العوامل المؤثرة على نية تبني طلبة المرحلة الثانوية لتقنية الأجهزة اللوحية (iPad) في التعليم: دراسة في ضوء النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا

Factors affecting high school students' intention to adopt iPad technology in education A study in Education in Light of The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology

د. حامد بن علي مبارك الشهراني

Dr. Hamed Ali AL-Shahrani

الكلمات المفتاحية: الأجهزة اللوحية (iPad), النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا, التربية الفنية

10.36046/2162-000-015-015

تهدف هذه الدِّراسة إلى تحديد العوامل المؤثرة على قبول طلبة المرحلة الثانوية في مدينتي أبها وخميس مشيط واستخدامهم تقنية الأجهزة اللوحية (iPad) في تعليم مادة التربية الفنية، وقد اعتمدت الدِّراسة النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا (UTAUT)، كإطار عام للدراسة، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي آلية في المقاربة، وتم اختيار عينة الدِّراسة بصورة عشوائية مكونة من (389) طالباً وطالبة. وأشارت نتائج الدِّراسة إلى أن الأداء المتوقع، والجهد المتوقع، والتأثير الاجتماعي كانت جميعها مؤشرات ذات دلالة إحصائية على النية السلوكية للطلبة لاستخدام الأجهزة اللوحية (iPad) في العملية التعليمية. كما أثبتت الدراسة أيضًا أن عامل الأداء المتوقع هو أقوى عامل مؤثر على الميل السلوكي للطلبة لتبني نية الأجهزة اللوحية (iPad) ثم الجهد المتوقع ثم التأثير الاجتماعي، كما توصلت الدِّراسة إلى أن هذه المتغيرات فقط فسًرت 53% من أسباب الميل السلوكي للطلبة لتبني الأجهزة اللوحية (iPad).

The study aims to determine the factors affecting the acceptance and use of tablet technology (iPad) by secondary school students in the cities of Abha and Khamis Mushait in teaching art education. The study adopted the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) as a theoretical framework for the analysis and used the descriptive analytical approach. The study sample was randomly selected, consisting of (389) male and female students. The study indicated that performance expectancy, effort expectancy, and social influence factors were all statistically significant indicators of students' behavioral intention to use iPad technology in the educational process. The study also has proven that performance expectancy is the strongest factor influencing students' behavioral inclination to adopt tablet devices (iPad) , then effort expectancy and social influence came as the weakest factor. The study also found that only these variables explained 53% of the reasons for students' behavioral inclination to adopt tablets (iPad).

المراجع العربية:

الحيلة، محمد محمود. (2008). التربية الفنية وطرق تدريسها، الطبعة الثالثة، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

سراج، سوزان حسين. (2019). فاعلية برنامج قائم على استخدام التابلت وشبکة الانترنت في ضوء النظرية التواصلية لتدريس الکيمياء باستراتيجيتى المحاکاة التفاعلية والمحطات العلمية الرقمية في تنمية مهارات التدريس الرقمى والمسئولية المهنية للطلاب المعلمين بکلية التربية. المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 68 (68) , 1889.1985-

الشهراني، حامد علي مبارك. (2019). العوامل المؤثرة على تقبل طلاب جامعة الملك خالد لاستخدام تطبيق الواتس آب في دعم العملية التعليمية في ضوء النظرية الموحدة لتقبل التكنولوجيا -UTAUT. المجلة التربوية لكلية التربية -جامعة سوهاج, 64 (64)، 183.218- https://doi. org/10.1286/edusohag.2019.40763

الصيرفي، خلود بنت عباس بن عبدالصمد. (2018). فاعلية استخدام تطبيقات الآيباد في تعليم مقرر الحاسب الآلي لتنمية التحصيل والدافعية للإنجاز لدى طالبات الصف الأول المتوسط. مجلة البحث العلمي في التربية، 19,) 8  (، 595.628.

عامر، طارق عبد الرؤوف. (2015). التعليم الإلكتروني والتعليم الافتراضي: اتجاهات عالمية معاصرة. القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.

الغامدي، علي بن عوض علي. (2019). توظيف الآيباد في التدريس لتلاميذ الصفوف الأولية بالمملكة العربية السعودية في ضوء رؤية المملكة 2030 لتطوير التعليم: دراسة وصفية. المجلة العربية للآداب والدِّراسات الانسانية، 6، 199.219-

فاتنه، محمد صابر، قنيبي. (2019). تطوير نموذج مقترح لإدخال الحاسوب اللوحي في العملية التعلمية التعليمية، مجلة العلوم التربوية، 46، ) 1 (، 377-396.

الفراني، لينا أحمد، الحجيلي، سمر أحمد. (2020). العوامل المؤثرة على قبول المعلم لاستخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم في ضوء النظرية الموحدة للقبول واستخدام التكنولوجيا UTAUT. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 4 ((14، 252-215.

مهدي، حسن ربحي، والحناوي، أشرف أكرم أحمد. (2019). العوامل المؤثرة في قبول أعضاء هيئة التدريس للبوابة الإلكترونية واستخدامهم لها في تبادل المعرفة والتعليم الجامعي: دراسة وفق نموذج UTAUT على جامعة الأقصى. المجلة التربوية: جامعة الكويت، 33,) 131 (، 191.214-

ترجمة المراجع العربية:

Al-Farani, L., & Al-Hujaili, S. A. (2020). Factors affecting the teacher's acceptance of the use of artificial intelligence in education in the light of the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). Arab Journal of Educational and Psychological Sciences (in Arabic (, 4 (14) , 252-215).

Al-Ghamdi, A. A. A. (2019). Employing the iPad in teaching primary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the Kingdom's 2030 Vision for the development of Education: a descriptive study. The Arab Journal of Literature and Human Studies (in Arabic (, 6, 199-219.

Al-Sayrafi, K. A. A. (2018). The effectiveness of using iPad applications in teaching the computer course to develop achievement and motivation for achievement among first-grade intermediate students. Journal of Scientific Research in Education (in Arabic (, 19, (8) , 595.

Al-Shahrani, H A. M. (2019). Factors affecting the acceptance of King Khalid University students to use the WhatsApp application to support the educational process in light of the Unified Theory of Technology Acceptance -UTAUT. The Educational Journal of the Faculty of Education - Suhag University (in Arabic (, 64 (64) , 183.218- https://doi. org/10.1286/edusohag.2019.40763.

Alhealah, M. M. (2008). Art education and its teaching methods, 3ed edition, (in Arabic (, Dar Al Maysara for publication and distribution, Amman, Jordan.

Amer, T. A. (2015). E-learning and virtual education: contemporary global trends. (In Arabic (, Cairo: The Arab Group for Training and Publishing.

Fatneh, M. S. Q. (2019). Developing a proposed model for introducing the tablet computer into the educational learning process, Journal of Educational Sciences (in Arabic (, 46, (1) , 377-396.

Mahdi, H. R, & Al-Hinnawi، A. A. A. (2019). Factors affecting faculty members' acceptance of the electronic portal and their use in exchanging knowledge and university education: A study of the UTAUT model on Al-Aqsa University. Educational Journal: Kuwait University (in Arabic (, 33, (131) , 191-214.

Siraj, S. H. (2019). The effectiveness of a program based on the use of tablets and the Internet in the light of the communicative theory of teaching chemistry with the two interactive simulation strategies and the stations. Digital science in developing digital teaching skills and professional responsibility for student teachers at the College of Education. The Educational Journal of the Faculty of Education in Suhag (in Arabic (, 68 (68) , 1889-1985.

المراجع الأجنبية:

Al-Shahrani, H., & Walker, D. (2017). Validity, reliability, predictors, moderation: The UTAUT model revisited. General Linear Model Journal, 43 (2) , 23–34. https://doi. org/10.31523/glmj.043002.003

Alhramelah, A. & Al-Shahrani, H. A. (2020). Saudi Graduate Student Acceptance of Blended Learning Courses Based Upon the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Australian Educational Computing, 35 (1). Retrieved from http://journal. acce. edu. au/index. php/AEC/article/view/227

Alshehri, A., Rutter, M. J., & Smith, S. (2019). An implementation of the UTAUT model for understanding students’ perceptions of learning management system: A study within Institutions in Saudi Arabia. International Journal of Educational Technologies, 17 (3) , 1-24.

Alyahya, S.& Gall, J. E. (2012). iPads in education: a qualitative study of students’ attitudes and experiences. Paper presented at the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia, and Telecommunications.

Apple launches iPad. Apple Newsroom. (2023, March 8). Retrieved March 18, 2023, from https://www. apple. com/newsroom/2010/01/27Apple-Launches-iPad/

Awwad, M. S., & Al-Majali, S. M. (2015). Electronic Library Services acceptance and use. The Electronic Library, 33 (6) , 1100–1120. https://doi. org/10.1108/el-03-2014-0057

Bennett, J., & McKain, D. (2018). The iPad. Handbook of Research on Mobile Devices and Smart Gadgets in K-12 Education, 194–224. https://doi. org/10.4018/978-1-5225-2706-0. ch013

Cardullo, V. M., & Clark, L. N. L. (2020). Exploring faculty and student iPad integration in Higher Education. Mobile Devices in Education, 752–772. https://doi. org/10.4018/978-1-7998-1757-4. ch044

Davis, F. D. (1993). User acceptance of information technology: System characteristics, user perceptions, and behavioral impacts. International Journal of Man–Machine Studies, 3 (38) , 475–487.

Dhir, A., Gahwaji, N. M., & Nyman, G. (2013). The role of the iPad in the hands of the learner. J. Univers. Comput. Sci., 19 (5) , 706-727.

Domjanić Drozdek, S., Feher Turković, L., Mojsović Ćuić, A., & Digula, O. (2019). The role of the iPad tablet in Higher Education Science Teaching. Pedagogical Research, 5 (1). https://doi. org/10.29333/pr/6339

Fagan, M. H. (2019). Factors influencing student acceptance of mobile learning in higher education. Computers in the Schools, 36 (2) , 105–121. https://doi. org/10.1080/07380569.2019.1603051

Fisher, B., Lucas, T., & Galstyan, A. (2013). The role of iPads in constructing collaborative learning spaces. Technology, Knowledge, and Learning, 18 (3) , 165–178. https://doi. org/10.1007/s10758-013-9207-z.

Hair, J., Sarstedt, M., Hopkins, L., & G. Kuppelwieser, V. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). European Business Review, 26 (2) , 106–121. https://doi. org/10.1108/ebr-10-2013-0128

Henderson, S., & Yeow, J. (2012). IPad in education: A case study of iPad adoption and use in a primary school. 2012 45th Hawaii International Conference on System Sciences. https://doi. org/10.1109/hicss.2012.390

Khechine, H., Lakhal, S., & Ndjambou, P. (2016). A meta‐analysis of the UTAUT model: Eleven years later. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 33 (2) , 138-152.

Laricchia, F. (2022). Topic: IPad. Statista. Retrieved March 17, 2023, from https://www. statista. com/topics/877/ipad/

Lawrence, B. A. (2016). iPad acceptance by English learners in Saudi Arabia. English Language Teaching, 9 (12) , 34. https://doi. org/10.5539/elt. v9n12p34

Liu, H., Wang, L., & Koehler, M. J. (2019). Exploring the intention‐behavior gap in the Technology Acceptance Model: A mixed‐methods study in the context of foreign‐language teaching in China. British Journal of Educational Technology, 50 (5) , 2536–2556. https://doi. org/10.1111/bjet.12824

Mulet, J., van de Leemput, C., & Amadieu, F. (2019). A critical literature review of perceptions of tablets for learning in primary and Secondary Schools. Educational Psychology Review, 31 (3) , 631–662. https://doi. org/10.1007/s10648-019-09478-0

Obilor, E. I., & Amadi, E. C. (2018). Test for significance of Pearson’s correlation coefficient. International Journal of Innovative Mathematics, Statistics & Energy Policies, 6 (1) , 11-23.

Pagaling, G. T., Espiritu, A. I., Dellosa, M. A. A., Leochico, C. F. D., & Pasco, P. M. D. (2022). The practice of teleneurology in the Philippines during the COVID-19 pandemic. Neurological Sciences, 43 (2) , 811–819. https://doi. org/10.1007/s10072-021-05705-1

Papadakis, S., & Kalogiannakis, M. (2017). Mobile educational applications for children: what educators and parents need to know? International Journal of Mobile Learning and Organization, 11 (3) , 256-277.

Papadakis, S., Kalogiannakis, M., & Zaranis, N. (2018). Educational apps from the Android Google Play for Greek preschoolers: A systematic review. Computers & Education, 116, 139-160. https://doi. org/10.1016/j. compedu.2017.09.007

Radovan, M. & Kritl, N. (2017). Acceptance of Technology and its Impact on Teachers' Activities in Virtual Classroom: Integrating UTAUT and Col into a Combined Model. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16 (3) , 11-12. Retrieved from https://www. tojet. net.

Salmerón, L., Delgado, P., Vargas, C., & Gil, L. (2021). Tablets for all? Testing the screen inferiority effect with upper primary school students. Learning and Individual Differences, 86, 101975.

Sun, S.-L., Hwang, H.-G., Dutta, B., & Peng, M.-H. (2019). Exploring critical factors influencing nurses’ intention to use tablet PC in patients’ care using an integrated theoretical model. Libyan Journal of Medicine, 14 (1). https://doi. org/10.1080/19932820.2019.1648963

The history of Apple iPhones. verizon. com. (Feb 14, 2023). Retrieved March 18, 2023, from https://www. verizon. com/articles/Smartphones/milestones-in-history-of-apple-iphone/

Venkatesh, V., Morris, M., Davis, G. and Davis, D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS, Quarterly, 27 (3) , 425-478.

Zhang, Z., Cao, T., Shu, J., & Liu, H. (2020). Identifying key factors affecting college students’ adoption of the e-learning system in mandatory blended learning environments. Interactive Learning Environments, 4 (12) , 1–14.