توظيف المنهج النوعي في أبحاث القيادة التربوية: قيمته والتحديات التي تواجهه
Qualitative Research in Educational Leadership Research: Values and Challenges

د. فايزة بنت عادل أحمد غنيم

Dr. Faiza Adil Gonaim

الكلمات المفتاحية: المنهج النوعي، القيادة التربوية، منهجية بحث، أعضاء هيئة تدريس، باحثين، طلبة دراسات عليا

DOI: 10.36046/2162-000-014-001

بدأ الإهتمام والرغبة في توظيف الأبحاث النوعية في مجالات العلوم الإنسانية بما في ذلك مجال القيادة التربوية تطلعاً للوصول الى نتائج تنتقل من المستوى السطحي في المعرفة الى مستوى أعمق يغذي المجال ويلبي إحتياجات تطويره والنهوض به وبمماراساته. وبالرغم من تلك القيمة التي تحملها الأبحاث النوعية إلا أن توظيفها في المجال مازال محدوداً، ولم يتم الاستفادة الكافية من المنهجية وتنوعاتها في دعم أبحاث القيادة. بالإضافة إلى التحديات التي يواجهها الباحثين عند الشروع في استخدام المنهجية. وعليه هدفت الدراسة الحالية الى إستكشاف تصورات أعضاء هيئة التدريس وطلبة الدراسات العليا حول توظيف منهجية البحث النوعي في أبحاث القيادة التربوية، والكشف عن تحديات توظيف المنهجية في المجال. وقد تم استخدام المنهج النوعي لجمع البيانات وتحليلها القائمة على المقابلات شبه المقننة والتي أجريت مع 19 مشارك، منهم 8 من أعضاء هيئة التدريس، و11 طلبة دراسات عليا من ذوي اهتمام واختصاص بمجال القيادة التربوية. ومن خلال تحليل المقابلات تبينت القيمة التي تضيفها الأبحاث النوعية في المجال، والتي تجلت في ثلاثة محاور: سعة وأصالة لمنظور المشكلات التربوية، اتساع وتنوع الوسيلة البحثية، عمق وسعة النتائج البحثية، بينما تمثلت التحديات في ستة محاور تمثلت في التحديات: النفسية، الإدارية، المهارية، الثقافية، المادية، والعلمية. ونتائج الدراسة تدعم المهتمين وصانعي القرارات بدعم توظيف المنهجية بنشر الوعي، والتدريب، وتسهيل إجراءات تنفيذها، وإزالة مايعتريها من تحديات.


The interest to employ qualitative research in the field of leadership began in the hope of reaching results that provide deeper understanding that meets the needs of its development and practices. Despite the value of qualitative research, its employment in the field is limited. Besides, researchers encounter challenges in utilizing the methodology. Accordingly, the current study aimed to explore the perceptions of faculty members and graduate students regrading the use of qualitative research in educational leadership research, and its challenges. The qualitative approach was used to collect and analyze data based on semi-structured interviews with 19 participants: 8 faculty members and 11 graduate students. The investigation revealed that the value of qualitative research in the field manifests in three themes: the breadth and originality of understanding educational issues, the breadth and diversity of research method, the depth and breadth of research results. While the challenges manifested in six themes: psychological, administrative, skill, cultural, financial, and scientific challenges. The results of the study urge policy makers and educational leaders and practitioners to support the use of the methodology by spreading awareness, training, and facilitating the procedures for its implementation.


المراجع العربية:

أرنوط، بشرى (2021). البحث العلمي رؤية حديثة (الكمي، النوعي، المختلط) بين الممارسة والاحتراف. شركة مدبولي.

الزهراني, محمد (2020). معايير تقييم جودة البحوث النوعية في العلوم الإنسانية. المجلة الدولية للدراسات النفسية التربوية. 8 (3) , 605–622. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.31559/EPS2020.8.3.4

الحنو، إبراهيم عبدالله (2016). مدى استخدام منهجية البحث النوعي في التربية الخاصة: دراسة تحليلية لعشر مجلات عربية محكمة في الفترة من 2005م إلى 2014م. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 3 (10، ) 179–2

الدهشان، جمال. (2016). البحوث النوعية مدخلاً لمعالجة بعض جوانب أزمة البحث في العلوم الإنسانية والتربوية. المؤتمر الدولي الأول لكلية الآداب، المنوفية، مصر.2016/11/08-06

الزايدي، ضيف الله عواض (2019). معوقات استخدام المنهج الكيفي في بحوث الإدارة والقيادة التربوية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 8 (4، ) 87–9

السيد, عبد القادر محمد. (2021). البحث النوعي: التوجه الغائب في البحوث العربية لتعليم وتعلم الرياضيات. مجلة تربويات الرياضيات, 24 (4) , 41-56.‎

العبدالكريم، راشد حسين (2012). البحث النوعي في التربية. الرياض، السعودية: جامعة الملك سعود.

العمار، فهد محمد (2021). الانقسامات والاختلافات في الأبحاث النوعية والكمية: وجهة نظر نقدية. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل للعلوم الإنسانية والإدارية22 (2) , 39–46. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.37575/h/mng/0035

القحطاني، ريم بن ثابت. (2020). توظيف الأبحاث النوعية التربوية في التوجهات الريادية لرؤية 2030 من وجهة نظر طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة. المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 75 (75) , 221-261.‎

القحطانى، سعد بن سلطان. (2020). معوقات تطبيق البحث النوعي في المجال التربوي بجامعة الملك سعود. المجلة التربوية لکلية التربية بسوهاج, 79 (79) , 2637-2676.‎

الموسى، أسماء إبراهيم عبدالله (2016). تصور مقترح لتفعيل البحث الكيفي في تخصص أصول التربية بالجامعات السعودية في ضوء الخبرات العالمية المعاصرة. رسالة دكتوراه، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، السعودية.

بوعزة, الصالح. (2016). القيادة التربوية.‎ مجلة العلوم الإنسانية والتربوية لكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة محمد، سطيف.

ترجمة المراجع العربية:


Al Hanno, Ibrahim Abdullah (2016). The extent to which the qualitative research methodology is used in special education: an analytical study of ten refereed Arab journals from 2005 to 2014. Journal of Special Education and Rehabilitation, 3 (10) , 179–2

Al-Abdulkarim, Rashid Hussain (2012). Qualitative research in education. Riyadh, Saudi Arabia: King Saud University.

Al-Ammar, Fahd Muhammad (2021). The divisions and differences in qualitative and quantitative research: a critical view. Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences, 22 (2) , 39–46. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.37575/h/mng/0035

Al-Mousa, Asma Ibrahim Abdullah (2016). A proposed conception for activating qualitative research in the field of pedagogy in Saudi universities in the light of contemporary global experiences. PhD Thesis, Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Qahtani, Reem bin Thabet. (2020). Employing qualitative educational research in Vision 2030 from the point of view of postgraduate students at Umm Al-Qura and Princess Noura Universities. The Educational Journal of the Faculty of Education in Sohag, 75 (75) , 221-261.

Al-Qahtani, Saad bin Sultan. (2020). Obstacles to applying qualitative research in the educational field at King Saud University. The Educational Journal of the Faculty of Education in Sohag, 79(79), 2637-2676.‎

Al-sayyid. Abdul qadir Mohamed. (2021). Qualitative Research: The Absent Approach in Arabic Research on Teaching and Learning Mathematics. Journal of Mathematics Education, 24(4), 41-56.

Al-Zahrani, Muhammad (2020). Criteria for assessing the quality of qualitative research in the humanities. International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) , 8 (3) , 605–622. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.31559/EPS2020.8.3.4

Al-Zaydi, Dhaifallah Awad (2019). Obstacles of using qualitative approach in educational management and leadership research from the viewpoint of faculty members in Saudi universities. Specialized International Educational Journal, 8 (4) , 87–9

Bouazza, al saleh. (2016). Educational Leadership. Journal of Humanities and Educational Sciences of the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mohamed Setif.

Dahshan, Jamal. (2016). Qualitative research as an entrance to address some aspects of the research crisis in the humanities and educational sciences. The First International Conference of the Faculty of Arts, Menoufia, Egypt 08/11/2016.


المراجع الأجنبية:


Alex J. Bowers. (2016). Challenges and Opportunities of Educational Leadership Research and Practice: The State of the Field and Its Multiple Futures. Information Age Publishing.

Arnaut, Bushra (2021). Scientific research is a modern vision (quantitative, qualitative, mixed) between practice and professionalism. Madbouly Company.

Brinkmann, S., Jacobsen, M. H., & Kristiansen, S. (2014). Historical overview of qualitative research in the social sciences. The Oxford handbook of qualitative research, 17-42.

Brooks, J. S., & Normore, A. H. (2015). Qualitative Research and Educational Leadership: Essential Dynamics to Consider When Designing and Conducting Studies. International Journal of Educational Management, 29 (7) , 798–806.

Bryman, A. (2004). Qualitative research on leadership: A critical but appreciative review. The leadership quarterly, 15 (6) , 729-769.

Bryman, A., Stephens, M., & a Campo, C. (1996). The importance of context: Qualitative research and the study of leadership. The Leadership Quarterly, 7 (3) , 353-370.

Creswell, J. (2013). Qualitative Inquiry Research Design: Choosing among five approaches. 3rd Edition. SAGE Publications.

Crotty, M. (1998). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process (1st ed.). Routledge. https://doi. org/10.4324/9781003115700

Coffey, A., & Atkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data: complementary research strategies / Amanda Coffey, Paul Atkinson. Thousand Oaks: Sage Publications

Day, D. V., Fleenor, J. W., Atwater, L. E., Sturm, R. E., & McKee, R. A. (2014). Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of research and theory. The leadership quarterly, 25 (1) , 63-82.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2003). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In N. K.

English, F. (2008). The art of leadership: Balancing performance and accountability. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

Flick, U. (2013). Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.

Grint, K. (2010). Leadership: A very short introduction. New York, NY: Oxford University Press.

Johnson, O., Sahr, F., Begg, K., Sevdalis, N., & Kelly, A. H. (2021). To bend without breaking: a qualitative study on leadership by doctors in Sierra Leone. Health Policy & Planning, 36 (10) , 1644–1658.

Jovanović, G. (2011). Toward a social history of qualitative research. History of the human sciences, 24 (2) , 1-27.

Klenke, K. (Ed.). (2008). Qualitative research in the study of leadership. Emerald group publishing.

Knight, P., & Trowler, P. (Eds.). (2001). Departmental leadership in higher education: New directions for communities of practice. Buckingham, United Kingdom: Open University Press/SRHE.

Lincoln, Y. & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications

Lowe, K. B., & Gardner, W. L. (2000). Ten years of the leadership quarterly: Contributions and challenges for the future. The leadership quarterly, 11 (4) , 459-514.

Maxwell, J. (2013). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Merriam, S. B. (2002). Assessing and evaluating qualitative research. In S. B. Merriam & Associates (Eds.) , Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (pp. 18-36). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.

Roberts, A., & Woods, P. A. (2018). Theorizing the value of collage in exploring educational leadership. British Educational Research Journal, 44 (4) , 626–642. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1002/berj.3451

Robinson, V., Lioyd, C. & Rowe, K. (2008). The impact of leadership on student outcome: An analysis of the differential effect of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44 (5) , 635-674.

Steiner, C. J. (2002). The technicity paradigm and scientism in qualitative research. The Qualitative Report, 7 (2) , 1-28.

Van Maanen, J. (1979). Reclaiming qualitative methods for organizational research: A preface. Administrative science quarterly, 24 (4) , 520-526.

Winter, G. (2000). A comparative discussion of the notion of “validity” in qualitative and quantitative research. The Qualitative Report, 4 (3) , 1–14.

Wolcott, H. F. (1992). Posturing in qualitative research. In: M. D. LeCompte, W. L. Millroy, and J. Preissle  (eds.) , The Handbook of Qualitative Research in Education. New York, NY: Academic Press.