العلاقة بين ممارسة القيادة الملهمة والبراعة التنظيمية لدى مديري المدارس بمدينة أبها

The relationship between the practice of inspiring leadership and the organizational ambidexterity of educational schools' principals in Abha city

د. محمد بن أحمد آل مسلط

Dr. Mohammed bin Ahmed Al Musallat

الكلمات المفتاحية: القيادة الملهمة, البراعة التنظيمية, مديري المدارس, مدينة أبها

10.36046/2162-000-015-013

هدفت الدراسة إلى تحديد طبيعة العلاقة بين القيادة الملهمة والبراعة التنظيمية لدى مديري المدارس بمدينة أبها من خلال التعرف إلى درجة ممارسة القيادة الملهمة لدى مديري المدارس بمدينة أبها، ومستوى تحقق البراعة التنظيمية لديهم، واعتمدت على المنهج الوصفي (الارتباطي)، والاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث طُبقت على عينة بلغ عددها (322) معلماً، وأظهرت النتائج أن المتوسط العام لدرجة ممارسة مديري المدارس بمدينة أبها لأبعاد القيادة الملهمة جاء بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي عام بلغ (3.29)، وانحراف معياري بلغ (0,806)، وجاء المتوسط العام لمستوى البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس بمدينة أبها بمستوى متوسط، وبمتوسط حسابي عام بلغ (2,82)، وانحراف معياري بلغ (0,859)، وأظهرت النتائج عن وجود علاقة موجبة وقوية دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (0,01) بين القيادة الملهمة والبراعة التنظيمية لدى مديري المدارس بمدينة أبها. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بتنمية معارف ومهارات مديري مدارس التعليم في مجالي القيادة الملهمة والبراعة التنظيمية، وتوسيع نطاق مشاركة المستفيدين من خدمات المدرسة في صياغة الرسالة والأهداف، وتقييم الأداء، وتنظيم برامج تدريبية لتنمية الجدارات الوظيفية للمعلمين، وتفعيل دور العمل الجماعي، وتعزيز العلاقة مع أولياء الأمور ومؤسسات المجتمع المحلي، وتشجيع إجراء البحوث العلمية المتعلقة بقضايا العمل المدرسي.

The study aimed to determine the nature of the relationship between inspirational leadership and organizational prowess of school principals in Abha, by identifying the degree of inspiring leadership practice among principals, and the level of achievement of organizational ambidexterity among them. The study relied on the descriptive (correlation) approach, and the questionnaire as a tool for data collection, as it was applied to the study sample, which numbered (322) teachers in Abha city. The results showed that the general average of the degree of practicing the dimensions of inspiring leadership by school principals in Abha city was medium, with a general arithmetic mean of (3.29) , and a standard deviation of (0.806). The general average of the level of achievement of organizational ambidexterity among school principals in Abha city came to a medium degree, with a general arithmetic mean of (2.82) , and a standard deviation of (0.859). The results showed that the nature of the relationship between inspirational leadership and organizational ambidexterity among secondary school principals in Abha city is positive, strong and statistically significant. In the light of the results of the study, the researcher recommended developing the knowledge and skills of education school principals in the areas of inspiring leadership and organizational ambidexterity, expanding the scope of participation of the beneficiaries of the school’s services in formulating the message and goals, evaluating performance, organizing training programs to develop the functional competencies of teachers, activating the role of teamwork, and strengthening the relationship with teachers, parents and local community institutions, and encourage conducting scientific research related to schoolwork issues

المراجع العربية:

أبو زيد، أحمد، ناصر. (2019). دور التفكير الاستراتيجي في بناء البراعة التنظيمية: دراسة تطبيقية على الشركات المساهمة العامة الأردنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، الجامعة الأردنية، 15 (3)، 311-329.

أبو غالي، سمر خضر. (2019). القيادة الملهمة لدى مديري المدارس الحكومية الثانوية في المحافظات الجنوبية في فلسطين وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي للمعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.

بوحجي، محمد جاسم. (2015). البحث عن الملهمين. مركز محد. البحرين: المؤلف.

الجرايدة، محمد سليمان. (2021). العلاقة بين البراعة التنظيمية وجودة المناخ التنظيمي في مدارس محافظة الداخلية بسلطنة عُمان. بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، مصر، 1 (22)، 269-290.

الجنازرة، أسماء علي. (2020). البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان وعلاقتها بالإدارة بالتجوال من وجهة نظر المشرفين التربويين ومساعدي المديرين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

حميد، أثير مهدي. (2021). تأثير القيادة الاستراتيجية في البراعة التنظيمية: دراسة تحليلية لآراء عينة من القيادات في الشرطة الاتحادية العراقية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة كربلاء، العراق.

الخريزي، محمد علي. (2018). تطوير أداء القيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء خبرة سنغافورة: تصور مقترح. رؤية مستقبلية. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.

الخطايبة، غدير والعبد الرحمن، أسماء. (2022). القيادة المُلهمة لدى مديري المدارس وعلاقتها بشغف المعلمين تجاه مهنتهم من وجهة نظر المعلمين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 18 (2)، 325-341.

خليف، سلطان ومحمد، وزيرة. (2014). القيادة الملهمة والمفاجأة الاستراتيجية: دراسة استطلاعية لآراء عينة من القيادات الإدارية في عدد من دوائر محافظة نينوى. مجلة العلوم الاقتصادية، جامعة البصرة، 7 (13)، 43-70.

رزق، محمد جمال. (2022). درجة ممارسة القيادة الملهمة لدى مديري المدارس في لواء الجامعة من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

سرحان، سليمان. (2018). القيادة الملهمة والأزمات – مفاهيم معاصرة. الأردن: دار وائل للنشر والتوزيع.

السكارنة، بلال خلف. (2014). القيادة الإدارية الفعالة. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة: عمان الأردن.

الشبول، سارة عبد الله. (2021). درجة ممارسة القيادة الإلهامية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، الأردن.

عبده، عبد الهادي. (2020). الكفاءة الشخصية: الانفعالية، الاجتماعية، الأخلاقية. مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

عسيري، حسن محمد. (2018). قيادة مجتمعات التعلم المهنية في المدارس الثانوية بالمملكة العربية السعودية في ضوء بعض التجارب والنماذج العالمية: رؤية مستقبلية. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.

العودة، أنهار محمد. (2020). البراعة التنظيمية لدى قائدات المدارس الثانوية الحكومية من وجهة نظر المعلمات في منطقة القصيم. المجلة العربية للنشر العلمي، الأردن، (20)، 554-878.

عويس، ممدوح زكي. (2015). دور ممارسات إدارة الموارد البشرية في بناء البراعة التنظيمية وأثرها على الأداء التنظيمي: دراسة تطبيقية على الشركات الصناعية الصغيرة والمتوسطة في المملكة العربية السعودية. مجلة الإدارة العامة، معهد الإدارة العامة، الرياض، 55 (2)، 239-282.

الغرباوي، محمد أحمد. (2019). دور الممارسات القيادية في بناء البراعة التنظيمية: دراسة تطبيقية على معلمي المدارس الخاصة بمدينة المنصورة. مجلة البحوث التجارية، جامعة الزقازيق، مصر، 41 (2)، 104-151.

الغندور، محمد جلال. (2015). البحث العلمي بين النظرية والتطبيق. القاهرة: دار الجوهرة للنشر والتوزيع.

القحطاني، أمل محمد. (2018). دور القيادة الاستراتيجية بالمدارس في تنمية المهارات الإبداعية. مجلة فكر وإبداع، رابطة الأدب الحديث، القاهرة، (121)، 165-186.

المصري، مروان. (2020). درجة ممارسة القيادة التبادلية لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظة غزة وعلاقتها بمستوى البراعة التنظيمية لديهم. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، جامعة اليرموك، الأردن، 16 (1)، 65-82.

المطيري، منيف مثيل. (2019). واقع إدارة المعرفة في مدارس تطوير بمحافظة جدة من وجهة نظر أعضاء فرق التميز. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية، الأكاديمية العربية للعلوم الإنسانية والتطبيقية، (26)، 12-19.

هاوس، بيترج نورث. (2018). القيادة الإدارية: النظرية والتطبيق. (صلاح المعيوف، مترجم). الرياض: معهد الإدارة العامة. 


ترجمة المراجع العربية:

Abdou, Abdal-Hadi. (2020). Personal competence: emotional, social, and moral. Anglo Egyptian Bookshop, Cairo. (In Arabic)

Abu Ghali, Samar Kheder. (2019). Inspirational leadership of secondary government school principals in the southern governorates of Palestine and its relationship to teachers' job involvement. Unpublished master's thesis, Al-Azhar University, Gaza, Palestine. (In Arabic)

Abu Zaid, Ahmed, Nasser. (2019). the role of strategic thinking in building organizational ingenuity: an applied study on Jordanian public shareholding companies. The Jordanian Journal of Business Administration, University of Jordan, 15 (3) , 311-329. (In Arabic)

Al-Ghandour, Muhammad Jalal. (2015). Scientific research between theory and practice. Cairo, Dar Al-Jawhara for publication and distribution. (In Arabic)

Al-Gharabawi, Mohamed Ahmed. (2019). the role of leadership practices in building organizational ambidexterity: an applied study on private school teachers in Mansoura city. Business Research Journal, Zagazig University, Egypt, 41 (2) , 104-151. (In Arabic)

Aljanazerah, Asmaa Ali. (2020). The organizational dexterity of the principals of private schools in the capital Amman governorate and its relationship to management by wandering from the point of view of educational supervisors and assistant principals. Unpublished master's thesis, Middle East University, Jordan. (In Arabic)

Al-Jaraida, Muhammad. (2021). the relationship between organizational ambidexterity and the quality of the organizational climate in the schools of the Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman. Arab research in the fields of specific education, Egypt, 1 (22) , 269-290. (In Arabic).

Al-Khatibeh, Ghadeer & Al-Abd Al-Rahman, Asmaa. (2022). Inspirational leadership of school principals & its relationship to teachers' passion for their profession from teachers' point of view. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 18 (2) , 325-341. (In Arabic)

Al-Khuraizi, Muhammad Ali. (2018). developing the performance of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the experience of Singapore: a proposed vision. Vision for the future. Unpublished PhD thesis, King Khalid University, Saudi Arabia. (In Arabic)

Al-Masri, Marwan. (2020). the degree of practicing transactional leadership among secondary school principals in Gaza Governorate and its relationship to their level of organizational ingenuity. The Jordanian Journal of Educational Sciences, Yarmouk University, Jordan, 16 (1) , 65-82. (In Arabic)

Al-Mutairi, Munif Methel. (2019). the reality of knowledge management in Tatweer Schools in Jeddah Governorate from the viewpoint of members of the excellence teams. International Journal of Educational & Psychological Sciences, Arab Academy for Humanities & Applied Sciences, (26) , 12-19. (In Arabic)

Al-Owdah, Anhar Muhammad. (2020). the organizational ingenuity of female leaders in government secondary schools from the point of view of female teachers in the Qassim region. The Arab Journal for Scientific Publishing, Jordan, (20) , 554-878. (In Arabic)

Al-Qahtani, Amal Muhammad. (2018). the role of strategic leadership in schools in developing creative skills. Journal of Thought and Creativity, Association of Modern Literature, Cairo, (121) , 165-186. (In Arabic)

Al-Sakarna, Bilal Khalaf. (2014). Effective administrative leadership. Al-Masira House for Publishing, Distribution and Printing: Amman, Jordan. (In Arabic)

Al-Shaboul, Sarah Abdullah. (2021). the degree of practicing inspirational leadership among school principals of the Education Directorate of Al-Ramtha District. Unpublished master's thesis, Al al-Bayt University, Jordan. (In Arabic)

ALshaer, Sawsan. (2020). the Effect of Strategic Vigilance on Organizational Ambidexterity in Jordanian Commercial Banks. Moden Applied Science, 14 (6) , 82-89.

Asiri, Hassan Muhammad. (2018). Leading professional learning communities in secondary schools in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of some international experiences and models: a future vision. Unpublished PhD thesis, King Khalid University, Saudi Arabia. (In Arabic)

Buhijji, Muhammad Jassim. (2015). Find inspirations. Mehd center. Bahrain: the author. (In Arabic)

Hamid, Atheer Mahdi (2021). The impact of strategic leadership on organizational dexterity: an analytical study of the opinions of a sample of leaders in the Iraqi Federal Police. Unpublished master's thesis, Karbala University, Iraq. (In Arabic)

Hashim, H., Hassan, M. & Ibrahim, A. (2021). Inspiring Transformation Role of Leader on Schools’ Principal. Journal of Hunan University: Natural Sciences. 48 (11). 223-233.

Kholif, Sultan and Muhammad, Minister. (2014). Inspirational leadership and the strategic surprise: An exploratory study of the opinions of a sample of administrative leaders in a number of Nineveh governorate departments. Journal of Economic Sciences, University of Basra, 7 (13) , 43-70. (In Arabic)

Owais, Mamdouh Zaki. (2015). the role of human resource management practices in building organizational ingenuity and its impact on organizational performance: an applied study on small and medium industrial companies in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Public Administration, Institute of Public Administration, Riyadh, 55 (2) , 239-282. (In Arabic)

Rizk, Muhammad Jamal. (2022). the degree of inspirational leadership practice among school principals in the university district from the point of view of teachers. Unpublished master's thesis, Middle East University, Jordan. (In Arabic)

Sarhan, Suleiman. (2018). Inspirational and Crisis Leadership - Contemporary Concepts. Jordan: Dar Wael for publication and distribution. (In Arabic)


المراجع الأجنبية:

Alghamdi,F. (2018). Ambidextrous leadership ambidextrous employee and the interaction between ambidextrous leadershib and employee innovative Performance. Journal of innovation and Entrepreneurship A systems view Across Tim and Space, 1-14.

Avolio, J. & Gibons, C. (1988). Developing transformational Leaders: A life Span approach in: Conger, A., & Kanungo, R. (Eds). Charismatic Leadership: The elusive factor in Organizational effectiveness. Francisco: Jossey – Bass. 267- 308.

Benner, M &Tushman, M. (2003). Exploitation. Exploration. Moreover, Process Management: The Productivity Dilemma Revisited. The Academy of Management Review. 28 (2). 256-238.

Brasseur,S. Gregoire, J. Bourdu, R. & Mikolajezak, M. (2013) Th profile emotional Competence - Development and Yalidation of Self – Reported Measure Fits Dimensions of Emotional Competence theory. Plos one, 8 (5): (PEC) e 62635.

Cryer, Patricia. (2012). Inspirational Women in Educational Leadership: A phenomenological Study. Phenomenological Study: Doctor of Education Dissertation, Texas Tech University texas, USA.

Gibson, C. & Birkinshaw, J. (2004). The Antecedents. Consequences. And Mediating Role of Organizational Ambidexterity. Academy of Management Journal. 47 (2) , 226-209.

Greenberg, G. & Baron R. (2008). Behavior in Organization. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River. NJ.

House, Peterborough North. (2018). Administrative leadership: theory and practice. (Salah Al-Mayouf, translator). Riyadh: Institute of Public Administration. (In Arabic).

Iyer, P. Arezoo, D., Mohmmadali, Z. & Audhesh, P. (2020). Organizational ambidexterity brand Management Capability and brand Performance. Journal of Business & Industrial Marketing.36 (6). 946-961.

Jacops, M. & Maritz, R. (2020). Dynamic Strtegy: Investigating the ambidexterity-performance relationship. South A frican Journal of Business Management, 51 (1) , 1-14.

Joshi, A., Lazarova, B., &Liao, H. (2009). Getting everyone on board: The role of inspirational leadership in geographically dispersed teams Organization science, 20 (1) , 240-252.

Krejcie, Morgan. (1970). Article Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30.607-610.

Lakshmana, Rao (2015). State of Inspirational Leadership in new millennium Human Resource Environment. The international journal org RJCBS, 04 (03) , 1547- 2251.

Li,Ruijie & Fu, Lihua & Zhiying, Liu. (2020). Does Openness to innovation matter? The moderating role of open innovation between Organizational ambidexterity and innovation Performance. Asian Journal of Technology Innovation, 28 (12) , 1-21.

Lovegrove, Harley. (2010). Inspirational Leadership: The Five Essential Elements. Publishing House Linchpin, Rochesler, UK.

Morris,P. (2005). Servant Management leadership theory: A study of SIM. A full range leadership model. Dissertation submitted to the faculty of the graduate School of Rowan University.

Pietsch, M., Tulowitzki, P & Cramer. C. (2020). Principals between exploitation and exploration: Results of a nationwide study on ambidexterity of school leaders. Educational Management Administration & Leadership. 50 (4). 574-592.

Masri, Marwan. (2020). the degree of practicing transactional leadership among secondary school principals in Gaza Governorate and its relationship to their level of organizational ingenuity. The Jordanian Journal of Educational Sciences, Yarmouk University, Jordan, 16 (1) , 65-82.

Raisch, Sebastian & Julian, Birkinshaw (2008). Organizational Ambidexterity: Antecedents Outcomes. & Moderators. Journal of Management. (34). 3.409-375.

Shoba, S. (2017). Organizational ambidexterity in low-fee private schools in South Africa. Master thesis. University of Pretoria. South Africa.

Yulindasar, N., Kusna, A., Mahardika, B.,Nugraheni, D., Eriyani, D., Taftania, S., Sholihah, V. & Gunawan, I. (2020). Principal is Visionary Leadership in the Framework of School Change Process. First International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2020). Indonesia.