واقع استخدام معلمات اللغة العربية لملف الإنجاز الرقمي في تقويم التحصيل اللغوي لطالبات المرحلة الثانوية

The Reality of the use of Arabic language teachers of the Digital Achievement File in Evaluating The linguistic achievement of the High Stage students

د. رانيه بنت فواز اللهيبي

Dr. Raniyah Fawaz Al-luhaybi

الكلمات المفتاحية: ملف الإنجاز الرقمي, التحصيل, التقويم, اللغة العربية

10.36046/2162-000-015-011

هدفت الدراسة إلى التعرّف على واقع استخدام معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية لملف الإنجاز الرقمي في تقويم التحصيل اللغوي للطالبات، والكشف عن مدى وجود فروق بين المعلمات في تقدير الأهمية ودرجة الاستخدام تُعزى لاختلاف بعض المتغيرات، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتمثّلت الأداة في استبانة مكونة من محورين: أهمية استخدام ملف الإنجاز الرقمي في تقويم التحصيل اللغوي، ودرجة استخدام ملف الإنجاز الرقمي في تقويم التحصيل اللغوي. وتم تطبيق الدراسة على عينة مكونة من (89) معلمة للغة العربية بالمدارس الثانوية الحكومية للبنات بمنطقة الباحة. وقد أظهرت النتائج أن أهمية استخدام ملف الإنجاز الرقمي في تقويم التحصيل اللغوي لطالبات المرحلة الثانوية كانت بدرجة عالية من وجهة نظر المعلمات، بينما كان استخدامهن له في تقويم التحصيل اللغوي للطالبات بدرجة متوسطة، كما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في تقدير المعلمات لأهمية ملف الإنجاز الرقمي واستخدامهن له في تقويم التحصيل اللغوي لطالبات المرحلة الثانوية تعزى لاختلاف مؤهلاتهن العلمية، وعدد سنوات خبرتهن في تدريس اللغة العربية. وأوصت الدراسة بتصميم برامج تدريبية، وإعداد أدلة إرشادية لإكساب معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية لمهارات إعداد واستخدام ملف الإنجاز الرقمي.

The study aimed to identify the reality of the use of Arabic language teachers in the secondary stage of the digital achievement file in evaluating the linguistic achievement of students, and to reveal the extent to which there are differences between the teachers in estimating the importance and the degree of use due to the difference in some variables, and the study followed the descriptive survey approach, and the tool was a questionnaire consisting of two axes: the importance of using the digital achievement file in evaluating language achievement, and the degree of using the digital achievement file in evaluating language achievement. The study was applied to a sample of (89) Arabic language teachers in government secondary schools for girls in Al-Baha region. The results showed that the importance of using the digital achievement file in evaluating the language achievement of secondary school students was to a high degree from the teachers' point of view, while their use of it in evaluating the language achievement of students was moderate. The results of the study also found that there were no statistically significant differences in the teachers' assessment of the importance of the digital achievement file and their use of it in evaluating the linguistic achievement of secondary school students due to their different scientific qualifications and the number of years of experience in teaching Arabic. The study recommended designing training programs and preparing guidelines to provide Arabic language teachers at the secondary stage with the skills of preparing and using the digital achievement file.

المراجع العربية:

أبو دقة، سناء. (2002). التقويم الصفي باستخدام حقيبة العمل. غزة: مركز القطان للبحث والتطوير التربوي.

أبو عفانة، محمد عطية. (2011) واقع استخدام معلمي اللغة العربية لأساليب التقويم في المرحلة الإعدادية في مدارس وكالة الغوث الدولية في قطاع غزة في ضوء الاتجاهات الحديثة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية- الجامعة.

أبو مطلق، هناء خليل. (2012). فاعلية استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني لتنمية بعض الكفايات التدريسية لدى الطالبات المعلمات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة الأزهر.

الأغا، عبدالمعطي رمضان. (2005). حقائب العمل مدخل من مداخل التقويم المعاصرة. مجلة الجامعة الإسلامية بغزة، سلسلة الدراسات الإنسانية، 13 (1)، 124-138.

تمساح، ابتسام علي. (2021). مقرر تفاعلي مقترح في طرق تدريس العلوم لتنمية مهارات التدريس الإلكتروني وتصميم الإنجاز الإلكتروني لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية، المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 91، 624-564.

الحملي، إيناس علي. (2019). فاعلية ملفات الإنجاز الإلكترونية في تنمية مهارات الكتابة الوظيفية والاتجاه نحوها لدى طلاب الصف الثاني الثانوي التجاري. مجلة كلية التربية بالإسماعلية، 1 (43)، 242-292.

خليفة، زينب محمد. (2016م). ملفات الإنجاز الإلكتروني وتحسين العملية التعليمية. E" Portfolio": الجزء الثاني "ملف إنجاز الطالب وأساليب التقويم". دراسات في التعليم الجامعي، جامعة عين شمس، كلية التربية، (33)، 616-625.

الرشيدي، عيسى صنت. (2017). واقع استخدام ملف الإنجاز في تنمية مهارات الأداء اللغوي لدى طلبة الصف السادس في مادة لغتي الجميلة بمدينة بريدة. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، (18)، 235-277.

الركابي، عباس حمزة. (2016). واقع استعمال مدرسي اللغة العربية ومدرساتها لأساليب التقويم في مدارس محافظة بابل في ضوء الاتجاهات الحديثة. مجلة دراسات تربوية بمركز البحوث بالعراق، 9 (33)، 191-206.

السيافي، علي عبدالعزيز. (2022). واقع استخدام التقويم الإلكتروني في المرحلة الثانوية بمحافظة الأحساء في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين والطلاب. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 6 (33)، 22-41.

شاهين، سعاد أحمد. (2007). أثر التخصص الأكاديمي والأسلوب المعرفي على تصميم وإنتاج ملف الإنجاز الإلكتروني- E Portfolioلدى الطلاب المعلمين بكلية التربية. مجلة الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، 17 (1)، 3-39.

شعيب، أبو بكر. (2021). استخدام معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لملف الإنجاز في تقويم الأداء اللغوي: دراسة وصفية تحليلية. مجلة القراءة والمعرفة بجامعة عين شمس، (231)، 15-56.

الشيخ، تاج السر؛ أخرس، نائل محمد؛ عبدالمجيد، بثينة أحمد. (2009). القياس والتقويم التربوي. الرياض: مكتبة الرشد.

عرفان، خالد محمود. (2004). التقويم التراكمي الشامل البورتفوليو ومعوقات استخدامه في مدارسنا. ط ١، القاهرة: عالم الكتب.

علام، صلاح الدين محمود. (2009). التقويم التربوي البديل أسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية. القاهرة: دار الفكر التربوي.

الغامدي، هند عبدالله؛ كمال، مها محمد. (2019). أثر بيئة إلكترونية على تنمية مهارات تصميم وإنتاج ملف الإنجاز الالكتروني لدى معلمات المرحلة المتوسطة. مجلة القراءة والمعرفة، كلية التربية بجامعة عين شمس، (208)، 185 - 207.

فلمبان، آذار جميل. (2010). واقع استخدام معلمات اللغة العربية ملف الإنجاز في تقويم الأداء اللغوي لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي بمدينة مكة المكرمة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة أم القرى.

قطيط، غسان يوسف. (2011). حوسبة التدريس. عمّان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

لطف الله، نادية سمعان. (2006). أثر استخدام التقويم الأصيل في تركيب البنية المعرفية وتنمية الفهم العميق، ومفهوم الذات لدى معلم العلوم أثناء إعداده. المؤتمر العلمي العاشر - التربية العلمية- تحديات الحاضر ورؤى المستقبل، الجمعية المصرية بجامعة عين شمس، 2، 595 - 640.

المحمدي، عبدالله غانم. (2014). فاعلية ملف الإنجاز الإلكتروني (E-Portfolio) في اكتساب بعض المفاهيم العلمية المقررة في مادة الأحياء لطلاب الصف الثاني الثانوي بالمدينة المنورة. [رسالة ماجستير غير منشورة]، كلية التربية، جامعة طيبة.

مركز لندن للبحوث والاستشارات. (2020، سبتمبر، 27-29). توصيات المؤتمر العاشر "التعليم في الوطن العربي تحديات الحاضر واستشراف المستقبل". المنعقد عن بُعد عبر المنصة الافتراضية للمؤتمر، لندن، الرابط https://cutt. us/Rib5l

مسعود، هويدة مصطفى. (2020). استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني في تحسين الممارسات التدريسية التأملية وكفاءة الذات لدى الطلاب المعلمين تخصص اللغة الإنجليزية. المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 1 (76)، 1-35.

مغازي، نهى سعدي أحمد. (2009). أثر استخدام البورتفليو كأداة للتقويم البديل على تحقيق أهداف تدريس مادة خدمة الجماعة: دراسة مطبقة على طلاب الفرقة الثالثة. المؤتمر العلمي الدولي الثاني والعشرون للخدمة الاجتماعية (الخدمة الاجتماعية وتحسين نوعية الحياة) , 3, 1490 – 1570.

مؤتمر اللغة العربية الدولي الخامس بالشارقة. (2022، يناير، 22-23). "تعليم اللغة العربية وتعلمها، تطلع نحو المستقبل: "المتطلبات، والفرص والتحديات". المنعقد عن بعد، الشارقة، المركز التربوي للغة العربية لدول الخليج.

المؤتمر والمعرض الدولي للتعليم. (2022، مايو، 8-11). "التعليم في مواجهة الأزمات: الفرص والتحديات". المنعقد في مركز الرياض الدولي للمؤتمرات والمعارض.

الموسى، أمل عبدالرحمن. (2020). واقع استخدام ملفات الإنجاز الإلكتروني ودوره في تحسين العملية التعليمية من وجهة نظر المعلمات. المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة المعرفة لنشر الأبحاث العلمية والتربوية، (40)، 1- 40.


ترجمة المراجع العربية:

Abu- Mutlaq, Hana Khalil. (2012). The effectiveness of Using E-Portfolio to develop some teaching competencies among female student teachers at the faculty of education at Al-Aqsa University in Gaza.] Unpublished master's thesis [, Faculty of Education, Al-Azhar University.

Abu-Afana, Mohamed Attia. (2011). The reality of arabic teachers' use of evaluation methods in the primary stage in nrwa schools in the gaza strip in the light of contemporary trends]. Unpublished master's thesis [, Faculty of Education, Islamic University.

Abu-Daqqa, Sana. (2002). Formative assessment by using working package. Gaza: Al Qattan Center for Educational Research and Development.

Al-Agha, Abdul Muti Ramadan. (2005). Working packages are one of the ontemporary assessment's ways. Journal of the Islamic University Gaza, Human Studies Series, 13 (1) , 124-138.

Al-Ghamdi, Hind Abdullah & Kamal, Maha Mohamed. (2019). The impact of an electronic environment for developing the skills of designing and producing E Portfolio for middle school teachers. Journal of Reading and Knowledge, Faculty of Education, Ain Shams University, (208) , 185-207.

Al-Hamli, Enas Ali. (2019). The effectiveness of using E-Portfolio for developing fundamental writing skills and the attitude towards it among second year commercial high school students. Journal of the College of Education in Ismailia, 1 (43) , 242-292.

Allam, Salahuddin Mahmoud. (2009). Alternative educational assessment its theoretical and methodological foundations and its field applications. Cairo: Dar Al-Fikr Educational.

Al-Mohammadi, Abdullah Ghanem. (2014). The effectiveness of the electronic portfolio (E-Portfolio) in acquiring some scientific concepts established in biology for second year secondary students in Madinah. [Unpublished master's thesis] , Faculty of Education, Taibah University.

Al-Mousa, Amal Abdel-Rahman. (2020). The reality of E Portfolio and its role in improving the educational process from the teachers' point of view. The Comprehensive, Multi-Knowledge Electronic Journal for the Publication of Scientific and Educational Research, (40) , 1-40.

Al-Rashidi, Issa Sunt. (2017). The reality of using the achievement file in developing the linguistic performance skills of sixth-grade students in Lughati al-Jamila in Buraidah. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, (18) , 235-277.

Al-Rikabi, Abbas Hamza. (2016). The reality of the Arabic language teachers' use of evaluation methods in the schools of Babylon Governorate in the light of modern trends. Journal of Educational Studies at the Research Center in Iraq, 9 (33) , 191-206.

Al-Sheikh, Taj Al-Sir & Akhras, Nael Mohamed & Abdul Majeed, Buthaina Ahmed. (2009). Educational measurement and evaluation. Riyadh: Al-Rushd Library.

Al-Siyafi, Ali Abdulaziz. (2022). The reality of using E-Portfolio in the high stage in Al-Ahsa Governorate in light of the Corona pandemic from the point of view of teachers and students. Journal of Educational and Psychological Sciences, 6 (33) , 22-41.

Flemban, Azar Jamil. (2010). The reality of Arabic language teachers using Portfolio for evaluating the linguistic performance of sixth grade female students in Makkah Al-Mukarramah.] Unpublished master's thesis [,Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

International Education Conference and Exhibition. (2022, May, 8-11). Education in the Face of Crisis: Opportunities and Challenges. Held at the Riyadh International Convention and Exhibition Center.

Irfan, Khaled Mahmoud. (2004). The comprehensive Portfolio its using obstacles our schools. 1st edition, Cairo: World of Books.

Khalifa, Zainab Muhammad. (2016). E-Portfolio and improving the educational process. E Portfolio: Part Two: Student’ Portfolio and Evaluation Methods. Studies in university education, Ain Shams University, Faculty of Education, (33) , 616-625.

Kotait, Ghassan Youssef. (2011). Teaching computerization. Amman: Dar Al Thaqafa for publishing and distribution.

London Center for Research and Consulting. (2020, Sept, 27-29). Recommendations of the Tenth Conference "Education in the Arab World: Challenges of the Present and Foreseeing the Future". Held remotely via the virtual platform of the conference, London, link https://cutt. us/Rib5l.

Lutff Allah, Nadia Semaan. (2006). The impact of the use of authentic assessment in the structure of knowledge and development of deep understanding and self-concept of the science teacher during its preparation. The Tenth Scientific Conference - Scientific Education - Challenges of the Present and Visions of the Future, The Egyptian Society, Ain Shams University, 2, 595-640.

Maghazi, Noha Saadi Ahmed. (2009). The impact of using Portfolio as a tool for alternative assessment on achieving the objectives of teaching community service: a study applied to third-year students. The Twenty-Second International Scientific Conference on Social Work (Social Service and Improving the Quality of Life) , 3, 1490-1570.

Masoud, Huwaida Mustafa. (2020). The use of E- Portfolio in improving reflective teaching practices and self-efficacy among English pre-service teachers. Sohag University Educational Journal, 1 (76) , 1-35.

Shaheen, Souad Ahmed. (2007). The impact of academic specialization and cognitive style on the design and production of E Portfolio for pre-service teachers at the College of Education. Journal of the Egyptian Society for Educational Technology, 17 (1) , 3-39.

Shuaib, Abu Bakr. (2021). Teachers of the Arabic Language Teaching Institute at the Islamic University of Madinah using the achievement file in evaluating linguistic performance: a descriptive analytical study. Journal of Reading and Knowledge at Ain Shams University, (231) , 15-56.

The Fifth International Arabic Language Conference in Sharjah (2022, January 22-23). Teaching and learning the Arabic language, looking towards the future: “Requirements, opportunities and challenges.” Held remotely, Sharjah, the Educational Center for the Arabic Language for the Gulf States.

Timsah, Ibtisam Ali. (2021). A proposed interactive course in science teaching methods to develop electronic teaching skills and design electronic achievement for pre-service teacher at the Faculty of Education. Educational Journal, Sohag University, 91, 624-564.


المراجع الأجنبية:

Bullock, A., & Hawk, P. (2001). Professional Portfolios for Practicing Teachers. Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Gulbahar, Y., & Tinmaz, H. (2006). Implementing project-based learning and E-Portfolio assessment in an undergraduate course. Journal of Research on Technology in Education. International Society for Technology in Education (ISTE) ,38, (3) , 309-327.

Kadry, S., & El- Hami, A. (2019). E-Systems for the 21st Century: Concept ,Devel-opments, and Applications-Two Volume Set. CRC Press.

Morreale,c., & Zile-Tamsen, v. (2017). Thinking skills by design: Using a cap- stone ePorfolio to promote reflection, criticalThinking, and curriculum inte- gration. International Journal of ePort,7 (1) ,13-28.

Ngui, W., Pang, V., Hiew, W., & Wah, L. (2020). Exploring the impact of e-portfolio on ESL students’ writing skills through the lenses of Malaysian undergraduates. Computer-Assisted Language Learning Electronic Journal, 21 (3) , 105-121.

Zulfikar, Z. (2016). Benefits of web-Based or electronic portfolio assessment in esl classroom englisi. journal of language, education, and humanities,4 (1) , 1-9.