واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية في مدارس الطفولة المبكرة بالمدينة المنورة من وجهة نظر المعلمات

The Reality of Inclusion Children with Intellectual Disabilities into Early Childhood Schools in Madinah from the perspectives of female teachers 

د. عدنان بن ناصر الحازمي

Dr. Adnan Nasser Al Hazmi

الكلمات المفتاحية: الدمج, الإعاقة الفكرية, الطفولة المبكرة

10.36046/2162-000-015-005

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية في مدارس الطفولة المبكرة بالمدينة المنورة من وجهة نظر المعلمات، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وبلغت عينة الدراسة (279) معلمة في مدارس الطفولة المبكرة، وطُبِّقت استبانة من إعداد الباحث، وأظهرت نتائج الدراسة أن واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية في مدارس الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات جاء بدرجة متوسطة وأن محور واقع التخطيط للدمج في مدارس الطفولة المبكرة جاء في المرتبة الأولى، يليه المؤهل العلمي والتدريب للمعلمات، يليه واقع الخدمات النفسية والاجتماعية للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية، يليه واقع المناهج والخدمات التعليمية، كما أظهرت عدم وجود فروق دالة إحصائيا في واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية في مدارس الطفولة المبكرة بالمدينة المنورة من وجهة نظر المعلمات تعزى لمتغير البيئة للطلاب، ووجود فروق دالة تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح الخبرة المرتفعة، ووجود فروق دالة تعزى لمتغير التخصص لصالح الطفولة المبكرة، والتربية الخاصة، ووجود فروق دالة تعزى لمتغير المستوى التعليمي لصالح المؤهل الأعلى، وتوصي الدراسة بضرورة الوصول الشامل بمدارس الطفولة المبكرة الدامجة، وتكييف المناهج والمقررات بما يتناسب مع طبيعة الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية، وتدريب الأسر.

The current study aimed to look at the reality of inclusion children with intellectual disabilities into early childhood schools in Madinah from the perspectives of female teachers. The researcher used the descriptive approach. The study sample consisted of (279) female teachers in early childhood schools. A questionnaire prepared by the researcher was applied. The results of the study showed that the reality of inclusion children with intellectual disabilities into early childhood schools from the point of view of female teachers came to a medium degree, and that the axis of the reality of planning for inclusion in early childhood schools came in the first place, followed by the academic qualification and training of female teachers, followed by the reality of psychological and social services for children with intellectual disabilities, followed by The reality of educational curricula and services, it also showed that there are no statistically significant differences in the reality of inclusion children with intellectual disabilities into early childhood schools in Medina from the point of view of female teachers attributable to the students’ environment variable, the presence of significant differences attributable to the variable of years of experience in favor of high experience, and the presence of significant differences attributable to the variable of specialization in favor of early childhood. And special education, there are significant differences attributed to the educational level variable in favor of the higher qualification, the study recommends the need for comprehensive access to inclusive early childhood schools, adapting curricula and courses to suit the nature of children with intellectual disabilities, and training families. 

المراجع العربية:

أبو العلا، أماني. (2008). معوقات الدمج التي تواجه معلمات رياض الأطفال عند تدريس الأطفال غير العاديين (تخلف عقلي بسيط) من وجهة نظر المشرفات والمديرات والمعلمات. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية جامعة أم القري.

أبو العلا، سارة. (2021). أنشطة تعليمية مقترحة لتنمية التعبير الشفهي لذوي الإعاقة العقلية البسيطة في مرحلة الطفولة المبكرة. مجلة دراسات تربوية واجتماعية جامعة حلوان، 12 (27)، 188- 151.

أبو دلو، جمال. (2009). الصحة النفسية. عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع.

بجادي، الزهرة. (2018). واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة بالمدارس الابتدائية (الأقسام الخاصة) من وجهة نظر أخصائي المركز النفسي البيداغوجي "دراسة استكشافية تحليلية بمدينة تقرت". رسالة ماجستير جامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية.

البركات، على ومصطفي، انتصار. (2011) الحاجات التدريبية لدي معلمي تربية الطفولة لتدريس منهاج التربية الإسلامية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، 12 (2)، 120- 148.

الحارثي، خلود والقحطاني، فارس. (2020). ممارسات معلمات التربية الخاصة الفعالة في برامج التدخل المبكر للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية: التحديات والحلول. المجلة السعودية للتربية الخاصة، جامعة الملك سعود. 15، 141- 184.

حسن، محمد والسيد، محمد وحنفي، نور الهدي. (2022). تطوير الممارسات المهنية لتربية المعاقين عقليا القابلين للتعلم بمؤسسات رياض الأطفال في ضوء متطلبات الدمج. مجلة العلوم التربوية، جامعة جنوب الوادي، 50، 109- 152.

الخشرمى، سحر. (2010). دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في مرحلة رياض الأطفال في المملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، 34 (1)، 427- 403.

سعد الدين، أحمد والعطاس، راكان. (2019). واقع تطبيق دمج المعاقين ذهنيا بمدارس مدينة جازان في ضوء رؤية المملكة 2030 لرعاية المعاقين. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 9، 32، 23- 51.

شركة تطوير للخدمات التعليمية. (2017). دليل التدخل المبكر- التعليم الشامل في المملكة العربية السعودية. الرياض: شركة تطوير التعليمية.

الطراونة، ردينة. (2020). اتجاهات معلمات رياض الأطفال ما قبل الخدمة نحو دمج الأطفال ذوي الإعاقة في المدرسة. مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، 6 (1)، 300- 320.

عبده، سحر. (2020). التنمر المدرسي خطر يهدد دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 4 (14)، 809- 834.

عتمان، على ومباركي، صالحة. (2018). اتجاهات معلمات وأسر الأطفال نحو الدمج التربوي في رياض الأطفال. المؤتمر الدولي الأول: بناء طفل لمجتمع أفضل في ظل المتغيرات المعاصرة، جامعة أسيوط، كلية رياض الأطفال، 202- 225.

المالكي، نبيل وأباعود، عبد الرحمن. (2015). تجربة جمعية الأطفال المعوقين في دمج الأطفال ذوي الإعاقات المتعددة في المدارس الحكومية لمرحلة ما قبل المدرسة في مدينة الرياض. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 5 (4)، 30- 47.

ميلاد، محمود. (2015). معلم نفس نمو الطفل المعرفي. دار الإعصار العلمي: عمان.

الهابط، عبير. (2014). اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة مع الأطفال العاديين بمرحلة المدرسة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة القصيم، 7 (2)، 831 – 866.

وزارة التعليم. (2012). دليل التدخل المبكر للأطفال ذوي الإعاقة والمعرضين للخطر- مبادرة تطوير التربية الخاصة- الرياض: وزارة التعليم. 


ترجمة المراجع العربية:

Abdou, S. (2020). School bullying threatens the inclusion of students with special needs in schools. The Arab Journal of Disability and Giftedness Sciences, 4 (14) , 809-834.

Abul-Ela, A. (2008). Inclusion obstacles faced by kindergarten teachers with abnormal children (slight mental retardation) from the point of view of supervisors and teachers. Master. College of Education, Umm Al-Qura University.

Abul-Ela, S. (2021). Suggested educational activities to develop oral expression for people with Intellectual disability in early childhood. Journal of Educational and Social Studies, Helwan University, 12 (27) , 188- 151.

Al-Harthy, K. &Al-Qahtani, F. (2020). Practices of effective special education teachers in early intervention programs for children with intellectual disabilities: challenges and solutions. Saudi Journal of Special Education, King Saud University, 15, 141-184.

Al-Maliki, N. & Abaaoud, A. (2015). The experience of the Disabled Children's Association in Inclusion children with multiple disabilities into government schools for the pre-school stage in the city of Riyadh. Specialized International Educational Journal, 5 (4) , 30-47.

Atman, A. & Mubaraki, S. (2018). Attitudes of children's teachers and families towards educational Inclusion in kindergartens. The First International Conference: Building a Child for a Better Society in Light of Contemporary Changes, Assiut University, Faculty of Kindergarten, 202-225.

Begadi, T. (2018). The reality of Inclusion children with Intellectual disability into primary schools (special departments) from the point of view of a specialist in the Psychological Pedagogical Center "An exploratory and analytical study in the city of Toqart". Master's thesis, Martyr Hama Lakhdar University in Al-Wadi, Faculty of Humanities and Social Sciences.

Elbarkat, A. & Mostafa, E. (2011) The training needs of teachers of childhood education to teach the Islamic education curriculum. Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, 12 (2) , 120-148.

ELHabt, A. (2014). Kindergarten teachers' attitudes towards Inclusion people with special needs with normal children in kindergarten. Journal of Educational and Psychological Sciences, Qassim University, 7 (2) , 831-866.

Hassan, M., Al-Sayed, M., & Hanafi, N. (2022). Developing professional practices for educating the Intellectual disability who are able to learn in kindergarten institutions in the light of integration requirements. Journal of Educational Sciences, South Valley University, 50, 109-152.

Khashrami, S. (2010). Inclusion of children with special needs in the kindergarten stage in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 34 (1) , 427- 403.

Milad, M. (2015). Child cognitive development teacher. Hurricane Scientific House: Amman.

Ministry of education. (2012). Early intervention guide for children with disabilities and those at risk - Special Education Development Initiative - Riyadh: Ministry of Education.

Saad El-Din, A. & Al-Attas, R. (2019). The reality of the application of Inclusion the Intellectual disability in Jazan city schools in the light of the Kingdom's 2030 vision for the care of the handicapped. Journal of Special Education and Rehabilitation, 9, 32, 23-51.

Tarawneh, R. (2020). Pre-service kindergarten teachers' attitudes towards Inclusion children with disabilities into kindergarten. Journal of Al-Hussein Bin Talal University for Research, 6 (1) , 300-320.

Tatweer Educational Services Company. (2017). Early Intervention Guide - Comprehensive Education in the Kingdom of Saudi Arabia. Riyadh: Tatweer Educational Company.


المراجع الأجنبية:

American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

Banks, L. M., & Polack, S. (2014). The economic costs of exclusion and gains of inclusion of people with disabilities: Evidence from low and middle income countries. Retrieved September 15, 2016, from http://disabilitycentre. lshtm. ac. uk/files/2014/07/Costs-of-Exclusion-and-Gains-of-Inclusion-Report. pdf.

Cole, C. M., Waldron, N., & Majd, M. (2004). Academic progress of students across inclusive and traditional settings. Mental Retardation, 42 (2) , 136–144.

Cosier, M., Causton-Theoharis, J., & Theoharis, G. (2013). Does access matter? Time in general education and achievement for students with disabilities. Remedial and Special Education, 34 (6) , 323–332.

Lee, F., Yeung, A., Barker, K., Tracey D. (2015). Inclusion of Children with Special Needs in Early Childhood Education: What Teacher Characteristics Matter. Topics in Early Childhood Special Education Journal, 35 (2) , 100-115.

Olthof, T. (2008). Bullying and the Need to Belong: Early Adolescents Bullying – related Behavior and the Acceptance They Desire and Receive from particular Classmates. Social Development, 17, 24-46.

Patrinos, H. A. (2015). Disability and education: From charity to investment. Retrieved 14 March 2020, from http://blogs. worldbank. org/education/disability-and-education-charity-investment.

Schalock, R. L., Luckasson, R., and Tassé, M. J. (2021, March). Twenty questions and answers regarding the 12th edition of the AAIDD manual: Intellectual disability: definition, diagnosis, classification, and systems of supports. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

Yeong, S.& Park, H. (2020). Early Childhood Preservice Teachers’ Attitude Development Toward the Inclusion of Children with Disabilities. Early Childhood Education Journal, 48,497–506.