مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

الإسهام النسبي للذكاء الثقافي في التنبؤ بالتشوهات المعرفية لدى الطلبة السعوديين المبتعثين دوليا

The Relative Contribution of Culture Intelligence in Predicting Cognitive Distortions Belong of Saudi International Students

أ. د مريم بنت حميد أحمد اللحياني

Prof. Mariam Hameed Ahmed Al-lahyani

د. خوله بنت جميل محمد الأنصاري

Dr. khwlah Jamil Mohammed Al-ansari

الكلمات مفتاحية: الذكاء الثقافي, التشوهات, التنبؤ, الطلبة المبتعثين دوليًّا, السعوديين

10.36046/2162-000-015-008
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى كلٍّ من الذكاء الثقافي والتشوهات المعرفية، ومعرفه العلاقة بين الذكاء الثقافي والتشوهات المعرفية، والكشف عن الفروق في مستوى الذكاء الثقافي والتشوهات المعرفية بين الطلبة السعوديين من المغتربين المبتعثين دوليًّا وفقًا لمتغيرات (الجنس- التخصص العلمي- المستوى الدراسي)، وأيضا تحديد درجة الإسهام النسبي للذكاء الثقافي في التنبؤ بالتشوهات المعرفية لدى الطلبة السعوديين المبتعثين دوليًّا، وطبقت الدراسة أسلوب العينة العشوائية الطبقية، بلغ إجمالي العينة (250) من الطلبة السعوديين المبتعثين دوليًّا بعدة دول مختلفة بجميع المراحل الدراسية (بكالوريوس، ماجستير، دكتوراه) واستخدمت الدراسة مقياس الذكاء الثقافي إعداد Ang et al, (2007)، ومقياس التشوهات المعرفية CDS- The Cognitive Distortions Scale لـــ Briere (2000) وأظهرت النتائج أن مستوى الذكاء الثقافي لدى الطلبة السعوديين المبتعثين دوليًّا كان مرتفعاً، في حين كان مستوى التشوهات المعرفية لدى الطلبة السعوديين المبتعثين دوليا منخفضاً، كما توصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة 0.01 بين التشوه المعرفي بأبعاده الخمسة، والذكاء الثقافي بأبعاده الأربعة، بينما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق دالة على مقياس الذكاء الثقافي ومقياس التشوهات المعرفية تبعاً لاختلاف الجنس والتخصص العلمي والمستوى الدراسي لدى الطلبة السعوديين المبتعثين دوليًّا، كما تشير النتائج إلى إمكانية الإسهام النسبي للذكاء الثقافي في التنبؤ بالتشوهات المعرفية وأن الذكاء الثقافي يفسر ما نسبته 16%من التباين في مستوى التشوه المعرفي.

The study aimed to determine the level of both cultural intelligence and cognitive distortions, and to know the relationship between cultural intelligence and cognitive distortions, and to detect differences in the level of cultural intelligence and cognitive distortions among Saudi expatriate students on international scholarships: according to the following the variables (gender-majors-GPA). Also, to determine the degree of relative contributions of Culture Intelligence and Cognitive Distortions to students. The study sample was chosen randomly, totally 250 Saudi International Students in (Bachelor-Master-PhD). The study used two measurements first Culture Intelligence Scale by Ang et al, (2007) and the Cognitive Distortions Scale by Briere (2000). The results showed that the Saudi International Students level of Culture Intelligence was high, and the level of cognitive distortions to students was low. As Important result of this study, there is inverse relationship significant in 0.01in both Culture Intelligence and Cognitive Distortions. In the other hand, results of study describe there are no differences between measurements of the study belong to studies variables of students (gender-majors-GPA). As a final result, the study indicates the possibility to predict of Cognitive Distortions, and the Culture Intelligence explain 16% of the variance in level of cognitive distortions. 0.01in both 0.01in both 0.01in both 0.01in both 0.01in both 0.01in both 0.01in both

مراجع

المراجع العربية:

إبراهيم، عيسى تواني، عبدالفتاح. (2017). علاقة المخططات المبكرة غير المتكيفة بالتشويهات المعرفية لدى تلاميذ التعليم الثانوي، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. 9 (30)، ص ص307-318.

احمد، ايمان محمد عباس (2019) الذكاء الثقافي وعلاقته بقلق المستقبل ومستوي الطموح لدى طلاب كلية التربية جامعة الإسكندرية، مجله البحث العلمي في التربية، 12 (20)، ص. ص. 164-224 http://search. shamaa. org/PDF/Articles/EGBahtht/BahthtNo20P12Y2019/bahtht_2019-n20-p12_164-224. pdf

الأشقر، إنجي محمد أحمد. (2003). الضغوط النفسية لدى الطلبة الوافدين وحاجاتهم الإرشادية [رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة صنعاء]، قاعدة معلومات دار المنظومة. https://search-mandumah-com. sdl. idm. oclc. org/Record/572292

بدر، طارق محمد (2017) التشوهات المعرفية وعلاقتها بضبط الذات لدى طلبة كلية الآداب، مجلة العلوم التربوية والنفسية، الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية، ع (114) ص. ص 235-276

بوزان، توني (2007). قوة الذكاء الاجتماعي، (ط3)، مكتبة جرير

الجراح، رانيا وليد، والمومنى، فواز أيوب (2020) مستوى التشوهات المعرفية لدى طلبة جامعة اليرموك، مجلة جامعه القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 11، (31)، ص. ص164-179 DOI: https://doi. org/10.33977/1182-011-031-013

السلطان، ابتسام (2009) التطور الخلقي للمراهقين. دار صفاء للنشر والتوزيع.

السنيدي، خالد بن عبد العزيز سليمان. (2013). التشويهات المعرفية وعلاقتها بسمة الانبساط والانطـواء لـدى متعـاطي المخدرات والمتعافين منه [رسالة ماجستير غير منشورة-جامعة نايف للعلوم الأمنية]، المستودع الرقمي المؤسسي لجامعة نايف العربية للعلوم الأمنيةhttp://repository. nauss. edu. sa/123456789/53463

سيسي، محمد بشير. (2018). الذكاء الثقافي كمنبئ بالسلوك العدواني لدى الطلبة الأفريقيين والسعوديين بجامعة الملك سعود. مجلة العلوم الإنسانية، (9)، ص ص 557 -576.

الشلوي، علي محمد. (2018). مستوى الذكاء الثقافي والمرونة المعرفية لدى عينة من الطلبة السعوديين المبتعثين بجمهورية إيرلندا. مجلة البحث في التربية وعلم النفس، 33 (3)، ص ص 184 -218.

صبري، نصر محمود، حليم، شيرى مسعد (2014). العلاقة بين الذكاء الثقافي والتكيف الثقافي دراسة عبر ثقافيه، دراسات عربية في علم النفس، 13) 3)، ص ص 347 – 4

طه، محمد. (2006) الذكاء الإنساني اتجاهات معاصرة وقضايا نقدية، سلسلة عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.

عاصله، محمد يحيى صالح (2018) التشوهات المعرفية وعلاقتها بالإدمان على استخدام الانترنت لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة عرابة، [رسالة ماجستير، جامعة عمان العربية -كلية العلوم التربوية والنفسية]، قاعدة المنظومة للرسائل الجامعية https://search. mandumah. com/Record/916386

عبد الواحد، إبراهيم سيد أحمد  و حسانين، السيد الشبراوي أحمد (2021) التشوهات المعرفية لدى طلاب الجامعة وعلاقتها بکل من القلق الاجتماعي وإدمان الانترنت, مجلة التربية- جامعة الأزهر، 40 (189)، ص ص 2- 50 https://jsrep. journals. ekb. eg/article_154719_bf6d89a433e7032a53df79c7255be64d. pdf

العدل، عادل محمد. (2021). الذكاء الثقافي وعلاقته بكل من الاغتراب الثقافي والتشوهات الفكرية، المجلة المصرية للدراسات النفسية, 11 (31). ص ص 1-36

العصار، إسلام أسامة (2015). التشوهات المعرفية وعلاقتها بمعنى الحياة لدى المراهقين في قطاع غزة [رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة الإسلامية]. منصة معرفة للكتاب العربي. https://search. emarefa. net/detail/BIM-724402

عقيل، عمر علوان. (2017). تجربة الدراسة بالخارج وعلاقتها بالذكاء الثقافي لدى مبتعثي التربية الخاصة من المملكة العربية السعودية. المجلة السعودية للتربية الخاصة، 3 (1)، 65 -100.

علي، هبه صلاح مصلحيي (2005) التشويهات المعرفية وعلاقتها بكل من أبعاد الشخصية والذكاء (دراسة ارتباطيه – مقارنه بين الجنسين)، [رسالة ماجستير غير منشوره، جامعة عين شمس] شبكة المعلومات الجامعية http://srv4. eulc. edu. eg/eulc_v5/Libraries/Thesis/BrowseThesisPages. aspx?fn=ThesisPicBody&BibID=9508329&TotalNoOfRecord=274&PageNo=2&PageDirection=Next

القاعود، تيماء جهاد والشقران، حنان إبراهيم (2021). التشوهات المعرفية وعلاقتها بظهور اضطراب الشخصية الحدية لدى طلبة الجامعات الأردنية، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية, 30 (2)، ص ص 195-221. https://journals. iugaza. edu. ps/index. php/IUGJEPS/article/view/10704/4165

كوروين، بيرني. رودل، بيتر. بالمر، ستيفن (2008) العلاج المعرفي السلوكي المختصر (ترجمة: محمود مصطفى (. دار إيت ا رك للطباعة والنشر والتوزيع.

اللبدي، نزار راسم محمد، العوراني، عمر إسماعيل حمزة، والعارضة، محمد عبدالله جبر. (2019). مستوى الذكاء الثقافي لدى الطلبة العرب الدارسين في جامعة البلقاء التطبيقية. دراسات، العلوم التربوية: الجامعة الأردنية، 46 (1)، ص 30 -51. https://eservices. ju. edu. jo/ES/Article/FullText/14797?volume=46&issue

الهيئة العامة للإحصاء. (1438). متوسط معدل النمو السنوي للسكان بالمملكة. https://www. stats. gov. sa/ar/news/242 


ترجمة المراجع العربية:

Abdel Wahed, Ibrahim Sayed Ahmed and Hassanein, Al-Sayed Al-Shabrawi Ahmed (2021) Cognitive distortions among university students and their relationship to social anxiety and Internet addiction, Journal of Education - Al-Azhar University, 40 (189) , pp. 2-50 https://jsrep. journals. ekb. eg/article_154719_bf6d89a433e7032a53df79c7255be64d. pdf

Ahmed, Eman Mohamed Abbas (2019) Cultural intelligence and its relationship to future anxiety and the level of ambition among students of the Faculty of Education, Alexandria University, Journal of Scientific Research in Education, 12 (20) , p. s. 164-224 http://search. shamaa. org/PDF/Articles/EGBahtht/BahthtNo20P12Y2019/bahtht_2019-n20-p12_164-224. pdf

Al-Ashqar, Engy Mohamed Ahmed. (2003). Psychological stresses of foreign students and their counseling needs [unpublished master's thesis, Sana'a University] , Dar Al-Mandumah database. https://search-mandumah-com. sdl. idm. oclc. org/Record/572292

Al-Assar, Islam Osama (2015). Cognitive distortions and their relationship to the meaning of life among adolescents in the Gaza Strip [Unpublished master's thesis. Islamic University]. Knowledge platform for Arabic writers. https://search. emarefa. net/detail/BIM-724402

Ali, Heba Salah Moslehi (2005) Cognitive distortions and their relationship to each of the dimensions of personality and intelligence (a correlational study - a comparison between the sexes) , [unpublished master's thesis, Ain Shams University] University Information Network http://srv4. eulc. edu. eg/eulc_v5/Libraries/Thesis/BrowseThesisPages. aspx?fn=ThesisPicBody&BibID=9508329&TotalNoOfRecord=274&PageNo=2&PageDirection=Next

Al-Jarrah, A. (2016). The Cultural Intelligence Level Among International Students In Jordanian Universities. Educational Research Quarterly, 39 (3) , 23–39.

Al-Jarrah, Rania Walid, and Al-Momani, Fawaz Ayoub (2020) The level of cognitive distortions among Yarmouk University students, Journal of Al-Quds Open University for Educational and Psychological Research and Studies, 11, (31) , p. pp. 164-179 DOI: https://doi. org/10.33977/1182-011-031-013

Al-Labadi, Nizar Rasim Muhammad, Al-Awarani, Omar Ismail Hamza, and Al-Ardah, Muhammad Abdullah Jabr. (2019). The level of cultural intelligence among Arab students studying at Al-Balqa Applied University. Studies, Educational Sciences: University of Jordan, 46 (1) , pp. 30-51. https://eservices. ju. edu. jo/ES/Article/FullText/14797?volume=46&issue

Al-Qaoud, Taima Jihad and Al-Shaqran, Hanan Ibrahim (2021). Cognitive distortions and their relationship to the emergence of borderline personality disorder among Jordanian university students, Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 30 (2) , pp. 195-221. https://journals. iugaza. edu. ps/index. php/IUGJEPS/article/view/10704/4165

Alqarni, D. S. (2018). Religion, language, gender, and culture: challenges experienced by Saudi international students in Humboldt County. Retrieved from:https://digitalcommons. humboldt. edu/etd/138/

Al-Shalwi, Ali Muhammad. (2018). The level of cultural intelligence and cognitive flexibility among a sample of Saudi students on scholarship in the Republic of Ireland. Journal of Research in Education and Psychology, 33 (3) , pp. 184-218.

Alsulami, N. (2018). The Challenges of Studying in Australia for Saudis Male International Students. American International Journal of Contemporary Research, 8 (2) , P. P17-28. https://doi. org/10.30845/aijcr. v8n2a3

Alsulami, N. (2020). Characteristics of the Re-Entry Experiences of Returning Saudi International Students after Studying Abroad, International Journal of Higher Education, 9 (3) ,P. P 309- 322. DOI: 10.5430/ijhe. v9n3p309

Al-Sultan, Ibtisam (2009) Moral development of adolescents. Dar Safa for publication and distribution.

Al-Sunaidi, Khalid bin Abdulaziz Suleiman. (2013). Cognitive distortions and their relationship to extraversion and introversion among drug abusers and those recovering from it [Unpublished master's thesis - Naif University for Security Sciences] , Institutional Digital Repository of Naif Arab University for Security Sciences http://repository. nauss. edu. sa/123456789/53463

Asleh, Muhammad Yahya Salih (2018) Cognitive distortions and their relationship to Internet addiction among secondary school students in the Arraba region, [Master's thesis, Amman Arab University - College of Educational and Psychological Sciences] , The System Rule for Theses https://search. mandumah. com /Record/916386

Badr, Tariq Muhammad (2017) Cognitive distortions and their relationship to self-control among students of the Faculty of Arts, Journal of Educational and Psychological Sciences, Iraqi Society for Educational and Psychological Sciences, p. (114) , pp. 235-276

Heyn, M. (2013). Experiences of male Saudi Arabian international students in the United States.] Unpublished doctoral dissertation [. Western Michigan University. https://scholarworks. wmich. edu/dissertations/167

Hossain, Shahanur. (2009). Understanding Patterns of cognitive distortions,] A Dissertation the degree of Master [Submitted to the Department of Clinical Psychology, University of Dhaka 10.13140/RG.2.2.30377.83041

Ibrahim, Issa Tuwani, Abdel Fattah. (2017). The relationship of early maladaptive schemas to cognitive distortions among secondary school students, Journal of Human and Social Sciences. 9 (30) , pp. 307-318.

Justice, Adel Muhammad. (2021). Cultural intelligence and its relationship to both cultural alienation and intellectual distortions, Egyptian Journal of Psychological Studies, 11 (31). pp. 1-36

Moss-Morris, R., & Petrie, K. (1997) Cognitive distortions of somatic experiences: revision and validation of a measure. Journal of Psychosomatic Research, 43 (3) , pp. 293–306. doi: 10.1016/s0022-3999 (97) 00020-2.

Mukthyala, S. (2014). Lived experiences of Indian internationals students: Migration, acculturation, and resilience. Ann Arbour, Penn State] Doctoral dissertation [. Retrieved from Penn State University

Nozari, M., Jouybari, A. R., Nozari, A., & Ahmad, R. R. (2013). The relationship between moral intelligence and cognitive distortions among employees. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3 (9) , 345-348. https://www. textroad. com/pdf/JBASR/J.%20Basic.%20Appl.%20Sci.%20Res.,%203(9)345-348,%202013. pdf

himi S, Teymouri Zadeh Z, Karimi Torshizi MA, Omidbaigi R, Rokni H (2011). Effect of the three herbal extracts on growth performance, immune system, blood factors and intestinal selected bacterial population in broiler chickens. Journal of Agriculture Science Technology. Tech. 13:527-539

Sabry, Nasr Mahmoud, Halim, Sherry Massad (2014). The relationship between cultural intelligence and cultural adaptation: a cross-cultural study, Arab Studies in Psychology, 13 (3) , pp. 347-4

Sissy, Mohamed Bashir. (2018). Cultural intelligence as a predictor of aggressive behavior among African and Saudi students at King Saud University. Journal of Human Sciences, (9) , pp. 557-576.

Taha Mohammed. (2006) Human Intelligence Contemporary Trends and Critical Issues, World of Knowledge Series, National Council for Culture, Arts and Literature.


المراجع الأجنبية:

Ak?n, A. (2010a). Self-compassion and interpersonal cognitive distortions. Hacettepe University Journal of Education, 39, 1– 9.

Ang, S., & Inkpen, A. C. (2008). Cultural Intelligence and Offshore Outsourcing Success: A Framework of Firm-Level Intercultural Capability. Decision Sciences, 39 (3) , 337–358. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1111/j.1540-5915.

Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of Cultural Intelligence: Definition, Distinctiveness, and Nomological Network. In S. Ang, & L. Van Dyne (Eds.) , Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications (pp. 3-15). Armonk, NY: M. E. Sharpe.

Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision-making, cultural adaptation, and task performance. Management and Organization Review. 3 (3) , 335-371. http://dx. doi. org/10.1111/j.1740-8784.2007.00082. x

Ang, S.,Van Dyne, L. & Tan, M. L. (2012) Cultural Intelligence, in Sternberg, R. J. & Kaufman, S. B. (Eds.) , The Cambridge Handbook of Intelligence, Cambridge University Press.

Aqil, Omar Alwan. (2017). The experience of studying abroad and its relationship to cultural intelligence among special education scholarship students from the Kingdom of Saudi Arabia. Saudi Journal of Special Education, 3 (1) , 65-100.

Barriga, A. Q., Gibbs, J. C., Potter, G., & Liau, A. K. (2001). How I Think (HIT) Questionnaire Manual. Champaign, IL: Research Press.

Beck, A. T. (1963). Thinking and depression: I. Idiosyncratic content and cognitive distortions. Archives of General Psychiatry, 9 (4) , 324–333. https://doi. org/10.1001/archpsyc.1963.01720160014002

Beck, A. T. (1964). Thinking and depression: II. Theory and therapy. Archives of General Psychiatry, 10 (6) , 561–571. https://doi. org/10.1001/archpsyc.1964.01720240015003.

Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.

Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. Guilford Press

Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond  (2nd ed.). Guilford Press.

Bhaskar-Shrinivas, P., Harrison, D. A., Shaffer, M. A., & Luk, D. M. (2005). Input-based and time-based models of international adjustment: Meta-analytic evidence and theoretical 

extensions. Academy of Management Journal, 48: 257–281. https://doi. org/10.5465/amj.2005.16928400

Briere, J. (2000). Cognitive distortion scales. PAR Psychological Assessment Resources, Inc. Printed in the U. S. A.

Bu?a, A., & Kaya, ?. (2022). The Role of Cognitive Distortions related Academic Achievement in Predicting the Depression, Stress and Anxiety Levels of Adolescents. International Journal of Contemporary Educational Research, 9 (1) , 103-114. https://doi. org/10.33200/ijcer.1000210

Burns D. D., & Beck A. T. (1978). Cognitive behavior modification of mood disorders. In Foreyl J. P., & Rathjen D. P. (Eds.) , Cognitive behavior therapy: Research and application  (pp. 109–134). New York: Plenum Press

Burns, D. (1980). Feeling good: The new mood therapy. New York: William Morrow

Buzan, Tony (2007). The Power of Social Intelligence, (3rd Edition) , Jarir Bookstore

Carleson, P. (2008). Learning About Automatic Thoughts and Cognitive Distortions; http:/www. articlebase. com/mental-health-articles/learning-about-automatic-thoughtsand-cognitive-distortion-359952. html.

Coban, A. E. (2013). Interpersonal Cognitive Distortions and Stress Coping Strategies of Laate Adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 51, 65-83.

Corwin, Bernie. Rudel, Peter. Palmer, Stephen (2008) Brief Cognitive Behavioral Therapy (Translated by: Mahmoud Mostafa). Itark House for printing, publishing and distribution.

Crowne, K. A. (2008). What leads to cultural intelligence?. Business Horizons, 51 (5) , 391-399. http://dx. doi. org/10.1016/j. bushor.2008.03.010

Dozois, D. J. A., & Beck, A. T. (2008). Cognitive schemas, beliefs and assumptions. In: K. S. Dobson, & D. J. A. Dozois (eds.) , Risk factors in depression (pp. 121-143). Oxford, England: Elsevier/Academic Press

Earley P, Ang S and Tan J (2006) Developing Cultural Intelligence at Work. Stanford, CA: Stanford University Press

Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.

Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53 (1) , 109–132. https://doi. org/10.1146/annurev. psych.53.100901.135153

Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. Lyle Stuart..

Engle, R. L., & Nash, B. (2016). Foreign travel experience and cultural intelligence: Does country choice matter? Journal of Teaching in International Business, 27 (1) , 23–40. https://doi. org/10.1080/08975930.2016.1173615

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34 (10) , 906–911. https://doi. org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Frankovsk?, M & Birknerov?, Z & Zbihlejov?, L. (2017, 24 - 30 August). Emotional Intelligence of female and male managers and assessment of occurrence of cognitive distortion in managerial work, 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM., 51 Alexander Malinov blvd, Sofia, 1712, Bulgaria Pages Book 3, (2) , pp 139-146., https://doi. org/10.5593/sgemsocial2017/32

Freeman, A., Pretzer, J., Fleming, B., & Simon, K. M. (2004). Clinical applications of cognitive therapy  (2nd ed.). Kluwer Academic/Plenum Publishers. https://doi. org/10.1007/978-1-4419-8905-5

Gardner, H. (1993). Frames of mind: The theory of multiple intelligences (10 anniversary ed.). New York, NY: Basic Books.

Gelfand, M. J., Erez, M., & Aycan, Z. (2007). Cross-cultural organizational behavior. Annual Review of Psychology, 58, 479–514. https://doi. org/10.1146/annurev. psych.58.110405.085559

General Authority for Statistics. (2017). Average annual population growth rate in the Kingdom. https://www. stats. gov. sa/ar/news/242

Gibbs, J. C. (1991). Sociomoral developmental delay and cognitive distortion: Implications for the treatment of antisocial youth. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.) , Handbook of moral behavior and development, Vol. 1. Theory; Vol. 2. Research; Vol. 3. Application  (pp. 95–110). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Gibbs, J. C., Potter, G., & Goldstein, A. P. (1995). The EQUIP program: Teaching youth to think and act responsibly through a peer-helping approach. Champaign, IL: Research Press.

Harrison, N. (2012). Investigating the impact of personality and early life experiences on intercultural interaction in internationalized universities. International Journal of Intercultural Relations, 36 (2) , 224–237.http://dx. doi. org/10.1016/j. ijintrel.2011.03.007

Ng, K., &Early, P. (2006). Cultural Intelligence: Old construct new frontiers. Group & Organization Management, 31 (1) , 4-19.

Nyarko, K., & Amissah, C. M. (2014). Cognitive distortions and depression among undergraduate students. Research on Humanities and Social Sciences,4, (4) , 69-75.. https://www. iiste. org/Journals/index. php/RHSS/article/view/11304/11652

Organization Management, 31 (1) , 78—99Pekerti, A. A., & Arli, D. (2017). Do cultural and generational cohorts matter to ideologies and consumer ethics? A comparative study of Australians, Indonesians, and Indonesian migrants in Australia. Journal of Business Ethics,143 (2) , 387–404. http://dx. doi. org/10.1007/s10551-015-2777-zRahimi, G.,Razmi, A.,& Damirch, Q. F. (2011). The role of cultural intelligence in achievement ofIran’s small and medium enterprise managers. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3 (5) , 720–727.

Ota, M., Takeda, S., Pu, S., Matsumura, H., Araki, T., Hosoda, N., Yamamoto, Y., Sakakihara, A., & Kaneko, K. (2020). "The relationship between cognitive distortion, depressive symptoms, and social adaptation: A survey in Japan": Corrigendum. Journal of Affective Disorders, 269, 207. https://doi. org/10.1016/j. jad.2020.02.045

Rnic, K., Dozois, D. J. A., & Martin, R. A. (2016). Cognitive Distortions, Humor Styles and Depression. Europe's Journal of Psychology, 12 (3) , 348-362. https://ejop. psychopen. eu/index. php/ejop/article/view/1118

Shannon, L. M. & Begley, T. M. (2008). Antecedents of the four-factor model of cultural intelligence. In S. Ang & L. Van Dyne (Eds.) , Handbook on cultural intelligence: Theory, measurements and applications (pp. 41-55). Routledge.

Smith, T. W., Christensen, A. J., Peck, J. R., & Ward, J. R. (1994). Cognitive distortion, helplessness, and depressed mood in rheumatoid arthritis: A four-year longitudinal analysis. Health Psychology, 13 (3) , 213–217. https://doi. org/10.1037/0278-6133.13.3.213

Sternberg, R. J., & Detterman, D. K. (1986). What Is Intelligence? Contemporary Viewpoints on Its Nature and Definition. Ablex.

Tan. Joo- Seng. (2004). Cultural Intelligence and the Global Economy. Leadership in Action. 24 (5). pp.19-21

Thomas, D. C. (2006). Domain and Development of Cultural Intelligence: The Importance of Mindfulness. Group & Organization Management, 31 (1) , 78–99. https://doi. org/10.1177/1059601105275266

Triandis, H. C. (2006). Cultural Intelligence in Organizations. Group & Organization Management, 31 (1) , 20–26. https://doi. org/10.1177/1059601105275253

Van Dyne, L., & Ang, S. (2006). Getting more than you expect: Global leader initiative to span structural holes and reputation effectiveness. In W. H. Mobley & E. Weldon (Eds.) , Advances in Global Leadership, 4: 101–122. New York: Elsevier/JAI Press.

Van Dyne, L., Ang, S., Ng, K. Y., Rockstuhl, T., Tan, M. L., & Koh, C. (2012). Sub- Dimensions of the Four-Factor Model of Cultural Intelligence: Expanding the Conceptualization and Measurement of Cultural Intelligence. Social & Personality 

Psychology Compass, 6 (4) , 295–313.https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1111/j.1751-9004.2012.00429. x

Wang, L., Wang, K. T., Heppner, P. P., & Chuang, C. C. (2017). Cross-national cultural competency among Taiwanese international students. Journal of Diversity in Higher Education, 10 (3) , 271–287. http://dx. doi. org/10.1037/dhe0000020

Ward, C., & Fischer, R. (2008). Personality cultural intelligence and cross-cultural adaptation: A test of the mediation hypothesis. In S. Ang & L. Van Dyne (Eds.) , Handbook of cultural intelligence (pp. 159–176). ME Sharpe