استخدام تحليلات التعلم عبر نظام إدارة التعلم الإلكتروني (Blackboard) في تحسين ممارسات العملية التعليمية بمؤسسات التعليم الجامعي

Using Learning Analytics to Enhance Educational Practices at Higher Education Institutions with The Blackboard

E-Learning Management System

د. صباح بنت عيد رجاء الصبحي

Dr. Sabah Eid Raja Al Sabhi


الكلمات المفتاحية: تحليلات التعلم، نظام إدارة التعلم الإلكتروني (Blackboard)، ممارسات العملية التعليمية، مؤسسات التعليم الجامعي

10.36046/2162-000-014-002

هدفَت الدراسة إلى استخدام تحليلات التعلم عبر نظام إدارة التعلم الإلكتروني(Blackboard)  في تحسين ممارسات العملية التعليمية بمؤسسات التعليم الجامعي، عن طريق توثيق حضور الطلاب للجلسات الافتراضية، ومتابعة نشاطهم داخل المقرر الدراسي، وتحديد الطلاب الـمُعرَّضين للخطر، ومتابعة التحصيل الدراسي للطلاب، ووظَّفت الدراسة لهذا الغرض المنهجَ النوعيَّ، واستُخدمت أسئلة المقابلة شبه المقننة لجمع البيانات تضمّنت أربعة أسئلة، أجاب عنها ثلاثة عشر مشاركاً من الجامعات الحكومية السعودية ممَّن يستخدمون تلك التحليلات، وتوصلَت الدراسة إلى كيفية توثيق حضور الطلاب للجلسات الافتراضية عبر نظام إدارة التعلم الإلكتروني (Blackboard)، وكيفية متابعة نشاطهم داخل المقرر الدراسي، وآلية تحديد الطلاب الـمُعرَّضين للخطر، وكيفية متابعة التحصيل الدراسي للطلاب وقياسه، وفي ضوء تلك النتائج أوصَت الدراسة بضرورة استخدام تحليلات التعلم عبر نظام إدارة التعلم الإلكتروني (Blackboard)؛ وذلك لِما لها من أهمية في تزويد أعضاء هيئة التدريس بالبيانات اللازمة لتحسين ممارسات العملية التعليمية بمؤسسات التعليم الجامعي.


The study aimed to use learning analytics through the Blackboard e-learning management system to improve the educational process practices of higher education institutions by documenting students' attendance at virtual sessions and tracking their activity within the curriculum, identifying students at risk, following up on and measuring students' educational achievement, and using the qualitative curriculum for this purpose. Using such analyses, quantitative interview questions with four questions were employed to obtain data from 13 participants from Saudi public universities. The study aimed to use learning analytics through the Blackboard e-learning management system to improve the educational process practices of higher education institutions by documenting students' attendance at virtual sessions and tracking their activity within the curriculum, identifying students at risk, following up on and measuring students' educational achievement, and using the qualitative curriculum for this purpose. Using such analyses, quantitative interview questions with four questions were employed to obtain data from 13 participants from Saudi public universities. The research discovered methods to track students' attendance at virtual sessions using the Blackboard e-learning management system.

المراجع العربية:

إبراهيم، أحمد. (2017). نمط التغذية الراجعة القائم على التحليلات التعليمية ببيئة تعلم إلكترونية لتنمية مهارات إنتاج المواقع الإلكترونية والتنظيم الذاتي لدى تلاميذ الحلقة الابتدائية. تكنولوجيا التربية – دراسات وبحوث، 33، 1-75.

أبو علام، رجاء. (2014). مناهج البحث الكمي والنوعي والمختلط. دار المسيرة.

الأعصر، سعيد. (2021). استخدام تكنولوجيا تحليلات التعلم للتنبؤ بفاعلية المناقشات الإلكترونية عبر الويب وأثرها على تحسين الأداء العام لطلاب الدراسات العليا وتنمية المهارات فوق المعرفية والرضا عن التعلم لديهم. تكنولوجيا التعليم، 31 (6)، 93 - 184.

باهي، مصطفى، والأزهري، منى. (2015). معجم المصطلحات التربوية: التربية العامة، التربية الخاصة (ط.1). مكتبة الأنجلو المصرية.

حسن، نبيل. (2021). أثر أنماط دعامات التعلم (المباشرة/ غير المباشرة) ببيئة التعلم الإلكترونية القائمة على التحليلات التعليمية في تنمية مهارات إنتاج عناصر التعلم الرقمي لدى طلاب كلية التربية جامعة أم القرى. المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني. 4 (3)، 1007-1150.

خليفة، زينب. (2018). تكنولوجيا تحليلات التعليم. دراسات في التعليم الجامعي، 38، 662-675.

خليل، شيماء. (2019). تحليلات التعلم: مبادئ نظرية ورؤية تطبيقية. مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، 25، 1-27.

خميس، عطية. (2020). اتجاهات حديثة في تكنولوجيا التعليم ومجالات البحث فيها (ط1). المركز الأكاديمي العربي للنشر والتوزيع.

دباغ، ندى، ومارا، ‏روز، وهولاند، جين. (2021). التعلّم الهادف عبر الإنترنت: دمج الإستراتيجيات والأنشطة وتقنيات التعلّم لتصاميم فعّالة (مها الفريح، ترجمة؛ ط. 2). العبيكان للنشر. (2022).

عبد الفتاح، حسين. (2018). مقدمة في تكنولوجيا التعليم (ط.1). دار امازون للنشر.

عبدالرحمن، إيناس، والمحمدي، مروة. (2019). مستويات الدعم ببيئة تعلم ذكية قائمة على التحليلات التعليمية وأثرها على تنمية مهارات كتابة خطة البحث العلمي والرضا عن التعلم لدى طلاب الدراسات. تكنولوجيا التعليم، 29 (6)، 4 - 113.

عبدالفتاح، وفاء. (2019). تطوير بيئات التعلم الإلكتروني التكيفية في ضوء تكنولوجيا تحليلات التعلم. الجمعية المصرية للكمبيوتر التعليمي. 1، 51-77.

عبدالقوي، محمد، والعشيرى، إيمان. (2020). تطوير بيئة تعلم شخصية تكيفية قائمة على تكنولوجيا تحليلات التعلم ونمط التعلم وقياس فاعليتها على تنمية مهارات تصميم الكتب المصورة الإلكترونية "Comics" وإنتاجها لدى طالبات كلية التربية للطفولة المبكرة. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 14 (8)، 502 - 628.

الكشكي، ناصر. (2021). تحليلات البيانات الضخمة في المؤسسات الأكاديمية: دراسة استشرافية بالتطبيق على مؤسسات التعليم العالي المصرية. مجلة بحوث في علم المكتبات والمعلومات، 27، 9-66.

مالك، خالد. (2018). إطار عمل قائم على تحليلات التعلم للبيانات الضخمة في نظم إدارة التعلم لتطوير تصميم المقررات التعليمية الإلكترونية وانتاجها. دراسات تربوية واجتماعية، 24 (4)، 343-426.

الوكيل، حلمي، والمفتي، محمد. (1999). المناهج "المفهوم، والأسس، التنظيمات، التطوير". مكتبة الإنجلو المصرية.

المالكي، نورة. (2020، يوليو 2). ضمان حسن سير العملية التعليمية من خلال تقارير أنظمة التعلم الإلكتروني. قناة تعزيز. https://www. youtube. com/watch?v=lbeTSWxU5TE

البلوي، وفاء. (2021، يوليو 15). تحليل البيانات في البحث النوعي. تعليم جديد. https://cutt. us/NuvgT


ترجمة المراجع العربية:

Ibrahim, Ahmed. (2017). Feedback pattern based on educational analysis with an electronic learning environment to develop website production skills and self-regulation of primary school pupils. Education Technology-Studies and Research, 33, 1-75.

Abu Allam, Raja. (2014). Quantitative, qualitative, and mixed research approaches. Amman. Al-Masirah House.

Al A'asr sa’eed. (2021). Use learning analytics technology to predict the effectiveness of online discussions over the web and their impact on improving the overall performance of postgraduate students, developing supra-cognitive skills, and their learning satisfaction. Education technology, 31 (6) , 93-184.

Bahi, Mustafa. and Al-Azhari, Mona. (2015). Dictionary of educational terms: general education, special education (P. 1). Anglo Egyptian Library.

Hassan, Nabil. (2021). Impact of learning pillar (direct/indirect) patterns of e learning environment based on educational analysis on the development of digital earning production skills among students of Umm al-Qura University College of Education. International Journal of E-Learning.4 (3) 1007- 1150.

Khalifa, Zainab. (2018). Education analytics technology. Studies in university education, 38, 662-675.

Khalil, Shimaa. (2019). Learning analytics: principles of theory and applied vision. Journal of Research in the Fields of Quality Education, 25, 1-27.

Khamis, Atiyah. (2020). Recent trends in education technology and research areas (P. 1). Arab Academic Center for Publishing and Distribution.

Dabbagh, Nada, Mara, Rose, and Holland, Jane. (2021). Purposeful Online Learning: Integrating Strategies, Activities, and Learning Techniques for Effective Designs (Maha Al-Farih, translation; 2nd Ed.). Obeikan Publishing. (2022).

Abdel Fattah, Hussein. (2018). Introduction to educational technology (P. 1). Amazon publishing house.

Abd al-Rahman, Enas, and al-Mohammadi, Marwa. (2019). Levels of support in a smart learning environment based on educational analytics and its impact on the development of scientific research plan writing skills and satisfaction with learning among studies students. Education Technology, 29 (6) , 4-113.

Abdelfattah, Wafa. (2019). Developing adaptive e-learning environments in light of learning analytics technology. Egyptian Society for Educational Computer. 1 ,51-77.

Abdelqawi, Mohammed, Al-Ashiri, Iman. (2020). Developing an adaptive personal learning environment based on learning analytics technology and learning pattern and measuring its effectiveness in developing the skills of designing and producing "Comics" electronic comic books among female students at the College of Early Childhood Education. Journal of the University of Fayoum for Educational and Psychological Sciences, 14 (8) , 502 - 628.

Kashaki, Nasser. "Broad Data Analytics in Academic Institutions: A Forward-Looking Study Applying to Egyptian Higher Education Institutions." Vol. Journal of Research in Library and Information Science, 27, 9-66.

Malik, Khalid. (2018). A learning analysis framework for big data in learning management systems to develop the design and production of e-curricula. Educational and social studies, 24 (4) , 343-426.

Al Wakil, Helmy, Al-Mufti, Mohammed. (1999). Curriculum "Concept, foundations, rules, development". Egyptian Anglo Library.


المراجع الأجنبية:

Almalah, M. (2021). Identifying At-Risk Student in Saudi Universities.] Unpublished Master's Thesis [. King Khaled University.

Brown, A., Croft, B., Dello Stritto, M. E., Heiser, R., McCarty, S., McNally, D.,Nyland, R., Quick, J., Thomas, R., & Wilks, M. (2022). Learning Analytics in Higher Education: Stakeholder Voices. Corvallis, OR. Oregon State University Ecampus Research Unit.

Carceller, C., Dawson, S. and Lockyer, L. (2013). Improving academic outcomes: does participating in online discussion forums payoff?. Technology Enhanced Learning, 5 (2) ,117–132.

Caspari-Sadeghi, S. (2022, May). Applying learning analytics in online environments: Measuring Learners’ engagement unobtrusively. In Frontiers in Education, 1-6.

Chatti, M. A., Dyckhoff, A. L., Schroeder, U., & Thüs, H. (2012). A reference model for learning analytics. International journal of Technology Enhanced learning, 4 (5-6) , 318-331.‏

da SILVA, L., Dias, L., Barbosa, J., Rigo, S., dos ANJOS, J., Geyer, C., & Leithardt, V. (2022). Learning analytics and collaborative groups of learners in distance education: a systematic mapping study. Informatics in Education, 21 (1) , 113-146.‏

El Alfy, S., Gómez, J. M., & Dani, A. (2019). Exploring the benefits and challenges of learning analytics in higher education institutions: A systematic literature review. Information Discovery and Delivery, 47 (1) , 25-34.‏

Foster, E., & Siddle, R. (2020). The effectiveness of learning analytics for identifying at-risk students in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45 (6) , 842-854.‏

Francis, P., Broughan, C., Foster, C., & Wilson, C. (2020). Thinking critically about learning analytics, student outcomes, and equity of attainment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45 (6) , 811-821.‏

Herodotou, C., Rienties, B., Verdin, B., & Boroowa, A. (2019). Predictive learning analytics ‘at scale’: Guidelines to successful implementation in Higher Education based on the case of the Open University UK. Journal of learning Analytics, 6 (1) , 85-95.‏

Hilliger, I., Ortiz‐Rojas, M., Pesántez‐Cabrera, P., Scheihing, E., Tsai, Y. S., Muñoz‐Merino, P. J.,... & Pérez‐Sanagustín, M. (2020). Towards learning analytics adoption: A mixed methods study of data‐related practices and policies in Latin American universities. British Journal of Educational Technology, 51 (4) , 915-937.‏

Ibañez, P., Villalonga, C., & Nuere, L. (2020). Exploring student activity with learning analytics in the digital environments of the Nebrija University. Technology, Knowledge and Learning, 25 (4) , 769-787.‏

Kaliisa, R., Kluge, A., & Mørch, A. I. (2022). Overcoming challenges to the adoption of learning analytics at the practitioner level: A critical analysis of 18 learning analytics frameworks. Scandinavian Journal of Educational Research, 66 (3) , 367-381.

Kohnke, L., Foung, D., & Chen, J. (2022). Using Learner Analytics to Explore the Potential Contribution of Multimodal Formative Assessment to Academic Success in Higher Education. SAGE Open, 12 (2) , 21582440221089957.‏

Liu, D.-Y. T., Froissard, J.-C., Richards, D., & Atif, A. (2015, 30 Nov- 3 Dec). An enhanced learning analytics plugin for Moodle: student engagement and personalised intervention] search presentation [. In ASCILITE 2015-Australasian Society for Computers in Learning and Tertiary Education, Perth, Australasian.

Mai, L., Köchling, A., & Wehner, M. C. (2022). “This Student Needs to Stay Back”: To What Degree Would Instructors Rely on the Recommendation of Learning Analytics?. SN Computer Science, 3 (4) , 1-11.‏

Marker, K. (2016). Understanding How Principal Use Data Dashboards to inform Systemic School Improvement] Doctoral dissertation [. North Carolina state university.

Montgomery, A., Mousavi, A., Carbonaro, M., Hayward, D., & Dunn, W. (2019). Using learning analytics to explore self‐regulated learning in flipped blended learning music teacher education. British Journal of Educational Technology, 50 (1) , 114-127.‏

Moreno-Marcos, P., Pong, T., Muñoz-Merino, P., & Kloos, C. (2020). Analysis of the factors influencing learners’ performance prediction with learning analytics. IEEE Access, 8, 5264-5282.‏

Naujokaitienė, J., Tamoliūnė, G., Volungevičienė, A., & Duart, J. (2020). Using learning analytics to engage students: Improving teaching practices through informed interactions. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal) , 9 (2) , 231-244.‏

Qazdar, A., Qassimi, S., Hassidi, O., Hafidi, M., & Youssef, M. E. (2022). Learning Analytics for Tracking Student Progress in LMS.‏ 04 April 2022, PREPRINT (Version 1) available at Research Square.

Scheffel, M., Drachsler, H., Stoyanov, S., & Specht, M. (2014). Quality indicators for learning analytics. Journal of Educational Technology & Society, 17 (4) , 117-132.‏

Siemens, G., & Baker, R. S. D. (2012, April). Learning analytics and educational data mining: towards communication and collaboration. In Proceedings of the 2nd international conference on learning analytics and knowledge (pp. 252-254).‏

Ulfa, S., Fattawi, I., Surahman, E., & Yusuke, H. (2019, October). Investigating Learners' Perception of Learning Analytics Dashboard to Improve Learning Interaction in Online Learning System. In 2019 5th International Conference on Education and Technology (ICET) (pp. 49-54). IEEE.‏

Zhang, Y., Ghandour, A., & Shestak, V. (2020). Using learning analytics to predict students' performance in moodle LMS. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) , 15 (20) , 102-115.‏

International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK). (2022, March 21). Learning Analytics for Transition, Disruption and Social Change. SoLAR. https://www. solaresearch. org/events/lak/