تصور مقترح لتفعيل ثقافة التشارك المعرفي لدى طلبة الدراسات العليا بجامعة شقراء

A proposed conception to activate the culture of knowledge sharing among graduate students at Shaqra University

د. سناء بنت علي أحمد يوسف

Dr. Sanaa Ali Ahmed Youssef

الكلمات المفتاحية: التشارك المعرفي, طلبة الدراسات العليا, جامعة شقراء, مهارات التعلم

10.36046/2162-000-015-007

تهدف الدراسة لتقديم تصور مقترح لتفعيل ثقافة التشارك المعرفي لدى طلبة الدراسات العليا بجامعة شقراء؛ ولتحقيق الهدف من الدراسة اتبع المنهج الوصفي التحليلي بأسلوب دراسة الحالة، ثم تم إعداد استبانة، جاءت على ثلاثة محاور، تناول المحور الأول واقع نشر ثقافة التشارك المعرفي بين طلبة الدراسات العليا، أما المحور الثاني: فيتعلق بتنمية المهارات التعليمية لطلبة الدراسات العليا، ويتعلق المحور الثالث بمعوقات التشارك المعرفي لطلبة الدراسات العليا، وبلغت العينة (49) من الطلبة الملتحقين بالدراسات العليا من مختلف التخصصات بجامعة شقراء، وتم اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية، وأوضحت النتائج أن هناك صعوبات تحول دون القدرة على التواصل والتشارك المعرفي بين طلبة الدراسات العليا، وأن الجامعة توفر الإمكانات المادية والفنية لتفعيل التشارك المعرفي بينهم؛ ولكنها تحتاج إلى تدعيم وتطوير برامجها بصورة تتناسب مع احتياجات طلبة الدراسات العليا والتي تعينهم على اكتساب مهارات التعلم، كما أظهرت النتائج إلى أن أعضاء هيئة التدريس مدركين لأهمية إقامة حلقات النقاش والندوات العلمية التي تزيد من إدراكات الطلبة البحثية وتنمي مهاراتهم، وتوصلت النتائج إلى تلاشي وجود الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى (0.05 = ?) في تقديرات طلبة الدراسات العليا بجامعة شقراء من خلال تفعيل ثقافة التشارك المعرفي تعزو لمتغيري (النوع-الكلية).

The study aims to present a proposed vision to activate the culture of knowledge sharing among postgraduate students at Shaqra University. To achieve the objective of the study, the descriptive analytical approach was followed using a case study method, then a questionnaire was prepared, which consisted of three axes. The first axis dealt with the reality of spreading the culture of knowledge sharing among postgraduate students. The third is related to the obstacles of knowledge sharing for postgraduate students, and the sample reached (49) students enrolled in postgraduate studies from various disciplines at Shaqra University, They were chosen in a stratified random manner, and the results indicated that there are difficulties that prevent the ability to communicate and share knowledge among postgraduate students, and that the university provides material and technical capabilities to activate knowledge sharing between them. However, it needs to strengthen and develop its programs in a manner commensurate with the needs of postgraduate students, which will help them acquire learning skills, The results concluded that there were no statistically significant differences at the level of (0.05 = ?) in the estimates of postgraduate students at Shaqra University through activating the culture of knowledge sharing due to the variables (gender-college).

المراجع العربية:

أبو العلا، ليلى محمد (2012)، درجة ممارسة عمليات إدارة المعرفة في كلية التربية جامعة الطائف من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس"، المجلة الدولية التربوية المتخصصة المملكة العربية السعودية، المجلد2، العدد 4.

أحمد، مصنوعة (2012) تنمية الكفاءات البشرية مدخل لتعزيز الميزة التنافسية للمنتج التأميني، الملتقى الدولي السابع حول الصناعة التأمينية، الواقع العملي وآفاق التطوير- تجارب الدول، جامعة حسيبة بن بو علي بالشلف، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير.

الاغا، ناصر وأبو الخير، أحمد (2012): واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة وإجراءات تطويرها، مجلة جامعة الأقصى، سلسلة العلوم الإنسانية، المجلد 16، العدد1.

جرادات عمر (2013) أثر المعرفة التشاركية والذاكرة التنظيمية على جودة القرارات في المكتبات الجامعية الرسمية الأردنية، المؤتمر 24 للاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات.

الحامد، محمد معجب، وأخرون (2002) التعليم في المملكة العربية السعودية رؤية الحاضر واستشراف المستقبل. مكتبة الرشد للنشر والتوزيع، الرياض0

حرب، محمد خميس، (2020) دور القيادات الأكاديمية في تعزيز ممارسات التشارك المعرفي بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية "دراسة ميدانية"، مجلة العلوم التربوية بجامعة الإمام السعودية، العدد 25.

الحضرمي، نوف (2017) واقع تكوين المعرفة التنظيمية بجامعة تبوك من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها، دراسات- العلوم الإدارية، 39 (2).

الخطايبة، غدير، (2019) دور الجامعات الأردنية في تنمية المهارات البحثية لدى طلبة الدراسات العليا من وجهة نظر الطلبة: المعيقات وسبل التحسين، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.

الدليمي، طه وآخرون (2017)، درجة امتلاك طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية لمهارات التفكير فوق المعرفي من وجهة نظرهم ونظر اساتذتهم، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد (176 الجزء الأول، ديسمبر، مصر.

الرشيدي، بشير (2000م): مناهج البحث التربوي، رؤية تطبيقية مبسطة، الكويت، دار الكتاب الحديث.

ريان، عادل (2014) القدرة التنبؤية للذكاءات المتعددة في مهارات التعلم المنظم ذاتيا والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية في جامعة القدس المفتوحة، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، (العلوم الانسانية)، المجلد 28، العدد (03)، ص 465

السليحات، فواز، والعدوان، مجدلين (2019)، درجة الاتصال الأكاديمي والتشارك المعرفي بين طلبة كلية الدراسات العليا في الجامعة الأردنية وأعضاء هيئة التدريس فيها من وجهة نظر طلبة الكلية، مجلة دراسات العلوم التربوية، المجلد 46، عدد 1.

الشمري، عيادة (2009)، تنمية المهارات البحثية لدى طلاب المرحلة الجامعية بالمملكة العربية السعودية، تصور مقترح في ضوء تجارب بعض الجامعات العالمية، (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، المملكة العربية السعودية.

ضحاوي، بيومي محمد، المليجي، رضا إبراهيم (2010) توجهات الإدارة التربوية الفعالة في مجتمع المعرفة، دار الفكر العربي، القاهرة، ص 22

عبد الحي، رمزي (2006) التعليم العالي والتنمية وجهة نظر نقدية مع دراسات مقارنة، ط1، دار الوفاء، الإسكندرية.

عجلان، حسن (2008). استراتيجيات الإدارة المعرفية في منظمات الأعمال. عمان: مكتبة الجامعة.

عطوان أسعد، والفليت، جمال، (2011)، كفايات البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا في كليات التربية بالجامعات الفلسطينية، ورقة بحثية مقدمة إلى مؤتمر البحث العلمي مفاهيمه- أخلاقياته- توظيفه، الجامعة الإسلامية، 10 – 11 مايو، غزة.

عمادة شؤون القبول والتسجيل، (2 022)، إحصائية بطلاب الجامعة المقيدين، جامعة شقراء، المملكة العربية السعودية، 17-10-2022.

عمرة، دربان، (2020)، أثر التشارك المعرفي في تعزيز التعلم التنظيمي، دراسة ميدانية بمؤسسة إنجاز القنوات، مجلة الريادة لاقتصاديات الأعمال، المجلد 6، العدد 3. 


ترجمة المراجع العربية:

Abdel Hai, Ramzy (2006) Higher education and development, a critical point of view with comparative studies, 1st edition, Dar Al-Wafaa, Alexandria.

Abu Al-Ela, Laila Muhammad (2012) , The Degree of Practicing Knowledge Management Operations in the College of Education, Taif University, from the Point of View of Faculty Members,” The International Journal of Specialized Education, Kingdom of Saudi Arabia, Volume 2, Number 4.

Ahmed, Masnoa (212) Developing human competencies, an introduction to enhancing the competitive advantage of the insurance product, the Seventh International Forum on the Insurance Industry, Practical Reality and Development Prospects - Countries' Experiences, Hassiba Ben Bou Ali University in Chlef, Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences.

Ajlan, Hassan (2008). Cognitive management strategies in business organizations. Amman: University Library.

Akl, Magdy Saeed (2013) The Effectiveness of the Learning Strategy by Electronic Projects in Developing the Skills of Designing Learning Elements among Islamic University Students, The Egyptian Society for Reading and Knowledge, Issue 141, pp. 8-9

Al Yahyawi, Serbia Muslim (2011) , Administrative Knowledge Management and its Role in the Effectiveness of Administrative Work in Universities in the Kingdom of Saudi Arabia”, The Educational Journal in Kuwait, 25, 99.

Al-Agha, Nasser and Abu Al-Khair, Ahmed (2012): The reality of applying knowledge management processes at Al-Quds Open University and procedures for developing them, Al-Aqsa University Journal, Humanities Series, Volume 16, Number 1.

Al-Dulaimi, Taha and others (2017) , The degree to which postgraduate students in Jordanian universities possess meta-cognitive thinking skills from their point of view and that of their teachers, Journal of the College of Education, Al-Azhar University, Issue 176, part one, December, Egypt.

Al-Hadrami, Nof (2017) The reality of the formation of organizational knowledge at the University of Tabuk from the point of view of its faculty members, Studies - Administrative Sciences, 39 (2).

Al-Hamid, Muhammad Mujib, and others (2002) Education in the Kingdom of Saudi Arabia, a vision of the present and a foreseeing the future. Al-Rushd Library for Publishing and Distribution, Riyadh

Al-Khatibeh, Ghadeer, (2019) The Role of Jordanian Universities in Developing Postgraduate Students’ Research Skills from the Students’ Perspective: Obstacles and Ways of Improvement, Unpublished PhD Thesis, Yarmouk University, Jordan.

Al-Nimri, Hanan Awwad (2012) Preparing scientific research in the field of curricula and methods of teaching the Arabic language in light of the necessary research skills in some Saudi universities, Reading and Knowledge Journal.

Al-Qahtani, Nora (2013) , Research Skills of Postgraduate Female Students at the College of Education, King Saud University, Journal of Educational Sciences, Egypt, Volume 24, Issue Four.

Al-Rashidi, Bashir (2000): educational research methods, a simplified applied vision, Kuwait, Dar Al-Kitab Al-Hadith.

Al-Shammari, Eyada (2009) Developing research skills among undergraduate students in the Kingdom of Saudi Arabia, a proposed perception in the light of the experiences of some international universities, (unpublished doctoral thesis) , Muhammad bin Saud Islamic University, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Wathinani, Muhammad (2007) the research skills acquired by postgraduate students at the Faculty of Education at Umm Al-Qura University, Journal of the Faculty of Education in Ismailia, Cairo, (9, 24-97).

Amra, Durban, (2020) , The Impact of Knowledge Sharing on Promoting Organizational Learning, A Field Study at the Achievement of Channels Foundation, Entrepreneurship Journal of Business Economics, Volume 6, Issue 3.

Atwan Asaad, Al-Faleet, Jamal, (2011) , scientific research competencies among graduate students in the faculties of education in Palestinian universities, a research paper presented to the Scientific Research Conference: Concepts - Ethics - Employment, Islamic University, May 10-11, Gaza.

Dahawy, Bayoumi Muhammad, Al-Meligy, Reda Ibrahim (2010) Directions for Effective Educational Administration in the Knowledge Society, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo, p. 22

Deanship of Admission and Registration Affairs, (2 022) , Statistics of University Students Enrolled, Shaqra University, Saudi Arabia, 10-17-2022.

Harb, Muhammad Khamis, (2020) The Role of Academic Leaders in Promoting Knowledge Sharing Practices at Al-Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University “A Field Study”, Journal of Educational Sciences at Al-Imam University, Saudi Arabia, No. 25.

Hoimel, Nawal, (2018) The role of the programs of the Deanship of Scientific Research at King Saud University in developing research skills among female students, Journal of Educational and Psychological Sciences, Part 2 (4).

Jaradat Omar (2013) The impact of participatory knowledge and organizational memory on the quality of decisions in Jordanian public university libraries, the 24th conference of the Arab Federation for Libraries and Information.

 Mubaraki, Safaa (2019) Knowledge Sharing to Develop Learning Skills, Scientific Research Generation Center, Issue 49.

Najadat, Abdel Salam (2012) The reality of knowledge transfer and sharing in light of globalization, a paper submitted to the Conference on Globalization of Management in the Age of Knowledge, Jinan University, Lebanon.

Odeh, Firas (2010) The reality of knowledge management in Palestinian universities and ways to support it, an unpublished master's thesis, the Islamic University, Gaza.

Ryan, Adel (2014) The predictive ability of multiple intelligences in self-regulated learning skills and academic achievement among students of the Faculty of Education at Al-Quds Open University, An-Najah University Journal for Research, (Human Sciences) , Volume 28, Issue (03) , p. 465


المراجع الأجنبية:

Ashwin, P. (2005). Changing Higher Education: the Development of Learning and Teaching. London and New York: Routledge

Coakes, E. (2003). Knowledge Management: Current Issues and challenges. USA, Idea Group publishing. Davenport, D. Thomas, H. and, Prusak, L. (2000). Working Knowledge: How Organization Mange what they Now. Boston, Harvard Business School press.

Fernate, A; Surikova, S; Kalnina, D; Romero, C. (2009). Research Based Academic Studies: Promotion of Quality of Learning Outcome in Higher Education. Paper Presented at the European Conference in Educational Research، University of Vienna.، 28-30 September 2009

Manaf, H. A, and Marzuki, N. A. (2009). The Success of Malaysian Local Authorities: The Role of Personality and Sharing Tacit Knowledge. International Conference on Administrative in Public Sector Performance. Riyadh, November 1-4. Vol.2. PP.7-19.

Sanjaghi, M. E., & Akhavan, P. & Najafi, S. (2014). Fostering knowledge sharing behavior: The role of organizational culture and Trust, 1927-565X - ISSN 1927-5668 (Online) -, Copyright IAOBM 2014

Yi, Jialin (2005) A measure of knowledge sharing behavior: Scale development and validation, Unpublished master,s thesis, Indiana University, USA.