية "العالية" لتقويم أثر التدريب، والممارسات "الضعيفة" لتقويم أثر التدريب في الجامعات من وجهة نظر المشاركين، كما توصلت الدراسة لنموذج مقترح يتكون من أربع مراحل متتالية متضمنة لأبرز ممكنات الثورة الصناعية الخامسة لتعزيز تطبيقات النموذج، ومحددا أبرز التحديات التي قد تقابل النموذج المقترح لتقويم أثر التدريب، وسبل تجازوها.


The current study aimed to present a proposed model for evaluating the impact of training in Saudi universities in the light of the potentials of the Fifth Industrial Revolution through the perceptions of human development officials in Saudi universities. By knowing the importance of evaluating the impact of training, the reality of its practices in universities, as well as identifying the most prominent components of the proposed model, the challenges that may face its application, and ways to overcome them. The researcher used the qualitative research approach to achieve the objectives of the study, and used the semi-structured interview tool and the open questionnaire with (36) participants. It included four focus groups representing the agencies responsible for training and some AI specialists from six Saudi universities. After collecting and unpacking the data using the MaxQuda program and a number of appropriate encodings, the study found the "high" importance of evaluating the impact of training, and the "weak" practices for evaluating the impact of training in universities from the participants' point of view. The fifth industry is to enhance the applications of the model, and to identify the most important challenges that may meet the proposed model for evaluating the impact of training, and ways to overcome them.

الاحمدي، محمد عبدالله.(2020).معايير تقييم جودة البحوث النوعية في العلوم الإنسانية. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية.

بهاء، احمد.(2022).الثورة الصناعية الخامسة على الأبواب: تطورات علمية مذهلة ومستقبل صادم. مقابلة اجراها الكاتب الصحفي سيد جبيل  مع د. احمد بهاء : الموجه الإقليمي لشركة مايكروسفت  :  

توفيق، عبد الرحمن.(2014).منهج مهارات التدريب، تقييم العملية التدريبية. مركز الخبرات المهنية للإدارة.

حمزة، محمد.(2014).تصميم الدورة التدريبية. مركز الإعداد والتعليم المستمر.

الدغيم، خالد ؛ السلوم، تهاني.(2020).تقويم برنامج التطوير النوعي للمعلمين خبرات في ضوء نموذج "كيرك باتريك" من وجهة نظر المعلمين الملتحقين به". مجلة كلية التربية بالمنصورة، 2(110)،792-758.

دودين، سحر.(2018). تقييم البرامج التدريبية لمُدراء المدارس في مديرية تربية جنوب الخليل الإشكاليات ومقترحات التطوير] رسالة ماجستير غير منشورة[.كلية الدراسات العليا في جامعة الخليل. 

رؤية المملكة العربية السعودية 2030.(2022). التقدم والإنجازات لمرتكزات رؤية المملكة العربية السعودية 2030:اقتصاد مزدهر :

https://www.vision2030.gov.sa/ar/v2030/achievements/

الزدجالي، أحمد خميس.(2020).واقع البرامج التدريبية المقدَّمة لمديري المدارس الخاصة في محافظة شمال الباطنة في سلطنة عُمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4(9)، 21-43. 

الشعيبي، عبد الرحمن ؛ التبالي، محمد.(2021).واقع ممارسة الباحثين إستراتيجيات ونماذج التقويم في تقويم برامج التعليم والتدريب. مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية، 11 (2)، 569-6951.

الشويخ، كارم فاروق.(2022).حوكمة اقتصادات الثورة الصناعية الخامسة لتحقيق أهداف التنمية المستدامة.مجلة اقتصادية معاصرة، يونيو 2022.

الطعاني، حسن أحمد.(2009). التدريب؛ مفهومه وفعالياته. الطبعة الأولى، الإصدار الثالث، عمان:دار الشروق.

طوهري، علي بن أحمد؛ والدخيل، محمد بن عبد الرحمن. (2018). تقويم البرامج التدريبية في عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر بجامعة جازان في ضوء نموذج كيرك باتريك، مجلة كلية التربية في جامعة أسيوط، 34 (2)، 302 - 335.

عبدالغفار، خالد.( 2022). جهود وزارة التعليم العالي المصرية في مجال الذكاء الاصطناعي. مداخلة وزير التعليم العالي المصري في افتتاح الرئيس المصري لمشروعات واطلاق منصة مصر الرقمية: https://www.youtube.com/watch?v=aDo40IpJ29k

عبدالمنعم، خلف الله وآخرون. (2019). دليل قياس الأثر التدريبي. وزارة الصحة الاتحادية، جمهوية السودان. 

كريسول، جون دابليو؛ وكلارك، فيكي إل بلانو. (2018).  تصميم وإجراء البحث العلمي باستخدام المنهج المزيج (أيمن باجنيد وثامر باعظيم، مترجم). مركز النشر العلمي، جامعة الملك عبد العزيز. (العمل الأصلي نشر في 2011).

المحيميد، يارا عبد الرحمن. (2020). معوقات تقويم البرامج التدريبية لأعضاء هيئة التدريس باستخدام نموذج كيرك باتريك بمركز تنمية المهارات والقيادات بجامعة القصيم. مجلة البحث العلمي في التربية جامعة عين شمس، (21)، 1-41.

المصدر، عبد الرحمن. (2010). واقـع عملية تقييم البـرامج التدريبية فـي الهيئات المحلية بالمحافظات الجنوبية.] رسالة ماجستير غير منشورة[. جامعة الأزهر غزة.

المفيز، خولة بنت عبد الله؛ التركي، مريم بنت عبد الكريم. (2020). التدريب التطبيقي لتطوير أداء قادة مدارس التعليم العام في المملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية، برنامج خبرات أنموذجًا. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، كلية الإمارات للعلوم التربوية، (62)، 224 - 248.

مكتب التربية العربي لدول الخليج.(2023). تكيف المدارس والمعلمين مع روبوتات دردشة الذكاء الاصطناعي في الفصول الدراسية. نشرة تربوية شهرية متخصصة، العدد الرابع عشر، رمضان 1444هـ الموافق ابريل 2023م.

موسى، هاني. (2016). دراسة تقويمية للبرامج التدريبية بمركز التدريب وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود من وجهة نظر المتدرِّبين، مجلة عالم المعرفة، جامعة بنها.

هيئة الحوكمة الرقمية. (2023). الحوكمة والامتثال. تم الرجوع الى : https://dga.gov.sa/Governance_and_Compliance


Al-Ahmadi, Muhammad Abdullah. (2020). Standards for assessing the quality of qualitative research in the humanities. International Journal of Educational and Psychological Studies.

Bahaa, Ahmed. (2022). The Fifth Industrial Revolution is around the corner: amazing scientific developments and a shocking future. An interview conducted by journalist Sayed Jubail with d. Ahmed Bahaa: Regional Mentor for Microsoft: https://www.youtube.com/watch?v=rqAwFIdI52k

Tawfiq, Abdul Rahman. (2014). Training Skills Curriculum, Evaluation of the Training Process. Management Professional Experience Center.

Hamza, Muhammad. (2014). Course design. Preparation and Continuing Education Center.

Al-Daghim, Khalid bin Ibrahim; Salloum, Tahani Bint Ibrahim. (2020). Evaluation of the qualitative development program for teachers "Experiences" in the light of the "Kirk Patrick" model from the point of view of the enrolled teachers. Journal of the College of Education in Mansoura, 2 (110), 792-758.

Dudin, charm. (2018). Evaluation of Training Programs for School Principals in the Directorate of Education of South Hebron Problems and Proposals for Development [Unpublished Master's Thesis]. Faculty of Graduate Studies at Hebron University.

Saudi Vision 2030 (2022). Progress and achievements of the pillars of Saudi Vision 2030: A Prosperous Economy:https://www.vision2030.gov.sa/ar/v2030/achievements/

Al-Zadjali, Ahmed Khamis. (2020). The reality of training programs offered to principals of private schools in North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4(9), 21-43.

Shuwaikh, Karm Farouk. (2022). Governance of the economies of the Fifth Industrial Revolution to achieve the goals of sustainable development. Contemporary Economic Journal, June 2022.

Al-Taani, Hassan Ahmed. (2009). Training; concept and its activities. First edition, third edition, Amman: Dar Al-Shorouk.

Tohri, Ali bin Ahmed; And the intruder, Muhammad bin Abdul Rahman. (2018). Evaluation of training programs in the Deanship of Community Service and Continuing Education at Jazan University in light of the Kirk Patrick model, Journal of the Faculty of Education at Assiut University, 34 (2), 302-335.

Abdel Moneim, Khalafallah, and others. (2019). Training impact measurement guide. Federal Ministry of Health, Republic of Sudan.

Creswell, John and Booth, Cheryl. (2018). Qualitative research design is an in-depth study in five methods. Translated by: Ahmed Al-Thawabia, Dar Al-Fikr.

Al-Muhaimid, Yara Abdel-Rahman. (2020). Obstacles to evaluating training programs for faculty members using the Kirk Patrick model at the Skills and Leadership Development Center at Qassim University. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, (21), 1-41.

Almusdar, Abdul Rahman. (2010). The reality of the process of evaluating training programs in the local authorities in the southern governorates. [Unpublished master's thesis]. Al-Azhar University - Gaza.

Al-Mufiz, Khawla bint Abdullah; Al-Turki, Maryam bint Abdul Karim. (2020). Applied training to develop the performance of leaders of general education schools in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of international experiences, the experience program as a model. Journal of Arts, Literature, Humanities and Sociology, Emirates College for Educational Sciences, (62), 224-248.

Arab Bureau of Education for the Gulf States. (2023). Schools and teachers adapt AI chatbots in classrooms. Specialized monthly educational bulletin, Issue Fourteen, Ramadan 1444 AH, corresponding to April 2023 AD.

Musa, Hani. (2016). An evaluation study of the training programs at the Training and Community Service Center at King Saud University from the point of view of the trainees. Knowledge World Journal, Benha University.

Digital Governance Authority. (2023). Governance and Compliance. Referred to: https://dga.gov.sa/Governance_and_Compliance.

Abida, N., George, O. (2018). The Continuous Professional Development of School Principals: Current Practices in Pakistan. Bulletin of Education and Research, 40(1), 245-266.

Bezrukova, Katerina,Spell, Chester S.,Perry, Jamie L.,Jehn, Karen A.(2016). A meta-analytical integration of over 40 years of research on diversity training evaluation.

Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Pugach, M., & Richardson, V. (2005). Qualitative studies in special education. Exceptional children, 71(2), 195-207. Doi.org/10.1177/001440290507100205

Brown, P. (2003). "Qualitative methods in environmental health research". Environmental Health Perspectives, 111(14): 1789-1798, https://doi.org/10.1289/ehp.6196.

Charles Tennant, Mahithorn Boonkrong, Paul A.B. Roberts. (2022). The design of a training programme measurement model. Journal of European Industrial Training

Christina, Pavlou. (2022). Why It's Challenging To Measure Training Effectiveness—And How To Change That. Elearning Industry.

Creswell, J. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed approaches. Sage.

Creswell, John W.(2014). Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches / John W. Creswell. — 4th ed.

 Dickson Mdhlalose. (2020). An Evaluation of the Impact of Training and Development on Organisational Performance: A Case Study of the Gauteng Provincial Department of Economic Development. Journal of Human Resource and Sustainability Studies. Vol.08 No.01.

Erik van Vulpen. (2022).A Guide to Conducting a Training Needs Analysis.

 Eshna, Verma. (2022). 5 Reasons Why Blended Learning Is Ideal for Corporate Training. Last updated on Sep 26, 2022:

  Eshna, Verma. (2022). How to Measure Training Effectiveness in 2023. Last updated on Feb 21, 2023:

Jack J. Phillips & Patricia Pulliam Phillips.(2016). Handbook of Training Evaluation and Measuremenet Methods. Forth Edition, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York.

James D Kirkpatrick   & Wendy Kayser (2016). Kirkpatrick's Four leve of Training Evaluating.

Klein, E., & Schwanenberg, J. (2020). Ready to Lead School Improvement Perceived Professional Development Needs of Principals in Germany. Educational Management Administration & Leadership, Original Article,1-21. 

Littig, B. (2009). Interviewing the elite—interviewing experts: is there difference? Interviewing experts (pp. 98-113). Palgrave Macmillan

Malik, S., Asghar, M., (2020). In-Service Early Childhood Education Teachers’ Training Program Evaluation Through Kirkpatrick Model. Journal of Research and Reflections in Education ,14(2),259-270.

Oplatka, I. (2018). Understanding emotion in educational and service organizations through semi-structured interviews: Some conceptual and practical insights. The Qualitative Report, 23(6), 1347-1363.

Padgett, D. K. (2011). Qualitative and mixed methods in public health. London: Sage Publications.

Prijowuntato, S., Widharyanto, B., (2021). Training Evaluation of Elementary School Teachers of 3T Regions Mahakam Ulu Regency by Using Kirkpatric. International Journal of Indonesian Education and Teaching,5(2),185-195.

Riad, J., Siti, M., Furqon, A., & Ujang, C. (2021). The Professional Development of School Principals Insight from Indonesia.International. Journal of Social and Management Studies, 2(3),132-141.

Reid, A. & Cough, S. (2000). "Guidelines for reporting and evaluating qualitative research: what are the alternative?" Environmental Education Research, 6(1): 59-91, https://doi.org/10.1080/135046200110494

Stephanie M. Noblea,∗ , Martin Mende b , Dhruv Grewal c , A. Parasuraman.(2022). The Fifth Industrial Revolution: How Harmonious Human–Machine Collaboration is Triggering a Retail and Service [R]evolution 

Victor, F., Maureen, D., (2019). Professional Development Needs of Public and Private Secondary School Principals in Delta State Nigeria. Educational Management Administration, 11(1),7-21.